cargo

SŽDC za 23 miliard opraví koridory. Cestující čekají dlouhé výluky

Vlak EuroCity Vindobona, Bezpráví, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákVlak EuroCity Vindobona, Bezpráví, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Cestování po prvním a druhém železničním koridoru, tedy po spojnicích mezi Čechy a Moravou, bude v příštích letech výrazně komplikovanější.

Cestování po prvním a druhém železničním koridoru, tedy po spojnicích mezi Čechy a Moravou, bude v příštích letech výrazně komplikovanější. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce už příští rok začít s rekonstrukcí celkem osm úseků, které prošly až na jednu výjimku modernizací většinou v devadesátých letech. Důvodem je jejich špatný stav.

SŽDC už získala na první dva úseky příspěvek z fondu CEF. Vypsala současně postupně i soutěže na projektanty, kteří připraví kompletní dokumentaci pro stavbu. První zakázku už SŽDC zasmluvnilo, za 83 milionů připraví projekt opravy tratě mezi Poříčany a Velimí Sudop Praha. Ostatní úseky se soutěží, někde už je po uzávěrce nabídek.

Rekonstrukcí projdou traťové úseky, jejichž modernizace proběhla před přibližně 20 lety nebo se dosud vůbec neuskutečnila. Udržení jejich požadovaných parametrů si vyžaduje dlouhodobě vysoké náklady, zabezpečovací zařízení je mnohdy na hranici své životnosti, případné zavedení nižších traťových rychlostí by navíc vedlo ke vzniku úzkých míst,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Celkové náklady na vylepšení osmi úseků odhaduje SŽDC na 23 miliard korun. Už samotná příprava je zajímavým soustem pro projekční firmy, odhadovaná cena projektu každého úseku je většinou mezi 60 – 100 miliony korun. Financování by mělo být zajištěno kombinací národních zdrojů a investičního úvěru Evropské investiční banky (EIB), doplněné ve dvou případech příspěvkem z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF).

Ten získala SŽDC na základě úspěšné žádosti uplatněné v rámci výzvy CEF Blending Call. První dva úseky už schválila centrální komise ministerstva dopravy a získaly příspěvek z CEF (Poříčany Velim, Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem). Tyto dva úseky se mají opravovat jako první, u Velimi se mají stavební firmy objevit už na konci příštího roku.

Opravy ale budou znamenat i velká omezení pro cestující. SŽDC v záměrech projektu počítá většinou s provozem po jedné koleji, což bude znamenat zrušení některých vlaků, pomalejší jízdu a dlouhá čekání a zpoždění. V případě rekonstrukce trati mezi Českou Třebovou a Brnem na dvou úsecích z Blanska do Adamova a z Adamova do Brna počítá dokonce SŽDC s pěti měsíci kompletně zavřenou tratí.  Velké úpravy čekají také nejpomalejší část koridoru v úseku podél Orlice, kde na jednom úseku navrhuje SŽDC zrychlení na 160 km/h.  Ten je jediným úsekem koridoru, který dosud neprošel modernizací.

Vlastní stavební práce budou zpravidla zahrnovat rekonstrukci mostů a přejezdů, dále modernizaci stanic a zastávek, trakčního vedení a také staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. V souvislosti se strategickým plánem SŽDC na konverzi napájecí soustavy se navíc počítá s přípravou na zavedení střídavé trakce. Výjimku tvoří úseky mezi Brnem a Blanskem, kde je již tato trakce zavedena. Stavební úpravy se nevyhnou ani mostním objektům, například známému Jezernickému viaduktu nebo 149 m dlouhému mostu přes řeku Olši mezi Dětmarovicemi a Petrovicemi u Karviné.

Doprava po rekonstrukci má být plynulejší nejen díky lepšímu stavu. Zvýší se také propustnost dlouhých mezistaničních úseků. Například mezi Brnem a Adamovem či Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí se vloží nové výhybky pro vybudování kolejových spojek. To se příznivě projeví především při plánovaných výlukách jedné z traťových kolejí. žádnou modernizací.

Opravy nepřinesou většinou zásadní zrychlení, většinou jen řádově úsporu desítek sekund.

Přehled staveb na modernizaci koridoru (v odkazu zadávací dokumentace jsou i detailní záměry projektu)

Dětmarovice – Petrovice u Karviné
-probíhá hodnocení nabídek, odhadovaná cena projekčních prací 79 milionů korun.

Adamov – Brno-Maloměřice

84 milionů projekční práce odhadovaná cena, běží soutěž.

Adamov – Blansko

96,4, začala soutěž na projekt.

Choceň – Uhersko
86 milionů odhadovaná cena na projekční práce, soutěž běží

Polom – Suchdol nad Odrou
48 milionů odhadovaná cena na projekční práce, soutěž běží

Lipník nad Bečvou – Drahotuše
63 milionů odhadovaná cena projekčních prací, soutěž probíhá

Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí
odhadovaná cena projekčních prací 93,2 milionů, soutěž probíhá

Velim – Poříčany
již zadáno, 83,9 milionů korun příprava projektu, zhotovitelem Sudop Praha

Tagy CEF modernizace I. a II. železničního koridoru Správa železniční dopravní cesty
121 komentářů