Velká proměna železnice v Mladé Boleslavi. Zakázku na přípravu nové tratě získala AFRY CZ

Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan SůraRegionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Trať projde kompletní elektrifikací, nová spojka povede po 700 metrů dlouhé estakádě.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Stavba má být dokončena v toce 2031. A hned následující rok má být zahajena x.tá studie prveditelnosti na úsek MB – Liberec. Zahájení stavby tohoto úseku by mohlo začí někdy mezi roky 2085 – 2098.

Marcel Štancl

Roku 2098 se dožije kdo?

medical examiner

To máte pravdu. Až v devadesátých letech bude čas řešit MB – Liberec…

Marcel Štancl

Kolikrát se Vám do té doby vymění vláda a bude všechno jinak, Již nemáte 5. letý plán , aby se stavělo podle něj a nikdo do toho prostě nekecal!

Vbb

Podle pětiletých plánů měl být v r. 1985 zadrátovaný Semerink, Bubny – Kladno – Žatace a vůbec asi třetina republiky…
Nikdo do toho sice nekecal, ale taky podle toho nikdo nedělal.

MildaIV

A je nějaký posun u Všejanské spojky?

medical examiner

Leda posun lejster níž a níž…

Majlkl

Tipuju, že MB Město bude budována jako hloubená podzemní stanice a nad ní budou nějaké ty prostory pro cestující atd. Jinak zabere dost místa a mezi Muzeem a OC ubyde prostor pro komunikace. Jako to je v každým 3. městě ve Španělsku například.

Jegorić

Je to tak, mělo by to být celé překryté od vjezdu do Bondy centra ke třídě V. Klementa. A pravděpodobně až k Měšťákům, protože nad tratí by měla vést silnice.

Marcel Štancl

A to je teprve Praha – Mladá Boleslav o Liberci vážně ani slovo? A Zhořelec se nebude řešit vůbec?

Martin

Vždyť tam mají pěknou dálnici :o) podstatné zrychlení trati do Liberce přinese až Jeřmanický úpatní tunel. Těžko si představit realizaci takového díla v naší Banánové republice, když Všejanská a Dobrovická spojka trvá takovou dobu, deset let se o tom mluví, deset let se bude připravovat a dalších deset let se bude budovat.

Marcel Štancl

Takhle si to nemohou dovolit ani na Balkáně viz trať Bělehrad – Subotica.

Marcel Štancl

A k čemu je ta dálnice těm co jezdí vlakem?

Jiří Kocurek

To je stejný dotaz jako ptát se k čemu je lyžařům cyklostezka.

Martin

Do Liberce to vlakem nejezdi nikdo, ale taky ne kazdy se chce nervovat na ucpane dalnici…

Martin

To bylo myšleno ironicky, vždy když je řeč vybudování žel. spojení PHA – LBC, které by bylo hodno 21. století se vyrojí názory: máte tam pěknou dálnici, proč ještě vlak. A to mě jako Liberečáka štve.

Vbb

Proč by tu měla být slova o Liberci, když článek popisuje úpravy uzlu MB?
Zhořelec se TADY (myšleno na popisované stavbě) opravdu řešit nebude.

Marcel Štancl

Protože bez toho Liberce je to flikování a samotná Boleslav nic neřeší.

Jiří Kocurek

Samotná Boleslav řeší především Boleslav, tedy mimo jiné zapojení automobilky a přivedení Os a R vlaků do centra města.
Ono je dost blbé mít v centru nákladové nádraží pro vlaky, které tam jen čekají na volnou kolej a na rychlík muset chodit kamsi za město. Fakt jet to blbý pocit.

Martin

No blbe je, ze trat mestem prochazi spise v kolmem smeru na uvazovany smet Praha – Liberec…

Tomáš z MB

Jenže jinudy to nejde – koukněte na mapu města (pokud MB osobně neznáte).
Navíc spojení přes Všejanskou spojku bude KRATŠÍ NEŽ STÁVAJÍCÍ PŘES NERATOVICE A VŠETATY.
v rámci cca 100 km vzdálenosti Pha – LB je tohle zakřivení již jen drobnost.

medical examiner

Asi ne…asi tam nebydlí žádný Faltýnkův ani Havlíčkův kámoš…

Od 1.1.2042 bude Liberec (tehdy okresní město) mít dostačující spojení (garantovaný přestup) v Turnově.

Sch

6 kolejí a je to provozní nutnost, vždyť se to tam nevejde a bude to dost drahé. To tam asi mají vlaky končit, ale nemohli by dojet až na hl. n.? Nebo to vzít tou smyčkou co tam vznikne zase zpět?

Frantisek

Ale vejde, když se nepatrně ubere autům a autobusům (pravda, pořád nenapojili Dobrovici, naopak zrušili pokračování tamní tratě…). Využít by to mohl sem tam i nějaký náklad mimo Škodu. Spíše jsem zvědav, zda přidají kolej směrem dolů k řece, když tam naposledy vybetonovali ten jednokolejný podjezd, nebo zda tam nechají úzké hrdlo, nově i pro směr z/do Bakova…

Dominic

„Boleslavské metro“ se stejně bude muset předělat, už teď vypadá, že je na kraji životnosti

Vít Jůza

Pokud by tam měl být přestupní uzel, tak při 6 směrech, z toho 4 včetně rychlíkové dopravy, se to na 6 kolejí vejde jako kompromis jen při využití některých kolejí pro vícero vlaků. A systém postupného průjezdu vlaků v různých směrech je tak nějak vhodný při krátkých intervalech MHD, zatímco tady může být rozumný interval v dobrém případě od půl do dvou hodin, což kvůli návaznostem vyžaduje spíše sjetí všeho a rozjezd všeho.

Dominic

Případně přestup mezi R21 a R22 může být uskutečněn v Bakově jako to bylo když na rychlících jezdily ČD

55p

Přestup by měl být v poslední společné stanici na trase, tedy ve směru z Prahy v Bakově a naopak do Prahy v Boleslavi.

Josef

To je tak, když se u nás neumíme dopravně dívat vpřed a mít nějaký dlouhodobější plán. Zprznili jsme stanici, že jsou tam 2 koleje, kolem se postaví nová silnice, nový autobusák, nový obchoďák a my o pár let později zjistíme, že nám to nestačí a bude se to muset znovu předělat. Na řešení jsem tedy zvědavý.

Twix

Je to pravda, ale je tomu pomalu 20 let, a tehdejší doba opravdu nebyla nakloněna projektům, které se připravují dnes. Tehdy se musel nutně řešit přejezd s věčně staženými závorami a přidal se rozumný bezbariérový přístup k vlakům, namísto toho lokálkového nádraží uprostřed velkoměsta, kde lidi chodili kolejištěm.

Frantisek

Ale o potřebě zvýšení kapacity a přivedení vlaků k městu se už tehdy vědělo. Jenže „jsme řešili hlavně auta“, že… Tak jich tam nejspíš máme zase o něco víc, a vlaky pořád „na bačkoru“. Dobře nám tak, bohužel.

Twix

No to právě nevím jestli v roce 2000 někdo viděl tu potřebu přivedení vlaků k městu a byl by schopen prosadit nějakou velkorysejší železniční stavbu. Tehdy jezdily do Prahy 3-4 spěšňáky, do Nymburka (kde končily) taky tak, osobáky z těchto směrů zpravidla nezajížděly na nádraží město. Nárůst výroby aut a počtu zaměstnanců Škodovky asi předpovídán byl, ale existovala tehdy rychlá a dobře průjezdná R10, navazující v Praze na novou Štěrboholskou radiálu, tak proč investovat do železnice nad nutné minimum? Ano, neudělalo se to správně, ale nezbylo než k tomu dozrát postupně.

Jegorić

Ano, už tenkrát se mluvilo o tom, že provedení je nedostatečné, ba i kritika se objevila…

Jiří Kocurek

Jasně, bylo lepší nedělat nic, za to, že tam ČD provozují 810, za to může automobilismus.

ušatá

A je zajímavé, že se na to upozorňovalo a byl s tím nesouhlas. Samozřejmě byly protiargumenty v tom, že to do budoucna stačí, že tam je dálnice a vše pobere hlavně silnice. Tak to u nás všechno končí a stojí to pak neskutečné peníze. Ale tvrdí se, že se tím naopak šetří.

fabec

2028? Však už teď je minimálně tak 10 let pozdě.

medical examiner

A za dalších 20 let to bude k nevydržení… 😀

Facepalm

Jak je možné, že to dostali nějací cizáci a ne jediná správná projekční firma pro železnici sídlící v Olšanské ulici? :))

medical examiner

Asi se poštěkali…

Bonifác

Než to postaví, tak Škodovce EU zakáže vyrábět normální auta. Tím se v MB přestanou vyrábět motory, převodovky, spojky a další řada komponent, bude to maximálně montovna z Číny dovezených dílů. Počet zaměstnanců v optimistickém případě klesne na polovic, počet nově vyrobených aut ještě níž. Tím chci říct, že tahle nová trať bude takový křížek po funuse.

Twix

Teoreticky ano, ale zase o to více tím pádem poroste poptávka po osobní dopravě, přičemž s kapacitou a spolehlivostí D10 to i přes nějaké rozšíření na šestipruh nevidím dobře. Navíc je dost možné, že v té době se ty díly z Číny budou dovážet ve velkém po železnici.

Ferda Vomáčka

Tak klesne na polovinu… Rumuni, Poláci, Slováci a další levná síla pojede domů na salaš, no…

petr

I ti rumuni, poláci a slováci se do škodovky musí nějak dopravit.

fabec

Tak to on počet zaměstnanců určitě klesne. Bud tím, že se výroba přesune do zemí, kde to bude levnejší (Dále na východ), nebo postupnou automatizací provozu, kde už jaksi tolik lidí nebude třeba.

Jan

Celý VW je stejně montovna dílů subdodavatelů, narozdíl od Tesly. Ale teď aspoň začnou vyrábět normální elektrická auta a výroba může být taky efektivnější protože stačí méně dílů na jeden vůz. Takže je šance že vyrobí více aut na stejné ploše i při stejném počtu zaměstnanců.

Facepalm

Tak jasně, druhá největší automobilka (slabě pod 9 milionů prodaných aut za rok) na světě je montovna… Zatímco Tesla, která jich prodá cca 20x méně, si asi sama vyvíjí i pneumatiky. https://www.investopedia.com/ask/answers/052815/who-are-teslas-tsla-main-suppliers.asp

Frantisek

Mohou se přeorientovat i na jiná vozidla, zázemí a schopnosti určitě mají. Menší autobusy, motoráky na koleje, cokoli.

Jiří Kocurek

Rozhodli centrální plánovači, bez ohledu na zájmy zákazníků.

medical examiner

Copak to…
Centrální plánovači rozhodli, že Scheißewerke nebude oslovována Státními drahami a Ministerstvem železnic na dodávky vozidel…

medical examiner

A potom od podzimu 2041 zákaz Státních drah na vlaky Scheißewerke…
Pouze na export…

Zdenek

zahájení už 2028 ? není to moc brzo ?

Jegorič

Nejdřív musí být postavena Bezděčínská spojka, jinak by byla Škodovka v podstatě odříznutá od sítě…

Kamui

Zahájení 2028. Proč u nás musí všechno tak strašně trvat?

Huh

Zkoušel jste někdy něco postavit? Blbý 70m2 pididomek, stavební povolení se táhlo 3 roky… Jak to bude asi tady s územní povolením, výkupy pozemků, stavebním povolením… Nejsem úplně starý, ale jsem zvědav zda se toho dožiju 🙂

Facepalm

To by se muselo dát stavět hubou…

Jiří Kocurek

Tak hubou se to udělá za tři měsíce a padne u toho nejedno pivo. „Jaká přeložka vodovodu sakra, kde tam je někde nějaký vodovod, sakra, žádný tam není“, rozčiluje expert.

Facepalm

Protože nutné administrativní kroky, protože legislativa a protože Bezděčínská spojka (tedy protože Škoda Auto a její přístup na žel. síť).

55p

Bude se to stavět jako jedno, nebo dvoukolejná trať?

Jegorić

Podle studie proveditelnosti dvě souběžné koleje od Ptácké na město s kolejovými spojkami poblíž křižovatky U Měšťáků. Odbočky Krásná louka i Dalovická jednokolejné. Od hlaváku ke Krásné louce v podstatě stávající stav se zrušením přesmyku mšenské tratě. S polohou Dalovické spojky podle studie proveditelnosti nesouhlasí město MB, ale netuším, jak jinak by to mělo být vedené…

Kuba

Proč se má rušit přesmyk tratě na Mšeno? Je sice pravda, že počet vlaků z hlavního na Bakov, a tedy i případných kolizí, poklesne, ale to není důvod to přeorávat.

Jegorić

Zřejmě aby zmizel ten velbloud. Ta trať má teď pomalu horský parametry…

Kuba

Nákladní doprava odtud se stavbou Bezděčínské spojky zmizí a té osobní to je dost jedno.

M152

A zase jen projekt, plán,… Ale nikde začalo se budovat…

MRC

Je ostuda, že se ještě nekoplo, ale ten projekt je tisíckárt lepší, než další studie proveditelnosti..

Petr

Zřejmě byste stavěl bez projektu, bez pozemků a bez povolení. Nikde žádné budování a přitom jsou kapacity stavebních firem vyčerpané, jak tady neustále redaktoři opakují.

Facepalm

To bude asi jeden z místních nostalgiků, co vzpomíná na doby, kdy se nebylo třeba nikoho na nic ptát, protože všechno bylo všech. A když není stavební firma, mohla by se z toho udělat Stavba mládeže nebo tak něco.

Jiří Kocurek

Přesně, nahnat tam vojáky základní služby, pomocný technický prapor. A jestli nejsou, tak si nějaké nadělat v politickém procesu, za to, že si nakradl milijóny na Kaipan.

robert

Bez projektu takhle velkou stavbu nezrealizuješ.

Gargy

Až 2028 to jako vážně?

Marcel Štancl

To se toho nedožijí bude mi víc jak 70 let podle plánu stavby a myslím, že se to ještě protáhne…….

Jiří Kocurek

Ona totiž fabrika požaduje nepřerušené napojení na železnici. Podobně jako vám neodpojí vodu na 2 týdny, protože se v ulici kope a mění se vodovodní řad za nový.

medical examiner

Ne…to je jen tisková chyba.
Správně tam přijde 2828…

Marcel Štancl

To je pravděpodobné. Nejraději mám argumenty vždyť je tam krásná dálnice proč tam stavět trať? obráceně jsem to neslyšel je tam trať tak tam nebude dálnice!

ušatá

Ono se to nadále tvrdí, ale ne už tak otevřeně, ale zase se pro to co nejvíc dělá. I proto ty neskutečné termíny. leccos zrychlit lze, ale u železnice v ČR nikoliv.