Velká Británie škrtá část plánů na vysokorychlostní trať, do Leedsu nepovede
Opozice krok označuje za velkou vlakovou loupež, podle ministra dopravy se rychlejší spojení dostane škrty k lidem dříve.
Vláda Velké Británie oznámila částečný ústup od velkorysých plánů na novou vysokorychlostní trať z Londýna na sever Anglie. Spojení označované jako HS2 (High Speed) povede do Manchesteru, zhruba 120 kilometrů dlouhý úsek z East Midlands (u Nottinghamu) do Leedsu ale stát nepostaví.
Britské ministerstvo dopravy to dnes oznámilo při představení nových investic do železnice. Ty současně počítají s elektrizací a modernizací některých stávajících tratí, se kterou se dosud nepočítalo.
Ministr dopravy Grant Shapp nevyloučil, že se k projektu ještě vrátí, teď je podle něj prioritou postavit spojení do Manchesteru. Opozice krok vlády označila za „velkou vlakovou loupež“. „Doba jízdy bude i tak velmi podobná,“ řekl Shapp v parlamentu. Podle něj se zrušením tohoto úseku ušetří a bude možné modernizovat více tratí, navíc se lidé v Leedsu dočkají rychlejšího spojení dříve, než se dosud plánovalo. Modernizací a elektrifikací má projít celkem 180 mil tratí.
Integrovaný dopravní plán počítá s investicemi ve výši 96 miliard liber do železnice. Součástí je například výrazné zkapacitnění trati pod názvem Northern Powerhouse Rail (NPR) z Manchesteru do Leedsu. Doba jízdy se má zkrátit z 55 na 33 minut. Po dokončení HS2 mají vlaky z Londýna do Manchesteru zvládnout jízdu z centra do centra za hodinu a 11 minut. Z Londýna do Sheffieldu se doba jízdy zkrátí na 1 hodinu a 27 minut.
Ve Velké Británii se již staví vysokorychlostní trať z Londýna do West Midlands, provoz na ní by mohl začít v roce 2029.