Železnice Železniční průmysl

Jak budou vypadat nové rychlovlaky pro Británii? HS2 vybírá z pěti nabídek

Vysokorychlostní vlaky pro HS2 od Alstomu
Vysokorychlostní vlaky pro HS2 od Alstomu

Projekt vysokorychlostního spojení High Speed 2 (HS2) z Londýna na sever Anglie a do Skotska pokročil do další fáze. Do dnešního poledne, kdy byla uzávěrka, podalo nabídku celkem pět různých firem a sdružení.

Jde o lákavé sousto: odhadovaná cena nových vlaků včetně dlouhodobé smlouvy na jejich údržbu je 2,75 miliardy liber (zhruba 80 miliard korun). Jde o dodávku celkem 54 vysokorychlostních jednotek s maximální rychlostí 360 kilometrů za hodinu. Vyjet by měly v roce 2026.

Nové vlaky mají začít jezdit i mimo nový koridor, například do Liverpoolu či Edinburghu.  První fáze HS2 mezi Londýnem a Birminghamem má přinést zrychlení cesty o tři čtvrtě hodiny, spojení z Londýna do Glasgow má zrychlit pod čtyři hodiny.

Ministerstvo dopravy už na podzim 2017 zúžilo počet možných uchazečů na pět. Nabídky podalo sdružení Bombardier s Hitachi, Alstom, Siemens, Talgo a CAF, který byl do soutěže připuštěn poté, co se spojili Hitachi s Bombardierem.

Firmy se dnes předháněly v popisu navrhovaných jednotek. Většina z nich vychází z rychlovlaků, které už jinde jezdí. Podobu nakonec ukázaly pouze Hitachi s Bombardierem a Alstom.

Hodnotící komise má svůj verdikt oznámit na začátku příštího roku.

tagy

11
Diskuze

avatar
4 Komentáře
7 Reakce na komentáře
5 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
DRABADURAXaverEM*ČD4everTPal. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Já nevím lidi, ale design těch vysokorychlostních jednotek je krabicoidní. Nechápu proč ty vlaky nevypadají víc špičatě, aby měli co nejmenší aerodynamický odpor. Pří rychlosti 360 km/h to hraje velkou roli.

Xaver
Host
Xaver

Jsem si téměř jistý, že to vyhraje Bombardier s Hitachi. Za prvé Hitachi má továrnu v Británii a jistě se tam bude i něco pro tyhle valky vyrábět, takže to bude částečně domácí výroba a navíc pro hrdé Brity je mnohem přijatelnější kanadsko-japonské konsorcium než Francouzi nebo Němci. CAF je dle mě zcela mimo hru (nevím ani o tom, že by někdy vyrobil vysokorychlostní jednotku nad 300 km/h) a Talgo taky moc pravděpodobně nevidím i s ohledem na svojí specifičnost. Jak se např. ty nízké skříně snoubí s vysokými britskými perony?

EM*
Host
EM*

Talgo vyrabí jednotky na 350 km/h (Talgo 350) a před pár lety představil i jednotku na 380 km/h (Talgo AVRIL).

Xaver
Host
Xaver

Talgo jsem také v této souvislosti nezmiňoval.

EM*
Host
EM*

A CAF má taky vyvinutou jednotku na 350 km/h (CAF Oaris).

Xaver
Host
Xaver

OK, Oaris mně unikl. I tak ale CAF vidím jako outsidera.

TPal.
Host
TPal.

Víc se mi líbí vizualizace od Alstomu. Budu mu fandit.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Design obou stojí za … .

Alibaba
Host
Alibaba

Divím se, že se jim tam nepřihlásily i číňani. Ale asi Britové si dali do podmínek, že nějaká ta výroba bude u nich na ostrovech.

Xaver
Host
Xaver

Možná podali, ale nedostali se do užšího výběru.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Divím se, že se nepřihlásil tradiční český výrobce kolejových vozidel. Tendr v SRN vyhrál. V UK by jim to taky tzv. nandal

Partneři



CSCARGO