Infrastruktura Železnice

Ve Velké Británii začala stavba nové vysokorychlostní trati, náklady přesáhnou bilion korun

Stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice HS2. Foto: HS2 Ltd.
Stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice HS2. Foto: HS2 Ltd.
Velká Británie si od stavby slibuje vytvoření 20 tisíc nových pracovních míst.

V Evropě začala vznikat další vysokorychlostní trať. Společnost High Speed 2 (HS2) začala formálně se stavbou nového 225 kilometrů dlouhého úseku mezi Londýnem, Birminghamem a Lichfieldem. Jde aktuálně o největší infrastrukturní projekt v Evropě.

Zahájení první etapy stavby železnice oznámila HS2 v tiskové zprávě. První úsek počítá s vybudováním více než 50 kilometrů tunelů a 16 kilometry na mostech. Rozpočet počítá s částkou 35 – 45 miliard liber (1,035 – 1,331 biliónu korun), s dokončením se počítá v roce 2029 – 2033.

Současně se zahájením stavby běží i první soutěž na dodávku vlaků pro vysokorychlostní spojení, které mají dosahovat rychlosti až 360 kilometrů v hodině. Běží i výběrové řízení na dodavatele energie nebo zabezpečovacího zařízení.

Na první etapě se podílí prakticky všechny velké evropské a britské stavební firmy, jde většinou o sdružení několika podniků.

Mapa High Speed 2 ve Velké Británii. Foto: HS2

Ještě na počátku roku britská média spekulovala o konci celého projektu vysokorychlostní železnice kvůli rostoucím nákladům. Britská vláda ale nakonec rozhodla, že trať se postaví. Vysvětluje to i tvorbou pracovních příležitostí: obří projekt má po dobu výstavby přinést 22 tisíc pracovních míst.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pracuji na MD

Tak snad se cenami nebude Správa železnic inspirovat Brity a jejich poradcem McNaughtonem, ale spíš Španěly s jejich nejlevnějšími VRTkami

Medvěd

.. a u nás se stále jen mluví a mluví a ještě dlouho mluvit bude …. 🙂

Růža

Tam bude hotovo a tady se stále povedou diskuze kudy natáhnout koleje na Ruzyň.

Kamui

380 km/h? Má to ještě vůbec smysl, ať už kvůli spotřebě energie nebo opotřebení jak trati, tak vozidel?

_Pavel_

No 160 km/h by stačilo, aby byl čas na jídlo v jídelním voze.

Kamui

300 km/h je řekl bych akorát. S vyšší rychlostí vám brutálně narůstá spotřeba energie, a opotřebení všeho na trati.

Panda

Otázka, jestli se nebude reálně jezdit 300 km/h a víc už bude jen buffer pro zpoždění, pro záludnosti sestavování JŘ, pro bezpečnost…

jkjk

Jezdit se má 330 km/h, rezerva na zpoždění apod. má být do 360 km/h (ale jen na cca. polovině trasy). Tendrované jednotky musí umět min. 360 km/h.

Alibaba

Tak nevím, jak by jste tam jezdil dnes? Protože i na stávající trati jezdí (až) 200…

Luděk S.

Přesně! Jen jste tedy zapomněl „až 160“. Tedy v reálu třeba 70.

Luděk S.

Přesně! Jen jste tedy zapomněl „až 160“. Tedy v reálu třeba 70.

Stráťa

Záleží jak moc se to myslí vážně s tou konkurencí letadlům. Pokud společnost kvůli ekologii opravdu chce aby místo letů po Evropě jezdily vysokorychlostní vlaky tak to pořád ještě nestačí.

...

Letadla mohou přistávat a startovat v minutových intervalech, velké letadlo pobere až 550 cestujících. Rychlovlak má kapacitu sice podobnou, možná o něco málo vyšší, ale minutový interval tam nepřipadá v úvahu. Navíc potřebuje investičně velmi náročnou trať a odpor vzduchu klade vyšší, než to letadlo v obvyklé letové hladině (a to při třetinové či dvoupětinové rychlosti). Takže rozdíl už je jen v bídné účinnosti proudových motorů vzhledem k energii spáleného paliva.

Ondřej

Ne. Musí to být dvě minuty, jinak letadlu hrozí, že se dostane do úplavu a zřítí se.

Radim

Smysl dává každá rychlost, záleží na tom, jakou potřebujete pokrýt vzdálenost a tím pádem kolik ušetříte času.

Zdrasa

Tuší někdo, kolik let předtím se to plánovalo? Někde tu kdysi někdo psal, že i na západě bývá mezi plánem a realizací tak 20 let, tak by mě zajímalo, co třeba konkrétně tady.

jkjk

cca od roku 2009

Kalanis

Bodejť by to nebylo drahý, když je toho půlka v rouře včetně stanic a druhá na nožičkách.

Martin

Na nozickach je to fajn, to se da celkem dobre stavet, drazsi je bagrovani kopcu… roury jsou drahe, to jo, ale zase efektivnejsi nez klickovat mezi kopecky…

Tomáš Záruba

Něco mi říká, že za pár let Francouzi něco postaví / zmodernizují jakoby náhodou na 380 km/h. Že to mají (měli?) někde v Číně, to není tak zlé, ale hned za Kanálem že by byli rychlejší… No a pak nelze samozřejmě vyloučit, že za pár dalších let zas Britové, když už do toho tolik vrazí, využijou tu rezervu na 400 km/h, protože přece je neporazí Francouz, že ano. 😀
No a pak by mohly skončit řeči, že u nás chceme jezdit těch 320 a ve výhledu 350 zbytečně rychle… 😛

Jiří Šrámek

Přesně. U nás na Liberecku tyhle řeči vedeme prakticky furt.

Martin

😀

jkjk

360 km/h je maximální rychlost, provozní má být 330 km/h. Za maximální rychlosti už se dnes v Evropě nikdo moc nehoní, rychlosti vyšší než 320 km/h přinášejí dost dalších problémů a na kratší trasy je časová úspora relativně malá.

MildaIV

Například ekonomika ve srovnání s letadlem jde s rychlostí velice rychle do háje.

Alibaba

Jenže největší zdržení budou na pomalých vjezdech/sjezdech do měst.

Luděk S.

Každý přeci ví, že nám stačí až 160.

J.L.

To je „Proinvestovat se z krize“.
Ale co na to Voda z Tetčic?

Kubrt

Nemyslím si, že by v Británii (Rakousku, Švýcarsku atd.) podobné prudiče neměli, jen ses nimi zřejmě umí vypořádat.

Martin

Maji, docela casto se tam uvazovalo o probourani se mestem, ale vetsinu z toho hodily do tunelu… Oni zase chapou, ze je to ku prospechu jim samotnym a take nejaka ta prestiz v nich je….

mgr.pavel

Ano, umí. I v tom videu zazní, že pár let komunikovali s místními sdruženími.

Když se ale u nás scvrkne komunikace v jednosměrné „takto to bude, a šmytec“, tak je reakce taková jaká je..

Eda

U nás na to maj antizbojníci svú metódu – rozdajú 5-6 tis (možná) (některým) důchodcům

a nám ostatním naslibují další desítky až stovky km dálnic a VRT

Ten_z_Bíliny

Jako, že před 20-30ti lety nebo kdy to plánovali si řekli, že v roce 2020 tu bude krize koronaviru, tak tu stavbu naplánovali na teď?

PilsenTom

Škoda že u nás se ničeho takového nedožiju :/

Martin

Pekne, parada…