Johnson chystá v Británii dopravní revoluci. Potvrdil stavbu vysokorychlostní železnice i cyklostezek

Vysokorychlostní vlaky pro HS2 od AlstomuVysokorychlostní vlaky pro HS2 od Alstomu

Velká Británie se pustí do jednoho z největších infrastrukturních projektů ve své historii. Premiér Boris Johnson dnes oficiálně potvrdil plány

Velká Británie se pustí do jednoho z největších infrastrukturních projektů ve své historii. Premiér Boris Johnson dnes oficiálně potvrdil plány vybudovat nové vysokorychlostní spojení z Londýna na sever země, nazývané jako HS2 (High Speed 2).

Johnson to uvedl při dnešním projevu v parlamentu. Skončily tak měsíce spekulací, zda projekt, který se má stát nejnákladnější dopravní stavbou v Evropě, bude pokračovat.

Johnson v projevu uvedl, že budování vysokorychlostních tratí přinese rozvoj a prosperitu do dalších částí země. První část povede z Londýna do Birminghamu, druhá etapa do Manchesteru a Leedsu.

Mapa High Speed 2 ve Velké Británii. Foto: HS2

Ministerstvo dopravy už loni začalo s výběrem nových vlaků, které mají jezdit až 360 kilometrů za hodinu, bojuje pět sdružení a výrobců. Původně vláda projekt schválila už v roce 2012, do projektování a výkupů pozemků dala už přes 7 miliard liber. Stavební práce už byly zahájeny dříve, není zatím ale ani metr kolejí.

Nové vlaky mají začít jezdit i mimo nový koridor, například do Liverpoolu či Edinburghu. Vláda čeká, že vítěze vybere v letošním roce. Součástí tendru v hodnotě 2,75 miliardy liber (80 miliard korun) je údržba v plánovaném depu v Birminghamu.

První fáze HS2 mezi Londýnem a Birminghamem má přinést zrychlení cesty o tři čtvrtě hodiny, spojení z Londýna do Glasgow má zrychlit pod čtyři hodiny.

Podle Johnsona bude na celý projekt dohlížet nově jmenovaný ministr, který bude mít na stavbu pouze tuto stavbu. První část má být hotová v roce 2026. Může jít ale o značně optimistický termín: Johnsonův ministr dopravy Grant Schaps nedávno uvedl, že nepočítá se zahájením provozu dříve než v roce 2028.

Vysokorychlostní trať má pomoci přesunout více lidí z individuální do veřejné dopravy. „Naši předci se dívali dopředu, když opustili koně a nahradili je železnicí. Stejné ambice potřebujeme nyní,“ řekl Johnson. Trasování chce ale ještě prověřit, zejména u druhé etapy a v Londýně u chystaného terminálu Euston.

Poslední oficiální verze nákladů na budování HS2 je 56 miliard liber, podle nedávné analýzy a prověření společností Oakerwee ale mohou ve skutečnosti náklady přesáhnout 100 miliard liber.

Více autobusů i kol

Nové plány označil jako dopravní revoluci. Johnson dnes současně uvedl, že země připravuje velkou expanzi autobusové dopravy, stát chce nakoupit čtyři tisíce bezemisních autobusů. Velká Británie současně chystá masivní podporu cyklistické dopravy, v zemi vzniknou stovky mil nových cyklostezek oddělených od silnic. Johnson uvedl, že chce ze země udělat malé Holandsko. „Těším se na éru, kdy lidé začnou jezdit do práce na kole,“ uvedl Johnson.

Šéf opozičních labouristů Jeremy Corby uvedl, že Johnson si nápady v dopravě bere od nich, nejsou ale tak dotažené.

Tagy HS2 Top Velká Británie
42 komentářů