egoe-plus
Cyklistika Infrastruktura Železnice

Johnson chystá v Británii dopravní revoluci. Potvrdil stavbu vysokorychlostní železnice i cyklostezek

Vysokorychlostní vlaky pro HS2 od Alstomu
Vysokorychlostní vlaky pro HS2 od Alstomu

Velká Británie se pustí do jednoho z největších infrastrukturních projektů ve své historii. Premiér Boris Johnson dnes oficiálně potvrdil plány vybudovat nové vysokorychlostní spojení z Londýna na sever země, nazývané jako HS2 (High Speed 2).

Johnson to uvedl při dnešním projevu v parlamentu. Skončily tak měsíce spekulací, zda projekt, který se má stát nejnákladnější dopravní stavbou v Evropě, bude pokračovat.

Johnson v projevu uvedl, že budování vysokorychlostních tratí přinese rozvoj a prosperitu do dalších částí země. První část povede z Londýna do Birminghamu, druhá etapa do Manchesteru a Leedsu.

Mapa High Speed 2 ve Velké Británii. Foto: HS2

Ministerstvo dopravy už loni začalo s výběrem nových vlaků, které mají jezdit až 360 kilometrů za hodinu, bojuje pět sdružení a výrobců. Původně vláda projekt schválila už v roce 2012, do projektování a výkupů pozemků dala už přes 7 miliard liber. Stavební práce už byly zahájeny dříve, není zatím ale ani metr kolejí.

Nové vlaky mají začít jezdit i mimo nový koridor, například do Liverpoolu či Edinburghu. Vláda čeká, že vítěze vybere v letošním roce. Součástí tendru v hodnotě 2,75 miliardy liber (80 miliard korun) je údržba v plánovaném depu v Birminghamu.

První fáze HS2 mezi Londýnem a Birminghamem má přinést zrychlení cesty o tři čtvrtě hodiny, spojení z Londýna do Glasgow má zrychlit pod čtyři hodiny.

Podle Johnsona bude na celý projekt dohlížet nově jmenovaný ministr, který bude mít na stavbu pouze tuto stavbu. První část má být hotová v roce 2026. Může jít ale o značně optimistický termín: Johnsonův ministr dopravy Grant Schaps nedávno uvedl, že nepočítá se zahájením provozu dříve než v roce 2028.

Vysokorychlostní trať má pomoci přesunout více lidí z individuální do veřejné dopravy. „Naši předci se dívali dopředu, když opustili koně a nahradili je železnicí. Stejné ambice potřebujeme nyní,“ řekl Johnson. Trasování chce ale ještě prověřit, zejména u druhé etapy a v Londýně u chystaného terminálu Euston.

Poslední oficiální verze nákladů na budování HS2 je 56 miliard liber, podle nedávné analýzy a prověření společností Oakerwee ale mohou ve skutečnosti náklady přesáhnout 100 miliard liber.

Více autobusů i kol

Nové plány označil jako dopravní revoluci. Johnson dnes současně uvedl, že země připravuje velkou expanzi autobusové dopravy, stát chce nakoupit čtyři tisíce bezemisních autobusů. Velká Británie současně chystá masivní podporu cyklistické dopravy, v zemi vzniknou stovky mil nových cyklostezek oddělených od silnic. Johnson uvedl, že chce ze země udělat malé Holandsko. „Těším se na éru, kdy lidé začnou jezdit do práce na kole,“ uvedl Johnson.

Šéf opozičních labouristů Jeremy Corby uvedl, že Johnson si nápady v dopravě bere od nich, nejsou ale tak dotažené.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tady na Moravě

Anglo-americká společnost byla vždycky průkopníkem na poli dopravních řešení, ale na druhou stranu se jim snad nikdy nikde nepodařilo dlouhodobě provozovat dobře a efektivně celostátní dopravní systém čehokoliv. Na to mají v krvi až příliš málo smyslu pro takovou formu socialismu.
Aplikovat germánská řešení v Albionu je nemožné a akorát v tom, jako vždy, utopí hromady liber a budou se divit, proč jim to nefunguje…

thegrid

Jezdit více na kolech je pěkná idea, ale zkuste si to v tom jejich počasí..

Kubrt

To je otázka vůle. V Norsku je ještě nepříznivější počasí z hlediska cyklistiky a jezdí se tam dost za každého počasí, a na zimu stačí nasadit pneu s hřebíky. To v UK ani nebude nutné, stačí vhodné oblečení.

thegrid

Nebo otázka alternativ. Normální člověk by na kole v dešti větru dobrovolně nejel když má k dispozici pražskou MHD ma každém kroku za pár šušní ročně. To je většinou výsadou většinou cyklistických nadšenců

Tady na Moravě

V Česku je větší dojížďka na bicyklu nemyslitelná, protože to by museli pepíci shodit pupky a přestat tolik chlastat.

Marian Kechlibar

Tak pro srovnání.

Anglie (jenom Anglie) roku 2017: obézních lidí 28,7 % populace. Nadváhou, která ještě nedosahuje stupně obezity, trpí dalších 35,6 % populace.

Česká republika (2017): obézních lidí 28 % populace. Nadváhou, která ještě nedosahuje stupně obezity, trpí dalších 30 % populace.

Jinými slovy, nemáme si s Angličany co vyčítat. Při spotřebě cukru kolem 35 kg na hlavu a rok by byl zázrak, kdyby jakýkoliv národ zůstal štíhlý.

Vojtěch

Chtělo by to taky nějak vyřešit lidi, který svým zjevem a chováním znepříjemňují ostatním cestování veřejnou dopravou.
Dnes třeba v autobuse bylo třeba usilovně větrat a lidé tvrdili, že v kufru je mrtvola.

kanafasik

že se to rapidně zhoršilo? Já přes léto jezdil po městě převážně na skútru a s příchoedm zima a pár cestami pražskou MHD jsem se nestačil divit co jsem v MHD viděl. A přesedlal jsem do auta nebo raději jdu pěšky.

kanafasik

nejdříve jsem četl vysokorychlostních cyklostezek a nepřišlo mi to divné :)))

malej-jarda

Vysokorychlostní cyklostezka? To je ta, kde nemusíte každých 10 metrů sesedat na příkaz značky. 🙂

Vrták

„Podle Johnsona bude na celý projekt dohlížet nově jmenovaný ministr, který bude mít na stavbu pouze tuto stavbu“
Taky bych to do Johnsona neřekl. Vzhledem zaostalosti britské železniční sítě, zejména oproti té silniční, mně přijde přidělit ministra na VRT jako dobrá věc, která to celé posune dopředu. Myslím, že by to bylo zapotřebí i u nás, nebo třeba v Polsku.

Kubrt

Kez by naše železniční síť byla tak zaostala jako ta britská.

V. K.

Myslím, že si Britskou železnici dost idealizujete.

F. K.

To tedy setsakra mimořádně.

F. K.

Podle čeho soudíte pane Kubrte?
Network Rail je na evropské poměry výrazně podinvestovaná a má veliký vnitřní dluh. Proto by mě zajímalo, podle jakých kritérií jste srovnával českou a britskou železniční síť.

Zbyněk

S úrovní infrastruktury jsou úplně jinde a to celou dobu co železnice existují. Například plnou peronizaci všech stanic měli už za páry, o traťových rychlostech nemluvě.

Kubrt

(I pro VK, ať to nevětvíme). Podle cestovatelské zkušenosti na tratích různých kategorií – rychlost vlaků, dosahovaná intenzita provozu. Podinvestovanou železniční síť jsem viděl v Rumunsku, Bulharsku, na Slovensku. Jistě, proti Švýcarsku nebo Japonsku je britská železnice podinvestovaná a samozřejmě tam je co zlepšovat, ale rozhodně to není taková katastrofa, jak by se člověku mohlo zdát po přečtení Obzoru.

Dalibor

Železnice v Anglii je tak levná, a jezdí tak často, že po několik apokusech o cestoivání vlakem jsem si půjčil auto na celý zbytek pobytu. Sice některý křižovatky byly fakt výživný, ale jinak jsem si velmi rychle zvyk i na to jezdění vlevo.

F. K.

Ona je velmi, až bych řekl extrémně podinvestovaná, i proti našim železnicích. Ono to totiž není jen o tom, co vidíte z okna a jak rychle jedete…. (žezla, stav TV, ZZ, tragická zhlaví a konfigurace kolejišť, kapacita …).

Dalibor

Byl jste v poslední době v Anglii?? Podle komentáře tipuju, že ne.

Kubrt

Co to je poslední doba? Byl jsem tam před 5 lety; od té doby se to nějak dramaticky rozpadlo a podinvestovalo?

F. K.

Kdepak, je to úplně skvělé – stačí se podívat na propustnost sítě, obsazení uzlů apod.

Radko Křivánek

No, zatím jsou to spíš takové Babišovy pětiletky, ale věřme, že se to povede. Jako starosta Londýna byl Johnson spíše žvanil a dosud jsem změnu nepostřehl, možná se mýlím.
🙂
Čtu dobře, že STÁT nakoupí 4000 autobusů?

Y.K.

Nutno říci, že HS2 není jeho výmysl ani projekt a že už dávno běží. Na druhou stranu je pro HS2, pro náklady pozastavené a značně diskutované zda to má vůbec cenu, vzpruhou, že se za ni plně postavil Johnson ze své pozice.

Lomo

Kecy.

Martin S.

Pro mě docela překvapení, řadil jsem si Johnsona spíš politicky jako Trumpa. V tomto případě jde spíš o takového zeleného Trumpa, co chce cyklostezky a vlaky. To se v USA vůbec neděje. 😀 Zajímavé, snad půjdou příkladem a podaří se jim všechno zrealizovat tak, jak má!

náhodný kolemjdoucí

Považuji za chybu rozdělovat společnost na dva tábory bohužel často používaným způsobem:

pravičák=konzervativec=zastánce uhlí a spalovacích motorů=homofob=proti imigrantům=ten hodný/zlý
levičák=liberál=zelený=LGBT=vítač=ten hodný/zlý

Do jisté míry tomůže odpovídat zkušenostem, ale pokud si u někoho na základě názoru v jedné oblasti automaticky přiřadíme názory na všechno ostatní, můžeme se leckdy dopustit velmi nespravedlivého škatulkování.

Butrusik

Presne tak, ODS se rada odvolává na britské konzervativce, ale například Cameronem prosazené gay svazky tu většině odsaku vyvolávají osypky:D

Martin

Hloupe nalepkovani, ktere brani rozumne diskusi…

PetrPetr

Trump to nechává na trhu a emise prudce padají, protože levný plyn vytlačuje uhlí. Infrastrukturu staví jak pravičáci tak levičáci. Levičáci ale určí jednoho dopravce, cenu jízdenky a zvýhodní určité skupiny. Pravičáci nechají ceny na trhu.

Marian Kechlibar

Velká Británie má dnes také poměrně nízké emise CO2 i pevných látek právě proto, že levný plyn vytlačil uhlí.

Martin

Myslite?
https://www.youtube.com/watch?v=AyJEQjabJjI

Jinak jsou s tim v USA trochu problemy, spise s financovanim,…

Tady na Moravě

Boris byl 8 let starostou Londýna a profesí je to novinář. Politicky je to sice tory a euroskeptik, ale už z jeho pozice to nemůže být žádná konzerva. Je to takový zelený pravicový liberál a především pozér a žvanil, který to umí hrát na všechny strany – v tomto se až moc shlíží v Churchillovi, který to taky hrál na všechny strany a uměl se především prezentovat. Jenže na rozdíl od Borise měl Churchill i tu odvahu nasadit vlastní krk a chovat se jako chlap.

Filias

Rozhodně lepší nápad než ten most mezi Skotskem a Severním Irskem. https://www.pbs.org/newshour/world/uk-looks-at-build-a-bridge-between-scotland-northern-ireland

Radovan Komínek

V článku jsou popsány i velké Johnsonovy záměry, které neuskutečnil jako starosta Londýna. Možná je to i odpověď na dotaz, jak jsou Johnsonovi infrastrukturní záměry reálné.

jirka

háj spíd 2 ?… no nám by stačilo kdyby k nám z města jezdily autobusy i o víkendech, bohužel to je realita čechistánu

Franta Jouda

To víte, na autobusy není, vláda potřebuje na almuznu potřebným a jiné sociální experimenty.

Kubrt

Nechci tady plevelit hlavní téma, ale místní busy jsou v gesci krajů a některé víkendový provoz ufinancovat zvládají a jiné ne, takže nějaké vládní sociální výdaje bych do toho netahal.

David

Ti Britové si teda věří. Jsem zvědav na realitu, protože ten brexit nebude zdaleka taková selanka, jak se snaží svému lidu Johnson namluvit. No, uvidíme. Mimochodem proč vybírá vlaky vláda? Tam se chystá nějaký vládní dopravce či co?

MartinS.

Asi styl jihomoravský kraj… stát to koupí a vybere provozovatele, který tím bude jezdit…

Y.K.

Jestli budou držet současný systém, tak MD nakoupí vlaky, vypíše franšízu a někdo jim tam s tím bude jezdit, snažit se vydělat a platit leasing.

Krocan

proč myslíte? 😀 😀 😀