Doprava ve městě

Vedení Prahy bude rozhodovat, jak zajistí přístřešky MHD za 325 milionů korun

Zastávka pražské MHD v novém designu na Palackého náměstí. Pramen: IPR Praha
Zastávka pražské MHD v novém designu na Palackého náměstí. Pramen: IPR Praha

Pražští radní by měli v pondělí rozhodnout o tom, jak pořídí přístřešky pro MHD poté, co skončí smlouva na provoz těch stávajících firmě JCDecaux. Vedení města podle návrhu usnesení, který má ČTK k dispozici si město přístřešky za 325 milionů korun koupí samo. Doporučila to poradní komise rady. Kritizují to někteří členové komise a reklamní firmy, podle kterých je v Evropě běžné, že mobiliář zajišťují soukromníci.

Francouzská firma JCDecaux má smlouvu do poloviny roku 2021. Minulé vedení magistrátu ji označilo za nevýhodnou a neprodloužilo ji. Zároveň schválilo, že magistrát vypíše koncesní řízení na provozovatele zastávek na podobném principu, jako byl ten dosavadní. Tedy, že mobiliář pořídí a starat se o něj bude soukromá firma, která bude platit městu nájem a zároveň mít na plochách. Tato varianta také počítá s tím, že přístřešky po skončení smlouvy zůstanou ve vlastnictví města.

Nové vedení magistrátu na začátku rovněž mluvilo o vypsání koncesního řízení, komise pro mobiliář však nakonec doporučila, aby si město přístřešky pořídilo samo. Magistrát nyní na Palackého náměstí testuje prototyp přístřešku. Celkem by jich podle návrhu mělo být 930.

Radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09) dříve ČTK řekl, že sám preferoval cestu koncese, ale i možnost pořízení mobiliáře městem považuje za schůdnou. Naopak předseda pražské ODS, opoziční zastupitel a člen komise pro mobiliář Tomáš Portlík považuje za efektivnější, aby mobiliář koupil soukromník.

Podle studie, kterou si město nechalo zpracovat firmou CS-PROJECT, patří mezi slabé stránky vlastního nákupu nutnost velké vstupní investice a také zodpovědnost za provozování a údržbu mobiliáře. Studie upozornila rovněž na možnost korupce. Problematický může být i přechod od současného provozovatele. Naopak hlavní výhodou by byla přímá kontrola města nad mobiliářem.

Do dříve zvažovaného tendru se podle informací ČTK chtěly kromě JCDecaux přihlásit i firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor, která zatím na českém trhu nepůsobí. Podle zástupců firem městu schází expertíza, kterou má komerční sektor. „Měst, které provozují městský mobiliář ve vlastní režii, najdete ve světě jen několik, a málokde se tento model udržel dlouho. Je to drahé a města na to nemají potřebné know-how ani kapacity,“ uvedl mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský. Dodal, že magistrát nemá žádný reálný plán pro demontáž současných zastávek ani pro výrobu a instalaci nových.

Ředitel pro rozvoj a inovace Clear Channel Outdoor Mats Lundquist ČTK sdělil, že „řídit město jako firmu“ se neúspěšně pokoušeli i v jiných zemích. „Historicky to zvažovali například v Curychu nebo ve Vilniusu, ale města nakonec tato řešení vyhodnotila jako nevýhodné a neefektivní,“ uvedl. Lze podle něj předpokládat, že magistrát stejně nakonec rozhodne o koncesi a existuje riziko, že následně nestihne zpracovat výběrové řízení na koncesionáře a lidé mohou zůstat bez přístřešků. Podobně se vyjádřila mluvčí firmy BigBoard Pavlína Stránská. „Tvrdě koncipovaná smlouva zaručí, že budou přístřešky postaveny řádně a včas, a to bez nároků na lidské kapacity města,“ uvedla.

ČTK

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Kučera

já bych se osobně vrátil k plechu a drátovému sklu. Sice to tam občas smrdělo ale, zase tam nefoukalo 🙂

náhodný kolemjdoucí

Achjo, vidíte ty boční stěny uchycené jen z jedné strany? Ono je to sice designově pěkné, že je pod nimi díra, taky se tam dá zametat. Jenže skoro stejně vypadají reklamní panely od JCDecaux – každý má pod sebou (dodatečně?) instalovanou jakousi „kolejnici“ – to kvůli nevidomým, pro které je jinak objekt nenašmátratelný holí, aby do něj nenaběhli. Tady se na to opět zapomnělo, to bude zakázka na ddodatečnou úpravu všech zastávek!

Novotný

Mělo by to primárně být pro čekající cestující, nikoliv pro reklamní účely, to souhlasím. Zobrazení odjezdů nejbližších spojů by mělo být samozřejmostí. A taky se přimlouvám za kryty proti větru ze tří stran a neprůhlednou střechu, aby do zastávky seshora nesvítilo slunce.

Milan

Jedná se o přístřešek, který ochrání cestující proti větru a dešti.
A nebo o nosič reklamy vzdáleně připomínající přístřešek pro cestující, který však před povětrnostními vlivy téměř vůbec cestující neochtmrání.?

Danel Brvnišťan

Technicky je ten protinávrh od JCDecaux ktorý umiestnili oproti prototypu CAMP na Palačáku tisíc krát lepší – jednak lepšie chráni pred počaším, ale aj ten vyhľadávač spojenia ktorý využíva Google Maps je skvelý (a nie je vyvinutý špecificky pre mesto, čo by bolo treba nákladne udržovať). Tam kde má JCDecaux 3 LCD obrazovky vo fakt vysokom rozlíšení má CAMP maticový LCD panel, niečo ako na Hradčanskej, tak 10-15 rokov za opicami.

Petr

To je pravda a smutné je, že i ten protinávrh od JCD je nedomyšlený. Jen je míň nedomyšlený než „vítězný“ návrh IPRu 🙁

Danel Brvnišťan

*maticový LED panel

ČD4never

Pokud si odmyslíme displeje a zbytečný vyhledávač spojení, vypadá protinávrh JCDecaux jako by právě vypadl z devadesátek. Návrh IPR je podstatně vkusnější. Maticový displej je přehledný, jen bych zvětšil velikost písma. Zda návrh IPRu chrání dostatečně proti vlivům počasí je diskutabilní. Troufám si tvrdit, že pokud by byl ve stejné konfiguraci jako návrh JCDecaux, bude proti počasí chránit úplně stejně.

ČD4ever

Prosím o opravy chyby hned v 1. větě. Díky.