Ve Vsetíně vyjede do MHD čtrnáct nových autobusů na zemní plyn s valašskými polepy
Od ledna dochází k navýšení provozu vsetínské MHD o 27 %. Autobusy budou jezdit na zemní plyn.
Cestující ve vsetínské městské hromadné dopravě čeká od ledna velká změna. Objem dopravy se navýší o zhruba čtvrtinu, cestující čeká svezení úplně novými autobusy. Ty navíc získaly netradiční polepy s valašskou tematikou inspirovanou místními písničkami.
Čtrnáct nových autobusů SOR NBG 12 dnes pokřtili zástupci ČSAD Vsetín a vsetínské radnice. Dopravce na linky nasadí autobusy na stlačený zemním plyn (CNG), ve Vsetíně tak skončí provoz autobusů na diesel. Do pořízení čtrnácti nových autobusů české výroby s typovým označením SOR NBG 12 ČSAD Vsetín investovala 98,93 milionů korun, velkou část nákladů financovala Evropská unie z dotačního programu IROP.
„Vozidla jsou nízkopodlažní po celé své vnitřní ploše, umožňují tedy pohodlný nástup i výstup všemi dveřmi především starším lidem nebo maminkám s kočárky. U prostředních dveří mají navíc mechanickou plošinu pro nástup cestujících na vozíčku,“ uvedl ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.
Autobusy jsou vybaveny vnitřním i vnějším elektronickým vizuálním a akustickým systémem pro informování cestujících včetně nevidomých a slabozrakých, kteří si pomocí speciálních ovladačů budou moci vyžádat ohlášení informací o lince ještě před nastoupením, kde se autobus zrovna pohybuje. Moderní odbavovací systém umí přijímat kromě hotovosti i čipové karty, bankovní karty nebo QR kódy.
„Mám radost, že po Vsetíně budou jezdit ekologické autobusy, které také splňují veškeré standardy dnešní doby. Věřím, že budou cestujícím dobře sloužit a že přitáhnou do městské hromadné dopravy více lidí,“ řekl starosta Jiří Růžička. Polepy jsou inspirovány valašskými písničkami v celkem pěti variantách.
O 27 % větší rozsah MHD
Kvůli investici do autobusů vybudoval dopravce ve svém areálu i velkokapacitní plnicí stanici CNG. Nebudou ji využívat jenom autobusy a nákladní vozidla, ale je připravena i na možnost plnit osobní vozidla pro veřejnost.
Vsetín od ledna navýší objem objednávaných kilometrů ze 630 na 800 tisíc ročně, což je nárůst o 27 %. Město ale nechce zdražit jízdné. Náklady na MHD mají stoupnout jen o 16 % ze současných 15,5 milionů korun ročně na 18 milionů korun za rok.
„Všechny změny v MHD připravujeme s cílem, aby lidé při přepravě na území Vsetína preferovali hromadnou dopravu před osobní automobilovou a snížila se tak dopravní zátěž zejména v centru města,“ vysvětlil starosta. Město zavádí taktovou dopravu. Na nejužívanějších linkách v pracovních dnech pojedou autobusy každých patnáct minut během špičky a každou půlhodinu mimo ni. „Na méně vytížených linkách by měly autobusy jezdit v pracovní dny každou hodinu,“ zmínil starosta.
Další velkou změnou je organizace samotných linek, každá pojede přes dva přestupní uzly: Dolní náměstí a autobusové nádraží. „Cestujícím tak usnadníme přestupy mezi jednotlivými linkami. Čekací doba v těchto uzlech by se měla pohybovat v rozmezí pěti až deseti minut. V důsledku uvedeného zavádíme přestupní jízdné s třicetiminutovou platností,“ dodal Růžička. Kvůli tomu dojde k přečíslování linek, název změní 28 zastávek. Kompletní jízdní řády jsou na stránkách města.