Velká Británie škrtá plány na vysokorychlostní tratě, lepší spojení do Manchesteru nebude

Nové vysokorychlostní jednotky pro HS2. Foto: Alstom / Hitachi RailNové vysokorychlostní jednotky pro HS2. Foto: Alstom / Hitachi Rail

Ušetřené peníze slibuje vláda investovat do rozvoje dopravy v regionu.

Vláda Velké Británie se rozhodla v rámci rozsáhlých rozpočtových škrtů zastavit další přípravu vysokorychlostní železnice z Londýna na sever Anglie. Premiér Rishi Sunak dnes oznámil, že vysokorychlostní spojení HS2 z Birminghamu do Manchersteru se stavět nebude.

„Náklady na celý projekt stouply více než dvojnásobně. S tím, jak po covidu lidé méně cestuji, změnila se i celá ekonomika projektu,“ řekl Sunak, který se v posledních týdnech snaží profilovat jako ochránce řidičů a individuální automobilové dopravy. Podle něj uspořené peníze z projektu – zhruba 36 miliard liber – přesunou do regionálních opatření na zlepšení dopravy. Jedním z nich bude projekt Network North, který přinese elektrifikaci tratí mezi Manchesterem, Bradfordem, Hullem a Sheffieldem.

V roce 2015 byl projekt vysokorychlostní železnice z Londýna do Manchesteru schválen s rozpočtem 55,7 miliardy liber, v roce 2020 byly náklady již 98 miliard liber a účet za stavbu dál roste. „Nemá smysl do takového projektu dál lít peníze. Je potřeba odvážné řešení,“ uvedl Sunak. Stavba trati z Londýna do Birminghamu má být dokončena.

Krok premiéra vzbudil velmi silnou kritiku zejména v oblastech, které se vysokorychlostní trati nedočkají. Podle starosty aglomerace Greater Manchester Andy Burnhama se premiér chová k lidem v regionu jako k občanům druhé kategorie. Už dříve jiná vláda rozhodla, že se nebude stavět vysokorychlostní trať z Birminghamu do Leedsu.

Mapa High Speed 2 ve Velké Británii. Foto: HS2
Tagy HS2 Velká Británie VRT
68 komentářů