Dopravci Železnice Železniční průmysl

Ve hře o elektrické jednotky pro ČD byly i CAF a Alstom, ukazuje dokument o soutěži

Nový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Nový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Zahraniční výrobci neprošli sítem hodnocení kvůli nesplnění podmínek. Skončila však doba, kdy byla Škoda jediným uchazečem.

Soutěž na dodávku až 60 elektrických jednotek byla pro České dráhy svým způsobem přelomovou událostí. Poprvé se do soutěže přihlásilo více firem než jen Škoda Transportation. Ta zakázku získala.

Podle zveřejněné písemné zprávy zadavatele nakonec nabídku podali tři zájemci: kromě Škody ještě španělský CAF a francouzský Alstom, konkrétně jeho italský závod v Saviglianu.

Zahraniční výrobci se dříve do soutěží Českých drah na elektrické jednotky nehlásili, většinou kvůli požadavkům na krátké dodací lhůty. V minulosti si na podmínky tendrů stěžoval přímo u Českých drah nebo u antimonopolního úřadu například Stadler, Alstom nebo Bombardier.

České dráhy už dříve avizovaly, že podmínky tendrů změní. Stalo se tak poté, co jim zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepravomocně soutěž na dodávku elektrických jednotek. Důvodem byla jen patnáctiměsíční lhůta na dodání vlaků.

Šest zájemců, tři nabídky

Žádost o účast podalo celkem šest firem, kromě zmíněné trojice ještě Siemens, Bombardier a Titagarh Firema. Ty ale nakonec nabídku nepodaly.

Škoda Transportation tak neměla v soutěži konkurenci: podle písemné zprávy byl Alsom vyřazen pro nesplnění podmínek kvalifikace, španělský CAF udělal chybu v samotné nabídce. České dráhy nechtěly komentovat, kvůli čemu byly nabídky přesněji vyřazeny.

Na českém trhu jde pro Škodu o další zakázku na elektrické jednotky, kde musela svoji nabídku v souboji s konkurencí obhájit. Dva zájemci byli také v soutěži na dodávku vlaků pro Jihomoravský kraj. Stadler byl ale s levnější nabídkou vyřazen pro nesplnění podmínek.

Podpis rámcové smlouvy na dodávku 60 jednotek se sdružením Škoda Transportation a Škoda Vagonka oznámily České dráhy před necelými dvěma týdny. Odhadovaná cena zakázky byla 9,7 miliardy korun, vysoutěžená je necelých 9,6 miliardy korun.

Zatím jisté je nasazení nejméně dvou jednotek v Moravskoslezském kraji, který uspěl s žádostí o dotaci na pořízení souprav pro spojení Ostrava – Opava. „Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě  s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ dodal člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.

České dráhy v současnosti provozují 12 jednosystémových stejnosměrných jednotek RegioPanter řady 440. Ty postupně prochází proměnou na dvousystémové. Osm jednotek řady 640 jezdí i pod střídavým proudem, 17 jednotek řady 650 (dalších 31 těchto jednotek je již aktuálně ve výrobě) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.

Pro Škodu jde o další zakázku na nové elektrické jednotky za poslední dva týdny. V Estonsku vyhrála soutěž na dodávku vlaků pro státního dopravce Elron.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vena z Plzně

Dobré ráno,jak to čtu tak tady je hodně strojvůdců a pak servisních techniků.Klidne mě kamenujte,ale proč by nemohla Plzeňská Škoda dodávat vlaky i doma.Pokud někdo z vás ví o něčem co je špatné podej trestní oznámení a ne tady jen zánět a chválit.Samozrejme pokud je někdo příznivce jiného modelu proč ne,ale proč hanět domácí společnost?

Václav John

Kdyby jednotky dodal někdo jiný než Škoda, zbytečně by se drobil park vozidel. Z hlediska údržby je jistě lepší, když řad lokomotiv (vozů atd.) je co nejméně. Navíc jsou depa na RegioPantery už zařízená.

Od lesa

Takže tradiční šaškárna s předem vybraným dodavatelem. Akorát jsme to divadýlko sehráli trochu jinak, protože tu starou komedii už nám nebaštily ani malé děti.
Lituju fíry a všechny, co se s tím budou muset další dlouhá léta rozčilovat.

Ludva

Dík za soucit :-). Ale je úplně zbytečný. Jezdím na panterech linku R 19 co tam byly nasazeny a věř že to není rozčilování. Naopak, je to parádní svezení.

Georg

heh? to je interpanter alias opici draha?

Apollo17

Někteří budou omílat pořád kolovrátek,jak je to poruchové,jak je to podplacené a ví to,protože to jedna paní povídala.Že si je objednalo 5 různých zákazníku už v počtu asi 150 souprav je ale nezpochybnitelné.APro firy je to velmi pohodlné vozidlo.

medical_examiner

Ve 362?

peter

Stadler sa nezapojil? Som zvedavy, ci sa Skodovke podari prerazit aj v zahranici.

Pražák

Slovensko, Lotyšsko, Estonsko snad nejsou zahraničí? A to mluvíme jen o Panterech, v případě tramvají je to ještě lepší.

Jerry

A elefanty taky jezdí ..např Slovensko ,Ukrajina , Litva.

Od lesa

Ano objednali mizivé množství a dál už nic. Proč asi…

Jerry

Mizíve ..prosím zjistěte si: ukrajina Brala dvě sestivozove jednotky na ms světa ve fotbalu.litva 13 jednotek a Slovensko 19 kusů ..

Jiří Kocurek

Protože v Litvě mají 154 km elektrifikovaných tratí.

Peter

Ja som myslel najnovsich RegioParterov , aky budu mat uspech v zahranici. Slovensko nie je prilis vzdialene zahranicie, mame minimalnu recovu barieru, v ZOS TT sa budu montovat u oligarchu. Skoda ze sa nebude pokracovat vo vyrobe City Elefantov SK oznacenie 671(971), pretoze poschodova suprava sa mi zda efektivnejsia na prepravu osob. City Elefantom dost skripu brzdy, skoro ako stare vagony z byvalej NDR.

Pražák

Tak právě ty nejnovější prodávají i do zahraničí, kromě Slovenka, je prodali i do Lotyšska a Estonska. A tam skutečně „minimální jazyková bariéra“ a „účast místních oligarchů“ nehrozí.
Elefanty nesplňují TSI normy, tedy je vyrábět již nelze. Ale povídá se, že ŠT chystá jejich náhradu (budou potřeba pro Prahu a Střední Čechy), která využije některé části vyvinuté pro NIM soupravy DB.

Peter

Tak treba pockat na nove poschodove pushpully, ktore zacali len nedavno jazdit pre NIM, vyzeraju celkom pekne. Netusil som, ze supravy 671(971) nevyhovuju normam TSI. My sme radi, ze mame aspon tieto supravy pre ZSSK.

Pražák

Nesplňují, je to konstrukce z poloviny 90. let. První dodané oslaví na přelomu roku 20 let v provozu.

Gwann

Fascinuje mne čím takova firma jako alstom nesplní kvalifikaci…že by ještě v CR nedodala jediný vlak? Nebo neumí alespoň někdo ze zaměstnanců český?

A že firma jako CAF udělá chybu v nabidce…taky zajímavé…asi nějaké vypecene podmínky. Jako třeba zaokrohlovat na desetikoruny…

bkp

Tady něco o přístupu CAFu v jiné tuzemské soutěži.
https://zdopravy.cz/o-dvanact-cestujicich-vice-o-20-milionu-drazsi-ostrava-ukazala-proc-vyradila-konkurenci-skody-17259/
Kuloárni informace říkaly dokonce něco o tom, že to celé bylo napsané jak z automatického překladače…

Gwann

jo, takže si najaly překladatelku, co ví o vlacích max.to, že jím jezdila z vysoké domů k rodičům…

viděl jsem jak dopadl překlad o turbínách od kamarádky, co nevěděla, co je turbína.

To by mohlo být ono….

Ares

Pendolina jsou od Alstomu, to je docela zajímavá reference.

DonVinkrozzo

Mám otázku pro lidi co s pantery dělají. Jak je to nyní se spolehlivostí? Co se „vychytalo“ a co dříve nejvíce odcházelo? Předem děkuji.

Iva D.

Mě by spíše zajímalo, jestli i ty zahraniční výrobky od Siemense trpí problémy jako Ty od Škodovky. Takové to nejdou jedny dveře, schůdek, vypadne trakce, jede na 2/3, občas do barerek, přehřátí kontejnerů a další. Ty problémy že mašina jezdí, ale není 100% fit.

Y.K.

Myslím, že někdo z ČD prohlásil, že Railjety jsou nejspolehlivější vozidla v jejich parku. Prostě jezdí a nekecají. 🙂 Na Vectrony jsem také zásadní stížnosti neslyšel.

noerf

Tak Vectrony má několik dopravců v republice a hlavně servis si řídí leasingová společnost ell.

Big Fat Fabulous Woman

Dle mého názoru Škodovka tyto „mouchy“ u svých elektrických jednotek docela vychytala. Navíc Pantery jsou opravdu povedené vlaky, které významně zvýšily komfort cestování nejenom na české železnici.

Iva D.

Podle nasazení v Brně a v Budějovicích to nevypadá na mouchy, ale spíš pořádný masařky.

medical_examiner

Masařky po bohatém hodokvasu…

Georg

a tim jako jezdite nebo jste o tom cetl v casopise zeleznicar? prvni pantery jsou rozvrzane tramvaje se zatuchlym vzduchem. interpantery maji nesmyslne usporadany salon taktez se vzduchem k nedychani. spolehlivost pomerne mizerna, takze nahrady becky.

Jerry

Zajímavé že co jedu do Břeclavi,vždy interpanter

medical_examiner

To se spraví. Já taky pořád jezdím v Praze 15T…Brr…

*h8*

V létě jsem jel během 14 dnů celkem 5x (Jízdenka na léto) rychlíkem „Svitava“. V řazení vždy uveden Interpanter, v reálu jel jedinkrát, jinak sbírka z toho, co maloměřické kopřivy daly.

David

Trpí, např. FV-Dosto pro SBB. Rodíl je však v tom, že dokud se mouchy nevychytají, tak je dopravce nepřevezme a nenasadí do provozu a za takto zpožděnou dodávku pak žádá kompenzace.

Y.K.

Jen pro pořádek, FV-Dosto je Bombardier, když on se ptal na Siemens. Jinak ano, FV-Dosto jsou průšvih, možná jeden z důvodů proč byl nakonec Bombardier na prodej.

Jerry

I takový vectron není dokonalý sa občas si postaví hlavu.

Od lesa

Určité problémy má asi každý stroj, ale počty prodaných a provozních! kusů napoví víc. Kolik jezdí Vectronů, Traxxů, Talentů, Desir a jiných..? A kolik jezdí Messerschmittů, Panterů či Aušusů? Kolik jich leží?
A proč se ČD chtějí zbavit všech Messerschmittů?

Ludva

Nevím jak na tom jsou Regio, já jezdím na inter- panterech, ale tam je situace oproti jejich startu podstatně lepší. A to opravdu podstatně. Stejně jako dříve se občas objeví závada na dveřích, nebo záchodech. To jde většinou na vrub cestujících. Myslím tím ucpaný záchod po vhození kupříkladu utěrky na ruce. Dveře stačí restartovat a jsou opět v provozu. Vážnější závada se mi již delší dobu nevyskytla. Již si ani nepamatuji kdy naposledy jsem byl nucený jet s něčím vyřazeným.

Iva D.

To možná ano, ale dost často jezdíte na 362 místo pantera.

Ludva

Jen když má panter plánovanou opravu nebo údržbu.

Daňový poplatník

Super zpráva, by mohli páni redaktoři pozjišťovat u více lidí z provozu. Panterů bude víc a víc, jeden by mohl vědět jak stroje nakoupené za peníze daňových poplatníku reálně v provozu fungují, ne?

Apollo17

Potvrzuji slova Ludvy,že Pantery jsou spolehlivé.Jezdím s regiopanterama pod Krušnými horami a již od dodání jezdí všechny,žáden neleží a dohromady těch 7 souprav ujelo už 10 milionů kilometrů.Drobné problémy(hlavně schůdek u dveři je nejčastější) se vyskytují.Ale to bude u všech vozidel.Ale brát za nespolehlivost pravidelnou údrzbu,nebo násilné poškozeni je mimo mísu.Na mnoha místech jsou turnusovany ve 100 procentech a zálohu jim dělají ty náhradní soupravy s lokomotivou.

Daňový poplatník

Díky za info.

DonVinkrozzo

Děkuji všem z oboru za odpovědi. Jsem rád že pantery jsou už dostatečně spolehlivé stroje…

PanterDriver

Přidávám se ke kolegům. S Regii řady 640 a občas 650 jezdím už tři roky a skutečně není pravda, že by permanentně jezdily s vypnutými TM, nefunkční klimou a podobně. Občasné závady se samozřejmě vyskytnou, ale to se nevyhýbá ani strojům slovutných německých výrobců. Spoustu případných problémů vyřeší reset daného zařízení nebo celé jednotky. Ten dělám ve volných chvílích také preventivně (přece jen je to velký počítač na kolech) a 99% směn je zcela bezproblémových.

zwi

Poslední dobou jsou problémy hlavně po vrácení z parsu po EVy. Jednotka jede do parsu zdravá s ojetymi koly. Vrátí se s novými, ale i s novými zavadami, které jsem do té doby neviděl.

Václav John

Je dobré že zvítězil náš český výrobce. Národní dopravce by měl podporovat náš průmysl.

Daňový poplatník

To už dělal dost, teď by mohl víc myslet na pohodlí cestujících, spolehlivost strojů a efektivní nakupování.

Georg

tak a ted sup na nakup do coopu.

bkp

Tak jestli k tomu CAF přistoupil jak v Ostravě…

milan

Tak najvyssi cas aby Skoda preukazala svoje kvality aj mimo SK/CZ a spustila ofenzivu na zapadne trhy! Taku kvalitu, rychlost dodania a cenu si nikto nenecha ujst. 🙂

Tztrainz

Škodovka se rychle dostává do fáze kdy nebude moct přijímat další zakázky, protože prostě nebudou stíhat s výrobou. Nestíhání výroby = Pozdní dodání jednotek = průšvih pro Škodu.

Jerry

Mají ve výstavbě haly a kooperaci se slovenskou Žoskou..takže kapacity není problém ..spíš lidí jestli bude dost

J.K.

Pod novým vlastníkem začali stavět další halu v Plzni – konečně má fabriku někdo kdo se o ní umí starat… Snad se jim bude dařit. 🙂

bkp

Tak uvidíme, co všechno zvládne nakoupit

Partneři

Škoda transportation