Železnice Železniční průmysl

Vlaky pro Jižní Moravu mohly být o 460 milionů levnější. Kraj zveřejnil, proč vyřadil Stadler

Vizualizace RegioPanteru pro jižní Moravu. Pramen: Škoda Transportation
Vizualizace RegioPanteru pro jižní Moravu. Pramen: Škoda Transportation

Jihomoravský kraj mohl za 37 nových elektrických jednotek zaplatit o 460 milionů korun méně, než s jakou částku počítá smlouva se Škodou Transportation. O tolik byla levnější nabídka společnosti Stadler, kterou ale musel kraj vyřadit pro chyby v nabídce. Kraj oficiálně zveřejnil, co vedlo k vyloučení švýcarského výrobce.

Stadler si jednu elektrickou jednotku pro 310 cestujících (v soutěži označena krajem jako EMU 310) nacenil na 178,956 milionů korun, Škoda Transportation na 191,9 milionu korun. Kratší jednotky pro 140 cestujících vyšly u Škody na 117 milionů korun, u Stadleru na 107,1 milionu korun. Dražší byl naopak Stadler v ocenění plánované údržby vlaků.

Nabídky Škody a Stadleru v soutěži na vlaky pro Jižní Moravu.
Nabídky Škody a Stadleru v soutěži na vlaky pro Jižní Moravu.

Kraj na profilu zadavatele zveřejnil důvody, proč Stadler musel i přes nižší nabídku vyloučit. Jasné díky tomu je hlavně i to, že soutěž přilákala na tuzemské poměry nezvykle vysoký počet zájemců: Kromě Škody a Stadleru měly zájem ještě polští výrobci Newag a Pesa, zájem měl také Bombardier a Siemens. Účastníkem řízení byla i společnost Škoda Rail, které patří Škodě Transportation. Nabídku ale podaly nakonec jen Škoda a Stadler, ostatní firmy podaly jen předběžné nabídky (Newag žádnou). V případě Českých drah dosud soutěže na elektrické jednotky končily obvykle jen účastí Škody Transportation.

Kraj vyloučil Stadler kvůli třem chybám v nabídce. Jedním z důvodů byla nedostatečná kapacita jednotek. Podmínkou bylo nejméně 279 pevných sedaček v jednotce EMU 310. Součástí požadavku byla výhrada současné přepravy 20 jízdních kol a 2 vozíků pro invalidy a 4 kočárků. Stadler ale tento požadavek nesplnil.

Účastník v prostorech pro invalidní vozík v obou jednotkách nabídl 2 dvousedadla, která v objasnění nabídky označuje jako invalidní dvousedadla s možností dodatečného sklopení sedáku v případě nástupu vozíčkáře. Z objasnění účastníka vyplynulo, že tato sedadla nebudou moci být využita k sezení v okamžiku využití oddílu vozíčkářem a za této situace nebudou cestujícím k dispozici,“ uvedl kraj ve zprávě zadavatele. Po započítání sklopených dvousedadel tak Stadler nesplnil kapacitu o 4 sedačky. Další chybou pak byl nedostatečný počet USB portů pro dobíjení elektroniky u sedaček. Třetím důvodem pro vyloučení byla chyba u nabídky na servis jednotek.

Souutěž  na elektrické jednotky byla největší drážní zakázkou za poslední roky v Česku. Podle smlouvy má už za čtyři měsíce Škoda představit návrh interiéru vozu. Smlouva výslovně uvádí, že Škoda nesmí navýšit cenu, i kdyby došlo ke změně norem.

Kraj podepsal se Škodou dvě smlouvy: jednu na nákup vlaků, druhou na servis po dobu třiceti let. Ta zavádí v Česku nezvyklý způsob platby za servis: fixní platbu za každý ujetý kilometr.

Hlavní smlouva počítá s 25 kusy čtyřvozových jednotek RegioPanter (EMU310) s 333 sedačkami a 6 dvouvozovými jednotkami (EMU140) pro 146 sedících cestujících. Smlouva uvádí současně možnost navýšit do měsíce kontrakt o dalších šest delších jednotek, s čímž kraj zjevně počítá, protože v tiskové zprávě už rovnou uvedl objednávku celkem 37 souprav. Do jednoho roku může kraj objednat ještě pět dalších kratších jednotek.

Škoda má na dodávku všech jednotek tři roky, tedy do prosince 2022. Už za čtyři měsíce by mělo být jasné, jak budou vlaky vypadat uvnitř. Podle smlouvy musí Škoda do čtyř měsíců předložit model zamýšleného řešení dvojsedadel, s uspořádáním za sebou a proti sobě v měřítku 1:1. Škoda musí představit nejméně čtyři typy sedaček na výběr. Do šesti měsíců má být jasno o kompletním řešení designu interiéru a exteriéru.

Kontrakt na 31 jednotek má hodnotu 5,499 miliardy korun bez DPH, Škoda jen těsně zůstala pod maximální hodnotou, kterou kraj v soutěži stanovil. Kupní cena jedné jednotky EMU 140 je 117 milionů korun, v případě EMU 310 191,9 milionu korun. I když Škoda dodala už několik desítek regiopanterů Českým drahám, není prakticky možné cenu pro Jihomoravský kraj z veřejně dostupných zdrojů porovnat: u Českých drah šlo o kombinace různě velkých souprav a dopravce nikdy nezveřejnil ceny za jednotlivé typy jednotek.

Smlouva řeší sankce za zpoždění: pokud budou vlaky dodány se zpožděním maximálně měsíc, bude kupní cena snížena o 0,05 % ceny každý den. V případě zpoždění nad měsíc pak 0,1 % z celkové ceny za každý den. Kraj si ve smlouvě pořešil i hrozbu, že by došlo ke zdražení kvůli změnám norem. „Změna ceny není možná ani z důvodu změny relevantní legislativy, případně jakýchkoli technických norem,“ uvádí se ve smlouvě.

Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží (nocování Vyškov na Moravě) – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou (tratě SŽDC 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav (trať SŽDC 250), případně i na dalších tratích.

Velkým kontraktem je i servisní smlouva: podle smlouvy bude kraj platit za servis větší jednotky 32,60 Kč za každý ujetý kilometr, v případě menší pak 29,48 korun za kilometr. Smlouva je na třicet let. Do této částky patří takzvaný full-service, do kterého je zahrnuta plánovaná údržba v předepsaných cyklech a rozsahu, neplánovaná údržba, provedení servisního zásahu, renovace i úklid a čištění. Dopravce, který vysoutěží provoz těchto jednotek, tak nebude muset vůbec řešit údržbu, ale pouze provoz.

144 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
koleyy

Chlapci z jižní Moravy to jsou frajeři! Diskutabilní jednotky na 30 let…. noo, chtěl bych být majitelem všimného, co za to někdo dostal. Tomu se říká zlatý padák. Jen cestující a daňový poplatník opět zapláče.
Bouráci z Brna nás opět ujistili, že jsme banánová republika a že devadesátky stále neskončily. Jen se už nikdo nehází do Orlíku, ono to jde i bez betonových bačkor.

Ušatá

Doufám, že tam bude i první třída, která navíc bude odpovídat požadavkům na 1. třídu a ne ty dosavadní moderní paskvily. Jde tedy o to, aby si zase i tento kraj nevyžadoval jen vozy s 2. třídou. To by byl zase krok zpátky v kvalitě a komfortu pro cestující.

Axel

Který interier 1. třídy v nově dodaných/opravených vagonech je OK? RegioShark? InterPantery?

Jan Balák

Tak ta tam opravdu nebude :-).

vagonář

Jen takové rýpnutí do redakce:
Tím partnerstvím jste se zavázali k čemu? Nepsat o tom, co tyto firmy nechtějí, podobně jako Babišovo iDnes?

BoH

Jen dvě poznámky:

1) Gratuluji Jihomoravskému kraji k takovému rozhodnutí. Kdyby to udělali jak u nás v Olomouckém, jezdili by tam na věky věků Panťáci a Honeckeři.

2) Výběr Škody je riskantní a doufejme, že si kraj ohlídá lépe smlouvu než ČD a nebudou tam mít nejdražší jednotky na světě 🙂

Vbb

Kraj taky plánuje zadržovat platby a podepsal rozhodčí doložku???

BoH

Já doufám, že ne. Ale právnické fígle já neznám. Třeba na ně Škoda také něco vymyslí 🙂

Matoo

V tomhle případě ve Škodě nic nevymysleli, bohatě stačilo, že se dalo dohromady pár chtrých hlav u ČD a bez ohledu na platnou smlouvu odmítli zaplatit za část dodaných lokomotiv. Jak to dopadlo všichni víme. Jenom se divím, že za to ještě nikdo neni stíhaný…

BoH

Takže podle Vás je v pořádku, pokud část objednávky nedostanete, část objednaného zboží nefunguje a Vy musíte vše zaplatit, jako byste dostal vše v pořádku? No já nevím, minimálně mně to správné nepřijde 🙂

Modré zábradlí

Pokud dobrovolně podepíšete smlouvu, kde je to takhle nastaveno…

Axel

Měl bych dotaz na znalejší… jak je řešen servis Stadlerů (různých verzí FLIRTu) v Maďarsku? Je v Maďarsku vybudováno nějaké servisní centrum např. poblíž fabriky Stadleru v Szolnoku? A je vůbec potřeba servisní centrum pro Stadler Flirty v Maďarsku z pohledu preventní údržby, tj. neptám se na opravy po haváriích? Protože jestli Stadler by vyhrál tuto veřejnou zakázku Jihomor.kraje a pokud by Stadler měl zainvestovat a provozovat servisní centrum někde na jižní Moravě, tak je otázka jestli by se taková investice vůbec vyplatila s ohledem na relativně malý počet kupovaných vlaků Jihomoravským krajem… Pro srovnání: v Maďarsku jezdí přes 130… Číst vice »

Rado

Stadler má v Maďarsku tri pobočky: Budapešť: predaj a marketing, Szolnok: výrobné stredisko + divízia komponentov, Pusztaszabolcs (50 km južne od Budapešti): servisné stredisko. Z pohľadu polohy Českej republiky by boli elektrické jednotky servisované pravdepodobne v maďarskom Pusztaszabolcs. V Poľsku sú servisné strediská v mestách Łódź a Warszawa, kde servisujú jednotky Stadler pre zákazníkov Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Śląskie, Koleje Mazowieckie a Polskie Koleje Państwowe IC

Axel

Děkuji za informace…Tj. nedá se odhadnout od jakého množství dodaných vagonů se Stadler rozhoduje jestli investovat do servisního zázemí poblíž zákazníka?

Srovnávám s plzeňskou Škodovkou, která má pobočky v Šumperku a v Ostravě… ovšem prý bude zřizovat servisní centrum někde okolo Brna, mj. proto, aby zajišťovala servis pro diskutovanou dodávku Panterů pro Jihomoravský kraj.

V případě Stadleru je totiž zajímavé, že obě polské servisní centra jsou relativně blízko sebe (zhruba 130 km)

X 1

Stadler by pravděpodobně vybudoval servisní jednotku někde v JMK.
Po dodávce Kissů pro Westbahn, jezdících na trase Salzburg – Wien, byla vybudována dvoukolejná hala (Kissbox) v Linz.
Jednoduchá a energeticky úsporná stavba.

Axel

Děkuji.

Olda

Dovolil jsem si takovou rozvahovou tabulku, z toho co se dalo pochytit v článku a přiložených komentářích. Samozřejmě do rozhodování JmK mohlo vstoupit 100 a jeden faktor, které nemám šanci získat a to ignoruji fakt úmyslu. v tis. Kč Škoda 310 Škoda 140 Škoda celkem Stadler 310 Stadler 140 Stadler celkem Cena poptávaného množství (25+6) 4.797.500 702.000 4.475.000 642 600 ‬ Cena servisu při 150t/r za 30 let 3.667.700 795.960 3.450.375 1.068.120 Cena servisu při 200t/r za 30 let 4.890.000 1.065.600 4.600.500 1.424.160 Celkem při 150t/r 8.456.200 1.497.960‬ 9.954.160 7.925.375 1.710.720 9.636.095 Celkem při 200t/r 9.687.500 1.767.600 11.454.500 9.075.375 2.066.760… Číst vice »

Olda

Omlouvám se, vklad tabulky jsem nějak nezvládl 🙁 . Důležité jsou čísla v posledních dvou řádcích uprostřed (Škoda) a na konci (Stadler), oscilující okolo 9 a 11 mld. Kč.

Petr

Kraj by mohl také sdělit, za jak dlouhou dobu se zaplatí 148 sedadel (4 sedačky ve 37 vlacích) za 460.000.000 Kč 🙂 Daňový poplatník si poklepe na čelo 🙂

Kuba

Rozdíl u každé soupravy je 58 míst, to máte 2146 sedaček celkem, když už to chcete takto počítat.

Kopr51

Klid, těch 460 milionů se vybere/dožene na jízdenkách z neuznaných režijek.

Tronda

Aspoň mohou ochutnat jaké to je, když zákazníci ČD platili na jízdném miliardu a dvě stě míčů pokuty za 380.

Rýpal

Omyl, těch 460 mil + bude penále za pozdní dodání nebo za nízkou disponibilitu.

Ic540

460 mega je pojistka aby nedodali 460tky…
Hihi…

Filias

To JHM nedělal předběžné tržní konzultace? Protože takováto soutěž není soutěž, když je podmínky schopen splnit jen jeden zájemce. Jak vyřadit nebezpečného Stadlera? Dáme do podmínek o 4 sedačky více než mají v jejich jednotce.

BoH

No já nevím. Myslím, že Stadler ty jednotky nemá na skladě a kdyby to neodfláknul, tak by jistě pro něj nebyl problém dát nabídku na přeuspořádání interiéru 🙂

R2R2

Neznam vsechny podminky, takze budu vychazet pouze z toho, co je v clanku. Pozadavek na USB a na zasuvky je u regionalnich vlaku pomerne zbytecny. Dale je samozrejme skoda, ze se Stadler tak tesne minul s pozadavkem na kapacitu, ono, zda je ve vlaku o jednotky mist mene a to jen v pripade, kdy jim nahodou cestuje vozickar, by dle meho nazoru nebyl zasadni problem. Skoda, ze kraj nedal limit o nejakou sedacku mene, takhle nakupuje zbytecne velke vlaky, myslim, ze byl trosku podcenen pruzkum trhu pred vypsanim parametru (nebo naopak probehl s cilem nekoho zvyhodnit). Nejasnost kolem servisu je… Číst vice »

Martin V.

A nebo to klidně jen mohla být hloupá chyba Stadleru (že by tam ty čtyři sedačky navíc někam vmáčkli, ale špatně pochopili zadání). U těch USB zásuvek je to totéž. Není problém dát jich tam třeba dvakrát tolik a stálo by to zanedbatelnou částku (v porovnání s cenou vlaku).

Jarmil

A bránil někdo kraji chtít po Stadleru doplňující informaci? Zdali to není překlep? Nebylo by to poprvé, co se kraj dotáže…Ono za půl miliardy bych to i čekal…

Tomáš Gottschalk

Škoda, že do soutěže nešel naplno Bombardier, mohli jsme mít Talenty, které jsou asi momentálně to nejlepší na trhu.

Petr

Škoda to je, byla by příležitost se vozit v opravdové kvalitě jako lidé na západě, takhle se budeme dalších 30let se vozit low-endem pro východní trhy.

Milan alias Skeptik

Cestujícím v JMK bych přál také raději Stadlery, už jen pro to, aby bylo s čím srovnávat produkty z Plzně a případně zvednout laťku. Jinak počítám, že ten nejlepší vývar pro dodavatele přijde až s údržbou „all inclusive“. Kolik km denně může v průměru taková příměstská jednotka v okolí Brna najezdit? Určitě to budou stovky, násobeno cenou za servis, počtem jednotek, dny v roce, třiceti lety plánované životnosti. To už jsou další miliardy, na které žádná dotace nebude.

dopravak

Příměstská jednotka najede zhruba 150-200t km ročně a full servis za 30 let tak odpovídá skoro ceně vozidel jako takových. Výrobce je tak maximálně motivovaný dodat a odladit kvalitní vozidlo, protože všechny náklady na servis jdou za ním. Pro Škodovku to bude dobrý způsob, jak si otestovat své výrobky v provozu a snad se to pak projeví v jejich kvalitě i jinde. Vypsat zakázku i s údržbou byl z pohledu JMK velice chytrý krok a ostatní dopravci se snad budou inspirovat. Do dokonalosti už pak chybí jenom do VŘ zahrnout také náklady na energii a DC.

Martin V.

Přesně! Já si myslím, že i výrobci může plná zpětná vazba hodně pomoct. Pokud se mu nějaká podsestava nepovedla, tak ji může překonstruovat, nebo vymění dodavatele dílů. Nemám sice žádnou zkušenost s údržbou železničních vozidel, ale cena 32 Kč za kilometr při 310 sedadlech znamená desetník na osobokilometr. Díval jsem se do svých záznamů o údržbě rodinného osobního auta a vychází mi 0,80 Kč/km. Když to vydělím 4 sedadly (měl bych dělit 5 dle TP, ale prostřední sedadlo vzadu je nouzovka), tak platím za údržbu dvacetník na osobokilometr, takže dvakrát tolik co tenhle vlak. Pokud někdo víte, kolik stojí dlouhodobý… Číst vice »

Milan alias Skeptik

Rozumím výhodám takto nastaveného kontraktu, ale pokud bude celková cena za servis v následujících 30 letech tak vysoká, jak jste naznačil, neubráním se dojmu, že by pro kraj bylo z dlouhodobého hlediska výhodnější zajišťovat běžnou údržbu ve vlastní režii a za uspořené peníze v budoucnu nakoupit další soupravy. Nejspíš utopická představa, že.

Matoo

Nedělal bych s žádnou iluzi, že kraj nebo i ČD reálně tu údržbu udělají levněji.

Matoo

Souhlas, ještě bych doplni, že když si Škodovka bude dělat sama údržbu, alespoň uvidíme jak kvalitně dělá údržbu ČD.

Generální mandatář

Vždy je lepší za kvalitu si mírně připlatit. Škodovka je výrobcem kvalitních vozidel, která slouží desítky let v těch nejnáročnějších podmínkách. Vezměte si třeba lokomotivy z 50. let, které jsou ještě v provozu u některých soukromých dopravců (bobiny u Arrivy, IDS atd.), dodávky tisíců lokomotiv do SSSR. S mnoha rozhodnutími JMK nemohu souhlasit, zde však udělal velice dobře.

Y.K.

Lokomotivy z 50. let? Zbláznil jste se? Co třeba současná řada 380?
Dnešní jednotky jsou nacpané počítači, elektronikou a vyžaduje se od nich opravdu vysoká spolehlivost a nízké prostoje. A pokud srovnáme spolehlivost Stadlerů (třeba LEO Expressu), které v podstatě poruchy které by je vyřadily z provozu nemají a LE celkem zvládá vražený provoz bez záloh (pokud to zrovna nenaboří) a Panterů, kterých je odstavený kopec, tak to je smutný obrázek.

Y.K.

Tím nehodnotím výsledek výběrka, neumí posoudit jak to probíhalo a výběr Škody může být zcela podle požadavků, tím jen obecně hodnotím výsledky Škody jinde s tím že jde o „vyšší kvalitu“.

kakov

hodnotit škodu podle toho co bylo je zcestné, potřebujeme to co je teď a bude, když si koupím nespolehlivý klump, co získám tím, že před 70 lety ten výrobce vyrobil něco lepšího??

BoH

Toto byl hodně povedený vtip 🙂 Jak tady zaznělo, za socíku skutečně ta výroba byla kvalitní. Byla, od dob privatizace to není žádná sláva 🙂

Krocan

No nevím. Z toho co tady čtu se mi nabídka Škody zná skoro i výhodnější. Vyšší pořizovací cena, ale vyšší počet sedaček a výrazně nižší cena za údržbu.

Těžko říct, musel bych se podívat do detailů smlouvy, ale není to zase tak jednoduché, jak se článek snaží naznačit.
Že levnější pořizovací cena a Stadler > Škoda

pave69

Takže chápu to tak, že 4 sedadla v jednotce přišla JM na 10 mio v každé jednotce? To není moc levné. Důchodce v Penny by to nechal ležet.

bohyn

A co třeba náklady na provoz?

Axel

Původně jsem to četl stejně jako Vy. Ale to o kolik dražší vychází škoda vs. stadler by patrně bylo lepší přepočítat na cenu za sedačku (ve vlacích ze ŠT je patrně o něco vyšší sedačková kapacita na jeden vagon/soupravu vagonů než je ve stadlerech).

Nicméně mnohem podstatnější v ekonomickém rozhodování se mi jeví částka za servis a co servis zahrnuje a co ne. Já jako obyčejný cestující si navíc ani netroufám vyhodnotit tuto věc, pokud se obě nabídky lišily v kapitole servisu (nevím jestli se obsahově lišily, pan autor článku píše pouze o rozdílu v částce).

M H

„Podmínkou bylo nejméně 279 pevných sedaček v jednotce EMU 310.“
„Stadler nesplnil kapacitu o 4 sedačky.“
„Hlavní smlouva počítá s 25 kusy čtyřvozových jednotek RegioPanter (EMU310) s 333 sedačkami.“

Pokud jsou všechna čísta ty samé sedačky, pak je rozdíl 333 – 275 = 58, což není zrovna málo…
Pokud to má Škoda včetně sklopných, bude rozdíl menší.

libcha

Taky na to tak koukám. Skoro to vypadá, že Stadler býval měl nabídnout jednotky o jeden vůz delší, aby měl srovnatelnou kapacitu. Nakolik by to ovlivnilo cenu, je ve hvězdách.

Mimochodem, nevím, jestli počet vozů jednotky byl součástí zadání. Ono to může být dost těžké, protože jeden vůz s dvojicí vlastních podvozků je podstatně větší než jeden vůz sedící na dvou Jacobsech.

eLKá

Spíš to vidím jako naplnění taktiky, že Stadler by nebyl schopen vozidla včas vyrobit (neboť během tendru si nejspíš „obsadil“ výrobní kapacity jinými zakázkami) a do finální nabídky dal takovou konfiguraci, aby vypadl.

Matoo

Přesně tak to vypadá. Nabídli menší jednotku než bylo požadováno, aby mohli dát nižší cenu než Škoda.

Potěmkin

Zrovna tento web tu před pár měsíci po vítězství Škodovky na ostravské tramvaje horlivě porovnával,kolik zaplatil DPO za jednu sedačku u Stadlera Tango a kolik zaplatí za jednu škodováckou s tím,jak je Škodovka drahá a nevýhodná.Proč teď k tomu nepřistoupí úplně stejně a spravedlivě nevypočítá i teď cenu na jednu sedačku?Jestli jsem správně pochopil text,Škoda dodá 333 sedaček u EMU 310, to je nějakých 576000 Kč za sedačku.Stadler nabídl 275 sedaček,takže 650000 Kč za jednu sedačku.Kolik bylo nabídnuto sedaček u kratších jednotek,jsem z textu nevyčetl.I tak je úspora na jednu sedačku nezanedbatelných 70000 Kč.Myslím, že když tento web používá tuto… Číst vice »

Potěmkin

Pane Sůro,jsou to fakta,máte pravdu.Ale ve výběrovém řízení DPO na tramvaje taky Škoda dodala přesně to,co si zákazník žádal.A Vy jste následně začal přepočítávat,kolik zaplatí za sedačku u Škodovky a kolik u Stadlera.Já Vás pouze žádám,aby jste používal stejný metr nebo metodu chcete-li,ať už vychází lépe pro Stadlera nebo pro Vaši neoblíbenou Škodu nebo pro kohokoliv jiného.A ne to vždy interpretovat tak,aby že srovnání vyšla Škoda jako dražší nebo horší.Jinak si ovšem Vaší práce vážím a děkuji za tento skvělý web,pokračujte takhle dál.

libcha

A není to spíš tak, že kraj chtěl zhruba 310 míst, ale aby se vyhnul zbytečnému vyloučení nabídky v případě že se konstrukčně hodí mít sedaček o trochu míň, dal do požadavků poměrně velkorysý polštář s tím, že ale méně než 279 to být už nesmí, bo by to bylo už moc málo…?

R2R2

Pokud bychom chteli byt presni, tak kraj zadal nejmene 310 mist k sezeni z toho maximalne 10 % sklopnych sedacek, takze 279 mist pevnych. Dale pak 20 jizdnich kol, 2 invalidni voziky a 4 kocarky, prostor pro ne se mohl tvorit i nevyuzitim sklopnych sedacek.

Modré zábradlí

Proč by měl počítat cenu na sedačku, když na to nebyla VZ nastavená? (Maximálně po zajímavost.) Fotbal se taky hraje na góly a ne na střely na branku, nebo na rychlost, s jakou přeběhne útočník hřiště (byť obojí mohou být zajímavé údaje).

Kuba

Mně to nepobuřuje, spíš překvapuje, že roli v posuzování nehrála cena za sedačku. Stadler nabídl o 54, nebo spíš 58 míst méně tak není divu, že v přepočtu na soupravy byl levnější. Na jednoho přepravitelného cestujícího je levnější Škoda.
Druhá věc teda je, jestli je v zadání stanovená minimální rozteč těch sedadel, ale to doufám, že si kraj pohlídal.

Jan Balák

Ze smlouvy: Rozteč sedadel při uspořádání proti sobě nejméně 1,7 m, při uspořádání za sebou nejméně 0,825 m, zároveň doporučená vzdálenost zádových opěrek v místě průniku roviny opěrky s rovinou sedáku při uspořádání proti sobě nejméně 1,4 m a vzdálenost mezi zádovou opěrkou a zadním dílem předního sedadla v místě průniku roviny opěrky a sedáku nejméně 0,75 m u sedadel za sebou. Nebude-li dodržena stanovená hodnota roztečí u sedadel „za sebou“, musí být vždy zachován komfort cestujících, tj. ergonomická sedadla se vzdáleností mezi zádovou opěrkou a zadním dílem předního sedadla v místě průniku roviny opěrky a sedáku nejméně 0,75 m.… Číst vice »

Laik

Tak se to u nás dělá!

Původní varák

Velice chabé důvody na tak podstatné ušetření (ale co, jsou to jen dotace). Co se týče servisu: dle zkušeností s Pantery, může mít škoda levnější servis, ale zase se furt rozbíjí, aneb z dětských nemocí se staly nemoci chronické. A mám takovej pocit, že ani škodováci sami neví. Stadler může mít servis dražší, ale dobře víme, kde je spolehlivost těchto souprav. Myslím, že už to tu někdo psal, ale kdyby měl Leoš pantery namísto Stadlerů, těch zrušených spojů by měl podstatně více. Ale co, JK si nenechal poradit a dost tím prohloupil….což po čase zjistí sám. PS pro obhájce „národních“… Číst vice »

Graylag

Naopak, teprve tady se ukáže, jestli jsou Pantery tak špatné jak se traduje, nebo je problém v dílnách ČD. Podobně jako předání NIMu do Německa ukáže pravdu o spolehlivosti 109E.
Ono je totiž zvláštní, že se ČD kazí veškerá moderní technika, kterou mají ve vlastní péči. A v některých depech výrazně více než v jiných. Historky které občas prosáknou ven jsou často hrůzostrašné.

bohyn

Tak se pochlubte historkama, nebo neztrácejte čas svými hodnotnými komentáři na tomto webu.

Graylag

Neukazoval jsem prstem na nikoho konkrétního. A nechci šířit drby JPP.
Ale byl jsem angažovaný ve vývoji 7Ev i 10Ev (byť jen minoritně) a pochopitelně mě mrzí, když čtu na internetu stížnosti na věci, za které vozidlo nemůže. Pantery mají (a hlavně první kusy) spoustu much. Ale často věci které se jim vytýkají prostě nejsou chybou vozidla ale obsluhy či servisu. Jestli je to neschopností (dep) ČD, nebo třeba špatnou dostupností náhradních dílů nebo špatně zpracovanými servisními postupy, to ukáže budoucnost.

M H

On nemusí být nutně ani problém u ČD. Mají prvosériové jednotky…což může být problém nedoladěnosti ze strany Škody, takže ty bych do toho radši netahal. Regulérní srovnání by mohli být noví panteři u ČD (počínaje Plzeňskými) vs. Panteři u ZSSK vs. budoucí Panteři u JmK.

Josef Trögl

U nás v ÚK kraji jsem s Panetry spokojen. Je to svižné vozidlo, sedačky jsou pohodlné, zásuvky funkční, klimatizace funguje. Jen internet je někdy šnekovitý, ale to je otázka spíše (ne)pokrytí.¨
Momentálně jezdí všechny ústecké jednotky, dokonce pravidelně zaskakuje Panter na Litvínovech za Sysla, což ke krok k lepšímu.

Původní varák

Tak jste spokojen (stejně jako strojvedoucí v Brně), protože jste nevyzkoušel nic jiného (předtím vám tam řádili 460-tky apod). Pro mě je o dost pohodlnější i ešus.
Až vyzkoušíte stadlera nebo něco od Siemensu, můžete srovnávat. Já teď jezdím pravidelně na Vectronech a mám pocit, že jsem přesedl z Dacie do Volva……

Démon

Mě by zajímalo co se skrývá pod pojmem „údržba“. Jestli je v tom i úklid vlaků, likvidace fekálií a podobně. Nebo tohle bude mít na triku dopravce?

Kubrt

Máš to v posledním odstavci.

Miloš

Není to tím, že s domácím výrobcem se snáze uhraje nějaký ten melounek do vlastní kapsy, než se zahraničním?

Ruku na srdce, posledním dobrým co v Plzni vyrobili byla ESa a od té doby nic. Těch dvacet let, které v Plzni železničně zaspali viditelně nezvládají dohnat (380, Pantery…). IDS JMK bude ještě vzpomínat na spolehlivost panťáků a plechovek.

Samuel Novák

A to si jako myslíž, že ten melounek do kapsy dostává právní kancelář, která je najímána na vypsání a organizaci výběrového řízení, tak aby vše proběhlo transparetně a nenapdanutelně u ÚOHS?

eLKá

Tak znovu. Vezměte prosím na vědomí, že tendr byl všemi zúčastněnými hodnocen jako otevřený, férový a nediskriminační, a to i těmi, kteří v tendru neuspěli a měli dost času i právníků ten tendr zpochybnit.
Chápu, že to je snad po 10 letech první bílá vrána, kdy nikdo z účastníků nemá potřebu (a nejspíš ani naději na úspěch) ten tendr shodit, ale opravdu si přeji, že takových bude rychle většina.

Paja

No tak určitě, podívejte se třeba na Pandury.

Dušan

ad Pája:
Tak on LKá malinko ignoruje fakt, že v tom výběrku podával průběžně námitky k jednotlivým bodům zadání vždy pouze JEDEN účastník výběrka, kdy současně zadavatel postupně všem těmto námitkám JEDINÉHO účastníka soutěže vyhověl, přičemž následně tento JEDEN účastník soutěže naprosto překvapivě vyhrál:-))). Prostě všechno křišťálově čisté:-))

eLKá

Nic neignoruji, pouze vycházím ze skutečnosti, že ostatní výrobci měli dost času a příležitosti se ozvat, pokud by s tím tendrem bylo cokoliv špatně. Jestli vy víte o jakékoliv stížnosti na průběh tendru, dejte sem odkaz. Já prostě o žádné nevím a opravdu velmi rád se poučím.
Námitky (dotazy, připomínky…) mohl podávat každý z účastníků a bylo jen na nich, nakolik svého práva využijí.

Jiří Kocurek

Eso? První roky se to kazilo, často místo toho musela jet jiná mašina. První ROKY, ne měsíce, ne týdny.

Hajnej

Tady asi někdo nepamatuje počátky provozu ES. Koneckonců vznik přezdívky Peršink hovoří za vše: rychlej start, krátkej dolet…

Jedine vlaky

Takže dochází ke zkrácení linky S3 do Vlkova?

Karel V.

Níhov a dál je pro Brňáky hromada hnoje.

Martin V.

Vedlejší efekt krajského uspořádání… A to se ještě Níhov a spol. připojili z vlastní iniciativy k JMK, původně byli zařazeni pod Vysočinu. Pokud se kraje nebudou schopny domluvit, tak „krajské pohraničí“ bude trpět, protože tam logicky mají lidi spádovost na obě (nebo i tři) strany.

M H

Tady je celkem možné, že Vysočina chce přímý motorák Velké Meziříčí – Žďár nad Sázavou (či eventuálně někam dál na obě strany) a nechtějí připlácet JmK na „velký“ krajský vlak.

PS. Zajímavé je, že 2 kraje a ČD se na osobácích Brno – Žďár nad Sázavou domluvili…ale samotné 2 kraje už ne 😀 Ona je teda taky možnost, že zajíždění vlaků S3 až do Žďáru nad Sázavou prostě nevyjde na obraty nových krajských jednotek podle představ JmK potažmo KORDISu…

Dáda

Myslím, že toto z článku nevyčtete.

xyz

Ne do Vlkova, ale do Křižanova.

Hen ten oný

V Curychu testují poplašné lampy proti sprejerům. Akustická čidla mají spustit alarm. Město se snaží zakročit proti sprejerům, kteří v noci čmárají na zastávky veřejné dopravy. Na některých místech dopravní podnik instaloval lampy s akustickými čidly, která reagují na zvuk protřepávání spreje a jeho rozstřikování.

ketchup1970

Ještě by to chtělo aby frekvence zvuku byla mimo rozsah slyšitelného spektra u starší populace, a naopak jen pro tu mladou. To by pak museli sprejeři buď být 50+ anebo nosit chrániče sluchu.

bohyn

To jako nastavit ty čidla aby poznala zvuk důchodce s Parkinsonem a slekničkou se zubama od puberťáka se sprejem? To by určitě šlo, tohle už dnes na počítačích umíme.

Jiří Kocurek

Jasně. Prostě je mladej, tak mu zmrzačíme sluch, ikdyby nebyl sprejer. Jen proto, že v tom baráku bydlí a u té zdi je z druhé strany a spí. Protože je mu 20 a na ranní jde do práce. Ale je mladej!!!! A protože je mladej, tak je potřeba si na něm vybít vztek.

Samuel Novák

Jejda, to zase bude kvikotu z místního šotoklubu…podvód, krádež. Cizák podal velmi špatnou nabídku, která neplnila zadání a byla po zásluze vyřazena. V případě kvalitní cenové nabídky by cizák vyhrál, nebo napadl výsledky soutěže u ÚOHS.

Jsem rád za vitězství domácího výrobce. Škoda tady má vývoj, konstrukci a výrobu. Tedy i práce s vysokou přidanou hodnotou. Škodovka dává práci našim lidem, kteří tady platí daně a právě z těch daní se nakupují vlaky. Štádler tady má pronajatých několik kanclů a jeho podíl na rozvoji našeho průmyslu je 0.

JindraLne

Jen taková poznámka – Stadler vyrábí jednotky, se kterými Leoš jezdí bez záloh a díky jejich spolehlivosti mu to celkem vychází. Škoda vyrábí jednotky, díky kterým se na trať Praha-Brno vrací Eso s Béčky.

Samuel Novák

Máš problém v orientaci v psaném textu? SOD mezi Krajem a Škodou řeší i servis. Provozuschopnost a servis jde na vrub výrobce. Sankce budou tvrdé právě po zkušenostech ČD kontra Škoda.

Kkarel

Taky si myslím, že si škoda dá „jóó“ pozor, aby to jezdilo.

X 1

Bude muset.

Matoo

V Plzni po roce jezdí Pantery bez problémů

Pražák

Pst, o tom se nemluví, narušuje to šotoušům jejich mantru, že regiopanter je křáp (možná první série byla skutečně šitá horkou jehlou, ale ŠT už to mezitím vychytala)

Robil

Ano, mám úplně stejné informace . A snad je to tak dobře.

Jiří Kocurek

Kéž by měla Arriva rok hájení na to, že jim chcípne vlak. Ale jo, jednou je metr bubenická palička, jindy lešňová trubka, však je to totéž.

Paja

Jestli nebude rozdíl v tom, kdo servisuje Leošovi Flirty a kdo ČD Pantery.
A Eso s Béčky by byl obzvláště politováníhodný příběh, kdyby to na jiných linkách nebyl běžný standard 🙂

Iva D.

Přidaná hodnota Škodovky: dělníci z Ukrajiny, díky tomu pěkný balík peněz za jejich léčení a všechny výdaje ve zdravotnictví, v případě rodin i náklady na školství. V Plzni a okolí díky tomu vypálené ceny bytů na maximum a běžný náš občan na to pak nemá. Dražší služby a další věci. To je opravdu pro ČR super. Zejména to zdravotnictví.
PS- to není nic proti ukrajincům, klidně si tam dosaďte slováky nebo mongoly.

Chytrý za 2

Co Jihomoraský kraj řídí, dobře řídí.

Robil

Já se teď počůral smíchy :))))

Petr

Použil hlášku ze Švejka co Císař pán řídí dobře řídí, doufám že to myslel stejně upřímně jak Švejk.

Kubrt

Gastarbeiteri jsou suma sumárum pro ekonomiku přínosem. A v naší zemi jsou naprosto nezbytni a nenahraditelni.

Petr

Pro stát jsou naopak katastrofou, jelikož ty minimální daně od nich vybrané zdaleka nepokryjí zvýšené náklady na zabezpečení proti jejich kriminalitě a za ošetření u lékařů.

Samuel Novák

Nevím jestli ti to někde řekl, ale i ti Ukrajinci zde platí daně, zdravotní a sociální. Na cenách bytů můžeš vydělat, pronajmi vlastní kuču Ukrajincům, čtyři lity za postel, do kuči jich narveš cca 20. To 80k měsíčně, 960k ročně před zdaněním. Kde je problém? Já jsem psal o pracích s vysokou přidanou hodnotou, technici, konstruktéři a inženýři. To je ten obrovský přínos, který sem cizák nikdy nepřinese!

ketchup1970

BTW: Nákladní letouny Antonov Mrija i Ruslan jsou ukrajinské výrobky. Samozřejmě rusko-ukrajinské, ale určitě tam je podíl přidané hodnoty Ukrajinců.

bohyn

1) Každá osoba s pobytem v ČR je zdravotně pojištěná a má tedy nárok na péči. Tu si platí z daní, respektive zdravotního „pojištění“.
2) Školy si platí na daních
3) Ve Škodovce se vydělává hodně? Proč tam nepracujete, budete se mít jak Ukrajinci a přestanete tu brečet.

Já si teda nemyslím, že UKčka se tu maj jak prase v žitě a ani nemám dojem, že by se tu hojně vyskytovali včetně svých rodin. Většinou jsou tu jednotlivci, co živí rodinu v Ukrajině.

Jen tak

ukacka ze se tu maji jakonprase v zite?

na tomse da napsat jedine … prober se a jdi si ven overit realitu.

bohyn

Kde jsem to napsal? Dej si kafe a umej si oči.

Iva D.

Ano, jen jaksi málokdo ví, že běžně frčí ukrajinský mafiánský byznys, kdy se u nás zaměstná dělník a po třeba měsíci jde k doktorovi a šup pro ekologické vyšetření, šup meniskus a tak dále. Na UK s tím frčí byznys, protože nemocný člověk tam zaplatí mafii, nechá se zaměstnat v ČR a šup k doktorovi. A proč? Protože ČR jako jediná při vstupu do EU podepsala toto memorandum o lékařské péči. Jiné státy toto chytře nepodepsali. A že se o tom nemluví? Protože to je politicky nevhodné.

Iva D.

Ty opravy, takže onkologické…

Arnulfus Vercingetorix

A vstup do EU souvisí s Ukrajinou jak?

ketchup1970

Plácáte pane kolego, ti Ukrajinci co jsou tady na pracovní vízum, mají na krku vymahače z vlastních řad a platí výpalné za to vízum jak Ukrajincům tak je podezření že i někomu z druhé strany . Pracují tady často přes benevolentnější polské víza. A nebo turisticky, tak jako tisíce Čechů , Slováků a Poláků ve Spolkové republice Německa před koncem moratoria na volný pohyb pracovní síly. Nemocný Ukrajinec nemůže říct, že se mu ten úraz třeba omítka v oku stala na stavbě. A paltí si klasickou „strachovku“ pojištění jako turista a jinak cáluje na pohotovosti na dřevo. Na očním za… Číst vice »

Matoo

jj v Plzni jsou Ukrajinci ze Škodovky určitě ten největší problém… Proboha byl jste tu někdy?? A co potom ty tisíce a možná i více Rumunů a pod. z Borských polí?

Dáda

totéž platí pro všechny větší fabriky. Čechům se makat rukama nechce.

Kubrt

Stadler má v Praze konstrukční kancelář, takže tu práci s vyšší přidanou hodnotou, po které voláš. Hledaj lidí, tak se můžeš přihlásit a přiložit ruku k růstu naší ekonomiky 🙂

Marek

Nevypadá to na příliš pádné důvody. 4 sedačky, USB… stěžejní by spíš mohly být servisní náklady, které se příliš nerozvádí, takže není zřejmé, jestli se vyplatilo zaplatit o 460 mil. Kč více. Škoda…

Honza

Ve veřejné zakázce si nemůžete říct, že zrovna pro tohoto výrobce/dodavatele přimhouříte oko a drobnosti mu odpustíte.

Lektor

Tak můžete, ale pak je třeba očekávat někdy brzo ráno nezvanou návštěvu 🙂

Lukáš F.

Pokud účastníka vyřazujete kvůli nedostatku USB portů, tak je to zjevně nesmyslná specifikace požadavků. Špatně napsané výběrko – Stadler za to taky mohl mít jen body dolů, ne nesplnění požadavků. S těmi sedačkami zjevně šlo o jiný výklad a zadavatel mohl požádat výrobce o opravu nabídky.

Hara_Pes

Dodavatel ale nemusel nabízet přesně 279 sedaček (v případě Stadleru tedy ještě o 4 méně) … Škoda jich taky nabídla o 40 víc.

malej-jarda

To jsou Pantery větší nebo jen Škodovka do stejného prostoru nacpala víc sedaček?
Aby to nebylo tak, že sice splnila (dokonce překročila) zadání, ale na úkor pohodlí cestujících.

Jan Sova

no tak to si pište že jo….
Okomentuje se to slovy, že na pár příměstských km dobrý….

X 1

Regiopanter má klasické podvozky a delší skříně. Zatímco Stadler Flirt má Jacobsův podvozek a kratší skříň.
Každé má své pro a proti.
Např. Do delší skříně se toho dá narvat víc. Flirt by zase více seděl u perónů v oblouku.

Jirka

Prosím Vás, nemůžete opravovat nabídku ve veřejné zakázce. To je porušení ZZVZ! A žádný body dolů taky tam nemohly jít. To by muselo být postavené výběrko úplně jinak a mnohem rizikověji z hlediska nakupujícího.

Oni požádali o vysvětlení nabídky a Stadler to vysvětlil špatně, resp. potvrdil podezření. Proto musel být vyloučen.

bohyn

Zjednodušeně to podělali hned dvakrát. Když je požádali o to vysvětlení, tak měli ještě šanci překopat interiér.

Jirka

Jakože joo, běžně se to „vysvětluje“ do souladu se ZD, ale pokud to napsali fakt blbě, tak jim ani toto nemuselo pomoct.

bohyn

V tu chvíli měli ještě šanci. Pokud šlo najít místo ještě pro jednu řadu, nebo přidat sklápěcí sedačky někde u záchodů…
Můj osobní názor je ten, že pokud místo jednoho vozíčkáře bude muset jeden člověk stát, tak je to OK. Co sem viděl vozíčkáře ve vlaku, tak na to nepotřubuju ani všechny prsty na jedný ruce

eLKá

A co když Stadler byl jinde úspěšný tak, že by jednotky pro JMK nestihl vyrobit včas, takže záměrně podal nabídku tak, aby byla vyřazena?

Paja

Jakože kupujete auto, chcete mít automatickou převodovku, ale přijde vám Pepa nabídnout svýho Golfa s manuálem, tak si ho koupíte?
Ty parametry se požadují mmj. proto, aby bylo exaktní srovnávací kritérium. A když ho někdo nesplní, tak vypadává, tam přece není o čem.

Lukáš F.

No a když exaktní srovnávací kritérium u vlaku je počet USB portů, podle toho to pak vypadá…

Dušan

To ne, ale můžete to udělat tak jako to roky dělají ČD a.s. nebo ČD Cargo, prostě stanovíte tzv. minimální technické podmínky, které nelze v žádném případě diskutovat – v případě nákupu jednotek je to dneska třeba ETCS, které vyžaduje platná legislativa – a vše ostatní je k diskusi/lze měnit. Pak se Vám nikdy nemůže stát, že někoho vyřadíte jen proto, že jeho nátěr skříně je málo modro-zelený nebo výška písma v interiéru o 2 body nesplňuje předepsaný limit nebo já nevím, mu chybí 5 USB zásuvek a podobné p****iny a Vy tím přijdete o půl mega = to není… Číst vice »

Jirka

A nebylo tam napsáno třeba min. 200 USB na jeden vlak? Jak je tady vidět, byla ZD dělaná právě ve formě min. technických požadavků. Pokud byste tam dal třeba min. 50 USB, tak je to pořád správně a kdo dá 48, tak letí.

Dušan

To se píše v tom lejstru..v zadání bylo, každá zásuvka + jedno USB na každá dvě pevná sedadla + u míst pro cestující na vozíku no a STADLER ty zásuvky měl vždy ob jednu řadu – čili pod každým druhým párem.
Takovou firmu, která si toto dovolí bych já okamžitě vyloučil i kdybych mohl uspořit na vozidlech třeba 4 miliardy Kč !!!. Směšné..

bohyn

Spíš se divím, že se takováto firma nechá vyřadit za, v celku, blbosti. Provozní náklady jsou mnohonásobek pořizovací ceny, takže je klidně reálné, že nabídka ŠT byla výhodnější.

Jirka

Na pádnost důvodů se u veřejných zakázek nehraje. Dodavatel musí přesně splnit podmínky výzvy, jinak je vyloučen. Pokud do projeli kvůli USB a sedačkám, tak je to obrovská blbost Stadleru. Můžou si za to sami a žádná korupce tam nebyla.

MartinS.

Když zadáte ve veřejné zakázce, že chcete výrobek s nějakými parametry a výrobce vám nabídne výrobek s jinými parametry, tak i když je ten jeho výrobek levnější, nemáte jinou možnost, než tu nabídku vyřadit. A je jedno jestli jde jen o 4 sedačky a počet USB portů. Výrobce prostě musí nabídnout to, co poptáváte.

xyz

„Výrobce prostě musí nabídnout to, co poptáváte.“
Druhou možností pak je, že zaměstnanci onoho výrobce začnou protestovat směrem k zadavateli za to, že stanovil (dle jejich názoru) nesmyslné podmínky, které po jejich zaměstnavateli požaduje; a kdy oni sami zaměstnanci budou mj. navrhovat své znění podmínek.

(Jak to zní nepatřičně, že? Přesto se tak u jistého „výrobce“, resp. v tomto případě poskytovatele služby, nicméně obojí v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů na základě veřejné zakázky, děje.)

Chytrý za 2

Jinou variantou je poptávat přesně to, co (jeden konkrétní) výrobce nabízí. Pak se obchod uzavře eins zwei.

Karel V.

Vypadáte jako odborník na veřejné zakázky.Můžete mi objasnit, jak je možné ,že někdo vypíše zakázku za 1,65 miliardy a pak se dozvíte od p.Šindeláře,že se náklad vyšplhají téměř na 3 miliardy ? Článek zde z 9.1.Křižanov-Sklené.Nikomu to nepřijde divné?

Jirka

Ne, stavebnictví je teď přesycené, nejsou lidi, co by dělali, proto se můžou zvyšovat ceny. Před 3 lety se naopak vysoutěžilo podstatně levněji (třeba o půlku), to Vám divné nebylo?

MartinS.

Do zakázky můžete dát předpokládanou cenu, která vám vyjde z projektu, nebo maximální cenu. Když dáte předpokládanou, jako v tomto případě, hrozí, že v době konjunktury vám to dodavatelé napálí. Když dáte maximální, hrozí, že se vám nikdo nepřihlásí. To si prostě nevyberete. A smlouvat nemůžete.

AntonínA

Když zadavatel pečlivě prozkoumá co můžou dodavatelé nabídnout a potom podle toho nastaví zadání, tak aby ho nejlépe splnil jeden výrobce, tak to zavání korupcí. Stadler asi kvůli jednomu kraji na periférii Evropy nebude přeprojektovávat vozy aby v nich bylo o pár sedaček víc, nebo o pár USB. Trochu to připomíná zadání na auto pro hejtmany (měří více než 4 951 mm, má pohon 4 kol, determální sklo vpředu a 4 kruhy na přední masce:-).

MartinS.

Kdyby bylo zadání takové, aby ho splnil jen jeden výrobce, tak ta zakázka ještě teď leží u ÚOHS nebo na soudu. Takže na korupci bych nevěřil. A jde o vnitřní vybavení, to nebude úplně unifikované, aby se nedaly přidat 4 sedačky a USB porty.

eLKá

Nikoliv, to byla tehdy (tuším v Karlovarském kraji) zcela jiná písnička a UOHS to shodil zcela po právu – kritériím vyhovovalo jediné auto a kraj nebyl schopen zdůvodnit, proč ty kritéria jsou nastaveny zrovna takto.
Snadno nahlédneme, že počet USB nabíjecích portů na sedačku lze obhájit daleko snáze, navíc pro výrobce vozidel nejde o žádnou překážku takovou podmínku splnit (dopad na konstrukci vozidla je nulový).
S těmi sedadly to vidím podobně (zejména, když finální konfigurace požadovaných jednotek vycházely z předběžných konzultací s potenciálními výrobci.

Marek

Ranní přemýšlení bolí. Náklady samozřejmě uvedeny jsou, moje chyba.
Pokud výrobce dodá 31 dlouhých a 6 krátkých jednotek, tak servisní náklady Škody a Stadleru vychází prakticky stejné.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO