Ve hře o elektrické jednotky pro ČD byly i CAF a Alstom, ukazuje dokument o soutěži
Zahraniční výrobci neprošli sítem hodnocení kvůli nesplnění podmínek. Skončila však doba, kdy byla Škoda jediným uchazečem.
Soutěž na dodávku až 60 elektrických jednotek byla pro České dráhy svým způsobem přelomovou událostí. Poprvé se do soutěže přihlásilo více firem než jen Škoda Transportation. Ta zakázku získala.
Podle zveřejněné písemné zprávy zadavatele nakonec nabídku podali tři zájemci: kromě Škody ještě španělský CAF a francouzský Alstom, konkrétně jeho italský závod v Saviglianu.
Zahraniční výrobci se dříve do soutěží Českých drah na elektrické jednotky nehlásili, většinou kvůli požadavkům na krátké dodací lhůty. V minulosti si na podmínky tendrů stěžoval přímo u Českých drah nebo u antimonopolního úřadu například Stadler, Alstom nebo Bombardier.
České dráhy už dříve avizovaly, že podmínky tendrů změní. Stalo se tak poté, co jim zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepravomocně soutěž na dodávku elektrických jednotek. Důvodem byla jen patnáctiměsíční lhůta na dodání vlaků.
Šest zájemců, tři nabídky
Žádost o účast podalo celkem šest firem, kromě zmíněné trojice ještě Siemens, Bombardier a Titagarh Firema. Ty ale nakonec nabídku nepodaly.
Škoda Transportation tak neměla v soutěži konkurenci: podle písemné zprávy byl Alsom vyřazen pro nesplnění podmínek kvalifikace, španělský CAF udělal chybu v samotné nabídce. České dráhy nechtěly komentovat, kvůli čemu byly nabídky přesněji vyřazeny.
Na českém trhu jde pro Škodu o další zakázku na elektrické jednotky, kde musela svoji nabídku v souboji s konkurencí obhájit. Dva zájemci byli také v soutěži na dodávku vlaků pro Jihomoravský kraj. Stadler byl ale s levnější nabídkou vyřazen pro nesplnění podmínek.
Podpis rámcové smlouvy na dodávku 60 jednotek se sdružením Škoda Transportation a Škoda Vagonka oznámily České dráhy před necelými dvěma týdny. Odhadovaná cena zakázky byla 9,7 miliardy korun, vysoutěžená je necelých 9,6 miliardy korun.
Zatím jisté je nasazení nejméně dvou jednotek v Moravskoslezském kraji, který uspěl s žádostí o dotaci na pořízení souprav pro spojení Ostrava – Opava. „Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ dodal člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
České dráhy v současnosti provozují 12 jednosystémových stejnosměrných jednotek RegioPanter řady 440. Ty postupně prochází proměnou na dvousystémové. Osm jednotek řady 640 jezdí i pod střídavým proudem, 17 jednotek řady 650 (dalších 31 těchto jednotek je již aktuálně ve výrobě) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.
Pro Škodu jde o další zakázku na nové elektrické jednotky za poslední dva týdny. V Estonsku vyhrála soutěž na dodávku vlaků pro státního dopravce Elron.