Varšava postaví třetí linku metra, hledá projektanta

Nové vlaky metra od Škody pro Varšavu, zahájení provozu s cestujícími (28. říjen 2022). Pramen: Metro Warszawskie/Škoda GroupNové vlaky metra od Škody pro Varšavu, zahájení provozu s cestujícími (28. říjen 2022). Pramen: Metro Warszawskie/Škoda Group

Nový úsek se napojí na stávající síť metra u Národního stadionu. Součástí bude šest nových stanic.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filip

Začátek 28 a budou dřív hotoví jak d v Praze 😂😂😂

Jarda V.

co mě teda zaujalo nejvíce je začátek 2028 a za tři roky hotovo, 2031 🙂 to bude „Déčko“ po 10ti letech tak v půlce a to se taky bude stavět 6 stanic.

libcha

Za zmínku stojí, že odbočná stanice Stadion Narodowy má už teď koleje navíc, při stavbě M2 se totiž s tím už dopředu počítalo.

Ty vize vypadají odvážně, ale zatím se ten vývoj podle ních odehrává, asi je nejvyšší čas koupit ve Varšavě nějaké nemovitosti, protože hrozí, že se zhodnotí.

SYN

Nemovitosti, nebo ceny? 🙂

vbb

Nejen koleje, ale při stavbě dvojky se postavil i komplet koncový peron pro trojku vč. spojky z dvojky.
Nebude to klasická odbočná stanice, t.j. že by některé vlaky dvojky pokračovaly na trojku, přejezd vlaků mezi trasami možný nebude (jen cestou posunu).

Tomáš Flaška

6 stanic, 28 miliard. Asi to bude o něco dražší, ale určitě ne dvojnásobek. U nás linka D, 6 stanic (bez nám. Synků a Míru) a mluvíme o nějakých 90 miliardách. Možná to Varšavské metro bude na povrchu, možná je o dost kratší (tak moc jsem to nezkoumal), ale i tak mi připadá ten finanční rozdíl totálně propastný.

Pavel

Bez znalosti konkrétních parametrů je to srovnávání broskví s bramborama, nezlobte se… Navíc je to srovnání ceny v úplně jiné projektové fázi, kdy uvedené číslo z Varšavy bude spíš politické přání, než částka založená na skutečném návrhu.

PavelX

Na druhou stranu mají aspoň vizi rozvoje metra a pracují na ni. U nás byla vize, na které se trochu pracovalo, naposledy někdy v 90. letech. Od té doby se postavila jen trocha toho, co bylo navrženo už dávno. Přitom se lecos zprasilo politickým zadáním (Áčko do motola, Cčko do polí).
A místo rozvoje stávajícího do míst, kde je to fakt potřeba (Petrovice/Měcholupy, Modřany, Bohnice, Řepy, Štěrboholy popř. i letiště) přijde občas nějakej politik s velkohubými prohlášeními a novým pocitovým návrhem nějaké pseudookružní trasy, která reálně neřeší nic moc. Smutné.

DavidS

Óčko by odlehčilo přetíženému středu a vzhledem k rozvoji lokalit jako Smíchov, Vysočany apod by vytvořilo alternativní trasy. Metro na letiště je blbost a Céčko taky nebude končit v polích a navíc se snad pořád může protáhnout o tu stanici či dvě.

Avoda

Linka C nebude končit v poli v Letňanech?

A tuto informaci máte odkud?

Frantisek

Ö by nebylo potřeba, kdyby se D netlačilo jako už čtvrtá trasa do samotného centra, které hodně lidí využívá jen k přestupu, protože chybějí tangenty. C na jihu přes Petrovice do Uhříněvsi (vlak/náměstí) a na severu přes Letňany do Čakovic (vlak/náměstí) by bylo dobré. Jinak Modřany i Řepy mají tramvaj a vlak, nemusí se všude kutat ještě metro. Spíše přidat druhé vestibuly ke zkrácení docházky o obchůzku by to chtělo.

Pavel

A není to Vámi kritizované metro O/E právě tou vizí, po které voláte? Pokud vím, tak není jen tak pocitové, ale zpracovává se na základě přepravních modelů zohledňujících stávající i budoucí zástavbu možnou dle ÚP. Čísla k tomu byla určitě veřejně dostupná minimálně v prezentaci tehdejšího metra O ještě za dob Scheinherra, teď se to asi bude dále upřesňovat. Ani není nikde dáno, že by to muselo být klasické „těžké“ metro. Zajímalo by mě, na základě čeho doporučujete metro do Vámi zmiňovaných lokalit?

Martin

Prepravnich modelu? Tak ta linka nahrazuje tzz. vetev Cecka do Cakovic, pak planovene metro D z Zizkova do Vysocan Castecne nahrazuje prave planovanou okruzni linku E a pak nahrazuje metro ci tramvaj do Bohnic… Nemyslim si, ze je to vhodne, takto resit nekolik dopravnich problemu jen jednou linkou, treba silnicni okruh mestsky take netahnete az na okraj Prahy a na druhe strane pres mesto, je napoje radialami, metro E by melo slouzit svemu ucelu jako okruzni trasa kolem centra ci sirsiho centra, zbytek by mel byt napojen radialnimi linkami metra ci jinou kolejovou dopravou,… Ma pripominka k trase: 1. na… Číst vice »

SYN

Okružní linka je určitě užitečná, akorát si musíte dobře promyslet jestli těch 100 miliard není trošičku moc, přesněji mimo možnosti Prahy v dohledné době.

Martin

Neocekavam, ze metro se bude stavet naraz cela trasa, ale postupne…

Frantisek

Přesně tak. Vůbec není uvažováno o alternativách – od Pankráce do centra tramvaj, od Kačerova tamtéž a třeba dále do Čakovic dvoukolejně vlak, Pankrác – Smíchov tramvaj. Tomu by bohatě stačilo D od Pankráce přes Vršovice na Žižkov a začít plnit vizi města krátkých vzdáleností, tedy více místních center a racionalizace přepravních potřeb.

SYN

Tak se rozmyslete, chcete na to letiště bus, trolejbus, tramvaj, metro nebo vlak?? Všechno naráz nedává smysl… Jinak na Ruzyni je polí taky dost. A na Zličíně, Písnici?
Je rozumný předpoklad že když je tam metro, pole dlouho nevydrží…

Pezos

Pole v Letňanech úspěšně odolávají urbanizaci již 15 let a změna se zatím nechystá.

Lukáš F.

Záleží, co myslíte pod pojmem „(ne)chystá“. Plány na výstavbu v tomto území jsou, ale naráží na odpor místních starostů. Například pro přilehlé Kbely je podle starosty Žďárského asi lepší, když víc lidí bude bydlet v satelitech za Prahou a dojíždět budou autem skrz Kbely, než aby bydleli u metra Letňany. Jestli to nedává smysl, je to proto, že poddaní jako vy nebo já tomu nerozumíme.

Ondřej

Je to pravda a absolutně to nechápu, přitom nová čtvrť u mtera by nutně musela mít úspěch. Holt, žáby na prameni.