Železnice Železniční průmysl

Vagónka HMS má insolvenční výbor, areál v Lounech obsadilo DAKO-CZ. Spory trvají

Legios Loco loni vyrobil přes tisíc nákladních vozů. Foto: Legios Loco
Legios Loco loni vyrobil přes tisíc nákladních vozů. Foto: Legios Loco

Věřitelé firmy Heavy Machinery Services (HMS), která vyráběla vagony, je v konkurzu a dluží přes 3,3 miliardy Kč, dnes v Českých Budějovicích zvolili nový věřitelský výbor. Schůzi svolal krajský soud, který opakovaně zamítl reorganizaci společnosti a v červnu prohlásil konkurz na její majetek. Pohledávky zatím uspokojeny nebyly.

V lounském areálu vagonky působí od července firma DAKO-CZ. Ta tam podle insolvenční správkyně Petry Hýskové začala v srpnu opravovat vozy. Výrobce vagónů HMS, dříve známý jako Legios, je v úpadku od února 2014.

Věřitelé dnes odvolali původní věřitelský výbor. Podle Hýskové o jeho fungování vyslovil opakovaně pochybnosti soud. „Věřitelský orgán by zde měl být na podporu insolvenčního správce a já jsem ze strany toho předchozího věřitelského výboru takovou podporu necítila,“ řekla Hýsková, kterou doprovázela čtyřčlenná ochranka. Nový výbor bude pětičlenný.

Společnost HMS pronajímala areál firmě Legios Loco. Hýsková dala Legiosu v červnu výpověď a areál uzavřela, kvůli tomu tam zasahovala policie. Hýsková poté areál pronajala výrobci brzdových systémů pro kolejová vozidla DAKO-CZ, jejímž většinovým vlastníkem je Czechoslovak Group. Legios Loco je od poloviny července také v insolvenci, insolvenční návrh na sebe podala sama firma. Výroba v podniku stála od začátku července.

Na schůzi, jež trvala přes deset hodin, přijeli i zástupci věřitelů jako Finanční úřad, Česká správa sociálního zabezpečení či Všeobecná zdravotní pojišťovna. Podle Hýskové jsou to nestranní věřitelé a podpořili konkurz.

Soudce Zdeněk Strnad řekl, že o konkurzu soud rozhodl ve chvíli, kdy mohl. „Soud v tom příběhu čelil mnoha obstrukcím, námitkám, skoro celý loňský rok zde byly podávány námitky na všechny stupně soudů,“ řekl Strnad. Rozhodnutí o konkurzu není pravomocné, záleží, jak rozhodne odvolací Vrchní soud v Praze.

Na schůzi bylo 28 věřitelů. Zda budou pohledávky uspokojeny, záleží podle Hýskové na tom, zda se do majetku HMS podaří získat hodnotu, kterou by tam měl „přinést věřitel Legios Loco, s nímž bylo ale zahájeno insolvenční řízení. Dluží přes 300 milionů korun,“ řekla Hýsková. Legios Loco vyráběla a opravovala v lounském areálu vagony. Podle krajského soudu se řídicí struktura HMS prolíná s vedením společnosti Legios Loco.

Suma, kterou HMS dluží, se mění podle výsledků incidenčních sporů. Nově přibyla pohledávka od Legios Loco přes dvě miliardy Kč, podle Hýskové ale není podložena relevantními listinami. Krajský soud před časem rozhodl, že pohledávka jedné z firem ve výši 450 milionů Kč není po právu, jiný věřitel sám stáhl pohledávku za 300 milionů korun zpět.

Insolvenční správkyně firmy Heavy Machinery Services (HMS) je ve střetu zájmů, uvedla dnes pro ČTK mediální konzultantka Legios Loco Radka Háčková. Upozornila na to, že správkyně přihlašuje pohledávky HMS do insolvenčního řízení vedeného u Městského soudu v Praze proti firmě Legios Loco a zároveň má zkoumat pohledávky, které Legios Loco přihlásila do insolvenčního řízení HMS. Háčková to dnes uvedla v reakci na schůzi věřitelů HMS 29. srpna v Českých Budějovicích a vyjádření Hýskové. Správkyně řekla, že pohledávka Legios Loco ve výši přes dvě miliardy Kč není podložena relevantními listinami.

HMS, která vyráběla vagony, je v konkurzu a dluží přes 3,3 miliardy Kč, pronajímala areál v Lounech firmě Legios Loco. Hýsková dala Legiosu v červnu výpověď a areál uzavřela, kvůli tomu tam zasahovala policie. Hýsková poté areál pronajala výrobci brzdových systémů pro kolejová vozidla DAKO-CZ, jejímž většinovým vlastníkem je Czechoslovak Group. Legios Loco je od poloviny července také v insolvenci, insolvenční návrh na sebe podala sama firma. Výroba v podniku stála od začátku července.

„Nájem společnosti Legios Loco v Lounech ukončila paní Hýsková ve prospěch společnosti DAKO-CZ protiprávně. Nachází se v bezprecedentním konfliktu zájmů,“ tvrdí Háčková.

ČTK

9
Diskuze

avatar
4 Komentáře
5 Reakce na komentáře
5 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
HorymírJiří KocurekgorgiMartinByvaly zamestnanec Legios Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Horymír
Host
Horymír

Dobrý den, pane redaktore, možná byste hýbnul se světem, kdybyste se zaměřil na paní Hýskovou: https://www.ceska-justice.cz/2019/01/insolvencni-spravci-hyskova-moravec-prisli-licence/. Zkuste to 🙂

Martin
Host
Martin

Proc mam pocit v pripade Czechoslovak Group, ktery nejak ovlada firmu za firmou, ze to neni jen tak…

gorgi
Host
gorgi

Je a není.

Sezen si tolik grosu , taky nakoupis.
Jen musíš věřit své šťastné hvězdě a tomu že k dluží hodně peněz tak dluhy neplati.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A taky se hodí mít polylitické krytí. :/

gorgi
Host
gorgi

Je to celkem jednoduché. Někdo nechtěl platit dluhy a jiný chtěl, aby dostal zaplaceno. Nedostal, tak se postaral po svém. Našel někoho kdo chce danou výrobu. A ten ať se snaží.

Přičemž Hyskova je „kousek“ – je dost střelec a když usoudí, že něco má nějak být, tak si jde tvrdé a bezohledně za svým. Zatím ji vychazi.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Úplně nejlepší je exekučně zabavit hotové a zaplacené vagony, které mají být předány zákazníkovi. Ostatně už kdosi v tomto případu přišel o licenci auditora, neboť to tak teatrálně zaonačil, že by tomu neuvěřil ani Tomáš Řepka.

Horymír
Host
Horymír

Paní Hýsková hlavně přišla o licenci

Dusanh
Host
Dusanh

Jestli je ještě někdo, kdo se v té struktuře firem a bílých koňů vyzná, tak klobouk dolů 😉

Byvaly zamestnanec Legios
Host
Byvaly zamestnanec Legios

Presne tak! A neni bez zajimavosti, ze vsichni hlavni akteri jsou dnes schovani v railclinic v Ostrave Vitkovich …

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll