Železnice Železniční průmysl

Bratři Šuškovi ovládnou byznys oprav nákladních vozů. Největší zákazník je ale nechce

Výroba nákladních vozů v Lounech. Foto: Legios Loco
Výroba nákladních vozů v Lounech. Foto: Legios Loco

Traťová strojní společnost (TSS), kterou ovládají bratři Rudolf a Peter Šuškovi, se stane novým majitelem lounských železničních opraven nákladních vagónů. Boj o někdejší byznys společnosti Legios přitom nabral nečekaný vývoj i pro tuzemské nákladní železniční dopravce. Skupina Rail Invest obou bratří tímto nákupem získá výrazně nadpoloviční podíl na trhu oprav nákladních vagónů.

V dražbě majetku zkrachovalé vagónky Legios, nyní nazvané Heavy Machinery Services (HMS), byli tři zájemci. TSS nabídla bezkonkurenčně nejvíce: 751 milionů korun. Firma překvapila zejména společnost Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, která má nyní lounský areál v nájmu. Do poloviny roku se bude muset sbalit. TSS už insolvenční správkyni tři čtvrtě miliardy korun zaplatila.

Celá akvizice je pozoruhodná z více důvodů. Šuškovi za opravny zaplatili téměř trojnásobek odhadní ceny. Největší možný zákazník v Česku, státní nákladní dopravce ČD Cargo, nechce ale jejich služby využívat a firmu už dříve zařadil na takzvaný blacklist kvůli problémům s termíny a kvalitou.

Stálo nás to hodně sil a energie. A také peněz. Ale všechno má svou cenu. To, že nás někdo přeplatí několikanásobně, je věc, kterou neovlivníme. My jsme viděli cenu podniku v nějaké úrovni a podle toho jsme nabídli cenu,“ řekl Strnad k výsledku prodeje časopisu Forbes.

Investujeme, zvýšíme mzdy, slibují noví majitelé

V Lounech chce nový majitel investovat a rozšířit výrobu.  „Ve společnosti HMS plánujeme rozšíření provozu a stávajících výrobních kapacit. Jedná se hlavně o oblast novovýroby a revizních oprav nákladních vagónů,“ uvedla firma v odpovědích na dotazy Zdopravy.cz. Podle vyjádření společnosti je důvodem koupě HMS doplnění a ucelení výrobního programu v segmentu železnice. „Ukončení insolvence HMS a prodej naší společnosti bude mít pro zaměstnance HMS velice pozitivní dopad. Ihned po převzetí závodu dojde u stávajících zaměstnanců, kteří jsou v trvalém pracovním poměru v HMS k narovnání mezd. Jak jsme zjistili z poskytnutých materiálů, tak mzdy v HMS jsou dlouhodobě pod průměrem ve srovnání se mzdami v železničním odvětví,“ uvedla firma.

TSS chystá v Lounech investice do zmodernizování infrastruktury jako jsou komunikace, energetická média, vlečka, zateplení budov a podobně. Zároveň posílíme a rozšíříme závod o nové technologie potřebné k výrobní činnosti závodu. „Vždyť není ještě tak dávná doba tomu, co tento závod v Lounech patřil mezi jeden z  nejlepších ve svém oboru v České republice,“ odpovědělo vedení TSS.

Bratři Šuškovi se vyhýbají publicitě, budují ale velký železniční byznys. K Ostravským opravnám a strojírnám (OOS) koupili v minulosti TSS od Českých drah, která je vysoce ziskovou společností, patří pod ně také TSS Cargo.

O celé skupině se začalo mluvit před třemi lety, když se TSS Cargo objevilo na seznamu firem, které má koupit čínský investor. K transakci ale, podobně jako u jiných obchodů oznámených prezidentem Milošem Zemanem nedošlo. Šuškovi mají podle informací deníku Zdopravy.cz dobré kontakty na Zemanova poradce Martina Nejedlého, v minulosti měli blízko zejména k lidovcům. V době působení Milana Šimonovského na postu ministra dopravy firmy Šušků získaly velké zakázky u Českých drah, později u ČD Cargo.

Ovládnutí trhu s opravami nákladních vozidel

Podle odhadů může mít skupina bratří Šušků nově více než 80 % trhu s opravami nákladních vozidel v Česku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zatím spojení neřeší, TSS je přesvědčeno, že ani řešit nemusí. „Spojení soutěžitelů podléhá povolení Úřadu, jestliže celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

V Česku nejvíce zakázek na opravy vozů zadává ČD Cargo. Vztahy dopravce a opraven jsou ale dlouhodobě vyhrocené. Zatímco v prvním desetiletí nového tisíciletí OOS vykazovaly mimořádně vysoké zisk a měly od ČD Cargo řadu zakázek, postupně se dostaly u dopravce až na takzvaný blacklist.

Stalo se tak poté, co firma přestala podle ČD Cargo plnit termíny oprav. Šlo přitom o zakázky jak Ostravským opravnám a strojírnám, tak dceřiné společnosti TSS, TSS Cargo. „Aktuálně po nich vymáháme penále za prodlení v řádu desítek milionů korun. Neopravovali v době, kdy jsme vozy velmi nutně potřebovali, zejména kvůli kůrovcové kalamitě,“ sdělilo vedení společnosti ČD Cargo na dotaz Zdopravy.cz

Ještě v roce 2015 opravovaly OOS prakticky sto procent vozů ČD Cargo, postupně ale jejich podíl klesal. „Soutěžíme i v minitendrech, posilujeme vlastní opravárenské kapacity,“ říká vedení Carga. Nemá firma obavy z toho, že nakonec kvůli ovládnutí trhu jednou skupinou opravy prodraží? „Je pravdou, že dojde k velké koncentraci do rukou jedné skupiny. Jsou ale i jiní opravci nejen u nás, ale i za hranicemi. Již delší období se nám do soutěží hlásí celá řada opravců, každým rokem se na našich opravách podílí 4 až 5 vysoutěžených partnerů, když se zaměřují každý na konkrétní řady vozidel. Pro představu opravujeme přes 2000 vozů ročně,“ sdělilo ČD Cargo. Vyjmutí z blacklistu v případě skupiny bratrů Šušků brání hlavně soudní spory.

Spory s OOS začaly již v roce 2017, kdy se opravce začal dostávat do prodlení s nasmlouvanými opravami nákladních vozů a vrcholí v první polovině roku 2019, kdy se již situace stala pro ČD Cargo neúnosnou. Některé vozy ve zmiňovaném období stály připravené k opravám i několik měsíců a OOS je nepřebírala k opravě. Podle ČD Cargo se opravny snaží zbavit viny argumentací jednoho bodu ze smlouvy, který umožňuje dopravci dodat takzvaný staropotřebný díl, který má být při opravě použit přednostně a to v případě, že s ním v daném okamžiku dopravce disponuje. Staropotřebné díly získává ČD Cargo především ze šrotace zastaralých neprovozních nákladních vozů. Klíčové ale je, že to smlouva umožňuje, nikoliv, že zakládá tuto povinnost vždy a automaticky. OOS toto ustanovení smlouvy vykládá odlišně a tvrdí, že bez staropotřebných dílů nemohly opravovat, a že jim vagóny čekající na tyto díly zablokovaly výrobní linku a tím vzniklo zpoždění.

Spory má ČD Cargo i s TSS Cargo, od kterého si ČD Cargo kvůli nedostatku vozů v minulosti vagóny najímalo. „Nejprve nám ukončili protiprávně smlouvu, pak si vozy nepřebrali zpět z nájmu za což požadovali dále uhradit nájemné a nakonec nám ještě naúčtovali penále za údajné poškození vozů,“ říká vedení ČD Cargo.

Dalším spor s firmou Šuškových se týká 1141 nákladních vozů. Na ně uzavřelo v roce 2009 ČD Cargo smlouvy na zpětný leasing se společností Financial Found. Ta sídlí v podstatě na stejné adrese jako OOS, využívá stejného právního zástupce jako OOS a na Slovensku je společníkem jedné firmy, v které opět figurují bratři Šuškovi. „Závazky jsme doplatili a nechali si přepsat vozy zpět na nás. Teď se snaží toto vlastnictví napadnout u soudu,“ oznámilo ČD Cargo. Poslední spor se týká nových železničních vozů, které měla firma vyrobit. Nevyrobila je, i když ČD Cargo zaplatilo zálohu. Peníze dosud zpět nedostalo. Podle informací redakce jde o necelý jeden milion euro.

Problémy se zpožděním dodávek od TSS měla v minulosti i Správa železnic. Nakonec ji ještě jako SŽDC zažalovala. Šlo o zakázky na modernizaci drezín. „Správa železnic vypořádávala či stále vypořádává dvě věci týkající se pohledávek vzniklých v souvislosti s plněním smluv týkajících se vozidel typu MUV uzavřených se společností Traťová strojní společnost. Nároku na zaplacení jedné z těchto pohledávek se správa domáhala v soudním řízení. V této věci správa a zhotovitel vůči sobě evidovali vzájemné pohledávky. Tyto pohledávky již byly vypořádány a věc byla skončena soudním rozhodnutím. Dodávka podle příslušné smlouvy přitom byla zhotovitelem splněna,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Zbylé pohledávky chce řešit státní organizace mimosoudně. „Příslušné smlouvy již přitom zanikly, aniž by došlo ke splnění jejich předmětu,“ dodal Illiaš.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XYZ

Znám jejich firmy, které jsou v naprosto žalostném stavu (vše chátrá, na nic nedají peníze ani na blbý benzín do sekačky, aby se trochu upravila vlečka a Potěmkin v OOS se staví jen v době Czech Raildays). Nevěřím, že investují a ani to, že zvednou platy. To, kde vzali takový obnos je dosti zvláštní (zřejmě za nimi stojí ještě někdo v zákulisí). Zkušení lidé kteří tam pracovali, tak ti co mohli, raději utekli třeba ke Strnadovi do Vítkovic. Zůstávají jen skoro důchodci nebo ti co by se jinde neuplatnili až na malé výjimky. Smutný to pohled na kdysi fungující podniky.… Číst vice »

Filip Peter

Nevím, rád bych věřil že Lounské opravny pozvednou. Nicméně k tomu jsou třeba miliardové investice. Ten areál je spíš muzeum než fabrika. Efektivita práce je tam 0. Nechápu jak to vedení Legiosu mohlo přehlížet. Doprava součástí probíhá skrz celý areál, nové svařence leží na dešti, vše vozí ještěrky po šílených cestách. Lakovna je spíš kobka. Pracovníci na mnoha místech často jen sedí a čekají na práci, protože jiní na druhém konci areálu ji jistě nestihli dokončit, nebo není ještěrka na odvoz hotového. Tolik peněz za něco takového, je zvláštní. Zvlášť pokud je to o tolik víc než ostatní.

Petr

St.Plzenec, Borohrádek, Hulín, Hradec Králové stačí se podívat za plot a zeptat zaměstnanců.Pro,, pastevce,, vlídna slova nemá.

Viktor

Zadni pastevci, vexlaci to jsou a funguji porad stejne.

Martin

Tohle uz dlouho zavanelo nejakou lumparnou… tezko rici kdo a co mel zalubem s HMS…

Alex

To bude srandy kopec, až se expertním přístupem taky-podnikatelů z Českých drah, co celou svou práci mají jako jednu velkou hru začne zabývat úřad pro hospodářskou soutěž. Zákony pro ČD platí bez ohledu na osobní sympatie či antipatie a řídit se jím při zadávání zakázek prostě musí.

Dominik

Jestliže daný podnik neplní smlouvu, tak proč by měli dostat další zakázku, jen proto, že nabídnou nejnižší cenu?

Viktor

CD Cargo nepodleha pod zakon o verejnych zakazkach

Lesan

Jezdím kolem areálu TSS ve Starém Plzenci každý týden. Směrem k vratům se jednou z půl roku vyskytne nějaký stroj nastartovaný, u plotu v několika obytných vozech někdo bydlí, jinak je areál na pohled mrtvý. Vozidla v zadní části areálu se tam rozkládají už dlouhá léta, mnohým chybí díly, vše zarostlé, vypadá to tam jako zapadlejší kouty českotřebovského vrakoviště.
Taková firma že by si koupila opravny za 750 milionů? To se mi vůbec nezdá a určitě v tom bude nějaký háček.. 😉

Tomáš

To bude asi tím, že v sezóně stroje jezdí po tratích a opravují je a mimo sezonu jsou na opravárenské hale a stroje se generálkují na novou sezónu. Funguje to tak na železnici i v silničním stavitelství. A proč by dávali do kovošrotu starší už nepojízdné stroje, když z nich mohou stále brát potřebné náhradní díly ?

liberal shark

Co mi to jen připomíná ? Aha – ruskou firmu z Plzně, zvanou Škoda Jaderné strojírenství :-(.

Medvěd

Takto to vypadá, když se někdo v tom umí pohybovat, počká si a skoupí lukrativní firmu…….a ostatní žraloci utřou. Průser je, že ta firma patřila k opravnám vázaným k ČD. Tak se nyní státu prodraží opravy, když to dopustil. Máme přeci to tržní hospodářství………

Kouzelnik Zababa

Tak máme to tržní hospodářství. Takže nic nebrání mě, Vám, Strandovi nebo komukoliv dalšímu aby si rozjel vlastní firmu. Stačí nabídnout lepší cenu, vyšší kvalitu a kratší termíny. Pak bude Cargo opravovat 1000 vagónů jinde. Možnosti dneska jsou.

Zirecek

Díky za uvedení kompletnějších informací o poměrech a postupech bratrů Šuškových v druhé části článku. Oni jsou především právníci a říká se, že vydělávají na právních sporech.
Velká řada firem už zakusila, že je lepší s nimi nespolupracovat. Formulace „narovnání“ mezd zní úsměvně. U firmy TSS prý zůstali jen lidé krátce před důchodem, hodně lidí se tam střídá, každý rozumný si našel práci jinde s lepšími pracovními podmínkami. Hodně strojů zbytečně odstavených…