V USA chybí letecké palivo. Je málo cisteren i řidičů, American Airlines zvažují lety s mezipřistáním
Boeing 777-300. Foto: American Airlines
Potíže hlásí dopravci hlavně na západoamerických letištích.
Potíže hlásí dopravci hlavně na západoamerických letištích.
A co že by se přestalo tolik létat? Vždyť je to v USA všude stejné a mohli by jezdit vlakem. No trvalo by to déle, no a co? Postavili by pořádnou železnici a ne to torzo, co tam mají teď. Dnes máme i telefony a internet, to naši předci neměli a jezdili na koních. Stejně umřeli, jako ti, co létají letadly. Už nikam nespěchají.
Železnice v USA funguje velice efektivně. O jejich produktivitě se múže železnicím v EU jenom zdát. A o podílu na trhu nákladní dopravy taky. A při tom zcela bez dotací. Ty dostává pouze osobní doprava.
No, pokud vím, v roce 2010 o rychlovlacích stále snili:
http://www.hybrid.cz/clanky/2030-spojene-staty-maji-kompletni-sit-rychlovlaku
a v roce 2018 ve snění pokračují:
https://zdopravy.cz/v-usa-vznikne-soukroma-trat-pro-rychlovlaky-postavi-ji-italove-japonske-vlaky-budou-provozovat-spanele-17527/
Jde o rozdrobenou a zastaralou železniční síť z minulého století, o pokrytí raději ani nemluvit.
no .. efektivně… jak pro koho.
nákladní možná ano. ale osobní doprava prakticky (v porovnání s evropou) neexistuje.
Vy asi nemáte úplně přesnou představu o velikosti USA, což? Ono je to přeci jen gigantický, ne až tak hustě osídlený, kontinent, ne drobek jako Evropa. Jestli železnice tak VRT a na spoustu tras je to bude i tak mimo realistické časy. New York – San Francisco pětihodinový let, 4 000 km, což je skoro jako z Prahy do Dubaje. Ani v Evropě typicky nedojedeme těch „směšných“ 850 km z Prahy do Paříže, třeba.
No a není to tím že není infra?
Infra není kvůli, co jsem napsal, nikoliv opačně. Zajímavé lokality dělí tisíce kilometrů.
Ani v Evropě nemáme infra na vzdálené lokace. Dá se dojet vlakem do Dubaje?
Mezi bližšími městy vlaky jezdí i v USA.
Tak 4k kilometrů nikdo jezdit nebude, ale tak těch 800-2000 by nemusel být problém tak velký. A i na to v Evropě či USA prostě infrastruktura chybí.
Trh nám nějak nefunguje…
Ale funguje, ono se to spraví dřív než stihne Strana a Vláda vyhlásit nový pětiletý plán. Představovat si, že zareaguje hladce na skokové změny, to je poněkud Hurvínkovské.
To nebude trhem, to bude tím, že když kvůli covidu uděláte čistku, analytici vám nabulíkují, že do roku 2023 to bude na broskev a najednou poptávka „nečekaně“ vyletí, tak máte problém, kde najednou ty lidi vzít.
Za měsíc dva po tom pes neštěkne, bych čekal. 🙂
Naopak. Trh funguje skvěle. Pokud ti do něj něco nehodí vidle.
Za dva tejdny o tom neuslyšíme – nahajrujou řidiče,ti si vydělají víc (protože aby je sehnali, budou jim muset přidat) … a bude klid.
právě díky tomu trhu se světová ekonomika má šanci po covidu vzpamatovat velmi rychle.
Právě že nefunguje „skvěle“. Má nějakou reakční dobu. Tady to bude pravděpodobně tak měsíc dva, jinde jsou to ale i desítky let.
Nebude to tím, že státní sektor prostě stojí mimo trh?
ano. má reakční dobu. ale ta je podstatně kratší, než státem řízená ekonomika.
chápeme? takže ano. funguje skvěle.
prosím nějaký konkrétní případ toho, kdy trhu trvalo se srovnat desítky let? to je totiž právě znak řízených / centrálních ekonomik – např. komunistické plánování se zaseklo v padesátýchz letech a do roku 1989 se nikam neposunulo.
Běžte s těma slaměnejma panákama už do ř*, fakt, jo?
Kde tady píšu co o státem řízeným trhu? KDE? Můžete mi to ukázat?
Evidentně o trhu vůbec nic netušíte, ale budete ze sebe dělat apoštola kapitalismu.
Píšete že tržní ekonomika nefunguje. Jakou tedy máte na mysli alternativu? Státem centrálně řízenou (rádoby komunismus) nebo snad anarchii a barter co dům dal?
Ne, píšu, že konkrétní trh nefunguje. Nikoli že tržní ekonomika obecně nefunguje. Proč si pořád čtete něco, co tam není, vyrábíte si slaměné panáky a pak je mlátíte hlava nehlava?
Odborněji se tomuto problému říká elasticita trhu, aneb schopnost reagovat na změnu poptávky.
Jsou obory, kde je elasticita zjevně blízká nule, například trh
s traťovým zabezpečovacím zařízením.
Ne, naspal jste že trh nefunguje bez další specifikace sektoru a oboru.
Klid, klid. Co tedy máte jiného jako variantu trhu než byrokraticky řízenou ekonomiku?
To značně závisí na oboru.
U letecké dopravy je mi to naprosto šumák, většinou jsou to lety, které když se z důvodu nižší elasticity neuskuteční, ekonomika trpět nebude.
To je pak těžký.
ten konkrétní případ, kdy se tržní ekonomika vzpamatovávala desítky let?
vůbec – máte nějaký příklad nějaké úspěšné netržní (čili státem řízené) ekonomiky? az přemýšlím, jak přemýšlím … nenapadá mě jediný. A to pokusů s centrálně řízenými ekonomikami bylo v posledních šedesáti letech docela dost.
Neobnovitelné nebo těžko obnovitelné zdroje. Například zemědělská produkce, trh s nemovitostmi apod.
eh … coze?
Asi si myslí že přeregulovaný sektor bydlení je tržní a že centrální bytové plánování s pořadníkem je lepší.
Rozveďte to.
Ano, reakci dobu desitky mate vy, bolsevici.
Nj, jakákoli kritika naivního přístupu k volnému trhu je bolševismus.
Další nevzdělaný chytrolín se projevil.
ano, projevil ses.
Zjevně netušíš, která bije.
Při objemu cisternového návěsu 35 – 40 m3 a objemu nádrže letadla Boeing 737-500: 23, 8 m3; Airbus A310: 61 m3, Airbus A380: 310 m3 (zdroj Wikipedia) je vlečka na letiště k nezaplacení 😎
Jenže vlak nedojede až k letadlu, zastaví u zásobníků. A ne všude mají vybavení na čerpání ze zásobníků přímo ke stojánce.
A může být, že je jednodušší položit trubky z nádraží k letišti než tahat z nádraží vlečku.
PS: Mají tam dosatek strojvedoucích?
Třeba na Ruzyni mají cisterny až 55 m3 které ale nemůžou do běžného silničního provozu. V článku zřejmě myslí řidiče těchto letištních speciálů, i v USA budou mít kapacitnejší způsoby dopravy z rafinerie na letiště.
Jak, za tohoto predpokladu, pomuze dovoz paliva na letiste letadly? Na pretankovani z letadla do letadla je take potreba cisterna.