Dopravci Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

V USA vznikne soukromá trať pro rychlovlaky. Postaví ji Italové, japonské vlaky budou provozovat Španělé

Vizualizace vysokorychlostní trati v Texasu. Foto: Texas Central
Vizualizace vysokorychlostní trati v Texasu. Foto: Texas Central

Španělské státní dráhy Renfe společně se španělským správcem drážní infrastruktury Adif budou provozovatelem nových rychlovlaků, které mají jezdit v americkém Texasu mezi Houstonem a Dallasem. Investorem je soukromá společnost Texas Central, po trati mají jezdit japonské soupravy. Stavět ji bude sdružení firem vedené Italy.

Výběr Renfe a Adif oznámil Texas Central v tiskové zprávě.  Navazuje tak na nedávné oznámení o vítězi tendru na stavební firmu, která trať postaví. Zakázku vyhrálo sdružení vedené italskou firmou Salini Impregilo.

Vítězství evropských firem ve dvou velkých tendrech dává logiku: španělské státní dráhy provozují nejdelší síť rychlovlaků v Evropě, Salini Impregilio několik těchto tratí stavělo. „Po důkladném hodnocení nejlepších provozovatelů rychlovlaků na světě jsme se rozhodli pro Renfe. S desítkami let jejich zkušeností zapadají do našich plánů,“ řekl šéf Texas Central Carlos Aguilar.

Španělské firmy budou provozovat vlaky, které neznají: texaská firma si už dříve vybrala jednotky řady N700, které jezdí v Japonsku a vyrábí je sdružení firem v čele s Hitachi.

Nová trať bude měřit 390 kilometrů, propojí Houston s Dallasem. Cestu má vlak zvládnout za méně než 90 minut. Projekt se dostal do strategických plánů americké vlády, přesto ho kompletně financují soukromé firmy. Firma počítá s náklady zhruba 12 miliard dolarů, stavět chce začít příští rok.

V USA půjde o první ryze soukromou vysokorychlostní trať. Na východním pobřeží mezi Washingtonem a Bostonem jezdí ještě vlaky Acela Express, ty provozuje státní Amtrak.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Ad Asdf:
Zajímavá je spíše ta kombinace „vy budete provozovat vlaky, které určíme my“. A vlastně je to docela dobře. Protože RENFE při výběru nových VRV pro sebe postupovala takovým způsobem, jaký ČD ještě nestihly předvést – a to jen proto, aby vyhrála domácí společnost Talgo. Více se o tom dá přečíst v jednom z starších vydání časopisu Železniční magazín.

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Ad K.S.: Ale samozřejmě, že mají. SNCF (Francie – TGV, AGV, Eurotunnel), SNCB (Belgie – TGV), DB (Německo – ICE), FS/Trenitalia (Itálie – Pendolino, AGV), JNR (Japonsko – Šinkansen), BR (Spojené království – HST, TGV, Eurotunnel), Thalys (Francie, Belgie, Nizozemí, Německo – TGV). AMTRAK (USA – Acella Express)

Asdf
Host
Asdf

Nastává zajímavá situace, kdy si soukromý subjekt najímá pro provoz svých rychlovlaků státní subjekt RENFE. Nevím, jestli něco takového má ve světě osoby.

K.S.
Host
K.S.

Asi nikdo jiný zkušenost s VRT nemá. Zajímavá bude ale spíš návěstní soustava na této VRT.

Asdf
Host
Asdf

oprava: obdoby

Dušan
Host
Dušan

Škoda, že taková soukromá VRT-ka není v ČR, třeba Brno – Praha by mohlo i podle čísel SUDOPU Kellnerových 264 miliard Kč – link https://ekonomika.idnes.cz/nejbohatsi-cesi-jsou-kellner-babis-a-vitek-fim-/ekonomika.aspx?c=A160301_161425_ekonomika_rts
v pohodě pokrýt i s rezervou a kdyby ne, tak ho může „do-konsorciovat“ třeba Vítek se svými 55 miliardami – link https://cs.wikipedia.org/wiki/Radovan_Vítek

K.S.
Host
K.S.

Také si říkám že je škoda že se to u nás tak moc nenosí, to bychom se ale pak dočkali VRT vedoucí polabím a pak dolů-nahoru otázka jestli přes Brod, nebo rovnou do Brna. To by nám vlastně řešilo i problém s nádražím, nejspíš by vzniklo nové a hádám že hlavové a tak aby se daly někde odložit jednotky, takže někde na jihu.

asdf
Host
asdf

Kellner má dnes už 310 mld.

Petr.R
Host
Petr.R

majetek nejsou peníze k dispozici.

Asdf
Host
Asdf

Ano.

Martin
Host
Martin

N700 jsou moc pekny vlaky… VRT je v USA docela aktualni,…
https://m.youtube.com/watch?v=AyJEQjabJjI

venkov4ever
Host
venkov4ever

Virtuálně v každém případě.

Jonáš
Host
Jonáš

Mezi Houstonem a…. Dallas/Fort Worth (dle https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Central_Railway)

Samuel
Host
Samuel

asi to ma byt 90 min …

Honza
Host
Honza

Trošku se sekli o jednu nulu s tím časem ne?

Láďa
Host
Láďa

900min za ujeti 390km? Trosku fail ne?

Skippy
Host
Skippy

Uz to sice opravili, ale pro zasmani tech 900 za ujeti 390 km je prumerna rychlost 26 km/h. To je jako na nasich lokalkach.

XXXD
Host
XXXD

Jo, kdyby jen na lokálkách.

K.S.
Host
K.S.

A nemá to tedy pod palcem Rothschild s tím co mu zbylo s Ferdinandky 😀