Nákladní doprava Vodní doprava

Uvězněná kontejnerová loď se pohnula o 30 metrů, šéf Suezského průplavu vyloučil jako příčinu počasí

Pokusy o vyproštění lodi Ever Given. Foto: Suez Canal Authority
Pokusy o vyproštění lodi Ever Given. Foto: Suez Canal Authority
První dopravci ztrácejí trpělivost a přesměrují provoz na výrazně delší trasu okolo Mysu Dobré naděje.

(aktualizováno 21:54)

V Suezském průplavu dnes pokročily pokusy o vyproštění velké kontejnerové lodě, která tuto vodní cestu blokuje od úterý. Dnes se podařilo pohnout se zádí a kotvou, stále však není jisté, kdy bude loď schopna opět vyplout, oznámila správa průplavu. Podle egyptských médií se loď pohnula už o 30 metrů.

Loď Ever Given dlouhá 400 metrů se v úterý při silném větru zaklínila šikmo přes jižní část kanálu a zablokovala jednu z nejrušnějších vodních cest světa. Šéf správy průplavu Usáma Rabía doufá, že nebude nutné odebrat z lodi zhruba 18.300 kontejnerů, aby se odlehčila. Snahy o její uvolnění ale teď komplikuje silný vítr a vlny.

Bagry už do pátku odstranily kolem 20.000 tun písku kolem lodi. Nizozemská firma pracující na uvolnění plavidla uvedla, že by se loď mohlo podařit vyprostit na začátku příštího týdne za pomocí těžkých remorkérů, bagrování a přílivu. Podle zdrojů se dnes odpoledne začalo s pokusy o její vytažení a vše bude pokračovat i v noci. Pro její uvolnění však bude zřejmě nutné odstranit ještě více písku z jejího okolí.

Rabía dnes také na tiskové konferenci uvedl, že hlavní příčinou incidentu nemůže být silný poryv větru ani písečná bouře, jak se původně uvádělo. Dodal, že po skončení vyšetřování budou uplatněny finanční sankce. Na povolení použít průplav nyní čeká podle egyptského tisku 321 lodí.

„Silné nárazy větru a meteorologické faktory nejsou hlavní důvody potíží té lodě. Ve hře mohly být lidské chyby nebo technické problémy,“ řekl Rabía. Sdělil také, že kormidlo a lodní šroub těžkého plavidla už jsou v chodu.

Šéf správy průplavu dodal, že někteří dopravci jsou připraveni odklonit trasy svých lodí kolem mysu Dobré naděje. Trasa kolem Afriky by dopravu zboží prodloužila o dva týdny a zvýšila náklady na pohonné hmoty. Rabía odpoledne uváděl, že žádná z čekajících lodí se zatím nerozhodla odklonit od trasy. Nicméně večer přepravní společnost CMA CGM uvedla, že se rozhodla některé své lodě odklonit kolem mysu Dobré naděje. Podle svých webových stránek firma zatím odklonila dvě plavidla a uvažuje také o alternativních námořních, železničních nebo leteckých trasách pro náklad, který ještě nebyl naložen.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel S.

To nejde někde na břehu zafixovat nějakej obří naviják a zatáhnout za potřebnou část lodi?

Bmo

Loď je tam samozřejmě zašprajcnutá úmyslně. Důvod je ten, aby mohli kapitalisti zvednout ceny komodit.

Jiří Kocurek

To už je paranoia.

JiříN

Ano

R.L.m.

[Odhad:] Tohle bude zřejmě nadlouho. 😐 Pokud loď „odstraní“ do 14 dní od „incidentu“, tak to budou „mistři“. Škoda, že nejsou kvalitní, aktuální a důvěryhodné informace přímo z místa. [Co se dá zjistit:] Loď Ever Given najela na mělčinu břeh při rychlosti cca 12 uzlů / cca 22km/h (loď plující po ní zastavovala cca 30 minut), naložená je na skoro maximální tonáž – zbývá 30cm k maximálnímu ponoru 16m, příď zarytá v břehu byla nad hladinou o min. 4m výše. Tzn. bude tam obrovská hmotnost „na suchu“ – odhadem desítky ticíc tun, což znamená odhrarat a tu loď „ponořit“ o… Číst vice »

M19

Ta loď má délku 400 metrů šířku 59 metrů… Pohyb takového kolosu o 30 metrů je prakticky jen zhoupnutí. Klidně možné. Ke zbytku vašich odhadů nemá smysl se vyjadřovat, není z čeho čerpat. Ponor lodi během plavby se mění v souvislosti s mořem, ve kterém se plaví i když hmotnost nákladu je neměná. Funkčnost pohonu a kormidla se stavem přídě nesouvisí. Neočekávat můžete co chcete, ale protože netušíte jaká hloubka v místě a další věci, je to jen váš dojmem, který s realitou nemá nic společného. Příliv může pomoci hodně, pro vysvětlení jak postačí vzpomenout si na Archimeda. Co je… Číst vice »

R.L.m.

ÓKá, pohnout by mohli leda tak se zádí, která by nesměla být uvízlá, což by byla klika. Dobrá poznámka k hustotě vody, předpokládám, že to ale bude dělat v tomto případě max. tak cca 3% (tedy cca 0,5m na 16m ponoru, který se zmenší, když vypluji ze sladkovodního přístavu). Prý mají v Suezu vodu o 6kg/m3 hustší než ve Středozemním moři. Příliv pomůže, o tom žádná, ale zda zásadně, to by musel být cca 2m(?) a to tam dle dalšího článku být nemá. „Tuna kubík“ je můj „překlep“, omlouvám se za tunu navíc. Pokud by byla loď v rovině, tak… Číst vice »

M19

Ano pohnuli se zádí. Každé moře má svou specifickou salinitu a proto má loď v jiném moři jiný ponor. U tak velkých lodí je to poznat, vytlačujete objem. Blíží se úplněk, příliv tedy bude nejsilnější, to skutečně souvisí. Pomoci může i relativně malé nadzvednutí v důsledku přílivu, záleží na konkrétních okolnostech. Rudé moře je nejslanější část Indického oceánu.

Y.K.

Loď z přídě vyložit nejde. Tyhle věci musí mít rovnoměrné zatížení. Takže se odčerpal balast, palivo nevím, ale uvažovalo se o tom, odbagrovává se podloží a čekalo se na dnešní příliv.

Odlehčování má ovšem i negativa, že zhoršuje stabilitu lodi, takže to prohání počítačovými modely, protože raději pomalu a s jistotou, než rychle a potopit to tam.

Jinak ty remorkéry mají jako výhodu klidně 300 m páky, což není málo. Toliko k nemožnosti ji pootočit.

Poslechněte si fundované analýzy na internetu, lidi co tomu rozumí tam už to tam vysvětlili dost a podrobně, z toho co se dá veřejně zjistit.

R.L.m.

Ď. Zkusím hledat. Není to zrovna triviální úloha k rychlému a úspěšnému vyřešení.

Jirka B.

Ptam se jako lajk. Ty lode, co cekaji na vpusteni do pruplavu, tak opravdu neustale manevruji? Jako par hodin si dokazu predstavit, ale treba i ted, kdyz vi, ze to je na dny?

Y.K.

Ne, zakotví.

M19

Nezakotví. Není kde, nesmí a ani by je ta kotva na těch místech kde se neudržela.

Y.K.

Proč by to nebylo možné? Námořník nejsem, ale kotvení i velkých lodí je naprosto běžný způsob jejich „stání“. Není to možné jen na hlubokém oceánu a to tady není.
https://youtu.be/62O7KYfb4GA

Y.K.

Teď jsem se díval na „radar“ VesselFinder a stovky lodí (neodvažuji se je počítat) na obou stranách Suezu mají status „At anchor“.

M19

Máte pravdu za těchto mimořádných okolností skutečně zakotvili, což jim umožnilo klidné moře. Normálně se tam nekotví. Všimně te si však že i když mají status at anchor, tak některé se stále pomalu pohybují… jsou tak obrovské a těžké, že je prostě pouze kotva zcela na místě neudrží…

Tomas

žádná kotva lod nezadrží zcela na místě. to, že loď na kotvě se pohybuje , je … vlastnost 🙂

Mr.Bzuk

Díky kluci :o)

Y.K.

Ano, námořník sice nejsem, ale tušil jsem, že loď kolem kotvy driftuje a že se může pohybovat. 🙂

M19

To není otáčení se kolem kotvy, to je pomalý pohyb ve směru mořského proudu.

Y.K.

No však, to do toho počítám, prostě to není pevný bod.

Otakar

Kdesi jsem četl, že hlavní motor lodi běží nonstop, protože jej není tak snadné nahodit. Dle mého to bude tímto, ale otázkou je, jak to pak dělají u přístavů, poblíž pobřeží totiž lodě nesmí používat motory na dehet kvůli znečištění. Věděl by někdo více?

Petr Bezvi

Motor se spoušti vstrikem nafty a po zahřátí se vpustí mazut a nafta se vypne,při vypnutí motoru se musí zase po mazutu vpustit nafta která zároveň procisti motor od mazutu jinak by mazut v motoru zatvrdnul a motor by se zničil .Snažím se to vysvětlit lidskou řeči

Jirka B.

Diky za odpovedi a minusarum zdar! Se „nepotento“, kdyz se clovek na neco zepta ….

Tomáš

Proč i z tak velké fotky neumíte opsat název té lodě? EVERGREEN

Jan Sůra

Protože se loď jmenuje Ever Given a Evergreen je název dopravní společnosti.

Facepalm

Svatá prostoto.

Otakar

EVERGREEN je název rejdařství a bývá na boku lodi.
EVER GIVEN je název lodi a bývá na zádi.

rogue

A proč vy nečtete diskusi? O tom samém se píše o kousek níž. Internet není jen Facebook…

Petr Bezvi

Společnost se vždy píše na bok lodi nebo dává na vlajku předního stožáru ,jméno a evidenční číslo lodi je vždy na zádi a na obou bocích špičky (už bez IMO čísla )

milanek

Tak aspoň že uvolnili lodní šroub a ne jako dneska podle událostí na ČT vrtuly… Asi podle ČT, aby mohli odletět 😀

milanek

*vrtuli

kapitán

správně je lodní vrtule aspoň podle norem ČSN 32 000, ale tady je to samej chytrák

Prazak

Obecně vzato je lodní šroub speciálním typem či aplikací vrtule, tedy pokud bychom měli použít společné slovo pro hydraulickou i pneumatickou aplikaci, pak by to byla spíše vrtule než germanismus „šroub“. Mezi šroubem a lodním šroubem existuje taky určitá funkční analogie, ale méně trefná, protože obyčejným šroubem většinou nic nepoháníme, ale spíše naopak. Ale budiž, skalního nádražáka taky nepřesvědčíte, že směrové oblouky se kladou do zatáčky a ne na rovinu nebo že semafor je odborný vzdělanecký výraz pro to, čemu byrokrati říkají návěstidlo.

Kaď

No kdybych to vzal do důsledku, pak jsou to potomci Archimedova šroubu, nebo jak ho jejich objevitel nazval.

Ivana

vrtuli

Kalanis

Teď se kolem mne mihla fotka z Číny. Není to poprvé, kdy tahle parta zablokovala komunikaci. 2021-03-27

Kalanis
Feedhunter

Tak ten řidič kamionu nemusí být zaměstnanec Evergreen.

Y.K.

Tak je to kontejner, že, takže ani ten kamion není na 99,9 % Evergreen, na rozdíl od kontejneru.

Tomas

ote omtom, ze malokdy kontejnery prevazi nakladaky toho, komu patri kontejner? ale mistni spedice a dopravci?

horsi, jak blaboly na novinkach

Y.K.

Proboha… Viděl jste někdy třeba vlak Metransu? Co vše vozí za kontejnery? Kontejner a dopravce spolu nijak nesouvisí, to fakt některým nedochází, na jakém principu tento systém funguje?

Prazak

Pokud má někdo na svém dopravním prostředku nějaký nápis velký jako kráva, tak logicky s tou značkou bude spojován a bude vytvářet její image.

Jirka

Přijdeš někde, kde řekneš, že vezeš kontejner vůbec se tě nebudou ptát jestli se ti tento nápis zrovna líbí prostě ti nějaký dají a jedeš.

otos

Zrovna o kontejnerech to tedy sedne. Proboha, přečtěte si po sobě, co jste napsal. Je to směšné. Řidič nějakého tahače návěsu vůbec nemusí být zaměstnanec například té které firmy, ale třeba Litevec. Návěsy se také u velkých společností přepřahují mezi sebou. A kontejnery…. Když jedu kolem stavby a pracuje tam bagr s nápisem Komatsu nebo Cateppilar, taky mne nenapadne, že tam staví Japonci nebi Američané.

Y.K.

To na konci je dobré, na tom by se dala postavit konspirační teorie… 😀

Y.K.

Jenže ten nápis není na dopravním prostředku, ale na kontejneru, standardizované intermodální přepravní jednotce – jinými slovy věc určená k překládání na různé dopravní prostředky. Ocelová bedna na věci, co někomu patří a vozí se po světě sem a tam.

Jiří Kocurek

Když se tedy veze na vagoně bagr s nápisem Liebherr, tak ten vlak patří Liebherru, ano?

Tomas

bože na nebi .. ty to vidíš.

Jiří Kocurek

Homen sdílejte než to smažou! Řidič Volva jezdí po kolejích https://www.kangaroo.cz/file/section/thumb6/20200710_123739_polep_tramvaje_autocardion.jpg

Hara_Pes

Tady se zase našlo dementů bez smyslu pro humor, co?

Y.K.

Si myslím, že z prodlužující se blokádou budou takováto plácnutí do vody, tedy prohlášení s podmiňovacími způsoby a bez vyšetřování, přibývat. Tlak je enormní.

obyčejný člověk

Proč všichni pořád píší a mluví o lodi „Ever Given“, když na všech obrázcích je na boku jasný nápis „EVERGREEN“?

Y.K.

Protože jedno je jméno lodi a druhé rejdařství. Je to tak těžké vygooglovat?

Prazak

Všichni o tom pořád píší a mluví proto, aby to nakonec pochopil i obyčejný člověk.

Kaď

Proto,že společnost má více lodí, které mají různá označení (jména).

Y.K.

Pro představu… od Karlova mostu až k Rudolfinu).
https://mapy.cz/s/nurebehaho

Otakar

Jen s tím rozdílem, že jezdit takové lodě (hypoteticky) po Vltavě, tak v ČR příští týden teprve vypíší výběrko, kdo tu loď odstraní, pak se budou odvolávat a nakonec tam někdo najde křečka.

Jiří Kocurek

Na Václavák. Přídí ke koňovi, kormidlo bude až za tramvajovýma kolejema. Na šířku se tak tak vejde. Čára ponoru ve výšce střech a když budete nahoře u antény, tak se budete dívat Žižkovi do očí zpříma.

Mirek

Ten kapitán se mi nezdá…
Přijede před Suez (město), nehodí kotvu jako většina, ale začne manévrovat až se mu podaří cosi nakreslit. Pak vpluje do průplavu a po šesti kilometrech to píchne čumákem do písku. Tím si zajistí, že spousta lidí klikne na webu vesselfinder.com na trasování a uvidí jeho výtvarné dílo. Komu tím chtěl něco vzkázat???
Topolánek kdysi dávno ukázal Kalouskovi, že je jednička, pamatujete? Ale ruka s fakáčem se lodí kreslí blbě. Tak nakreslil ptáka. Pro koho, ptám se…

Tomas

tam se nekotvi. lode tam mamevruji vlastnim pohonem.

Y.K.

A víte určitě že maloval ptáka a nebo ve výsledné stopě někdo vidí ptáka? To je dost rozdíl. Při řazení do konvoje se nekotví, kotví se jen při čekání. Manévruje se tam dost běžně, ještě se v tom se motají remorkéry. To že něco něco připomíná ještě neznamená, že to je záměr.

Petr Bezvi

Protože v těch místech je zákaz kotvení a manévrování několik hodin čekání před komorou je běžná praxe

Jiří Kocurek

Ta loď má boční plochu 50×400 metrů, to jsou dva hektary. Nesl jste někdy velkou desku ve větru, např. dveře? Doporučuju vyzkoušet a potom mudrovat.
Na poušti není nic, co by brzdilo vítr.

Milan

Jedna loď ucpe kanál a krize je tady.

Ruda

Příspěvek smazán, nesouvisí s tématem.

Jiří

A co to má s českou politikou společného? Přijdete mi trošku mimo…

Šejdr

Doktor Chocholoušek zas nezamknul dveře a pacient Ruda se dostal k internetu…

Pája

Pokud vyšetřování ukáže chybu posádky, tak to majiteli vůbec, ale fakt vůbec nezávidím.

Láďa

Dopravce, loď i provozovatel průplavu jsou pojištění ,, mě se to jeví jako technická závada ,, při průjezdu průplavu je na můstku i 10 lidí , možná i lodivod na tento úsek ,, kontejnerové lodě mají většinou menší ponor ,, takhle zahučet Tanker nebo Uhlák,, no to by asi byl větší problém ale vždycky se dá náklad přeložit u kontejnerů je to problém trochu ,,,,

Y.K.

Ono to není zase tak jednoduché. Suez má na můstku každé lodi vlastní piloty, kteří průjezd dirigují a tohle zřejmě nebude ten typ chyby na který se dá snadno ukázat prstem na jednoho.

Bude to ještě vleklé.

Tomas

no .. v suezu (stejně jako v dalších průplavech, přístavech apod) byl na palubě lodivod. v seuzu a v tomto případě to byli hned dva lodivodi.

čili , pokud udělal chybu lodivod (pilot), tak … to může být majiteli vcelku jedno. protože ten bude v klidu (a ještě bude teoreticky chtít náhradu škody po správě průplavu).

přítomnost pilota sice nezbavuje (až na některé výjimky) kapitána odpovědnosti za plavbu, nicméně …

ale jinak – zatím to jsou vše hypotézy.

None

Jooo, dřív by tam nahnali pár lidí s lanem a loď by byla hned venku 😉

ABC
PeterC.

Vyderžajet pionér 🙂

Jirka

Dřív ale lodě nevážili 200 000 tun