Infrastruktura Vodní doprava

Podle správy kanálu loď uvázla v Suezu kvůli vysoké rychlosti a technickým nedostatkům

Loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Foto: Instagram / Fallenhearts17
Loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Foto: Instagram / Fallenhearts17
Nákladní plavidlo je stále soudně zablokováno ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu.

Podle Správy Suezského průplavu (Suez Canal Authority – SCA) loď Ever Given v březnu uvázla a zablokovala tuto světově významnou dopravní tepnu kvůli vysoké rychlosti a technickým nedostatkům. Podle SCA měl navíc kapitán odmítnout vplutí do průplavu kvůli špatnému počasí.

SCA se soudí o odškodné s japonským majitelem lodi, podle kterého naopak neměla správa loď do průplavu vůbec vpustit. Majitel je přesvědčen, že správa nepředložila důkazy o tom, že by Ever Given nehodu zavinila. Nákladní plavidlo je stále zablokováno ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu.

Podle šéfa SCA Usámy Rabíy loď plula příliš rychle. Pohybovala se totiž rychlostí 25 kilometrů za hodinu místo vhodných osmi až devíti kilometrů za hodinu. „Navíc se projevilo mnoho technických nedostatků, mimo jiné velikost kormidla lodi nebyla přiměřená velikosti plavidla,“ upozornil Rabía. Kvůli špatnému počasí a technickým parametrům lodi měl podle šéfa průplavu kapitán sám odmítnout vstup do kanálu.

Majitel lodi, japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, naopak tvrdí, že správa neměla cestu lodi Ever Given přes kanál vzhledem k meteorologickým podmínkám vůbec povolit a měla jí poskytnout účinnější asistenci remorkérů. Podle Rabíy ale dva remorkéry, které Ever Given doprovázely, neměly vzhledem k její vysoké rychlosti na chování lodi větší vliv. Podle právního zástupce japonské společnosti nebyla SCA dosud schopna prokázat zavinění nehody ze strany lodě a její posádky.

SCA a japonský majitel se přou o odškodnění za zablokování průplavu. SCA nejdříve žádala po společnosti skoro jednu miliardu dolarů, požadavek ale následovně snížila na 550 milionů dolarů (zhruba 11,5 miliardy korun). Vlastník je ochoten vyplatit 150 milionů dolarů (3,1 miliardy korun), což je zhruba také odhad hodnoty lodě. Egyptský soud nechal Ever Given zajistit. Nové stání ohledně odškodnění je plánováno na sobotu.

Přes 400 metrů dlouhá a 220.000 tun vážící kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy kvůli ní stál provoz v obou směrech, čímž zpoždění nabralo zhruba 400 čekajících lodí.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19.000 lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kalanis
ldx

Tak to vypadá, že ti všichni co tam mají kontejner se zbožím, se ho jentak brzo nedočkají 😉

Y.K.

Já tedy na plavbu vůbec nejsem odborník, ale napadá mě několik věcí.

– Jestli tam není rychlostní limit, tak je to irelevantní. Taková loď tak jako tak nezastaví pokud je vychýlena z kurzu.

– je možné, že loď může být při vyšší rychlosti ovladatelnější s účinnějším kýlem a kormidlem

– byl místní lodivod který plavbu kanálem řídí, ne?

Nicméně chápu, že jsou to přestřelky o peníze se silnými slovy.

Jirka

Je to nějaké divné. Ve stejných podmínkách projelo před lodí, která se zablokovala, několik dalších lodí s podobnými rozměry. Ano bylo větrno a písečná bouře. Běžně v úseku lodě jezdí 10 knot neboli 18,5 kmh. Těch 25 kmh je tedy rychleji, ale zase to nemohlo být tak rychle, když před lodí jelo „ve vláčku“ několik dalších plavidel stejnou rychlostí. Loď tam jistě nejela poprvé. Nějaké stěžování se na velikost kormidla mi přijde úplně mimo mísu. Egypt by nejlépe udělal, kdyby Suez zkapacitnil tak, aby každý směr měl svoji dopravní cestu. Polovinu tak už má. Nyní musí lodě čekat. V taktu… Číst vice »

Daniel

Lodivod ze správy kanálu, který je přítomen na můstku, neupozornil kapitána, že jede cca 3x rychleji?

Jan

Byli tam nejméně dva lodivodi. Ale ti se prioritně zajímají o to, zda dostali dostatečně velký úplatek (tedy klasicky kartony cigaret) než o řízení lodi, to je přece nudná rutina.

Daniel

Ano, tím jsou pověstní :-). Nicméně jeden by čekal, že ty dva kartony dají do tašky těsně po nalodění a zbytek plavby alespoň práci předstírají.

Vojtíšek

Teď to bude o tom, kdo má lepší tým právníků.

Leinad

Soudit se se správcem kanálu může mít za následek zákaz pro všechny lodě dopravce a prakticky konec.
Zvlášť kdyby provozovatel lodi měl pravdu.

Jakub

Zajímavá cena tohodle obra 3 mld., nové Jumbo je asi za 8 mld Kč.
Měl jsem dojem že vpuštění do Suezu rozhoduje lodivod, najednou se neshodnou. A navíc rychle a zběsile III

Jiří Kocurek

25 km/h je fakt zběsilá rychlost, ale slona by s tím nedohonili. Králík by se jim vysmál.