Uvězněná kontejnerová loď se pohnula o 30 metrů, šéf Suezského průplavu vyloučil jako příčinu počasí
Vyprošťování lodi Ever Given uvízlé v Suezském průplavu na jaře 2021. Foto: Suez Canal Authority
První dopravci ztrácejí trpělivost a přesměrují provoz na výrazně delší trasu okolo Mysu Dobré naděje.
To nejde někde na břehu zafixovat nějakej obří naviják a zatáhnout za potřebnou část lodi?
Loď je tam samozřejmě zašprajcnutá úmyslně. Důvod je ten, aby mohli kapitalisti zvednout ceny komodit.
To už je paranoia.
Ano
[Odhad:] Tohle bude zřejmě nadlouho. 😐 Pokud loď „odstraní“ do 14 dní od „incidentu“, tak to budou „mistři“. Škoda, že nejsou kvalitní, aktuální a důvěryhodné informace přímo z místa. [Co se dá zjistit:] Loď Ever Given najela na mělčinu břeh při rychlosti cca 12 uzlů / cca 22km/h (loď plující po ní zastavovala cca 30 minut), naložená je na skoro maximální tonáž – zbývá 30cm k maximálnímu ponoru 16m, příď zarytá v břehu byla nad hladinou o min. 4m výše. Tzn. bude tam obrovská hmotnost „na suchu“ – odhadem desítky ticíc tun, což znamená odhrarat a tu loď „ponořit“ o… Číst vice »
Ta loď má délku 400 metrů šířku 59 metrů… Pohyb takového kolosu o 30 metrů je prakticky jen zhoupnutí. Klidně možné. Ke zbytku vašich odhadů nemá smysl se vyjadřovat, není z čeho čerpat. Ponor lodi během plavby se mění v souvislosti s mořem, ve kterém se plaví i když hmotnost nákladu je neměná. Funkčnost pohonu a kormidla se stavem přídě nesouvisí. Neočekávat můžete co chcete, ale protože netušíte jaká hloubka v místě a další věci, je to jen váš dojmem, který s realitou nemá nic společného. Příliv může pomoci hodně, pro vysvětlení jak postačí vzpomenout si na Archimeda. Co je… Číst vice »
ÓKá, pohnout by mohli leda tak se zádí, která by nesměla být uvízlá, což by byla klika. Dobrá poznámka k hustotě vody, předpokládám, že to ale bude dělat v tomto případě max. tak cca 3% (tedy cca 0,5m na 16m ponoru, který se zmenší, když vypluji ze sladkovodního přístavu). Prý mají v Suezu vodu o 6kg/m3 hustší než ve Středozemním moři. Příliv pomůže, o tom žádná, ale zda zásadně, to by musel být cca 2m(?) a to tam dle dalšího článku být nemá. „Tuna kubík“ je můj „překlep“, omlouvám se za tunu navíc. Pokud by byla loď v rovině, tak… Číst vice »
Ano pohnuli se zádí. Každé moře má svou specifickou salinitu a proto má loď v jiném moři jiný ponor. U tak velkých lodí je to poznat, vytlačujete objem. Blíží se úplněk, příliv tedy bude nejsilnější, to skutečně souvisí. Pomoci může i relativně malé nadzvednutí v důsledku přílivu, záleží na konkrétních okolnostech. Rudé moře je nejslanější část Indického oceánu.
Loď z přídě vyložit nejde. Tyhle věci musí mít rovnoměrné zatížení. Takže se odčerpal balast, palivo nevím, ale uvažovalo se o tom, odbagrovává se podloží a čekalo se na dnešní příliv.
Odlehčování má ovšem i negativa, že zhoršuje stabilitu lodi, takže to prohání počítačovými modely, protože raději pomalu a s jistotou, než rychle a potopit to tam.
Jinak ty remorkéry mají jako výhodu klidně 300 m páky, což není málo. Toliko k nemožnosti ji pootočit.
Poslechněte si fundované analýzy na internetu, lidi co tomu rozumí tam už to tam vysvětlili dost a podrobně, z toho co se dá veřejně zjistit.
Ď. Zkusím hledat. Není to zrovna triviální úloha k rychlému a úspěšnému vyřešení.
Ptam se jako lajk. Ty lode, co cekaji na vpusteni do pruplavu, tak opravdu neustale manevruji? Jako par hodin si dokazu predstavit, ale treba i ted, kdyz vi, ze to je na dny?
Ne, zakotví.
Nezakotví. Není kde, nesmí a ani by je ta kotva na těch místech kde se neudržela.
Proč by to nebylo možné? Námořník nejsem, ale kotvení i velkých lodí je naprosto běžný způsob jejich „stání“. Není to možné jen na hlubokém oceánu a to tady není.
https://youtu.be/62O7KYfb4GA
Teď jsem se díval na „radar“ VesselFinder a stovky lodí (neodvažuji se je počítat) na obou stranách Suezu mají status „At anchor“.
Máte pravdu za těchto mimořádných okolností skutečně zakotvili, což jim umožnilo klidné moře. Normálně se tam nekotví. Všimně te si však že i když mají status at anchor, tak některé se stále pomalu pohybují… jsou tak obrovské a těžké, že je prostě pouze kotva zcela na místě neudrží…
žádná kotva lod nezadrží zcela na místě. to, že loď na kotvě se pohybuje , je … vlastnost 🙂
Díky kluci :o)
Ano, námořník sice nejsem, ale tušil jsem, že loď kolem kotvy driftuje a že se může pohybovat. 🙂
To není otáčení se kolem kotvy, to je pomalý pohyb ve směru mořského proudu.
No však, to do toho počítám, prostě to není pevný bod.
Kdesi jsem četl, že hlavní motor lodi běží nonstop, protože jej není tak snadné nahodit. Dle mého to bude tímto, ale otázkou je, jak to pak dělají u přístavů, poblíž pobřeží totiž lodě nesmí používat motory na dehet kvůli znečištění. Věděl by někdo více?
Motor se spoušti vstrikem nafty a po zahřátí se vpustí mazut a nafta se vypne,při vypnutí motoru se musí zase po mazutu vpustit nafta která zároveň procisti motor od mazutu jinak by mazut v motoru zatvrdnul a motor by se zničil .Snažím se to vysvětlit lidskou řeči
Diky za odpovedi a minusarum zdar! Se „nepotento“, kdyz se clovek na neco zepta ….
Proč i z tak velké fotky neumíte opsat název té lodě? EVERGREEN
Protože se loď jmenuje Ever Given a Evergreen je název dopravní společnosti.
Svatá prostoto.
EVERGREEN je název rejdařství a bývá na boku lodi.
EVER GIVEN je název lodi a bývá na zádi.
Společnost se vždy píše na bok lodi nebo dává na vlajku předního stožáru ,jméno a evidenční číslo lodi je vždy na zádi a na obou bocích špičky (už bez IMO čísla )
Tak aspoň že uvolnili lodní šroub a ne jako dneska podle událostí na ČT vrtuly… Asi podle ČT, aby mohli odletět 😀
*vrtuli
správně je lodní vrtule aspoň podle norem ČSN 32 000, ale tady je to samej chytrák
Obecně vzato je lodní šroub speciálním typem či aplikací vrtule, tedy pokud bychom měli použít společné slovo pro hydraulickou i pneumatickou aplikaci, pak by to byla spíše vrtule než germanismus „šroub“. Mezi šroubem a lodním šroubem existuje taky určitá funkční analogie, ale méně trefná, protože obyčejným šroubem většinou nic nepoháníme, ale spíše naopak. Ale budiž, skalního nádražáka taky nepřesvědčíte, že směrové oblouky se kladou do zatáčky a ne na rovinu nebo že semafor je odborný vzdělanecký výraz pro to, čemu byrokrati říkají návěstidlo.
No kdybych to vzal do důsledku, pak jsou to potomci Archimedova šroubu, nebo jak ho jejich objevitel nazval.
vrtuli
Teď se kolem mne mihla fotka z Číny. Není to poprvé, kdy tahle parta zablokovala komunikaci. 2021-03-27
Tady je. http://www.kalanys.com/user/zbytky/evergreen_fun_on_us.png
Tak ten řidič kamionu nemusí být zaměstnanec Evergreen.
Tak je to kontejner, že, takže ani ten kamion není na 99,9 % Evergreen, na rozdíl od kontejneru.
ote omtom, ze malokdy kontejnery prevazi nakladaky toho, komu patri kontejner? ale mistni spedice a dopravci?
horsi, jak blaboly na novinkach
Proboha… Viděl jste někdy třeba vlak Metransu? Co vše vozí za kontejnery? Kontejner a dopravce spolu nijak nesouvisí, to fakt některým nedochází, na jakém principu tento systém funguje?
Pokud má někdo na svém dopravním prostředku nějaký nápis velký jako kráva, tak logicky s tou značkou bude spojován a bude vytvářet její image.
Přijdeš někde, kde řekneš, že vezeš kontejner vůbec se tě nebudou ptát jestli se ti tento nápis zrovna líbí prostě ti nějaký dají a jedeš.
Zrovna o kontejnerech to tedy sedne. Proboha, přečtěte si po sobě, co jste napsal. Je to směšné. Řidič nějakého tahače návěsu vůbec nemusí být zaměstnanec například té které firmy, ale třeba Litevec. Návěsy se také u velkých společností přepřahují mezi sebou. A kontejnery…. Když jedu kolem stavby a pracuje tam bagr s nápisem Komatsu nebo Cateppilar, taky mne nenapadne, že tam staví Japonci nebi Američané.
To na konci je dobré, na tom by se dala postavit konspirační teorie… 😀
Jenže ten nápis není na dopravním prostředku, ale na kontejneru, standardizované intermodální přepravní jednotce – jinými slovy věc určená k překládání na různé dopravní prostředky. Ocelová bedna na věci, co někomu patří a vozí se po světě sem a tam.
Když se tedy veze na vagoně bagr s nápisem Liebherr, tak ten vlak patří Liebherru, ano?
bože na nebi .. ty to vidíš.
Homen sdílejte než to smažou! Řidič Volva jezdí po kolejích https://www.kangaroo.cz/file/section/thumb6/20200710_123739_polep_tramvaje_autocardion.jpg
Tady se zase našlo dementů bez smyslu pro humor, co?
Si myslím, že z prodlužující se blokádou budou takováto plácnutí do vody, tedy prohlášení s podmiňovacími způsoby a bez vyšetřování, přibývat. Tlak je enormní.
Proč všichni pořád píší a mluví o lodi „Ever Given“, když na všech obrázcích je na boku jasný nápis „EVERGREEN“?
Protože jedno je jméno lodi a druhé rejdařství. Je to tak těžké vygooglovat?
Všichni o tom pořád píší a mluví proto, aby to nakonec pochopil i obyčejný člověk.
Proto,že společnost má více lodí, které mají různá označení (jména).
Pro představu… od Karlova mostu až k Rudolfinu).
https://mapy.cz/s/nurebehaho
Jen s tím rozdílem, že jezdit takové lodě (hypoteticky) po Vltavě, tak v ČR příští týden teprve vypíší výběrko, kdo tu loď odstraní, pak se budou odvolávat a nakonec tam někdo najde křečka.
Na Václavák. Přídí ke koňovi, kormidlo bude až za tramvajovýma kolejema. Na šířku se tak tak vejde. Čára ponoru ve výšce střech a když budete nahoře u antény, tak se budete dívat Žižkovi do očí zpříma.
Ten kapitán se mi nezdá…
Přijede před Suez (město), nehodí kotvu jako většina, ale začne manévrovat až se mu podaří cosi nakreslit. Pak vpluje do průplavu a po šesti kilometrech to píchne čumákem do písku. Tím si zajistí, že spousta lidí klikne na webu vesselfinder.com na trasování a uvidí jeho výtvarné dílo. Komu tím chtěl něco vzkázat???
Topolánek kdysi dávno ukázal Kalouskovi, že je jednička, pamatujete? Ale ruka s fakáčem se lodí kreslí blbě. Tak nakreslil ptáka. Pro koho, ptám se…
tam se nekotvi. lode tam mamevruji vlastnim pohonem.
A víte určitě že maloval ptáka a nebo ve výsledné stopě někdo vidí ptáka? To je dost rozdíl. Při řazení do konvoje se nekotví, kotví se jen při čekání. Manévruje se tam dost běžně, ještě se v tom se motají remorkéry. To že něco něco připomíná ještě neznamená, že to je záměr.
Protože v těch místech je zákaz kotvení a manévrování několik hodin čekání před komorou je běžná praxe
Ta loď má boční plochu 50×400 metrů, to jsou dva hektary. Nesl jste někdy velkou desku ve větru, např. dveře? Doporučuju vyzkoušet a potom mudrovat.
Na poušti není nic, co by brzdilo vítr.
Jedna loď ucpe kanál a krize je tady.
Příspěvek smazán, nesouvisí s tématem.
A co to má s českou politikou společného? Přijdete mi trošku mimo…
Doktor Chocholoušek zas nezamknul dveře a pacient Ruda se dostal k internetu…
Pokud vyšetřování ukáže chybu posádky, tak to majiteli vůbec, ale fakt vůbec nezávidím.
Dopravce, loď i provozovatel průplavu jsou pojištění ,, mě se to jeví jako technická závada ,, při průjezdu průplavu je na můstku i 10 lidí , možná i lodivod na tento úsek ,, kontejnerové lodě mají většinou menší ponor ,, takhle zahučet Tanker nebo Uhlák,, no to by asi byl větší problém ale vždycky se dá náklad přeložit u kontejnerů je to problém trochu ,,,,
Ono to není zase tak jednoduché. Suez má na můstku každé lodi vlastní piloty, kteří průjezd dirigují a tohle zřejmě nebude ten typ chyby na který se dá snadno ukázat prstem na jednoho.
Bude to ještě vleklé.
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/video-ktere-resi-cely-svet-takto-lod-obkreslila-obri-penis-p/r~555ad78e8e0f11eb89ccac1f6b220ee8/
a?
no .. v suezu (stejně jako v dalších průplavech, přístavech apod) byl na palubě lodivod. v seuzu a v tomto případě to byli hned dva lodivodi.
čili , pokud udělal chybu lodivod (pilot), tak … to může být majiteli vcelku jedno. protože ten bude v klidu (a ještě bude teoreticky chtít náhradu škody po správě průplavu).
přítomnost pilota sice nezbavuje (až na některé výjimky) kapitána odpovědnosti za plavbu, nicméně …
ale jinak – zatím to jsou vše hypotézy.
Jooo, dřív by tam nahnali pár lidí s lanem a loď by byla hned venku 😉
https://www.youtube.com/watch?v=Vfm9zU_ezh0
Vyderžajet pionér 🙂
Dřív ale lodě nevážili 200 000 tun