lot
Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

V Roztokách začne modernizace stanice. Přístup k vlakům bude bezbariérový, podchod bude až k muzeu

Vizualizace stanice Roztoky u Prahy po modernizaci. Foto: Správa železnic
Vizualizace stanice Roztoky u Prahy po modernizaci. Foto: Správa železnic
Oprava začne v únoru 2021, aby se vešla do jedné stavební sezóny. Cena výrazně přesáhla odhad podle projektu.

Sdružení firem Raeder & Falge a Rekultivace Ústí vyhrálo soutěž na modernizaci železniční stanice Roztoky u Prahy. Správa železnic za ni zaplatí 203,8 milionů korun bez DPH. První tendr musela Správa železnic zrušit kvůli příliš vysoké ceně.

Do soutěže se přihlásila ještě společnost Edikt, která byla o půl milionu korun dražší. Správa železnic v soutěži neuvedla odhadovanou cenu, pouze maximální. Do té se obě společnosti těsně vešly.

Správa železnic vysoutěžila zakázku až napodruhé. První musela zrušit poté, co cena stoupla v soutěži téměř o polovinu v porovnání s cenou podle projektové dokumentace. Nejlevnější Strabag tehdy nabídl 225 milionů korun, odhad byl 154 milionů korun. I teď bude stavba výrazně dražší.

V Roztokách zůstane zachováno stávající ostrovní nástupiště, které projde rekonstrukcí a bude doplněno výtahem z nového podchodu. U první staniční koleje vznikne nové jednostranné ostrovní nástupiště přístupné schodištěm a výtahem z podchodu.

Podchod až k muzeu

Další nové vnější nástupiště se vybuduje přímo u výpravní budovy. V souvislosti s peronizací bude nutné provést úpravy konfigurace staničního kolejiště. Nový podchod nahradí současný, již nevyhovující, z roku 1983, a to ve stejné poloze. Podchod bude prodloužený až do areálu Středočeského muzea v Roztokách.

Stavba začne v únoru 2021, aby se stihla během jedné stavební sezóny. „Stavba je rozdělena do 2 hlavních stavebních postupů, které probíhají za dlouhodobé výluky. Vyloučena bude ve stanici vždy jen sudá, nebo lichá skupina kolejí,“ dodala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Rekonstrukce části stanice výrazně ulehčí cestování nejen imobilním spoluobčanům, ale například i cestujícím s kočárky. Bezpečnost v železniční stanici posílí rozšířený kamerový systém. Cestujícím ulehčí přístup na nástupiště nový rozhlas či informační a orientační systém. Odpadne tak i nebezpečné dobíhání vlaku na poslední chvíli, kdy hrozí pád do kolejiště.

Podle dřívějších údajů Ropidu denně projde stanicí 2765 lidí, denně tu zastavuje až 70 vlaků.

 

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Počítá se po modernizaci s nějakými kolejemi?

Martin

Me by tedy vyhovovala i lavka do Brnek, mel jsem moznost tam koupit pozemek, ale diky doprave do Prahy jsem to vzdal, pritom zastavka vlaky je nadohled pres Vltavu…

Lovosičan

Ilustrační foto by se mohlo jmenovat 0° Kelvina.

LKB

Tak hlavne, aby jim nechybelo 30 metru delky noveho nastupiste na delku vlaku (Duchcov) :).

none

Co je to na fotkach za moderni soupravy? Na te druhe to neni moc dobre videt.

BND30

To je Regiofrogface. Nižkopodlažní jednotka. Wifi free.

rickey

To opravdu myslí na SŽ takhle zprasila genius loci více než 100let staré budovy nádraží? To tam takhle „projektujou“ ještě od dob Gustáva Husáka? Naprosto odporné, raději bych stávající stav, resp. úpravu stávajícího stavu, než tento betonový hnus.

Slávek

Máte naprostou pravdu, kvůli jednomu poloostrovnímu nástupišti zničí tak hezké místo.

dopravák

A to ještě nezdůrazňujete, že tím ubude jedna dopravní kolej, byť kusá (kterou se tam při „koridorizaci“ podařilo „vyřvat“ pro potenciální pražské „obracáky“, a i díky tomu mohla vzniknout první „městská linka“) …

Pavel

Podle mě by bylo na místě, aby SŽ(DC) vizuálně sjednotila nově vznikající stavby, třeba nějakým manuálem (např. jako to udělala v Brně Kancelář architekta města). Hodily by se jednotné a důstojné návrhy zastřešení, světel, zábradlí atd. Takhle každé nádraží vypadá jinak a to kolikrát docela nepěkně.

BND 30

Modré zábradlí ti jako je málo !?!

Pavel

Ehm, stačí se podívat na titulní fotku článku o boomu dopravních staveb – zábradlí je šedé.

BND30

Šedé jsem si všimnul, proto kousek dole v diskuzi píšu, že je krize, došla modrá.
Modré zábradlí byl doteď ten jednotící prvek a… další jistota je pryč.

Martin V.

Tak to nevystupujte v Podbabě, jinak budete zmaten. 🙂 I když sloupy tam jsou tmavě zelené stejně jako v Roztokách dřevěné trámy. To by možná nevypadalo na novém perónu špatně.

none

No ja nevim, ale pokud nekam jedu a kazde nadrazi nebo zastavka vypada stejne, nevim kde vystoupit.

Rochličák

Byl vznesen požadavek alespoň na to, aby ty nové přístřešky barevně korespondovaly s budovou čekárny, nebo to SŽ u zakázky za dvě stě míčů nepovažuje za podstatné?

Dan

SŽ teď aktuálně razí opět robustní konstrukce jak někdy v 70. a 80. letech. Pokud si památkáři nevynutí něco neutrálního, snaží se o co největší kontrast s tím historickým. Například Jaroměr je zprasená neuvěřitelně. Vstup do podchodu je záměrně udělaný tak, aby působil jak drátem do okna. Plus je tam dohromady asi 5 druhů dlažby a 3 druhy zábradlí, jak se zrovna chtělo. Versus o pár let dříve dělaný Frýdek-Místek, kde se vstup do podchodu zamaskoval tak, jako by tam byl vždycky. Stejné cihly, stejná dlažba, stejné orámování oken,… A je to esteticky velice vkusné. Dát na nástupiště vlaštovky, které… Číst vice »

BND 30

Už je opravdu zle. Došla modrá.

Krušky-Středohoří

No tak to bude něco jestli se sejdou najednou Roztoky s Roudnicí a Lovosicemi.

Lektor

Alespoň nebudou výluky rozprcané do několika let.

Krušky-Středohoří

nevěřte tomu, přijdou nelahozeveské tunely a Kralupy. takto se v tom budou šťourat místo aby urychlili zahájení stavby VRTKy alespoň v úseku Praha-Litoměřice/Lovosice

Jirka

Nevíte někdo jak to vypadá se stejnou akcí v Roudnici nad Labem? Podle letáčku SŽ se mělo začít již v létě, ale zatím nic

mic

Když už se musí utratit takové peníze, tak by se mohlo postavit nové ostrovní nástupiště se třemi hranami uprostřed. S4 by stavěla po obou stranách a uprostřed by mohla být kusá kolej pro S49. Tyto vlaky by tak nemusely jezdit křížem. A kdyby někdo remcal, že S4 by se obtížně předjížděla, tak lze udělat krajní koleje jako hlavní.
Prodloužení podchodu bude pro návštěvníky jistě přínosem.
Ale neplánoval se náhodou nějaký nadchod pro snazší příchod cestujících z města?

BND 30

To je příliš logické a hrrr. Musí počkat na třetí modernizaci.

Jiří Kocurek

Zs na druhou stranu jsou tady protiagumenty ve formě úsporné varianty Židlochovic, kde se nedá souprava objíždět lokomotivou, takže Plecháč s Bdmtee nelze – udělali to v JMK Českým drahám naschvál, aby se tam muselo jezdit po novu s jednotkou.
Odhlédněmě od faktu, že 560 je starší než Plecháč i Bdmtee. I takové názory vládnou na nábřeží.

Jiří Kocurek

Jak dlouhá je ta S49? Myslím soupravu. Jestli by nestačilo nástupiště zazubit, podobně jako v Hostivaři: https://mapy.cz/s/kasumomeco Stavební šířka je pak prakticky stejná jako u ostrovního.

Čímž padá i argument, že se to tak nikdy nedělalo.

Martin V.

Přijde na to, co tam má výhledově jezdit. Současná 845+945 má těsně přes 45 m, takže k tomu zubu v Hostivaři se vejde i zdvojená.

mic

Přesně takové nástupiště jsem měl na mysli…
Troufám si vyslovit hypotézu, že na S49 nikdy vlaky s lokomotivou jezdit nebudou. A kdyby přece jen ano, tak řídící vozy již byly vynalezeny.

CDP

Nejsem si jist dostatkem prostoru pro toto řešení potřebujete 5 kolejí a peron. Ale šířka mostu a náspu směrem ku Praze už takovou šířku nemá a na Kralupy už je zhlaví se kterým se hnout nedá. Jinak řešení téměř ideální.

mic

5 kolejí a peron tam je již teď, tedy prostoru je tam dostatek. Pokud by tříhranné nástupiště muselo být širší než to současné, je tam ještě rezerva v současných nízkých nástupištích.

CDP

Ano je,ale malý kousek kolem budovy pak už pouze 4 a peron. A peron s jazykem je širší než současný peron. Může to šířkově vyjít ale spíš ne.

Martin V.

A když už chcete nadchod do města na kopci, tak já bych k němu přidal ještě patrový parkovací dům P+R. Do přízemí vjezd kolem nádražní budovy, do dalších dvou pater z Rýznerovy ulice (což by bylo skoro vodorovně). Pak by se možná v P6 na Roztocké, Podbabské a na Jugoparty tlačilo o něco míň aut než dnes.

mic

Takový parkovací dům by byl samože více než vhodný, ale to jsme tu troubu opravdu rozhicovali …

Roztoky

Z různých důvodu nebyl, kvůli malému prostoru místa nepřidá spíše ubere a náklady byli odhadnuty na 10 – 15 mio.

mic

Náklady na parkovací dům tedy činí 5-7% ceny této vcelku zbytečné znovurekonstrukce… Vskutku závratné zdražení …

Roztoky

Ale zdražení k ničemu, nepřinese nic,ale vůbec nic jen další rok zavřeného parkoviště.

Roztoky

S tímhle nápadem nejste první,ale nemálo roztockých je silně proti parkovacímu domu. Patrový nepřinese žádná místa navíc nejspíš ještě nějaká ubere. Více než dvě patra moc míst nepřidají kvůli rampám a hlavně jezdili a parkovali by tam cizí, nejspíše z Prahy. Už kvůli této stavbě bude zavřené parkoviště což přinese velké problémy v okolí.

Martin V.

Tomu nerozumím. 🙁 Z Rýznerovy žádné rampy nepotřebujete, nanejvýš půl patra do 3. NP, jinak je vše z úrovně terénu. Když odečtu sloupy, tak dvojnásobek současné kapacity by to muselo dát. Argument, že tam budou parkovat „cizí“, platí u každého P+R, protože lidé z okolí dojdou na nádraží pěšky. Ale jací „cizí“? Rozhodně ne Pražáci, spíš vesničani shora (Žalov, možná Únětice či Velké Přílepy). Ostatně to současné parkoviště bývá obsazené. Dělal někdo průzkum odkud ty lidi přijeli?

realista

Především je hovadina chtít zbytečně „hafo“ lidí honit do podchodu (kam nyní nemusejí), když město je navíc na vysoko kopci = je to podobná pitomost, jakou udělali v Ostravě ve Svinově (tamale jen ve vztahu k většině MHD) – opravdu inteligentní řešení by ovšem bylo (ve výsledku asi i o dost) dražší, a my přece musíme šetřit, ať to stojí, co to stojí (= a ve výsledku třeba i na frekvenci cestujících, kteří kvůli tomu valkem nepojedou), tak aspoň bude přímý přístup do areálu (dost navštěvovaného) muzea a odpadnou nějaké možné problémy na (dost frekventované) ulici před nádražím (jen provozovatele… Číst vice »

švestka

Takže modernizace při výstavbě koridoru byla zpackaná? Když se modernizuje již jednou modernizovaná stanice? A jaké stát vyvodí závěry vůči těm, kteří za to můžou?

Krušky-Středohoří

Bohužel modernizace koridoru byla podle jednodušších norem z 90. let. A po skoro 20. letech provozu je znát opotřebení.

CDP

Myslíte tu úspornou modernizaci před 20 lety, dle požadavků před 30 lety? Třeba podchod je původní a „modernizace“ se vůbec nedotkla.

Krušky-Středohoří

Podobně jako v Roudnici a Lovosicích se sáhlo převážně jen na hlavní koleje.

Krušky-Středohoří

V Kralupech si troufám napsat že se nesáhlo NA NIC

Martin V.

Podívejte se na ta data – podchod z roku 1983, současná koridorizace 2003 nebo kolik? To znamená pravidelně každých 20 let modernizovat…

Krušky-Středohoří

a 20 let před léty 2000-2003 postupná elektrizace.

Lektor

Stavba byla zahájena v roce 2001, tedy připravola se cca od roku 1998, v té době byly vůbec rádi když na železnici vůbec nějaké peníze dostali. Krom toho většina těch viníků jsou už dávno důchodci a těžko je můžete trestat za to že postupovali podle tehdejších norem a ne norem z roku 2020.

jakub (easydrink)

můžete zkusit na někoho podat trestní oznámení

David

Chápu správně že zmizí jedna dopravní kolej?

CDP

Ano současná služebně kolej číslo 3. Nově bude kolej číslo 5 průjezdná, ikdyž na ní většinou bude stát vlak S49.

David

To se dopravcům ani řízení provozu líbit nebude…

CDP

Kvůli S49 je třetí kolej relativně nevyužitelná a Bubeneč je nedaleko.

Cargo

Hezkou staniční budou to nové nástupiště úplně zazdí… Děkujeme Sabotérům Železnic..

Jiří Kocurek

Tak jo. Nádraží je ke koukání a ne k cestování. Lidi mají stát na dešti a z pod deštníku se kochat fasádou, zatímco je troubí vlak, protože nedávali pozor a při tom kochání stojí sice na peroně, ale v kolejišti.

Dan

Dobře, nádraží je k cestování, ale neznamená to, že tam je potřeba z trucu narvat takovou prasárnu. Všechno se dá udělat i tak, aby to k sobě ladilo. A nestojí to ani korunu navíc, stačí jen aby investor/projektant vnímal nádraží jako jeden celek a nehrál si na to, že nově postavené se musí od toho staršího za každou cenu distancovat. Chápu snahu, aby to působilo moderně a funkčně, ale zas to nesmí působit tak, jako když pejsek a kočička dělali dort 😀 Bohužel tak již vypadá hodně stanic…

Martin V.

Já pořád doufám, že ta bílá masivní věc na vizualizaci je jen náznak hmoty a ne finální tvar a barva. Vždyť tam nemají ani podbité pražce a kolejnice jsou taky sněhobílé. 🙂

Koro

Desítky nádraží potřebují perony atd a oni udělají zrovna Roztoky za 200 mega, kde peron je.

CDP

Ale úrovňový a dost nebezpečný. Z budovy stojí S49 a na třetí kolej přijíždí S4. Lidé jsou nedočkaví a stojí v kolejišti ikdyž přijíždí vlak na kolej blíž k budově.

Martin V.

Souhlasím, ale uvažte, že máme taky koridor z Brna do ČT, kde poloperonizaci mají jen ty důležitější stanice a zbytek jako Adamov, Rájec-Jestřebí nebo Letovice má jenom škobrtání přes koleje… 🙁 Snad se v dohledné době nějakého zlepšení dočkají i tam.

Tomáš

Už prosím nepoužívejte obrat „maminky s kočárky“. I „tatínkové“ jezdí občas s kočárky…

Frantisek

Asi předpokládají, že tatínkové kočárky i nadále hravě ponesou po schodišti. 🙂

David

Leckterá mamina je silnější než chlap 🙂

Kubrt

Využijí – nelegálně – úrovňový přechod.

Luboš Beneš

správně má být: “ osoba jakéhokoli genderu a pohlaví uvádějící kočárek v pohyb“ -:))

Tomáš V.

Já třeba sám nemám rád generalizování a házení do jednoho pytle (jelikož to obvykle absolutně neodpovídá skutečnosti), ale tohle, no… Ještě že máme ten South Park.

Twix

Stejně jako kočárky vozí třeba babičky, strýcové nebo chůvy. Také mi ten termín „maminky s kočárky“ přijde na dnešní dobu nějak moc nekorektní 🙂

Greta

Přesně tak, už TGM v 19.stoleti vozil své děti v kočárku.

BND 30

Kočárek je ideologicky vzato zcela zcestná věc. Co vyroste z generace, která se podstatnou část svého mládí vozí v pohodlí na čtyřech kolech, nemusí tu věc řídit, kde se bere energie k pohybu netuší a když vytočí operátora, tak dostane maximálně rohlík…

Jiří Šrámek

S šestispřežím.