lot
Cestovní ruch Lanovky

V Rokytnici chystají okružní jízdu lanovkou s největším převýšením v zemi

Lanová dráha na Lysou horu v Rokytnici nad Jizerou. Foto: Skiareál Rokytnice
Lanová dráha na Lysou horu v Rokytnici nad Jizerou. Foto: Skiareál Rokytnice
Provoz lanovky je mimo zimu zakázán kvůli ochraně přírody. Na Lysé hoře nesmí cestující vystoupit.

Netradiční akci pořádá tento víkend Skiareál Spartak v Rokytnici nad Jizerou. Na jediný víkend zprovozní sedačkovou lanovou dráhu na Lysou horu i mimo období, kdy není krkonošský hřeben pokryt sněhovou vrstvou. Sedačková lanovka je třetí nejdelší v zemi a lanovou dráhou s největším převýšením v Česku.

Zatímco v zimě je lanovka běžně v provozu pro lyžaře, přes léto její provoz Krkonošský národní park zakazuje. Její konečná ve výšce 1310 metrů je totiž přímo v I. zóně národního parku a ochranáři mají obavy, že by letní provoz způsobil další nápor návštěvníků, zejména do atraktivní oblasti Labské louky.

Spartak proto zákaz výstupu mimo zimní měsíce se sněhovou pokrývkou vyřešil vyhlídkovými jízdami, kdy lidé nemohou na Lysé hoře vystoupit a pokračují zpět do Rokytnice. Podobné jízdy uskutečnil v minulosti již několikrát, většinou vždy o jediném víkendu v roce.

Lanová dráha bude v provozu v sobotu a v neděli od 9 do 17 hodin. Jízda trvá nahoru a dolů zhruba čtvrt hodiny. Jízdenka vyjde na 150 korun, děti do 6 let cestují zdarma.

Třetí nejdelší lanovka v zemi

Lanovka na Lysou horu vznikla v roce 1996, kdy nahradila pomalejší lyžařské vleky. S délkou 2 198 metrů je třetí nejdelší lanovou dráhou v zemi (po lanovkách na Komáří Vížku a Černou horu). Převýšení je 591 metrů, největší ze všech tuzemských lanovek.

Pro Rokytnici je klíčovou lanovkou pro celý lyžařský areál. Její stavba způsobila ale městu velké komplikace. Město Spartaku za lanovku ručilo a když tělovýchovná jednota přestala splácet, muselo město platit ze své kasy. Rokytnice se tak dostala téměř k bankrotu. Město muselo požádat o oddlužení a prodat většinu majetku.

Lanovka není jedinou cestou, jak se dostat na krkonošský hřeben bez námahy. Pro velký zájem návštěvníků Krkonoš prodloužil Liberecký kraj také provoz turistických autobusů na Zlaté návrší. Zastávka v nadmořské výšce 1398 metrů nad mořem je nejvýše položenou v zemi. Autobusy na ní budou letos jezdit až do 1. listopadu.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dopravak

Chtělo by to uvést na pravou miru, že tento víkend!!! Tedy 3+4.10. Toto v článku neni

Via Rhetica

Většinou se tyto jízdy uskutečňují v rámci SvatoMichalské pouti na konci září,začátkem října Letos pouť z důvodu Covid 19 nebude. Tato lanovka by se měla v budoucnu demontovat a přenést na areál Studenov,čímž by vzniklo spojení s harrachovským areálem
Na Lysou horu by vedla nová lanovka

Martin V.

A kam přesně? Z rokytnické strany nebo z Rokytnice na Rýžoviště s mezistanicí Studenov?

Vojta

Poslední věta – autobusy budou jezdit „na ní“ – na zastávce nebo „na ni“ – na zastávku? To druhé by dávalo větší smysl, ne?

Panda

Chápu, že jde o konkrétní druh, ale obecnějším pohledem je přístup ochranářů v tomhle případě kontraproduktivní, protože místo lanovky jezdí lidé čmoudícím autobusem na Zlaté návrší nebo autem (v zimě rolbou) na Dvoračky, Labskou boudu atd.. Navíc lidé ze Zapadních Krkonoš (Rokytnice, Harrachov) jedou na Zlaté Návrší zdlouhavě přes Mísečky, kde je pak doprava (a s tím znečištění) výrazně silnější, aby se po 1,5 hodině cesty z Rokytnice ocitnuli U Růženčiny zahrádky, kousek od lanovky na Lysou. A pak je tu ještě nefér ekonomický dopad – velká Rokytnice je v létě mrtvá, zatímco malé a výš položené Mísečky díky parkovišti… Číst vice »

Robert

Ani 10 let starý autobus nezvládne udělat na přírodě tolik škody jako někteří jedinci Homo sapiens sapiens.

Panda

Jasně, ale ti lidé se na Labskou louku dostanou busem, autem (povolení k chatám atd.), jinou lanovkou, na (elektro)kole, pěšky, seskokem z letadla… Moc nevěřím, že by lanovka přitáhla až tolik lidí navíc, jelikož se jedná o místa, kam velká část návštěvníků Západních Krkonoš bude chtít bez ohledu na to, jestli je lanovka na Lysou v provozu. A možná při tom udělají ještě větší bordel na více místech (viz parkoviště, zastávky busu…).

...

S ochranou tetřívka se to v Krkonoších silně přehání.

rtep

Ani ne tak s ochranou tetřívka, jako s turistikou.

Kalanis

Technická – nešlo by tu lanovku upravit, aby tam existoval i výstup u hájovny? Na Dvoračky je to pak v zásadě po vrstevnici.

Ondrys

Technicky je to možné, ale něco by to stálo na pořízení, a hlavně pak na údržbu a na personál, nehledě na složitější a rizikovější provoz. Na druhou stranu by to umožnilo částečný provoz i v létě nebo při nedostatku sněhu v horním úseku.

Michal

Tak lanovka je 24 let stará. Tak by asi stálo za to přemýšlet o nejaké nové. V zime je na ní pěkná zima. Chtělo by to bud sedačku s bublinou nebo kabinku.

Jiří Šrámek

V zimě je zima i u nás před barákem. Že bych pořídil bublinu?

Via Rhetica

Bude se stavět nová,současná se přesune do areálu Studenov

moot

kde se naopak zima na lanovce očekává

Kalanis

Technická – nešlo by tu novou lanovku upravit, aby tam existoval i výstup u hájovny?

Kalanis

Na opačném konci republiky jsou daleko starší kousky. Takový Pancíř, Kleť, …

Martin V.

Nebo Von Roll na Komáří Vížku, která pamatuje ještě Gottwalda. 🙂 Ale to je už historická památka, na tu bych nesahal. Kdo chce, nahoru může vyjet autem.

Kalanis

Proto jsem Komáří Vížku nezmiňoval. A ano, tam to jde i autem. Na Pancíř či Kleť nikoliv. A spolu s lanovkou v pražské ZOO jsou to další kandidáti na technickou památku.

Ondrys

24 let? No a co? U lanovky to není žádný věk, tam jsou důležitější provozní hodiny, a ty nebude mít moc vysoké, tipuji okolo 10 tisíc hodin. Ale stejně stále patří k těm mladším. Jediná nevýhoda pro zhýčkané lyžaře je absence bubliny. Na druhou stranu ty bubliny nejsou vždy výhra, protože jsou náchylnější k silnému větru. A víme, že už tak bývá lanovka na Lysou kvůli větru odstavená. Jinak třeba letos stavěná lanovka v Říčkách je z roku 1995 (a nahrazuje lanovku z roku 2006…) . A většina dalších nově postavených lanovek z druhé ruky jsou takto staré nebo i… Číst vice »

...

O zimu v zimě nejde, oblečte se. Ale ty fronty, které tam bývají, to problém je a ledaskoho to odradí. Čili upgrade na šestisedačku by byl fajn, ale rozhodně ne ve stylu Sv. Petr/Pláň, kde sice nahradili čtyřsedačku šestisedačkou, ale přepravní kapacita zůstala stejná (a fronty taky).

Ondrys

Obávám se, že ani v tomto případě nedojde k navýšení kapacity, neb Krnap… A ty sjezdovky také nejsou nafukovací.

Martin V.

Když jsou v provozu obě, tedy kromě modré s červeným slalomákem i červená FIS, tak to celkem jde, ale bývají roky, kdy FISku zasněží dost pozdě (pokud vůbec) a je v provozu třeba jen pár týdnů. Pak je nával na zprovozněných sjezdovkách (kde další lyžaře vozí navíc Zalomený) dost značný.

jakub (easydrink)

Docela by mě zajímalo, kolik se toho účastní lidí. Mě by to absolutně nelákalo. To radši bych šel zespoda pěšky, ať z toho člověk nahoře něco má, než se jen otočit a jet zase dolů.

Via Rhetica

Spíš je to pro místní méňe mobilní občany,anebo pro rodiny s dětmi Jednou za rok se svézt Pro turisty to není

Stránský

Pěšky se tam nedostaneš

Bob

Klidová zóna začíná až za stanicí. Západním směrem od stanice vede cesta, která je mimo klidovou zónu. A po 460 metrech dojdete na modrou značku. Jenom tím ztratíte asi 190 metrů výšky.

Robert

Jakým způsobem bude zajištěno, že nahoře lidé nevystoupí? Nějak „mechanicky,“ nebo tam bude stát někdo s pravomocemi lidi nepustit?

none

A zase se hned hledaji zpusoby, jak neco obejit…
Je to uplne jednoduchy. Bude to oploceny a ve vybehu bude par krokodylu.

Robert

Ale prd. Aspoň teda ne z mé strany. Jen mi ta informace trochu chyběla, protože víme, co jsou někteří turisté za hovada. Mně se naopak tato možnost okružní jízdy líbí a rád se svezu, budu-li někdy poblíž.

Martin V.

Nahoře je obsluha lanovky.

Via Rhetica

Normálně tam bude pracovník lanovky
Abyste nemohl vystoupit

Roman

Pracovník lanovky bude pravděpodobně vybaven pendrekem, pistolí a jinými pomůckami.

Jindra

Nijak, když vylezeš nechají Tě po procházce zase nastoupit a jet dolů. Testováno před několika lety osobně. Já vím, kluci z krnapu by asi běsnili.

...

Lanovku na Sněžku tedy počítáte jako dvě lanovky? Ta má totiž převýšení 760 metrů…

Ondrys

Lanovka na Sněžku má dva úseky které lze samostatně provozovat, každý úsek má vlastní pohon i dopravní lano. Takže i když lze kabinou jezdit bez přestupu z Pece až na Sněžku, tak technicky se jedná o dvě lanovky.

Bob

To je snad u všech delších visutých lanovek běžné, že jsou rozděleny na více úseků se samostatným pohonem i nosným lanem.

Ondrys

No to právě zase tak běžné není, většinou je mezistanice pouze průjezdná. Dělení na samostatné úseky se dělá hlavně u extrémně dlouhých lanovek, nebo u těch které mají specifické požadavky, jako třeba na Sněžku, kde horní úsek je často mimo provoz kvůli silnému větru. Letos dokončená lanovka v Srbském Zlatiboru měří téměř 9 km, má sice mezistanici, ale jeden pohon a lano.