Infrastruktura Železnice

V původním znění: Prohlášení k VRT do Drážďan potvrzuje snahu o pokračování intenzivní spolupráce

Vysokorychlostní vlak ICE . Foto: Deutsche Bahn
Vysokorychlostní vlak ICE, ilustrační foto. Pramen: Deutsche Bahn

Správa železnic dnes poslala tiskovou zprávu k podpisu společného česko-německého prohlášení o spolupráci při přípravě VRT Praha – Drážďany. Jelikož redakce deníku Zdopravy.cz není schopna přetavit tiskovou zprávu v klasický zpravodajský text, přináší ji v plném znění jako dokument. Čtenáři si tak mohou lépe vychutnat rétorické schopnosti aktérů i hodnotný obsah jejich sdělení.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dnes v Drážďanech podepsal společné česko-německé prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby Drážďany – Praha. Dalšími signatáři dokumentu jsou Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury, Ministerstvo dopravy České republiky, Deutsche Bahn a Svobodný stát Sasko.

„Jsem velmi potěšen pokrokem, kterého jsme ve vzájemné spolupráci na projektu nové vysokorychlostní železniční trati mezi Ústím nad Labem a Drážďany dosud dosáhli. Zvláště oceňuji precizní přístup jak ze strany Správy železnic, tak DB Netze. Věřím, že nastolený trend komunikace posune projekt směrem k úspěšným povolovacím procesům a následně k vlastní realizaci. Vize zkrácení cestovní doby mezi Prahou a Drážďany na 60 minut v kontextu přesunu nákladních vlaků z exponovaného údolí Labe je natolik významnou výzvou pro oba státy, že by bylo velkou chybou jí nevyužít. Věřím, že dnešní podpis naší deklarace pomůže tohoto cíle dosáhnout,“ uvedl vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček.

„Všechny zúčastněné strany si uvědomují, že nová vysokorychlostní trať mezi metropolemi Saska a Česka patří mezi velmi důležité infrastrukturní projekty. Dnešní podpis společného prohlášení je potvrzením naší snahy o pokračování intenzivní spolupráce při plánování její výstavby,“ prohlásil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Dnes společně uvádíme další příklad posílení role železnice v Evropě. Zahájili jsme ambiciózní projekt budoucnosti. Rychlé spojení nabídne nové příležitosti pro spolupráci v oblasti obchodu, vědy a kultury a podpoří mobilitu šetrnou k životnímu prostředí,“ řekl Ronald Pofalla, člen představenstva společnosti Deutsche Bahn zodpovědný za infrastrukturu.

„Sasko potřebuje moderní přeshraniční železniční infrastrukturu, díky které se zlepší napojení na mezinárodní dálkovou dopravu. Nové železniční spojení Drážďany – Praha je dlouhodobý evropský dopravní projekt se zásadním významem pro Svobodný stát Sasko. Již mnoho let usilujeme o realizaci tohoto spojení jakožto důležité brány do jihovýchodní Evropy. Naším cílem je snížení hluku a odlehčení od nákladní dopravy v údolí Labe. Z toho budou mít prospěch obyvatelé, turisté i životní prostředí. Společně s vládou, německými dráhami DB a Českou republikou bude Sasko nadále pokračovat v přípravě projektu,“ uvedl saský premiér Michael Kretschmer.

V textu dokumentu se uvádí, že všechny zúčastněné strany vítají nedávný podpis smlouvy o společném plánování nového železničního spojení Drážďany – Praha mezi společnostmi DB Netz AG, DB Energie GmbH a Správou železnic. Shodují se rovněž na pokračování dosavadních dohod a úzké spolupráci v průběhu dalšího plánování trati s intenzivním zapojením Evropského seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). Všechny strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat požadovanými finančními prostředky.

Signatáři dokumentu dále uvítali fakt, že v letošním roce byla zahájena jednání o státní smlouvě mezi Spolkovou republikou Německo a Českou republikou, která řeší výstavbu plánovaného přeshraničního tunelu v Krušných horách. Současně podporují prohloubení vzájemné výměny zkušeností provozovatelů infrastruktury s využitím nových technologií, které budou uplatňovány při přípravě společného projektu i během následného provozu.

Podpis zmiňované smlouvy o společné projektové přípravě trati Drážďany – Praha v závěru loňského roku byl důležitým stvrzením vzájemné česko-německé spolupráce. Další krokem bude uzavření mezistátní smlouvy, jejíž vypracování a ratifikace se v obou zemích předpokládá v horizontu čtyř let. Její přijetí je nezbytné pro následující fáze projektu – získání stavebního povolení, výstavbu a samotný provoz.

Pro urychlení projektu Krušnohorského tunelu hrál důležitou roli projekt zaměřený na rozvoj železniční dopravy mezi Saskem a Českem. Ten byl součástí programu Evropské unie Interreg, jehož cílem byla podpora přeshraniční spolupráce Sasko – Česká republika. V závěru ledna se uskutečnila závěrečná konference tohoto projektu, který mimo jiné zahrnoval rozsáhlé geologické analýzy a průzkumy koridoru vysokorychlostní trati Drážďany – Praha v několika sledovaných variantách. Existence těchto analýz umožňuje již v rané fázi projektu optimalizovat trasu nové trati podle geologických podmínek, a tím předcházet vzniku rizik v průběhu výstavby.

(Pro milovníky německého jazyka je stejná zpráva na stránkách Deutsche Bahn, pozn. red.)

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Fandik

To jsou samý podpisy, ale zprava o přípravě a realizaci nikde. Kdyby úřady chtely, tak uz se staví o 106

wxdf

Byl jsem tam jako reportér pro jiný internetový magazín. Nevím, proč v tiskové zprávě píšou, že Karel Havlíček něco uvedl, když tam vůbec nebyl, ale jeho zástupce Michal Fridrich. I já jsem měl dojem, že tam spíš vedli všeobecné kecy. Když se reportéři chtěli dozvědět něco konkrétního, byli odbýt s tím, že přípravy ještě nejsou tak daleko, že se to už nyní dá víc specifikovat. Například jeden reportér se ptal člena představenstva DB Pofalla, že má 57 let a zda ještě zažije zprovoznění celé VRT. Odpověď zněla, že při aktuální očekávání délky života šance má, ale že rok dokončení nehodlá… Číst vice »

Radovan Komínek

Mluví se o dalších fázích projektu, ale není zmiňováno územní rozhodnutí ani studie a u stavby, která se má za 7 let začít stavět se hovoří o variantách. Studie měla být hotová na podzim 2019 (podle jiných informací na stejném webu Správy železnic v roce 2020), za chvíli bude jaro 2020 a zprávu o ukončení a schválení studie nikde nevidím. Stavba VRT dokonce není ani na mapě staveb na serveru Správy železnic. Tam jsou v daném úseku pouze další 2 rekonstrukce již zmodernizované trati. Na stránce https://www.szdc.cz/vrt/vrt-drazdany-praha/postup-pripravy-vrt vůbec není žádný harmonogram, kdy se budou dělat a schvalovat rozhodující stupně dokumentace.… Číst vice »

Dušan

Tab studie ještě není schválená – 13.02.2020 jsem ji chtěl na základě 106/1999 od SŽ a odmítli mě.

Vrabec na střeše

Hrozně by mě zajímalo z jaké dimenze jsou ty lidi co takový text vymýšlí a že takových textů na dráze je…..

Georg

prisernost textu je dana tim, ze se evidentne jedna o „preklad“ z nemciny, ktery se musi delat i stylisticky.
ovsem ta uvodni poznamka to je pomalu jako od simby :)))

Stit

U Čechů to překlad z nemciny neni. A třeba Havlíček v ty němčině zní min pitome. Překladatel to trochu upravil.

Filias

Malá a velká písmena jim taky dělají velké obtíže.

Arimatejsky

Že strany redakce cítím určitou jizlivost. Zde E podle mě není na místě. Formulace jsou typické pro memorandum o porozumění a podobné dokumenty a vyjadřují za 1 ujištění že strany ministra Havlíčka, že bude ctít závazky učiněné jeho předchůdci, 2 apel Saska na berlínskou vládu aby projekt podporovala s velkou prioritou 2 ujištění pro SŽ a DB že projekt má politickou podporu. Vzhledem k termínu voleb v ČR i SRN bude třeba do cca 2 let podepsat další podobný dokument.

Vladimír Bílý

Memorandum poměrně přesně popisuje, v jaké fázi se projekt nachází. Němci to postavit spíše musí, než chtějí a my se nebráníme. Přičemž obě strany tímto prosí dokola kolem, kdo by to zaplatil. Sasko samotné má mnohem důležitější dopravní priority, než mega drahý tunel do Prahy. Bohužel však musí řešit hluk v údolí Labe…

Haha

Tohle ale neplatí Sasko, ale Bundesministerium… Stejný problém jako Plzeň-Schwandorf…

Dušan

Německo si dělalo pouze pro ten tunel ekonomické hodnocení a to mu vyšlo pozitivně , a protože je to TEN-T Core pokud se nepletu, tak je celkem jistý předpoklad možnosti spolufinancování z EU ve výši 40% podpory z uznatelných nákladů, neboť se jedná o přeshraniční poměrně významný projekt. Koneckonců taková výzva se právě teď vyhodnocuje – viz níže:
https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/cefpub/3_info_day_presentation_silla_core_network_corrig.pdf

Luděk S.

Ty woe, co to je?
Dyť voni z nás udělali úplný idioty. Kucí, já už na to fakt seru. Beru bank a jdu jezdit s drezínou do Dubaje.

Arimatejsky

Jdi, Luďku. Snad budeš spokojenější.

Luděk S.

Jako já už zažil hodně. Ale tahle skvadra to je fakt jízda. Jedenoho sestřelí kalamitní sníh, další neumí krást, teď superministr. Do toho špatně ostříhanej šotoušek s Bc.
Fakt toho mám dost. Kdyby aspoň brali potichu držhubný. Ne, von dá do přiznání, že si půjčil od rodičů. To se můžeme jít s celým systémem vycpat.
Neskutečný tohle.

Georg

neco takoveho nepamatuji ani nejstarsi pametnici…

Jiří Kocurek

Mno za normalizace to bylo podobné. Hromady keců oslavujících nezačatou stavbu. Politik navštěvuje a dohlíží. Politik si buduje kult osobnosti. Politik musí být u všeho. Papalášské projekty olbřímích rozměrů znamenající ekonomickou kouli na noze. Letiště v Českcých Budějovicích budiž příkladem.
Stavby opravdu potřebné se okecávají jak Pražský okruh. Úředník se zviditelňuje tím, že shodí kvalifikační požadavek elektrikáře jako nadbytečný pro stavbu eketrické dráhy tramvajové. Jiný zase zavádí 9 sazeb DPH na pivo.

Arimatejsky

Na druhou stranu kdyby Kremlik uměl krást lépe a šoutoušek se dal lépe ostříhat a dodělal si Ph. D tak byste byl spokojenější?

Luděk S.

Tady jde o to, že to všechno jelo jak promazanej stroj.
Tahle parta, to je horší než bojovníci proti korupcí.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO