lot
Infrastruktura Železnice

Kdo zaplatí tunel pod Krušnými horami? 43 % Česko, 57 % Německo. Obě země chtějí dotaci z EU

Vysokorychlostní vlak ICE . Foto: Deutsche Bahn
Vysokorychlostní vlak ICE, ilustrační foto. Pramen: Deutsche Bahn

Ministerstvo dopravy poprvé zveřejnilo, jakým způsobem se má financovat tunel pod Krušnými horami, který má být základem nové vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Česko i Německo věří, že se podaří na stavbu získat finance z Evropské unie.

Na jednání v Berlíně včera spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer spolu s vicepremiérem a ministrem dopravy Karlem Havlíčkem podepsali žádost německé strany o spolufinancování přípravy německého úseku přeshraničního tunelu z prostředků Connecting Europe Facility (CEF). Jinak se obě strany dohodly, že společné náklady na přípravu tunelu budou dělit poměrem 43 (ČR): 57 (SRN).

Tento poměr zohledňuje délku tunelu na jednotlivých stranách hranice. Ze strany Spolkové republiky Německo jsou předpokládány náklady předprojektové fáze 30-40 milionů eur, celkové náklady projektování jsou pak očekávány ve výši přibližně 500 milionů eur,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě. Částka téměř 13 miliard korun za projekt obsahuje náklady za celou trasu z Prahy do Drážďan. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je částka za projektování skutečně takto vysoká. „Skutečně pokrývá odhadované celkové náklady spojené s projektováním trasy v celé délce z Prahy do Drážďan průřezově všemi stupni včetně zaměření, geologických průzkumů, související inženýrské činnosti, zahrnují i rezervu pro majetkoprávní přípravu. Odráží rovněž vyšší průměrnou jednotkovou cenu za příslušné práce na německé části. Cena prací se bude samozřejmě postupně zpřesňovat s ohledem na nový stav poznání v jednotlivých projektových stupních. V této souvislosti je potřeba zdůraznit atypické délky tunelových staveb, které s sebou nesou velké nároky zejména z hlediska geologie a způsobu provedení stavby,“ dodal Jemelka.

„S německými partnery již diskutujeme detaily, připravujeme studii proveditelnosti vysokorychlostní trati a trasy, kudy by mohla železnice vést, řešíme konkrétní vedení společného 26 km dlouhého krušnohorského tunelu včetně financování,“ řekl Havlíček.

Sdružení Cedop a Egis Rail dokončuje studii proveditelnosti, která má ukázat, zda se stavba vyplatí a v jaké variantě. Odhad nákladů je zhruba 100 miliard korun, při započtení dalších odbočných tras například do Mostu pak až ke 190 miliardám korun. Díky nové vysokorychlostní trati bude cesta mezi Prahou a Drážďanami trvat pouze 60 minut.

Česká republika společným dopisem adresovaným eurokomisařce pro dopravu Adině Văleanové podpořila německou žádost o spolufinancování přípravy německého úseku z prostředků CEF. Na české straně budou přípravné práce na projektu zatím financovány z národních zdrojů a následně od roku 2021 z CEF2.

Příprava stavby se v současnosti hlavně zaměřuje na úsek Ústí nad Labem – Drážďany, včetně 26 km dlouhého tunelového úseku.

Mezi další společná témata jednání v Berlíně patřila také otázka modernizace železnice z Prahy přes Plzeň – Domažlice – Furth im Wald – Mnichov a Norimberk. Modernizace tratě Plzeň – Domažlice – státní hranice proběhne v její plné délce na zhruba 70 km.

Cílem staveb je zvýšení traťové rychlosti do 140 km/hod na stávajících úsecích trati a až na 200 km/hod na nových přeložkách, jejichž délka a řešení byla upřesněna v návaznosti na dokončení studie proveditelnosti. Pro ČR je zásadní, aby na německé straně proběhla elektrizace a zkapacitnění úseku Schwandorf – Furth im Wald a navázalo se tak z hlediska rozsahu úprav na probíhající kroky v projektové přípravě v České republice.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jo když jde o peníze,tak si všichni na EU vzpomenou,když jde o nějaké pravidla,která se nehodí, nebo nelíbí,tak bud to na EU svedeme a nebo se přímo jdeme soudit. Ted nám ta hrozná EU co nám přeci tak škodí chce zase uškodit tím, že nám přispěje na tento projekt, který bychom bez té hrozné EU měli někdy možná tam max na pápíru. min také očekávám, že se někde dočtu, že nám tím tunelem sem bude náš západní soused posílat migranty. min pár stran by na to své voliče určitě nachytalo. At žije EU a železnice

Aj Tak

Az se zacne stavet, EU uz tu nebude.

Stit

Kolik má projektant za hodinu? Asi sotva více než partner advokátní kanceláře se sazbou třeba 250 eur/hod. No ale i když budu počítat s extrémně nasazenou hodinovkou 300 eur/hod tak mi to stále u ceny 13 mld Kč vychází na to, že pokud by práce trvaly třeba 4 roky, tak by to muselo dělat 200 projektantů:D

Martin

Kdyz ono to bude nejen o projektantech, ale prave i o posudcich a vypoctech, a radove se to bude tykat i „subdodavek“ z vice oboru, firem a uradu…

Martin

…ale ta suma je vysoka…

Martin V.

No právě, ta armáda projektantů všech podoborů na plný úvazek… Kolik procent dělávají projekty z ceny dopravních staveb? Měl jsem pocit, že u pozemních staveb to bývalo kolem 5 %. Tady to vychází víc, když v textu je 100-190 mld. cena stavby a 13 mld. Kč jenom cena projektu. Tedy pokud v tom nebudou třeba nějaké průzkumné vrty či štoly, což se od stolu z kanceláře dělat nedá a počítač k tomu taky nestačí.

R2R2

V tom samozrejme musite mit i rezie kancelare, licnece SW, HW na kterem provadite modelovani a vypocty, neefektivni vyuziti projektantu, kdy nemate neustale vsechny vytizene na 100 %, dobre je mit nejaky zisk, pokud jako projekcni firma za neco rucite, tak musite zakalkulovat rizika, pocitat naklady pres hodinovou sazbu zamestnance muze byt zavadejici. Presto se i mne 13 miliard za projekt par desitek kilometru nove zeleznice a kus modernizace stavajici zda docela silene.

Štít

Hovořím s člověkem, který pravděpodobně ví, co říká. „Během 90. let jsme dokázali na některých stavbách docílit zisku kolem 200 procent ceny stavby a na úplatcích jsme přitom platili kolem sedmi procent ceny projektu. Uplácet byla tehdy radost. Jenže teď docilujeme na některých stavbách zisk jen 30 procent ceny stavby a úplatky nás stojí patnáct procent. Jsme však rádi, že máme práci,“ tvrdí.

V té ceně jsou evidentně započítány desítky procent na úplatky a stejně zisk dosáhne stovek procent. Jinak si tu cenu neumím představit.

Gejza

A nebude v tom projektování náhodou geologický průzkum? Ten u tunelů na trase vyjde na pěkných pár miliard.

Bardotka

Němci vedou pod praporem EU, zeleného nabozenstvi a miliony s naší kulturou nekompatibilních parazitu Evropu do dalšího velkého průšvihu takže než se vůbec kopne do země přijde krize a/nebo Němci opět přivedou Evropu k válce.
Ale jo, v tom tunelu budou dobré protiletecké kryty…

Luděk S.

A co říkal lékař?

Pavel

Naprostej souhlas… (děsí mne počet dislikes těch naivů všude kolem)

Luděk S.

Jako že až budou muslimové z Německa pod vedením tamních Zelených provádět bombardování z B-17 (přestavěných na e-pohon), tak se půjdete s Bardotkou schovat do tunelu pod Krušnými horami? U toho bych chtěl být!

Daniel Mach

A že byste se zamyslel nad sebou?

X 1

Chrělo by to změnit dealera. 😉

Petr

Mně se líbí,jak všichni, kdo hovoří hovoří nesmyly jako vy, používají stálo slovo až..až bude, až přijdou…až…

Démon

AHA, takže předpokládané celkové investiční náklady let 2028-2037 činí 132-138 mld.Kč, tedy 10% projekt je 13,5 mld Kč 🙂

Luděk S.

To bude vejvar!

DPP odbornik

13 miliard za projekt? Co to obnasi? Postavit zkusebne 7km tunelu a nakoupit akcie Autocadu a jachty pro soukromou budouci potrebu projektanta? Co na par zkusebnich vrtech a nakresleni cary v Autocadu stoji 13 mld? Tohle je snad jeste vetsi zlodejina nez udrzovani lokalek.

Hen ten oný

Přátelé, částku téměř 13 miliard korun za projekt ?! Tak to se rozhodně jedná o tunely dva. 😃

Jiří Kocurek

Mno tak homem na VUT, za dva roky máte titul, za další rok autorizaci, šup šup, nabídnětě projekt na 150 km železnice levněji. S vašimi znalostmi a praxí to studium půjde velice rychle.

Alf

Zbytečný, zcela nepochybně tam budou nastaveny kvalifikační podmínky na uchazeče tak, aby do toho nemohl vstoupit kdekdo a „kurvit“ tím luxusní ceny.

Gejza

Vždyť tam budou tunely 2. „Částka téměř 13 miliard korun za projekt obsahuje náklady za celou trasu z Prahy do Drážďan“

Tomas

Třeba napoví wiki:
Projekt (z lat. pro-jicio, pro-iectum, návrh, rozvrh) znamená:

1)Zpracovaný záměr, rozvrh nebo plán nějaké budoucí činnosti nebo jejího výsledku (stavby, stroje, organizace a podobně). Vytváření takových projektů se nazývá projektování a člověk, který se tím zabývá, je projektant.
2) Časově ohraničené úsilí, směřující k vytvoření unikátního produktu nebo služby, na němž se podílí více lidí, spojených na dobu trvání projektu do tzv. projektového týmu. Koordinace jejich činností se označuje jako řízení projektu, které vykonává vedoucí projektu (projektový manažer).

Snad pro odborníka není těžké si domyslet, že v tomto případě nejde o technické výkresy, ale celou stavbu.

Radek Janata

Celá stavba za 13 mld. Kč nebude ani náhodou. Tam je prostě nějaká chyba. V překladu, v měně, apod.

Jiří Kocurek

Ty akcie AutoDesku (výrobce Autocadu, prosím nezaměnovat firmu a produkt) můžete koupit tak jako tak. Ono se totiž může klidně stát, že to buudou projektovat v programu Microstation, který je mezi geodety rozšířený.
Ale pak by bylo lepší nakoupit akcie Toyty, neboď Landcruiser 100 je mnohem dražší než nějaká SW licence.

Frantisek

Chápu, že DPP místní dráhy nepotřebuje, protože má autobusy a možná i náklaďáky. 🙂 Ale drahé to je nepochybně. Otázkou je, nakolik potřebujeme tu VRT, zda nám to za tu cenu stojí (když už jsme to tím směrem stejně zazdili dálnicí pro auta).

Medvěd

A) Tak dlouho budete kecat, až to EU neproplatí……………..a zaplatí to zas z státního eráru. Mohli jsem mít 85% z EU.

B) Před kolika lety byl plán na VRT Berlín-Praha-Vídeň a úředníci to nepovolili? Už dávno mohlo jezdit ICE3 a nemuselo se dohadovat jaké vagony a mašiny budou na lince jezdit.

Budulinek

Je úplně jedno jaké jsou to peníze. Stejně jsou naše. Ať z rozpočtu tak z EU. A v roce 2035 budeme čistí plátci do EU.

Frantisek

I do EU nějaké peníze odvádíme. Myslím si ale, že nějaká diskuse zde má na realizaci vliv zcela minimální. Dávno jsme jezdit nemohli, protože už dlouho se železnice ani tam nahoře nechce. Na rozdíl od dálnic tady zůstává pořád jen u kreslení, stále dokola (a někdy i blbě, protože dílčí zájmy nad celek).

Petr Petr

U nás jsou přednější úseky než nějaký přeshraniční úsek.

Haha

Fakt? Tenhle úsek hoří taky.

Petr Petr

Pro běžného občana je přednější Ústí – Praha – Brno. Přes hranice jezdí minimum vlaků s cestujícími.

X 1

A půlka ekonomiky v cargu je co?

R2R2

Cargo nepotrebuje megalomanskou novostavbu VRT.

X 1

To nebude VRT ale normální konvenční trať na Vmax 200km/h, se smíšeným provozem.

Jestli máš lepší ( a hlavně levnější) nápad na trasování tratě do oblasti Lipska a zejména severomořských přístavů, tak sem s ním. A Nezapomeň, že trasa musí být vhodná pro dlouhé a těžké vlaky. Také by měla co nejvíce eliminovat škodlivé faktory na lidské zdraví a přírodu.

Vladimír Bílý

To by mě zajímalo, kdo zrovna tohle tak tlačí. Já bych chtěl vidět prvně nějaké prognózy počtu cestujících a množství nákladu a nějakou ekonomickou studii.

Radek Janata

Studie se samozřejmě dělají: https://zdopravy.cz/prvni-vysledek-studie-vrt-do-drazdan-povede-pres-usti-kde-vznikne-nove-nadrazi-22749/

O využití se opravdu nebojte.

Co se týká nákladní dopravy, dnešní trať údolím Labe je přetížená. Je to jediná pro nákladní dopravu použitelná trať do Německa, našeho největšího obchodního partnera, kde je zároveň přístav Hamburg, kam se vozí zboží ze světa.

Co se týká osobní dopravy, toto bude patrně první VRT od nás na Západ, naše přípojka na tuto síť. Povede tudy tedy cesta do velké části západní Evropy (nejen Drážďany a Berlín, ale i Frankfurt, Kolín, atd.).

Vladimír Bílý

To jsou jen všechno pocitečky, já chci vidět čísla. Ve Vaší argumentaci, ani v uvedeném odkazu se nenachází jediná konkrétní číselná informace. Definujte prosím pojem přetížená trať. Jsou dva až tři nákladní vlaky za hodinu přetížená trať?

Přetížené tratě máme ve vnitrozemí, ale tady teda ne. Jestli kvůli tomuhle megatunelu nebudou prachy na důležité stavby ve vnitrozemí, tak ten současný poddimenzovaný stav železniční dopravní cesty bohužel zmrazíme na dalších mnoho let.

Sucharda

Severnímu železničnímu hraničnímu přechodu by odlehčil přechod západní. Mluví se o Domažlicích. Neměl by tedy být prioritní tento směr?

Haha

Do přístavu je poptávka velká. Nebojte, využité to bude. 🙂

A Domažlice by musel chtít Berlín. Ne že se tam nechá jednokolejka z Domažlic do Regensburgu, protože si ****** nastavili cílovou jízdní dobu na 4:18h pro Ex Pha – Mnichov a čím víc vylepšíte trať my, tím míň ji zlepší v Německu.

Vladimír Bílý

No toho se právě bojím. Hypoteticky, pokud se to postaví a poplatek za trasu tunelem bude nastaven úměrně tomu, kolik to stálo … tak tudy stejně nic jezdit nebude. Všichni budou jezdit dál okolo Labe, protože ta ušetřená hodina nikomu za ty peníze stát nebude. A je otázka, jestli to ta hodina bude, když se v tom tunelu bude náklad mydlit s dvoustovkovou osobkou, takže stejně bude čekat na okna.

X 1

Okolo Labe bude jezdit maximálně regionální a spěšná doprava. A něco málo nákladky. Ten tunel se musí postavit. Obce v údolí Labe mají pravomocného soudní rozhodnutí, co se ochrany obyvatelstva ohledně hluku týče. Jestliže se práce na novém spojení tunelem do Německa zastaví, tak se bude provoz v Elbtálu výrazně omezen. Přes den maximálně 4 (čtyři) nákladní vlaky za hodinu. V noci od 22 do 05 NIC (nula)!!! A Česká proexportní ekonomika půjde do hajzlu. Nebo těch 200 vlaků denně dáme na kamiony? Včetně cisteren, uhlí, ocelových plátů, apod.? Vlak s obilím má normálně 3000 tun. Kontejnerový vlak má 50… Číst vice »

Frantisek

Na dálnice už to také dáváme. Jinak v tom směru chybí několik vedlejších spojení, od války neobnovených. Chápu, že se tam neprotáhne celý dlouhý a těžký Nex, a že je to přes kopec. Nabízí se tady ale otázka, nakolik je dobré být tolik zavěšený právě na vývozu do zámoří a současně dovozu odtamtud, když ne každý může být se své povahy dobrým úředníkem nebo obchodníkem; nadto jsou tu i ekologická, demografická i urbanistická hlediska…

Vladimír Bílý

Tak konečně je to venku! Musí se to postavit, aby v údolí Labe bylo ticho!:-)

X 1

Tak kvůli hlukové ochraně se ve světě běžně plánují či staví novostavby tratí nebo pozemních komunikací.. Zejména v údolích.
A Stále čekám na tvé alternativní řešení! Ne na hloupé pindy.

Vladimír Bílý

Problém s hlukem a kapacitou je na německém území. Na našem pohraničním úseku osobní doprava téměř není a pro náklad je tam zcela volno. Takže bych čekal, že pokud to němci potřebují, tak ať to zaplatí celé nebo nějakou výrazně větší část.

Alibaba

To už je venku dávno, jen koukám, že by se to v každém článku o téhle trati (kdekoliv, ne jen na tomhle serveru) tunelem do Německa, mělo vždy zopakovat.

Radek Janata

Nastavovat „poplatek za trasu tunelem bude nastaven úměrně tomu, kolik to stálo“, je myslím dle předpisů EU zakázané. Je to veřejná investice. Poplatky mají odrážet pouze náklady na údržbu.

Lektor

Ano to je logický, přece to nebudou platit ti co tam jezdí, když to můžou zaplatit ti, kteří tam v životě nejeli.

Radek Janata

Stejně je to u skoro jakékoliv dopravní stavby. Jen pár dálnic je PPP projekt, a snad žádná v Evropě není zcela soukromý projekt. Návratnost je totiž příliš dlouhá a nepřímá (vrací se na růstu ekonomiky a úsporách nákladu firem a občanů, ne přímo na poplatcích).

X 1

Výstavbu infrastruktury platí stát z daní pracujícího obyvatelstva. Platí to proto aby daňovému poplaníku zajistil co možná nejvyšší životní úroveň, kterou polatník za své daně požaduje. Životní úroveň obyvatelstva je přímo odvislá od ekonomiky státu. Ekonomika je závislá na infastruktuře. Pokud chci zvyšovat ekonomiku, tak ji k tomu musím poskytnout podmínky k růstu. Některé prvky jsou danné. Například, strategická poloha v srdci Evropy. Celkem schopné obyvatelstvo, které je ochotno pracovat a učit se nové věci. Jinými prvky musí stát pomoci sám. Například školstvím, zdravotnictvím a právě třebas infrastrukturou. Kampus, nemocnice, železniční tunel, nemají ekonomickou návratnost žádnou. Ale když se bude… Číst vice »

Frantisek

Ve veřejném zájmu ovšem tímto současně vytváří vnitřní periferie, dílčí chudobu a poškozené životní prostředí. Železnicí méně než silnicí, možná proto tam už ale vede dříve dálnice než dálková železnice.

Lektor

Taky nevím kde vidí tu přetíženost expresy v dvouhodinovém taktu, osobaky ve dvouhodině. Vše ostatní mají pro sebe náklady. Jestli toto je přetížené tak nevím ve všech přilehlých úsecích toho jezdí víc.

Radek Janata

Obávám se, že nevidíte tu hustou příměstskou dopravu na něměcké straně.

Lektor

To ale není náš problém, nevím proč by měla ČR vyhazovat miliardy aby se Sasíci dostali do města.

Lektor

Krom toho vyústění bude u Pirny takže primesto to nijak neřeší.

Sinep Anigav

Souhlas, příměsto má přece od Pirny k DD své koleje, takže dálkovka by potřebovala kromě nynějších dvou ještě navíc v úseku od Heidenau k DD další dvě, ale to spíš začne Milešovka soptit, než bude Heidenau – DD šest kolejí

Jiří Kocurek

Vyčerpaná kapacita dopravní cesty. Další vlak není možné objednat. K Vidění např. mezi Vyškovem a Lulčí. Pro samé rychlíky tam neprojede zastávkový osobní vlak.

A jinak pokud vás zajímají čísla, tak kolem Labe dnes denně projede 350.000 tun. A to má tahle, pro některé zbytečná, trať podíl asi jen 20 % na nákladní dopravě v daném směru. Zbytek jede kamionem.

Tomáš

Největší sranda je, že samotný tunel nákladce ani moc nepomůže, protože tunel vyústí v Heidenau a dál se vlaky budou muset probíjet přetíženým drážďanským uzlem, kde se moc počty vlaků navyšovat nedají. Kapacita pro nákladku tedy s výstavbou tunelu nijak dramaticky nevzroste, pokud vůbec.. Sklonově bude tunel naopak horší (kvůli odvodnění), než je stávající trať podél Labe, takže vlastně jediný přínos je snížení hlukové zátěže pro obce v labském údolí. Ne, že bych jim to nepřál, ale také mám pocit, že je nejen na naší, ale i německé železniční síti mnoho důležitějších a palčivějších problémů k řešení.

Frantisek

Není dál více kolejí, nebo možnost položit je?

Alibaba

Do Haidenau (do Pirny) vedou 4 koleje. Takže z Haidenau odbočí ty dvě co teď využívá rychlá a nákladní doprava. Takže přes hranici budou navíc 2 koleje. takže přes hranici kapacita vzroste (a o tu jde hlavně + snížení hluku v údolí), jak se s tím zvýšeným provozem vypořádají v Drážďanech nevím, ale podle počtu kolejí směřujících na sever bych řekl, že nebude problém.

Tomáš

Jasně, ale ty další dvě koleje do Pirny využívá S-Bahn se zhruba 10 min intervalem. Takže tam už nic dalšího neprovezete. Reálně bude z Heidenau do Drážďan použitelná dvoukolejka, stejně jako je dneska.

Lektor

Taky to moc nechápu. Němci mají problém elektrizovat trať na Mnichov a do týhle šílenosti nás tlačí. Ono se nejedná jen o tento tunel ale i o tunel pod Českým středohořím.

Radek Janata

S tratí na Mnichov je problém ten, že na naší straně trať není pro nákladní dopravu nic moc a vylepšení se plánuje až v dlouhém horizontu.
Zatímco tady akorát stačí postavit ten jeden tunel a máte hotovo, bude to tedy rychleji.
A vyřešít jim to i přetíženou trať osídlenou oblastí u Labe, kde to otravuje lidi.

Tunel pod Středohořím už není tak důležitý, protože od Ústí na jih už jsou dnes 4 koleje.

Sucharda

Tunel má být dlouhý 26km? Pochopil jsem to z článku dobře?
Gotthard-Basistunnel se budoval 20 let (1996-2016) a má délku 57km. Lze tedy předpokládat že tunel délky 26 km budeme budovat taky minimálně 20let (vše jde u nás pomaleji).

Radek Janata

Pomalá je v ČR příprava, nikoliv stavba. Gotthardský tunel je výjímečný nejen délkou, ale i vysokohorskými podmínkami, např. velkým nadložím. Tunely délky 26 km se ve světě dělají už běžné, technologie je zvládnutá, tunel Guadarrama 28 km postavili za 5 let. U nás doba fyzické stavby klidně může být taky taková.

Jiří Kocurek

Ano, a žena dítě porodí za 12 měsíců!

X 1

Dlouhej porod. 😉

Lektor

Jak není vylepšení, to už se i projektuje a za desetinovou cenu.

Radek Janata

To není dostatečné vylepšení. I potom to bude trať přetížená, pomalá, přes kopce. Navíc jsem mluvil o celém úseku Praha-Německo, kde máte i úsek Praha-Beroun, který vyřešit bude trvat déle, než tunel pod Krušnými horami.

Lektor

No jestli má projekt stát 13 miliard, tak ať se na to proboha vykašlou hned, za takové peníze se už dají postavit velice slušné stavby než je vyhazovat za něco co se stejně nepostaví a těch 100 miliard na stavbu je taky dost podstrelenych vzhledem k tomu že má jít většina úseků pod zemí, ještě by byla zajímavá informace kolik by stála roční údržba.

Franta Jouda

13 mld, to jsou 2 roky žebračenek pro chudinu. To není špatný účet, radši, ať se to vrazí do tohodle, než pro podporu nejnižších vrstev.

Lektor

Neboj se joudo taky jednou budeš.

Franta Jouda

Nikoliv. Já si spořím, nečekám s rukou nastavenou. Mimochodem mě nevadí důchodci. Ale pseudostudenti… Dnes je tolik možností brigád. A že nemají peníze? To vidím v pátek, zfetovaná a opilá mládež… Západu nikdy těmito sockovskými exkrementy, ehm experimenty, nedosáhneme…

Lektor

No jo dřív agitovali v SSM u čaje a dnes fetujou, ach ta mládež.
A jinak tě můžu uklidnit pseudostudenti nepochází z chudých poměrů a žádný žebračenky nepotřebujou.

Jaaa

Nemyslel tím to 75% dopravné Babišovné?

Jiří Kocurek

Mám pro vás nápad: Těch 150 nebo kolik kilometrů rozdělit na 10 úseků, každý za 1,5 miliardy. Bude to levnější? A aby to nebylo tak moc, tak ten dílčí projekt ještě rozdělit na DUR, DSP, DPS za 0,4 + 0,7 + 0,7 miliardy.

David Brzeźniak

Až bude hotovo, tak mě vytáhněte z hrobu. Já se kouknu a pak zase umřu. Možná to stihnu a bude se mne plesnivý dědek.

Jarda V.

Aby z toho nebyla celoevropská ostuda je potřeba dodržet několik podmínek například, projekt, výběr dodavatele a dozor naobou stranách nechat na Němcích, nekecat jim do toho, vyběhat si dotaci z té ošklivé EU a na závěr uzpůsobit legislativu tak aby se nemusela řešit hora odvolání a podobnych právnických excesů jak ze strany ceskych stavitelů kteří si neliznou tak ze strany děti země, statečných matek a dalších zelenych teroristů .

Maršál

Zelený terorista je někdo, kdo páchá teroristické činy, např. atentáty. To kvůli nějaké trati nikdo dělat nebue. Takže zase trochu přibrzděte s těmi silnými slovy.

Radek Janata

Navíc dělá jako kdyby někde nějací „zelení teroristi“ blokovali stavby VRT. Odpor proti stavbě tratí je klasický lokální NIMBYsmus (chceme mít klid na svém dvorečku, například známý odpor proti trati Torino-Lyon).

V. K.

Se vsadím, že všichni tihle soudruzi s názory typu “stavět a nikoho se na nic neptat”, by ve vteřině otočili, kdyby jim ta trať měla vést přes dvorek.

Démon

„celkové náklady projektování jsou pak očekávány ve výši přibližně 500 milionů eur“ … co je to za větu? 12,5 mld Kč projektování? buď celkové investiční náklady nebo náklady stavby.

Démon

Chápu, vyznělo to jako náklady týkající se tunelu. Moje chyba.
i tak je to asi i s výkupu pozemků ne?

Démon

tedy cca 100 mil.Kč/km projektování ???

Tomáš

Anebo jsou to náklady za projekt, tedy projektovou přípravu. Ale to se mi zdá 13,5 mld. Kč zase moc… Tak jak je to přesně pane Sůro?

jan

Možná to teď o víkendu někdo udělá zadara – ferdraha.cz😉

M H

No…zase pokud by obsahem projektovaní byly třeba i podklady pro EIA, ÚR a SP všech souvisejících staveb na úseku Praha-Drážďany, tak to nemusí být zase tak úplně přehnaná částka.

Démon

Praha – Drážďany VRT je cca 125 km? takže 100 mil.Kč/km ???

Jiří Kocurek

A když se to bude dělat jako jednostupňovka, tak to možná půjde rychleji nežli salám aj kouskujem.
No a představy některých, že německému projektantovi stačí naúčovat 1000 Kč za 8 hodin práce, to je fakt něco. Však co mu, nenažrancovi nestačí 125 čistého? Daně se přece vezmou ze zisku firmy.

Německý projektant bude stát tak 1500 kč. Za hodinu. To aby měl těch asi 200 % německé minimální mzdy a nepracoval za peníze ukrajinské uklízečky v Berlíně. Třetina jsou náklady firmy, třetina jsou daně a třetina je čistá mzda. Řadový projektant.

Lektor

A co jinýho by mělo být předmětem projektování?

SkippY

Vidim to tak ze o Ceskou cast projektu budou se budou starat odbornici co projektovali Blanku a na Nemecke strane odbornici co projektovali letiste Willy Brandta v Berline.Tyto dve skupiny se budou muset nejak domluvit a tak je jasne, ze driv nez za sto let ten tunel nebude. To mozna jsem jeste optimista.

Lovosičan

Odpověď: Daňoví poplatníci.

Arimatejsky

To každopádně, Ale kteří?

Luděk S.

Němečtí. Ti se dobře dojí.

Neonym

U tunelu to bude vtipnější než u dálnice, že bude spoustu let hotová pouze německá část a tunel bude končit na hranicích.

Skippy

Nez se dostavi ta ceska cast tak v te nemecke budou pestovat zampiony. Verim, ze se jim ten tunel po dobu cekani na ceskou dostavbu z tech zampionu zaplati.

Martin V.

Žampiony klidně, ale pokud by se z toho stalo evropsky významné chráněné zimoviště netopýrů jako na Slovensku, tak už to nikdy nezprovozníte. https://sk.wikipedia.org/wiki/Tunel_pod_Dielikom 🙂

Sinep Anigav

Nebo to bude cyklostezka. Pojedete kam to půjde a pak vás za 5 EUR vyzvednou i s bicyklem větrací šachtou. /// jen aby Metrostav v těch letech neměl zaracha (nejdřív tak 10-15 kol různých od- , do- a jiných -volání, pak to třeba nabyde právní moci…)

Jirka

A Babiš řekne čeká se na němce 🙂

Kodl

Nez se pri ceskem pristupu toto zacne realizovat, budu se bohuzel psat rok 2045. Tento projekt je v ceskych pomerech cista utopie. Pokud to cele budou delat Nemci, verim, ze se to dodela do zdarneho konce.

Skippy

To jste jeste docela dobry optimista.

Daniel Mach

Vypadá to, že ministr Havlíček je ministr prázdných slov. Návrhová rychlost 200 km/h. na novostavbě dnes už není žádná vysokorychlostní trať a třeba na rekonstruované trati Berlín – Hamburg se jezdí 240 km/h. Navíc úsek Drážďany – Ústí nad Labem se plánuje i pro nákladní dopravu a případná dotace na stavbu (jestli se nemýlím) je podmíněna právě úpravou nákladního koridoru RFC5. Zdůrazňovat tedy tuto trať jako vysokorychlostní mi přijde zase jen jako další pokud o PR akci Babišových poradců.

rýpal

počkat počkat co těch 140 km/h z plzňe na mnichov ? to je nějaký vtip? nebo je to myšleno že novostavba pro 200 km/h bude v celé délce od plzně po hranice a stavající budou pro regionální dopravu zmodernizovány na 140?

Kuba

Novostavby budou jenom Plzeň – Holýšov, Blížejov – Domažlice a něco kolem Maxhütte-Haidhof. Zbytek ve stávající stopě.

rýpal

no dobře a to jako vlaky budou jezdit jednu chvíli 200 pak zpomalí na 140 a pak zas zrychlí??? a takhle 3x jenom na naší půlce.?

Luděk S.

Bude to klasické cimbuří, jak ho známe.

Luděk S.

A ani tuhle informaci jste nedočetl celou. Je tam AŽ 140 km/h. Navíc jednokolejka. Sou věci, co? A to se ještě někteří bijí v prsa, jak je to skvělý, že to vůbec ekonomicky vyšlo.

Haha

No, ono už takhle vychází přetížení v úseku Domažlice – Furth i s novou výhybnou Pasečnice II. – víc prostě udělat nejde, dokud nechtějí v Berlíně. Bavorsko i Oberpfalz by chtěli… v Liberci to znají taky. 🙂