Autobusy Doprava ve městě Trolejbusy

V Praze začne měsíční testování ostravského elektrobusu, DPP chce zkusit i vodíkový pohon

Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP
Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP

Cestující v Praze zítra poprvé sveze trolejbus Ekova Electron 12T. Jde o další část testování různých vozidel na jediné trolejbusové lince v Praze, které má vést k další elektrizaci některých dosud autobusových linek.

Parciální trolejbus z produkce firmy patřící Dopravnímu podniku Ostrava s trakční výzbrojí Cegelec TV Europulse bude jezdit na lince č. 58 z Palmovky do Letňan po dobu jednoho měsíce. Testování poslouží Dopravnímu podniku hl. města Prahy nejen k výběru vhodné konfigurace vozidla, ale i pro nastavení optimálních provozních parametrů a zajištění provozních dat.

Trolejbus má bez jízdy pod trolejí zvládnout dojet 18 kilometrů bez elektrického vytápění, s vytápěním o 6 kilometrů méně. Při brzdění vozidla plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu vozidla (napájení palubní sítě nebo vytápění), dobíjení baterií a případně rekuperaci do trolejového vedení (pokud se v oblasti měnírny nachází jiné vozidlo, které ji může spotřebovat).

Nová koncepce čistější MHD. Ve hře je i vodík

DPP chce letos představit novou koncepci alternativních pohonů v pražské MHD. „Kromě hybridních autobusů či elektrobusů v ní plánujeme elektrifikaci některých linek obsluhovaných v současnosti konvenčními vozy na naftu,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva  a generální ředitel DPP . Kromě již schváleného projektu elektrifikace linky 119 chce DPP nasadit troljebusy na linky 131 a 191 na Praze 6, ale také na lince 140 na severovýchodě metropole. „Nechceme jít ale do opačného extrému a vsázet vše pouze na elektřinu, plánujeme také testování vozů na další alternativní pohony, například na vodík,“ dodal Witowski.

Cílem chystané elektrifikace autobusových linek DPP je především snížení emisí CO2 do roku 2030 až o 45 % oproti roku 2010 a dosažení nulových emisí do roku 2050. Postupovat chce i podle stávající infrastruktury. V praxi to znamená především oblast severovýchodu hlavního města s vozidly vyjíždějícími z garáží Klíčov a Vršovice. Nejen zde se dá navíc s výhodou využívat existující tramvajové sítě a napájecí infrastruktury. Další oblastí, kde DPP předpokládá rozvoj elektrifikace autobusových linek v nejbližším horizontu, je levobřežní část Prahy s tím, že by zázemí vzniklo v areálu garáže Řepy.

Technické údaje vozu EKOVA ELECTRON 12T
Délka: 11,98 m
Šířka: 2,5 m
Výška: 3,5 m
Celková hmotnost: 18,5 t
Počet sedadel: 28 (z toho 2 sklopná sedadla)
Životnost: min. 15 000 cyklů
Výkon motoru: 175 kW

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ČD4ever
Host
ČD4ever

Jezdí už dnes 24.9.2019. Viděl jsem jej na vlastní oči.

A.R.
Host
A.R.

Pane Sůro, nějak se mi nezdá ta hmotnost vozu EKOVA ELECTRON. Nemělo by to být spíš 18,5 tuny?

A.R.
Host
A.R.

Testování ostravského elektrobusu? Co pořád chtějí testovat, pro boha živého?? Co kdyby jednoduše začali stavět a nakupovat??

Jan
Host
Jan

Vodík je neefektivní a nemá smysl pokud vyloženě nezviká jako odpad jiného procesu což se často nestává. Jediná výhoda je že má vysokou hustotu energie. Nakonec to stejně krmí elektromotor, tak proč ho nenapájet přímo z baterie s daleko vyšší účinností včetně nabíjecích cyklů a přenosu? No a o nekonečném testování už také byla řeč, snad se brzy DPP protestuje k nějakému nákupu nebo skončí jako poslední neelektrifikovaný provoz zatímco ostatní už budou jezdit bezemisně.

Přemek
Host
Přemek

Hodnotit efektivitu selektivně není nejmoudřejší. navíc do hry vstupují i koefekty, resp. externality celého rechologického výrobního procesu. U vodíku navíce existuje kromě elektrolýzy ještě nekolik způsobů jeho generování, stejně tak u Li-cosi a jiných akumulátorů. Takže paušalní soudy a odsudky v této souvislosti působí, no, hodně diletantsky.

Y.K.
Host
Y.K.

Každopádně efektivita vodíkového ředězce je pěkně na prd. Výroba, komprese na opravdu vysoký tlak, skladování pod tlakem, poměrně malá hustota energie k zabranému objemu, ztráty, složité (nebanální) přečerpávání. Z vložené energie se využije jen zlomek. Navíc vodík pro palivové články musí být opravdu čistý, nejčastěji se používá ten z frakování zemního plynu (elektrolitický je OK, ale je drahý).

Pokud nedojde k nějakému zásadnímu zlomu v technologii levné výroby vodíku, je to koncept dlouhodobě neudržitelný pro nízkou účinnost.

koleyy
Host
koleyy

Otázka jiná je to, že kdyby se to dobíjelo z kabelu, je to elektromobil, jak to visí na troleji je to drážní vozidlo se všemi důsledky. Ať žije černá díra na peníze jménem Praha!
O tom, jak ekologická je elektrárna co to napájí nemluvě.

Přemek
Host
Přemek

Emise jsou u statického zdroje jako je elektrárna vždy koncentrované a jako takové i mnohem lépe regulovatelné než u zdrojů mobilních, to za prvé. Za druhé, očekávaná vývoj směrem ke smart grids znamená lokální zdroje napájení s minimálními ztrátami přenosu a náklady infrastruktury. Takže opět platí, že paušální soudy a odsudky nejsou známkou potřebných vědomostí.

Kuba
Host
Kuba

I na výrobu benzínu/nafty se spotřebovává elektrická energie, tak proč ji nepoužívat přímo k napájení trolejbusů místo převážení benzínu/nafty do čerpacích stanic a pak ještě neefektivně spalovat auty/autobusy přímo pod nosem lidí v ulicích?

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Furt se jenom testuje a testuje…, je to jako se studiema…

Btw. Plánuje se ještě nějaký testovací kousek, který by měl víc než jen 1 motor? Na tom Proseku to musí v zimě klouzat…

Trdlo
Host
Trdlo

Ale ne, není to tak hrozné. Prosecká je i při padajícím sněhu relativně sjízdná, protože jí udržují sypače. Zas tak často nebývá Prosek odříznutý od zbytku Prahy, možná tak na pár hodin ze zimu. Navíc, některé moderní autobusy (jestli trolejáky nevím) mají elektronickou uzávěrku diferenciálu, takže se dnes už leckam vyhrabou…

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Kde vezmou v Praze vodík? V Ostravě by díky chemičkám a koksovně měl být k dispozici jako odpadní produkt z výroby, byť jsem nikde nenašel informaci, kolik ho tímto způsobem lze získat. Z nejbližší chemičky v Neratovicích se vodík pravděpodobně spotřebovává už 10 let ve 2 autobusech a jelikož se provoz dále nerozšiřuje, předpokládám, že není za současných podmínek výhodný.

jva
Host
jva

No přece elektrickým rozkladem vody. Účinnost a celková zplodinová stopa nikoho nezajímá, hlavně, že to nejede na naftu. Bláznivý smajlík

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zoufalý smajlík. Bohužel je základní otázkou kam s ním. Ovšem nikoliv se slamníkem ale s nadbytkem výkonu, kdy 60 GW větrníků jede na 80 % a 60 GW fotovoltaiky na 95 % při odběru 70 GW. A tak se zoufale řeší, jak tu elektřinu nevyplýtvat úplně, např. vypařováním Rýna.

A když nebude foukat celý měsíc, tak holt rozkladem zemního plynu. Což je takový ten Vánoční problém zdrojů závislých na době osvitu Země Sluncem, v zimě jsou energetické zdroje potřeba nejvíc.

Přemek
Host
Přemek

Technologií na produkci vodíku je dnes poněkud více…

Kubrt
Host
Kubrt

Kde vezmou v Praze vodík? Dodá ho Linde v tlakových lahvích, tak jako když se jezdil TriHyBus v Neratovicíc 🙂 A propos, o jakých dvou autobusech v Neratovicích mluvíte? Vím jen o TriHyBusu a ten už je léta mimo aktivní službu. V Neratovicích bývala produkce vodíku v době, kdy běžela elektrolýza (primárně jako zdroj chloru pro výrobu PVC) a pokud by mělo smysl tento vodík čistit od rtuti, která by rychle „zabila“ palivové články. Tato stará elektrolýza už je nějaký čas odstavena (chlor se dováží) a je otázka, zda bude postavena elektrolýza nová (membránová). Pak by se eventuálně dalo o… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

O elektrolýze v Neratovicích jakožto o zdroji vodíku se původně uvažovalo, ale už v deset let starém článku http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=5810 píšou, že se bude vozit z Ostravy. Ať žije ekologie! Já mám neustále pocit, že vodík v roli akumulátoru energie může být mnohem snadněji nahrazen elektřinou. Nicméně některé velké firmy (třeba Toyota, Hyundai) v budoucnost vodíku věří. Možná mi ten pocit časem někdo vyvrátí. Ale než vyrábět vodík parním reformováním zemního plynu http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-43.aspx , to už je snad lepší spotřebovat ho rovnou jako CNG nebo LNG.

Kubrt
Host
Kubrt

Energetické vyuziti „fosilniho“ vodíku se považuje za mezifazi před vybudováním kapacitních elektrolyzeru pro vyuziti energie z OZE, samo o sobe je to samozrejme ucinnostni propadák. Před lety někteří dokonce uvažovali o další mezifazi ve vodikove mobilitě – spalování vodíku ve spalovacím motoru, tedy bez palivových článků.

Martin V.
Host
Martin V.

No jasně, že se vodík měl původně spalovat v normálním pístovém motoru. To je popisované v mé oblíbené knížce Automobil s lepší účinností (vydané v roce 1985). Její autor https://cs.wikipedia.org/wiki/Julius_Mackerle (šéfkonstruktér motorů v Tatře Kopřivnice) tam dost rozebíral i skladování vodíku. Kromě stlačeného plynu v lahví se uvažovalo o různých hydridech kovů. Bohužel z ní nemůžu ocitovat, protože jsem ji někam založil a nemůžu ji najít.

Cyklista
Host
Cyklista

Bohužel, vodík pro vozy jedině z Ostravy

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Děkuji Kubrtovi a Martinu V. za vysvětlení. Škoda, že Vaše argumenty nejsou slyšet v Moravskoslezském kraji nebo na magistrátě v Praze. Stahoval jsem už materiály ze dvou konferencí o vodíku a dopátrat se reálné ceny vodíku a stanovení množství, které lze za rozumných podmínek získávat, je nemožné. Začínám mít názor, že se o tom mlží úmyslně, aby se nepřišlo o dotační titul.

Přemek
Host
Přemek

To máte tak – většina populace žije s trvalou averzí k fyzice a chemii a ke tvůrčímu a kritickému myšlení. Výsledkem je, že se pod dotace schová řada vyslovených hovadin jako je třeba 5g…

Mirek
Host
Mirek

Vážený pane Komínku, plně souhlasím. Ale obávám se, že konference které navštěvujete jsou jen marketingové akce. Ať už se jednalo o elektromobilitu, CNG a pod. Nemyslím to zle. Ale na těchto akcích se názory odborníků tají a neberou v potaz. A pokud už náhodou v „obecenstvu“ nějaký odborník je, postaví se a řekne svůj názor, tak ho ostatní nechápou a řečník jej zesměšní. Celé by se to dalo nazvat jako jako akce „Smejdi“ pro důchodce. Jenže tady všichni vědí, že je trestné důchodce nalákat do místnosti. Vymývat ji mozek a na závěr je nechat odejít s myšlenkou, že to masážní… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince