V Praze začne měsíční testování ostravského elektrobusu, DPP chce zkusit i vodíkový pohon
Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP
Cestující v Praze zítra poprvé sveze trolejbus Ekova Electron 12T. Jde o další část testování různých vozidel na jediné trolejbusové
Jezdí už dnes 24.9.2019. Viděl jsem jej na vlastní oči.
Pane Sůro, nějak se mi nezdá ta hmotnost vozu EKOVA ELECTRON. Nemělo by to být spíš 18,5 tuny?
Mělo:) to je tak, když člověk překlopí technická data z tiskové zprávy, díky za upozornění.
V pohodě, není zač. 🙂
Testování ostravského elektrobusu? Co pořád chtějí testovat, pro boha živého?? Co kdyby jednoduše začali stavět a nakupovat??
Vodík je neefektivní a nemá smysl pokud vyloženě nezviká jako odpad jiného procesu což se často nestává. Jediná výhoda je že má vysokou hustotu energie. Nakonec to stejně krmí elektromotor, tak proč ho nenapájet přímo z baterie s daleko vyšší účinností včetně nabíjecích cyklů a přenosu? No a o nekonečném testování už také byla řeč, snad se brzy DPP protestuje k nějakému nákupu nebo skončí jako poslední neelektrifikovaný provoz zatímco ostatní už budou jezdit bezemisně.
Hodnotit efektivitu selektivně není nejmoudřejší. navíc do hry vstupují i koefekty, resp. externality celého rechologického výrobního procesu. U vodíku navíce existuje kromě elektrolýzy ještě nekolik způsobů jeho generování, stejně tak u Li-cosi a jiných akumulátorů. Takže paušalní soudy a odsudky v této souvislosti působí, no, hodně diletantsky.
Každopádně efektivita vodíkového ředězce je pěkně na prd. Výroba, komprese na opravdu vysoký tlak, skladování pod tlakem, poměrně malá hustota energie k zabranému objemu, ztráty, složité (nebanální) přečerpávání. Z vložené energie se využije jen zlomek. Navíc vodík pro palivové články musí být opravdu čistý, nejčastěji se používá ten z frakování zemního plynu (elektrolitický je OK, ale je drahý).
Pokud nedojde k nějakému zásadnímu zlomu v technologii levné výroby vodíku, je to koncept dlouhodobě neudržitelný pro nízkou účinnost.
Otázka jiná je to, že kdyby se to dobíjelo z kabelu, je to elektromobil, jak to visí na troleji je to drážní vozidlo se všemi důsledky. Ať žije černá díra na peníze jménem Praha!
O tom, jak ekologická je elektrárna co to napájí nemluvě.
Emise jsou u statického zdroje jako je elektrárna vždy koncentrované a jako takové i mnohem lépe regulovatelné než u zdrojů mobilních, to za prvé. Za druhé, očekávaná vývoj směrem ke smart grids znamená lokální zdroje napájení s minimálními ztrátami přenosu a náklady infrastruktury. Takže opět platí, že paušální soudy a odsudky nejsou známkou potřebných vědomostí.
I na výrobu benzínu/nafty se spotřebovává elektrická energie, tak proč ji nepoužívat přímo k napájení trolejbusů místo převážení benzínu/nafty do čerpacích stanic a pak ještě neefektivně spalovat auty/autobusy přímo pod nosem lidí v ulicích?
Furt se jenom testuje a testuje…, je to jako se studiema…
Btw. Plánuje se ještě nějaký testovací kousek, který by měl víc než jen 1 motor? Na tom Proseku to musí v zimě klouzat…
Ale ne, není to tak hrozné. Prosecká je i při padajícím sněhu relativně sjízdná, protože jí udržují sypače. Zas tak často nebývá Prosek odříznutý od zbytku Prahy, možná tak na pár hodin ze zimu. Navíc, některé moderní autobusy (jestli trolejáky nevím) mají elektronickou uzávěrku diferenciálu, takže se dnes už leckam vyhrabou…
Kde vezmou v Praze vodík? V Ostravě by díky chemičkám a koksovně měl být k dispozici jako odpadní produkt z výroby, byť jsem nikde nenašel informaci, kolik ho tímto způsobem lze získat. Z nejbližší chemičky v Neratovicích se vodík pravděpodobně spotřebovává už 10 let ve 2 autobusech a jelikož se provoz dále nerozšiřuje, předpokládám, že není za současných podmínek výhodný.
No přece elektrickým rozkladem vody. Účinnost a celková zplodinová stopa nikoho nezajímá, hlavně, že to nejede na naftu. Bláznivý smajlík
Zoufalý smajlík. Bohužel je základní otázkou kam s ním. Ovšem nikoliv se slamníkem ale s nadbytkem výkonu, kdy 60 GW větrníků jede na 80 % a 60 GW fotovoltaiky na 95 % při odběru 70 GW. A tak se zoufale řeší, jak tu elektřinu nevyplýtvat úplně, např. vypařováním Rýna.
A když nebude foukat celý měsíc, tak holt rozkladem zemního plynu. Což je takový ten Vánoční problém zdrojů závislých na době osvitu Země Sluncem, v zimě jsou energetické zdroje potřeba nejvíc.
Technologií na produkci vodíku je dnes poněkud více…
Kde vezmou v Praze vodík? Dodá ho Linde v tlakových lahvích, tak jako když se jezdil TriHyBus v Neratovicíc 🙂 A propos, o jakých dvou autobusech v Neratovicích mluvíte? Vím jen o TriHyBusu a ten už je léta mimo aktivní službu. V Neratovicích bývala produkce vodíku v době, kdy běžela elektrolýza (primárně jako zdroj chloru pro výrobu PVC) a pokud by mělo smysl tento vodík čistit od rtuti, která by rychle „zabila“ palivové články. Tato stará elektrolýza už je nějaký čas odstavena (chlor se dováží) a je otázka, zda bude postavena elektrolýza nová (membránová). Pak by se eventuálně dalo o… Číst vice »
O elektrolýze v Neratovicích jakožto o zdroji vodíku se původně uvažovalo, ale už v deset let starém článku http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=5810 píšou, že se bude vozit z Ostravy. Ať žije ekologie! Já mám neustále pocit, že vodík v roli akumulátoru energie může být mnohem snadněji nahrazen elektřinou. Nicméně některé velké firmy (třeba Toyota, Hyundai) v budoucnost vodíku věří. Možná mi ten pocit časem někdo vyvrátí. Ale než vyrábět vodík parním reformováním zemního plynu http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-43.aspx , to už je snad lepší spotřebovat ho rovnou jako CNG nebo LNG.
Energetické vyuziti „fosilniho“ vodíku se považuje za mezifazi před vybudováním kapacitních elektrolyzeru pro vyuziti energie z OZE, samo o sobe je to samozrejme ucinnostni propadák. Před lety někteří dokonce uvažovali o další mezifazi ve vodikove mobilitě – spalování vodíku ve spalovacím motoru, tedy bez palivových článků.
No jasně, že se vodík měl původně spalovat v normálním pístovém motoru. To je popisované v mé oblíbené knížce Automobil s lepší účinností (vydané v roce 1985). Její autor https://cs.wikipedia.org/wiki/Julius_Mackerle (šéfkonstruktér motorů v Tatře Kopřivnice) tam dost rozebíral i skladování vodíku. Kromě stlačeného plynu v lahví se uvažovalo o různých hydridech kovů. Bohužel z ní nemůžu ocitovat, protože jsem ji někam založil a nemůžu ji najít.
Bohužel, vodík pro vozy jedině z Ostravy
Děkuji Kubrtovi a Martinu V. za vysvětlení. Škoda, že Vaše argumenty nejsou slyšet v Moravskoslezském kraji nebo na magistrátě v Praze. Stahoval jsem už materiály ze dvou konferencí o vodíku a dopátrat se reálné ceny vodíku a stanovení množství, které lze za rozumných podmínek získávat, je nemožné. Začínám mít názor, že se o tom mlží úmyslně, aby se nepřišlo o dotační titul.
To máte tak – většina populace žije s trvalou averzí k fyzice a chemii a ke tvůrčímu a kritickému myšlení. Výsledkem je, že se pod dotace schová řada vyslovených hovadin jako je třeba 5g…
Vážený pane Komínku, plně souhlasím. Ale obávám se, že konference které navštěvujete jsou jen marketingové akce. Ať už se jednalo o elektromobilitu, CNG a pod. Nemyslím to zle. Ale na těchto akcích se názory odborníků tají a neberou v potaz. A pokud už náhodou v „obecenstvu“ nějaký odborník je, postaví se a řekne svůj názor, tak ho ostatní nechápou a řečník jej zesměšní. Celé by se to dalo nazvat jako jako akce „Smejdi“ pro důchodce. Jenže tady všichni vědí, že je trestné důchodce nalákat do místnosti. Vymývat ji mozek a na závěr je nechat odejít s myšlenkou, že to masážní… Číst vice »