Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

V Praze začala miliardová úprava koridoru. O dva roky později a o 100 milionů dráž

Stavba nového koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Foto: Jan Sůra
Stavba nového koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Foto: Jan Sůra

Po dvou měsících prací dnes oficiálně začala jedna z největších stavebních akcí na české železnici. Ministr dopravy Dan Ťok a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty a zástupci stavebních firem dnes poklepali na základní kámen modernizace trati mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Hostivař. V Praze tak vznikne první nová čtyřkolejná trať v zemi. Hotovo má být v říjnu 2021.

K poklepání na základní kámen došlo téměř na den přesně dva roky poté, co SŽDC zrušila první soutěž na stavbu za 3,5 miliardy a výrazně tak sama celou investici zpozdila.

V rámci akce za 3,5 miliardy korun dojde k vybudování nové stopy trati mezi Vršovicemi a Hostivaří, dojde k jejímu napřímení.  Ze stávající trati má být částečně cyklostezka. Vlaky po nové trase pojedou maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině, doba jízdy se zkrátí o dvě až tři minuty. „Věřím, že je to investice, která přiláká do vlaků další cestující,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Cestující by zatím neměli stavbu příliš poznat: zhotovitelé slibují  co nejvíce materiálu vozit na stavbu po železnici, zatím se staví hlavně na úseku, kde osobní doprava nejezdí. Větší výluky čekají cestující až příští rok, několik dní by měla být trať i mimo provoz. První nepřetržitá výluka má nastav v prvním čtvrtletí příštího roku.

Největší stavba dekády na pražské železnice sice přinese konec zastávky ve Strašnicích, vzniknou ale dvě nové. Na jihu vznikne přestupní terminál Zahradní Město, kde se budou stýkat vlakové, tramvajové a autobusové linky. Zatímco vlaková zastávka vyroste na mostě přes Průběžnou ulici, pod mostem bude terminál MHD. Jeho vznik bude umožněn výrazným rozšířením podjezdu pod mostem, tramvaje tak budou oddělené od automobilové dopravy. Železniční nástupiště a tramvajovou refýž spojí vedle schodů i eskalátory a výtahy. Přestup na MHD nabídne o něco severněji i nová zastávka Praha Eden, která vznikne u stadionu Slavie.

Kompletní proměnou projde nádraží Vršovice. Na místo starých nevyhovujících nástupišť vzniknou dva nové ostrovní perony, v rezervě zůstane pozemek i pro případný třetí nástupní ostrov. Cestujícím zůstane zachován přístup k vlakům na první nástupiště i přímo od výpravní budovy, což se na již hotových úsecích čtvrtého koridoru ne vždy povedlo. Řada výpravních budov zůstala od prvního nástupiště odříznuta. Přístup na ostatní nástupiště a do prostoru před nádražím zajistí nový podchod, který bude protažen až za kolejiště stanice do Nuslí.

V rámci stavby koridoru vznikne 11 mostů, vyrostou nové technologické budovy, naopak budou zdemolovány staré strážní domky, stavědla a trafostanice. Počítá se přitom s územní rezervou pro budoucí vysokorychlostní trať Praha – Brno.

Pokud jde o ovlivnění současného provozu stavbou, nemělo by být nijak dramatické. I proto, že vlaky jezdí objížďkou přes Strašnice. Ve Vršovicích by měla být zachována vždy minimálně jedna průjezdní kolej, případné výluky by se měly obejít bez náhradní autobusové dopravy, řešit je mohou například přestupy z osobáku na rychlík. Pokud je to možné, tak už dnes se vlaky otáčejí na Smíchově místo ve Vršovicích. Uvažuje se také o zřízení provizorního nástupiště ve Vršovicích pro Posázavský pacifik.

Nový úsek vzniká s velkým zpožděním. To nejlépe dokládají jízdní řády, které jsou už dva roky nastavené na to, že se staví. Ke zpožděním přitom docházelo z různých důvodů. Jen za poslední rok se stavba zdržela tím, že se soutěž nejprve zrušila, novou pak napadla v tendru dražší Eurovia. Poslední zdržení bylo kvůli napadanému stavebnímu povolení.

Za zpoždění si může sama SŽDC. Před dvěma lety hodnotící komise navrhla jako vítěze litoměřickou společnost Chládek & Tintěra. Po několikaměsíčním otálením s uzavřením smlouvy nakonec SŽDC soutěž zrušila s vysvětlením, že nešlo učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů. V nové soutěži se už Chládek & Tintěra nepřihlásil, vítězné sdružení Metrostav-Swietelsky Rail a SMP v ní bylo o zhruba sto milionů korun dražší, než byla nejlevnější nabídka v prvním, zrušeném tendru.

Práce běží na úseku už od června. „Začali jsme v červnu demontáží devíti kolejí v odjezdové skupině bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice a v červenci pokračovali demontáží přípojných kolejí a výhybek obou zhlaví odjezdové skupiny. Další menší demontáže následovaly na osobním nádraží Praha–Vršovice,“ řekl Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ. Swietelsky Rail se na zakázce podílí 40 procenty. Ty zahrnují veškeré práce, týkající se železničního spodku, svršku a nástupišť. „Pro nás jde o strategickou zakázku, kde budeme chtít v co největší míře použít vlastní moderní stroje a technologie, které koncern Swietelsky využívá i v jiných státech Evropské unie,“ říká Daniel Valla, projektový manažer a zástupce ředitele stavby za Swietelsky Rail CZ. Půjde například o speciální kolejový jeřáb nebo podbíječku.

Obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf dnes při poklepání na základní kámen uvedl, že k dokončení by mohlo dojít výrazně dříve, než předpokládá harmonogram, tedy v říjnu 2021.

42 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Co to pomůže, že budou postaveny nové nástupiště, s designově přímo „ohromujícím“ zastřešením a jinými „konstrukčně odvážnými“ prvky, když díky následné neúdržbě z toho bude za chvíli znovu odpudivé místo, tak jako jinde, kde již rekostrukce proběhla. Je až zarážející, jak rychle se to po rekonstrukci vrací do toho vzhledově „původního“ stavu – napřed zašmudlaná, či přímo vybitá skla přístřešků, neuvěřitelné fleky všude po dlažbě, odporné okolí košů, všude prorůstající tráva na nástupištích a přímo džungle mimo ně – ani jednou za rok nepokosená tráva. Zatékání kolem okapů díky nikdy nečištěným odtokům a rýnám… Pak již rozpadávající se lavičky, odrbaná omítka, rozšiřující se fleky na fasádách po stálém zatékání… Až je to zralé na novou rekonstrukci. Podívejte se třeba na to monstrum lávky ve Stránčicích, jak dnes vypadá, nebo třeba Bohumín… Tam mě na prvním nástupišti stihla průtrž mtračen. Voda se střechou valila snad všude. Kdo měl ruce a nohy, vzal smetáky, a vodu vyhrnoval do kolejiště. Prý normální, mnohokrát hlášené, neřešené… Ano, dají se asi najít výjimky, ale tohohle si prostě napříč celou sítí SŽDC nejde nevšimnout… A na druhé straně – třeba polské Glucholazy – archaické vybavení stanice ještě z doby Říše, ale čisto, upraveno, ani trs trávy nikde na nástupišti, to mě velmi překvapilo. Škoda, že nejdou přiložit fotky…

    • Ve Strančicích ta voda skrz zastřešení začala protékat už po roce provozu a protéká pořád čili už přes deset let. Pro SŽDC ostuda, ale je jim to fuk, přitom oprava je jednoduchá, těsnění za pár stovek.

  • Čtyři koleje samozřejmě jen na Zahradní město, nikoliv až do Hostivaře. Stavba výrazným způsobem zkomplikuje nejen dopravu do a z Hostivaře, ale také na všechny směry vedoucí z Vršovic. To je veškerá doprava z hlavního nádraží, protože všechny výchozí vlaky z hlavního nádraží přijíždějí z odstavného nádraží právě přes Vršovice, dále vlaky ze směru Vrané nad Vltavou. Takže tvrzení, že stavba prakticky stávající dopravu neovlivní je nepravda. Těch několik souprav, které lze odklonit na Smíchov je pouhých 5% z celkového počtu. Ostatní stejně musí jezdit na a z odstavného nádraží právě před rekonstrukce postižené Vršovice.

    • Ono už ani na Smíchově málem není kam, navíc i tam by měla být stanice v přestavbě – a do toho železniční most pod Vyšehradem s omezenou kapacitou …

      • V Libni je místa ještě dost nebo několik odstavných kolejí hned u portálu vinohradských tunelů v Nuslích.

  • Zrychleni o 3 minuty je fajn. Az se dodela i usek u tabora,bude se jezdit mezi prahou a taborem pod 60min. Super

  • Mám dva dotazy:
    1) 4 koleje povedou z Vršovic až do Hostivaře, či jen do budoucí st. Zahradní město? Žst. Hostivař už vypadá rekonstruovaně a tím směrem z něj vycházejí jen dvě koleje.
    2) Proč jen jedna nákladní kolej kolem Zahradního města, když od Malešic evidentně vedou (a asi i budou vést) dvě koleje a také hned dále ve směru na Krč vidím rozvětvení do několika kolejí?

    • 1) 4 koleje jen na Zahradní Město, měl jsem za to že dvě se dále oddělí do Malešic a zbylé dvě dále na Benešov. A také se podle stávajících plánů má za budoucím nádražím Zahradní Město oddělit VRT a v místě mokřadu Triangl zahloubit do tunelu.

      • Presne tak, je tam rezerva pro dalsi koleje mezi Zahradakem a Hostivari.

        • No, právě tam bych zrovna velkou rezervu neviděl -to by stejně znamenalo dost velký zásah do terénu, zejména kdyby někdy mělo dojít i ke zdvoukolejnění spojky Malešice – Hostivař.

  • SŽDC A MD ČR jsou absurdní instituce, které svojí existencí a činností dokazují v jak hluboké především lidské krizi tento protektorát je.

  • Redakce „Zdopravy“ nebyla na místě? Já jen, že záznam té komédie by byl fajn, my by jsme se alespoň rádi zasmáli těm „hemzům“, když už jste nám nenechali ani chlebíček 😀

    • Byla. Nicméně nemá smysl psát o tom, co tam říkají, když to jsou leckdy nesmysly. Třeba podle pana ministra je toto poslední stavba na 4. koridoru.-)

      • A co když to je poslední stavba na IV. koridoru))) Nebo třeba myslel, že v Praze… Ministři jsou většinou všichni úplně mimo mísu, jsou to jen loutky pro veřejnost, ve skutečnosti o ničem nerozhodují a ničemu moc nerozumí – viz zastupitelé nebo radní…

        • Hele, redakční cenzura … „dojení“ Něm.., pardon nejbohatších zemí EU, o tom se nesmí ani špitnout. Anebo to není pravda, že máme jen nataženou ruku a když dojde na lámání chleba, tak všechny okolo neznáme?

          • Zůstaňme prosím u debat o dopravě. Politické názory si řešte na politických serverech. Rádi bychom, aby diskuze byla přínosná a mnoho lidí politická témata, která s dopravou absolutně nesouvisí, pouze odrazuje.

            • Že to říkáte zrovna vy – člověk, který zde řeší politiku jak nikde jinde. Už si nevzpomínáte na ty vaše články o vládě bez důvěry, články o tom, jak špatné budou slevy pro studenty, důchodce, … to nejsou politická témata? Doprava bohužel o politice je. A můžete mi to zase smazat jako vulgární článek.

              • To jsou témata týkající se dopravy. Jak souvisí uprchlíci se 4.koridorem?

            • pokud zůstanem u té dopravy tak jak píše zde první příspěvek – po rekonstrukci koridorů po čase všade špína, neúdržba – na úklid to dotace najsou tak to pak po pár letech vypadá tak jsou předtím. Co se týká krytí nástupišť je to děs. horší než předtím,

      • Jestli ťok zastavi tunel u budejovic tak jsou budejic navzdy odriznuty… verim ze bude a dikytomu zrychli vlaky v useku tabor budejovice a do prahy o 15min.jinak to bude hruza ta jednokolejka 🙁

    • Tak vznikne jiný „spolek“ a bude to totéž. Běžte jim to tam za 25 litrů brutto, co má běžný ouřada, ukázat. Na těhle slavnostních blbinách se natřásá jen papalášstvo. Kdyby se na ně všichni vyprdli, včetně novinářů … njn, když ono se tomu cateringu zdarma těžko odolává 😀

      • Pozor, na SŽDC za “ 25 litrů brutto“ odborníci nedělají. Tam si naštěstí odborníky umí udržet, i proto např. když ŘSD v roce tuším 2016 nestíhalo vyčerpat evropské dotace, tak se přelily do SŽDC, které je umělo vyčerpat, neb mělo projekty a mělo nachystáno.

        • Povedzte Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom „odborník“ na SŽDC?

          • Asi jste přehlédl ten závěrečný oddíl „Nabízíme“ – o „tabulkové“ mzdě tam není ani slovo, navíc i u čerstvě na GŘ firmy nastupujícího „systémového specialisty“ bych při takových požadavcích očekával na začátku spíše číslici 4 než „jen“ 3. A třeba i ty „benefity“ k příjmu nejsou pro leckoho také úplně nezajímavé …

      • Zajímavé, že ve všech západních zemích to jde, jen tady ne. (I v Polsku i na Slovensku to jde)Co mi je potom, že mají 25k hurbého? Tak ať tam nedělájí, když se jim to zdá málo, nikdo je do toho nenutí…

  • Zastávka Zahradní město a její přístřešek vypadá naprosto tragicky. To to zase navrhoval Kotas? Šílená a složitá konstrukce která bude za 3 roky vypadat staře, bude hrozně složitá na údržbu a navíc bude určitě zbytečně drahá. A na další fotce Eden kde je ten přístřešek jednoduchý. Tyhle rozdíly nechápu… To nikdo neumí plánovat i do budoucna kdy ty věci budou potřeba pravidelnou údržbu? Se podívejte na takový Střížkov….

    • Vzhled zastřešení zastávek je hodně silné kafe. Ve všech směrech absurdní, postrádající lidský i ekonomický rozměr. To, co jde udělat jednoduše a účelně, co je osvědčené, viz např. Pardubice, nahradit východoevropským výstřelkem z 90. let. Místo jedné řady sloupů něco, co by ocenily možná tak opice v ZOO. Krásná vstupní brána do hlavního města. Smutné.

      • Jak dokáže vypadat ,díky nestarání se, nástupiště ani ne po čtvrtstoletí od uvedení do provozu vidíme na 5. až 7. na Wilsonu. Podívejte se do Vršovic, ty lucerny nikdo nevymyl od reko baráku (a to je jen příklad).

    • Naprosto souhlasim. Proc projektuji zastavky prilis slozite a exzravagantne? Kdyz pak je nejsou schopni udrzovat v cistote a v uspokojivem vzhledu. Vzdyt ma jit hlavne o funkcnost. Ta udrzba je pote i zbytecne draha.

    • Jak konečně, se tam maká už min. celé prázdniny. Vy jste jak ti na GŘ, když se konečně vzbuděj 😀

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora