Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

V Praze začala miliardová úprava koridoru. O dva roky později a o 100 milionů dráž

Stavba nového koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Foto: Jan Sůra
Stavba nového koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Foto: Jan Sůra

Po dvou měsících prací dnes oficiálně začala jedna z největších stavebních akcí na české železnici. Ministr dopravy Dan Ťok a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty a zástupci stavebních firem dnes poklepali na základní kámen modernizace trati mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Hostivař. V Praze tak vznikne první nová čtyřkolejná trať v zemi. Hotovo má být v říjnu 2021.

K poklepání na základní kámen došlo téměř na den přesně dva roky poté, co SŽDC zrušila první soutěž na stavbu za 3,5 miliardy a výrazně tak sama celou investici zpozdila.

V rámci akce za 3,5 miliardy korun dojde k vybudování nové stopy trati mezi Vršovicemi a Hostivaří, dojde k jejímu napřímení.  Ze stávající trati má být částečně cyklostezka. Vlaky po nové trase pojedou maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině, doba jízdy se zkrátí o dvě až tři minuty. „Věřím, že je to investice, která přiláká do vlaků další cestující,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Cestující by zatím neměli stavbu příliš poznat: zhotovitelé slibují  co nejvíce materiálu vozit na stavbu po železnici, zatím se staví hlavně na úseku, kde osobní doprava nejezdí. Větší výluky čekají cestující až příští rok, několik dní by měla být trať i mimo provoz. První nepřetržitá výluka má nastav v prvním čtvrtletí příštího roku.

Největší stavba dekády na pražské železnice sice přinese konec zastávky ve Strašnicích, vzniknou ale dvě nové. Na jihu vznikne přestupní terminál Zahradní Město, kde se budou stýkat vlakové, tramvajové a autobusové linky. Zatímco vlaková zastávka vyroste na mostě přes Průběžnou ulici, pod mostem bude terminál MHD. Jeho vznik bude umožněn výrazným rozšířením podjezdu pod mostem, tramvaje tak budou oddělené od automobilové dopravy. Železniční nástupiště a tramvajovou refýž spojí vedle schodů i eskalátory a výtahy. Přestup na MHD nabídne o něco severněji i nová zastávka Praha Eden, která vznikne u stadionu Slavie.

Kompletní proměnou projde nádraží Vršovice. Na místo starých nevyhovujících nástupišť vzniknou dva nové ostrovní perony, v rezervě zůstane pozemek i pro případný třetí nástupní ostrov. Cestujícím zůstane zachován přístup k vlakům na první nástupiště i přímo od výpravní budovy, což se na již hotových úsecích čtvrtého koridoru ne vždy povedlo. Řada výpravních budov zůstala od prvního nástupiště odříznuta. Přístup na ostatní nástupiště a do prostoru před nádražím zajistí nový podchod, který bude protažen až za kolejiště stanice do Nuslí.

V rámci stavby koridoru vznikne 11 mostů, vyrostou nové technologické budovy, naopak budou zdemolovány staré strážní domky, stavědla a trafostanice. Počítá se přitom s územní rezervou pro budoucí vysokorychlostní trať Praha – Brno.

Pokud jde o ovlivnění současného provozu stavbou, nemělo by být nijak dramatické. I proto, že vlaky jezdí objížďkou přes Strašnice. Ve Vršovicích by měla být zachována vždy minimálně jedna průjezdní kolej, případné výluky by se měly obejít bez náhradní autobusové dopravy, řešit je mohou například přestupy z osobáku na rychlík. Pokud je to možné, tak už dnes se vlaky otáčejí na Smíchově místo ve Vršovicích. Uvažuje se také o zřízení provizorního nástupiště ve Vršovicích pro Posázavský pacifik.

Nový úsek vzniká s velkým zpožděním. To nejlépe dokládají jízdní řády, které jsou už dva roky nastavené na to, že se staví. Ke zpožděním přitom docházelo z různých důvodů. Jen za poslední rok se stavba zdržela tím, že se soutěž nejprve zrušila, novou pak napadla v tendru dražší Eurovia. Poslední zdržení bylo kvůli napadanému stavebnímu povolení.

Za zpoždění si může sama SŽDC. Před dvěma lety hodnotící komise navrhla jako vítěze litoměřickou společnost Chládek & Tintěra. Po několikaměsíčním otálením s uzavřením smlouvy nakonec SŽDC soutěž zrušila s vysvětlením, že nešlo učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů. V nové soutěži se už Chládek & Tintěra nepřihlásil, vítězné sdružení Metrostav-Swietelsky Rail a SMP v ní bylo o zhruba sto milionů korun dražší, než byla nejlevnější nabídka v prvním, zrušeném tendru.

Práce běží na úseku už od června. „Začali jsme v červnu demontáží devíti kolejí v odjezdové skupině bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice a v červenci pokračovali demontáží přípojných kolejí a výhybek obou zhlaví odjezdové skupiny. Další menší demontáže následovaly na osobním nádraží Praha–Vršovice,“ řekl Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ. Swietelsky Rail se na zakázce podílí 40 procenty. Ty zahrnují veškeré práce, týkající se železničního spodku, svršku a nástupišť. „Pro nás jde o strategickou zakázku, kde budeme chtít v co největší míře použít vlastní moderní stroje a technologie, které koncern Swietelsky využívá i v jiných státech Evropské unie,“ říká Daniel Valla, projektový manažer a zástupce ředitele stavby za Swietelsky Rail CZ. Půjde například o speciální kolejový jeřáb nebo podbíječku.

Obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf dnes při poklepání na základní kámen uvedl, že k dokončení by mohlo dojít výrazně dříve, než předpokládá harmonogram, tedy v říjnu 2021.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zesp
Host
Zesp

Co to pomůže, že budou postaveny nové nástupiště, s designově přímo „ohromujícím“ zastřešením a jinými „konstrukčně odvážnými“ prvky, když díky následné neúdržbě z toho bude za chvíli znovu odpudivé místo, tak jako jinde, kde již rekostrukce proběhla. Je až zarážející, jak rychle se to po rekonstrukci vrací do toho vzhledově „původního“ stavu – napřed zašmudlaná, či přímo vybitá skla přístřešků, neuvěřitelné fleky všude po dlažbě, odporné okolí košů, všude prorůstající tráva na nástupištích a přímo džungle mimo ně – ani jednou za rok nepokosená tráva. Zatékání kolem okapů díky nikdy nečištěným odtokům a rýnám… Pak již rozpadávající se lavičky, odrbaná… Číst vice »

Pkiii
Host
Pkiii

Ve Strančicích ta voda skrz zastřešení začala protékat už po roce provozu a protéká pořád čili už přes deset let. Pro SŽDC ostuda, ale je jim to fuk, přitom oprava je jednoduchá, těsnění za pár stovek.

Otmar
Host
Otmar

Čtyři koleje samozřejmě jen na Zahradní město, nikoliv až do Hostivaře. Stavba výrazným způsobem zkomplikuje nejen dopravu do a z Hostivaře, ale také na všechny směry vedoucí z Vršovic. To je veškerá doprava z hlavního nádraží, protože všechny výchozí vlaky z hlavního nádraží přijíždějí z odstavného nádraží právě přes Vršovice, dále vlaky ze směru Vrané nad Vltavou. Takže tvrzení, že stavba prakticky stávající dopravu neovlivní je nepravda. Těch několik souprav, které lze odklonit na Smíchov je pouhých 5% z celkového počtu. Ostatní stejně musí jezdit na a z odstavného nádraží právě před rekonstrukce postižené Vršovice.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ono už ani na Smíchově málem není kam, navíc i tam by měla být stanice v přestavbě – a do toho železniční most pod Vyšehradem s omezenou kapacitou …

Milan
Host
Milan

V Libni je místa ještě dost nebo několik odstavných kolejí hned u portálu vinohradských tunelů v Nuslích.

Vlada
Host
Vlada

Zrychleni o 3 minuty je fajn. Az se dodela i usek u tabora,bude se jezdit mezi prahou a taborem pod 60min. Super

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Teoreticky – ale aspoň tak …

Jan1203
Host
Jan1203

Mám dva dotazy:
1) 4 koleje povedou z Vršovic až do Hostivaře, či jen do budoucí st. Zahradní město? Žst. Hostivař už vypadá rekonstruovaně a tím směrem z něj vycházejí jen dvě koleje.
2) Proč jen jedna nákladní kolej kolem Zahradního města, když od Malešic evidentně vedou (a asi i budou vést) dvě koleje a také hned dále ve směru na Krč vidím rozvětvení do několika kolejí?

FlyingJ
Host
FlyingJ

1) 4 koleje jen na Zahradní Město, měl jsem za to že dvě se dále oddělí do Malešic a zbylé dvě dále na Benešov. A také se podle stávajících plánů má za budoucím nádražím Zahradní Město oddělit VRT a v místě mokřadu Triangl zahloubit do tunelu.

Vlada
Host
Vlada

Az do hostivare budemodernizace

LWQ
Host
LWQ

Presne tak, je tam rezerva pro dalsi koleje mezi Zahradakem a Hostivari.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, právě tam bych zrovna velkou rezervu neviděl -to by stejně znamenalo dost velký zásah do terénu, zejména kdyby někdy mělo dojít i ke zdvoukolejnění spojky Malešice – Hostivař.

Jan1203
Host
Jan1203

Díky za doplnění, ale zajímal mě též vliv na nákladní dopravu od Malešic do Krče. Jediné kolejové schéma, co jsem našel, je v prezentaci
http://www.top-expo.cz/domain/top-expo/files/smart-city/smart-city-2015/integrovana-doprava-praha-a-sk/prednasky/sury_pavel.pdf
na straně 15 (z roku 2015, tedy možná již neaktuální), k čemuž bych tedy měl dvě výhrady, a to kolize mezi směry hl.n.-Hostivař a Malešice-čekací koleje na východním zhlaví st. Zahradní město a zadruhé trasa z Malešic na hl.n. (odklony mimo Libeň z Kolína) by vedla až do Vršovic v protisměru (tedy 3. či 4. kolej ze severu).

milan
Host
milan

SŽDC A MD ČR jsou absurdní instituce, které svojí existencí a činností dokazují v jak hluboké především lidské krizi tento protektorát je.

Grossák
Host
Grossák

Něco konkrétního by nebylo?

Nusle
Host
Nusle

Staňte se provozním zaměstnancem SŽDC a bude mí námětů, až Vám bude zle.

Grossák
Host
Grossák

Něco konkrétního by nebylo?

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Redakce „Zdopravy“ nebyla na místě? Já jen, že záznam té komédie by byl fajn, my by jsme se alespoň rádi zasmáli těm „hemzům“, když už jste nám nenechali ani chlebíček 😀

poiuz
Host
poiuz

Jediné řešení – zrušit SŽDC.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tak vznikne jiný „spolek“ a bude to totéž. Běžte jim to tam za 25 litrů brutto, co má běžný ouřada, ukázat. Na těhle slavnostních blbinách se natřásá jen papalášstvo. Kdyby se na ně všichni vyprdli, včetně novinářů … njn, když ono se tomu cateringu zdarma těžko odolává 😀

Vašek
Host
Vašek

Pozor, na SŽDC za “ 25 litrů brutto“ odborníci nedělají. Tam si naštěstí odborníky umí udržet, i proto např. když ŘSD v roce tuším 2016 nestíhalo vyčerpat evropské dotace, tak se přelily do SŽDC, které je umělo vyčerpat, neb mělo projekty a mělo nachystáno.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Povedzte Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom „odborník“ na SŽDC?

LWQ
Host
LWQ

Opravdu? Podivejte se do zakona/vyhlasky o mzdach vs. tahle „super“ nabidka prace … https://www.szdc.cz/soubory/zamestnani/14-02-18-gr-praha-sys.specialista-skupina-serverovych-systemu-linux.pdf

Cenove je to tak podhodnocene, ze to neni pro nikoho jineho nez nenarocne absolventy ci pristehovalce do Prahy, kteri nevedi ze to je proste malo. I pokladni v Lidlu ma v Praze vic.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi jste přehlédl ten závěrečný oddíl „Nabízíme“ – o „tabulkové“ mzdě tam není ani slovo, navíc i u čerstvě na GŘ firmy nastupujícího „systémového specialisty“ bych při takových požadavcích očekával na začátku spíše číslici 4 než „jen“ 3. A třeba i ty „benefity“ k příjmu nejsou pro leckoho také úplně nezajímavé …

poiuz
Host
poiuz

Zajímavé, že ve všech západních zemích to jde, jen tady ne. (I v Polsku i na Slovensku to jde)Co mi je potom, že mají 25k hurbého? Tak ať tam nedělájí, když se jim to zdá málo, nikdo je do toho nenutí…

Vojtaur
Host
Vojtaur

Zastávka Zahradní město a její přístřešek vypadá naprosto tragicky. To to zase navrhoval Kotas? Šílená a složitá konstrukce která bude za 3 roky vypadat staře, bude hrozně složitá na údržbu a navíc bude určitě zbytečně drahá. A na další fotce Eden kde je ten přístřešek jednoduchý. Tyhle rozdíly nechápu… To nikdo neumí plánovat i do budoucna kdy ty věci budou potřeba pravidelnou údržbu? Se podívejte na takový Střížkov….

Ráďa
Host
Ráďa

Vzhled zastřešení zastávek je hodně silné kafe. Ve všech směrech absurdní, postrádající lidský i ekonomický rozměr. To, co jde udělat jednoduše a účelně, co je osvědčené, viz např. Pardubice, nahradit východoevropským výstřelkem z 90. let. Místo jedné řady sloupů něco, co by ocenily možná tak opice v ZOO. Krásná vstupní brána do hlavního města. Smutné.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jak dokáže vypadat ,díky nestarání se, nástupiště ani ne po čtvrtstoletí od uvedení do provozu vidíme na 5. až 7. na Wilsonu. Podívejte se do Vršovic, ty lucerny nikdo nevymyl od reko baráku (a to je jen příklad).

Milan
Host
Milan

Kontakt pro podněty a stížnosti zde…
https://www.szdc.cz/kontakty/napiste-nam.html

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jste měl k snídani vtipnou kaši? Skončí to na tiskovém oddělení. I na jednoduchý dotaz bude odpověď na dvě stránky, plná důvodů proč to či ono nejde a výsledek takový, že se nedozvíte vlastně nic.

David
Host
David

Naprosto souhlasim. Proc projektuji zastavky prilis slozite a exzravagantne? Kdyz pak je nejsou schopni udrzovat v cistote a v uspokojivem vzhledu. Vzdyt ma jit hlavne o funkcnost. Ta udrzba je pote i zbytecne draha.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

No tak uz konečně..!

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jak konečně, se tam maká už min. celé prázdniny. Vy jste jak ti na GŘ, když se konečně vzbuděj 😀

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll