Zprávy

Průlom: Eurovia stáhla stížnost, stavba hostivařského koridoru může začít

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Jeden z nejdůležitějších železničních projektů současnosti zřejmě po dvou letech soutěžních průtahů prolomil zakletí. Napojení čtvrtého koridoru na Prahu v úseku Hostivař – Vršovice konečně směřuje k brzkému poklepání základního kamene, neboť stavební společnost Eurovia stáhla svojí stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

ÚOHS tak zastavil správní řízení a zároveň zrušil předběžné opatření, které zakazovalo podepsat smlouvu s vítězem. Informaci deníku Zdopravy.cz potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová i mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „V nejbližších dnech uzavřeme smlouvu s vybraným uchazečem, kterým je sdružení firem Metrostav, Swietelsky a SMP a zahájíme realizaci,“ uvedla Šubová. Stavba začne v březnu a potrvá až do podzimu 2021.

Vítězné sdružení přišlo s cenou 3,487 miliardy korun. Druhá Eurovia ve sdružení se Strabag Rail nabízela 3,68 miliardy. Dvakrát se přitom pokoušela výsledek zvrátit u ÚOHS, spor se točil kolem plnění technických kvalifikačních předpokladů a znalostí členů týmu. Poprvé ÚOHS poslal výsledky zpět k přezkoumání na SŽDC, která opětovně potvrdila vítězství nejlevnějších firem. Svou druhou stížnost nyní Eurovia stáhla. „Rozhodli jsme se tak po interní analýze a přehodnocení všech faktorů. Konkrétní důvody ale nebudeme sdělovat,“ sdělila mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Jde přitom už o druhý tendr. První soutěž vyhrála s nejnižší cenou litoměřická společnost Chládek & Tintěra (3,4 miliardy), železničáři ale místo uzavření smlouvy soutěž v srpnu 2016 zrušili. Důvodem byla „nemožnost jednoznačně posoudit kvalifikaci“. I tehdy byla Eurovia ve sdružení se Strabagem druhá s cenou 4,3 miliardy.

Napojení jihočeského koridoru na Prahu přinese velké změny nejen v dálkové železniční dopravě, ale i v té městské a příměstské. Šestikilometrový úsek z Hostivaře do Vršovic bude čtyřkolejný a po dokončení se vyhne zastávce Praha Strašnice, která bude zrušena. Naopak nově vzniknou zastávky Zahradní Město a Praha Eden, kompletní rekonstrukcí projde nádraží Vršovice. Na Zahradním Městě vznikne přestupní uzel na MHD.

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Stavba začne nejdříve v létě, pokud se neodvolají občanské sdružení. A pak nás čeká tři roky brutálních omezení a zpoždění. Vliv to bude mít na celou republiku.

    • Tak je jasny ze budou i vyluky ale bez toho to nejde. Pak ty vyhody budou obrovske.!!!

    • Tak určitě. Za 4 miliardy přijedete do Prahy o 6 minut dříve.

    • když přijede denně 50 tisíc lidí o 4 min dříve, je to už 200 000 minut denně, to celkem jde

    • @Otmar: 5minut krát počet lidí krát 100 let. Ostaně můžete to nepostavit vůbec a do pěti let se ta trať rozpadne. A kdyby to byly 4 minuty na každých 6 kilometrech, tak to na trase Praha – Budějovice udělá zkrácení o 100 minut. Ovšem to by někdo musel začít myslet a počítat. Jenže plácat nesmysly je o tolik jednodušší…

  • Super super super.uzasny.skvely. tesim se. Pomuze to cele trase praha benesov tabor budejpvice.zejmena jizni cechy to potrebuji!

    • Přesně tak. Možná že se te slibované jízdní doby 90 minut přeci jen dozijeme :-).

    • Nojo na 4. koridoru se dějí velké věci.
      projekty v přípravě či ve výstavbě: Hostivař + Sudoměřice+Soběslav + Dynín
      Nedávno byly schváleny tunely u Budějovic

      Bojím se jen kapacity kolejí od Benešova do centra Prahy

      Doby dojezdů:
      Praha – Č.Budějovice
      Praha – Tábor
      Tábor – Č.Budějovice
      atd

      http://slideplayer.cz/slide/3290239/
      slide no. 10

  • Mám tom rozumět tak, že nově ta trať povede přes bývalé seřaďovací nádraží a trať přes Strašnice se zlikviduje?

  • all : přesně jste to tu někteří vystihli. Je zcela evidentní, že k vítězství rozumu přispěla i „tvrdá ruka“ těch, co jsou nyní u „vesla“.

  • Tak hlavně že stát má nad vším absolutní kontrolu, vše probíhá transparentně, soudy a ÚOHS nejsou používány jako nátlak v hospodářské soutěži a kluci mezi sebou vůůůbec nemají žádný kartel. Krásně nám ta firm…pardon, ten stát, vzkvétá 🙂

  • Už se chlapci ve vedení domluvili a Metrostav zas pustí něco Eurovii :-)))

  • Tak snad už konečně… dají se nyní odhadnout nové termíny realizace, tedy od kdy do kdy?

    • Zjišťovali jsme a dodatečně doplnili do 2. odstavce. Stavba začne v březnu a potrvá do podzimu 2021.

    • @ asdf: tak tenhle projekt je fakt na české poměry obří včetně rozsáhlé přestavby Vršovic, tak mě doba přijde OK. Problém je spíš to, že to celé 2 roky naprosto zbytečně stálo, už mohlo být skoro hotovo.

    • Nic obřího mi na něm nepřijde. Spíš naopak vzhledem k tomu, že se bude stavět z vlané části mimo současnou trať, tak mi přijde, že by mohl být postaven svižněji.

    • Tak cele vrsovicke nadrazi se promeni a i most u icerink se promeni za pochodu. Bude rada vyluk.Ale tesim se a doufam ze hlavne rychliky zrychli a osobaky je nebudou zdrzovat… 🙂

    • @asdf: Asi se vám to bude líbit ještě míň, když se podíváte na následující výpočet žáčka Mirečka:
      březen 2018 – podzim 2021 = 3,5 roku

    • No tvl 😀 Vlastně jsem asi původně chtěl naspat 3 a půl roku, ale to mi přišlo ještě neuvěřitelnější 🙂

    • Tak ono to hce nejdříve vidět přesný harmonogram.. Pak je z toho zřejmé co a kdy se bude vlastně dělat. Pokud mám správné informace, tak výluky začínají až létě a stavebně se nejspíš taky skončí dříve.

    • Panové, taky je tam několik podjezdů, které bude potřeba opravit a pochybuji, že jim povolí zavřít nebo omezit dopravu u všech najednou. To bych viděl jako hlavní příčinu tak dlouhé stavby. Namátkou: Otakarova/Vršovická, Bartoškova/Petrohradská, U Slavie, V Korytech, Zahradní Město.

Newsletter

Partneři