V Praze začala miliardová úprava koridoru. O dva roky později a o 100 milionů dráž
Po dvou měsících prací dnes oficiálně začala jedna z největších stavebních akcí na české železnici. Ministr dopravy Dan Ťok a
Po dvou měsících prací dnes oficiálně začala jedna z největších stavebních akcí na české železnici. Ministr dopravy Dan Ťok a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty a zástupci stavebních firem dnes poklepali na základní kámen modernizace trati mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Hostivař. V Praze tak vznikne první nová čtyřkolejná trať v zemi. Hotovo má být v říjnu 2021.
K poklepání na základní kámen došlo téměř na den přesně dva roky poté, co SŽDC zrušila první soutěž na stavbu za 3,5 miliardy a výrazně tak sama celou investici zpozdila.
V rámci akce za 3,5 miliardy korun dojde k vybudování nové stopy trati mezi Vršovicemi a Hostivaří, dojde k jejímu napřímení. Ze stávající trati má být částečně cyklostezka. Vlaky po nové trase pojedou maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině, doba jízdy se zkrátí o dvě až tři minuty. „Věřím, že je to investice, která přiláká do vlaků další cestující,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Cestující by zatím neměli stavbu příliš poznat: zhotovitelé slibují co nejvíce materiálu vozit na stavbu po železnici, zatím se staví hlavně na úseku, kde osobní doprava nejezdí. Větší výluky čekají cestující až příští rok, několik dní by měla být trať i mimo provoz. První nepřetržitá výluka má nastav v prvním čtvrtletí příštího roku.
Největší stavba dekády na pražské železnice sice přinese konec zastávky ve Strašnicích, vzniknou ale dvě nové. Na jihu vznikne přestupní terminál Zahradní Město, kde se budou stýkat vlakové, tramvajové a autobusové linky. Zatímco vlaková zastávka vyroste na mostě přes Průběžnou ulici, pod mostem bude terminál MHD. Jeho vznik bude umožněn výrazným rozšířením podjezdu pod mostem, tramvaje tak budou oddělené od automobilové dopravy. Železniční nástupiště a tramvajovou refýž spojí vedle schodů i eskalátory a výtahy. Přestup na MHD nabídne o něco severněji i nová zastávka Praha Eden, která vznikne u stadionu Slavie.
Kompletní proměnou projde nádraží Vršovice. Na místo starých nevyhovujících nástupišť vzniknou dva nové ostrovní perony, v rezervě zůstane pozemek i pro případný třetí nástupní ostrov. Cestujícím zůstane zachován přístup k vlakům na první nástupiště i přímo od výpravní budovy, což se na již hotových úsecích čtvrtého koridoru ne vždy povedlo. Řada výpravních budov zůstala od prvního nástupiště odříznuta. Přístup na ostatní nástupiště a do prostoru před nádražím zajistí nový podchod, který bude protažen až za kolejiště stanice do Nuslí.
V rámci stavby koridoru vznikne 11 mostů, vyrostou nové technologické budovy, naopak budou zdemolovány staré strážní domky, stavědla a trafostanice. Počítá se přitom s územní rezervou pro budoucí vysokorychlostní trať Praha – Brno.
Pokud jde o ovlivnění současného provozu stavbou, nemělo by být nijak dramatické. I proto, že vlaky jezdí objížďkou přes Strašnice. Ve Vršovicích by měla být zachována vždy minimálně jedna průjezdní kolej, případné výluky by se měly obejít bez náhradní autobusové dopravy, řešit je mohou například přestupy z osobáku na rychlík. Pokud je to možné, tak už dnes se vlaky otáčejí na Smíchově místo ve Vršovicích. Uvažuje se také o zřízení provizorního nástupiště ve Vršovicích pro Posázavský pacifik.
Nový úsek vzniká s velkým zpožděním. To nejlépe dokládají jízdní řády, které jsou už dva roky nastavené na to, že se staví. Ke zpožděním přitom docházelo z různých důvodů. Jen za poslední rok se stavba zdržela tím, že se soutěž nejprve zrušila, novou pak napadla v tendru dražší Eurovia. Poslední zdržení bylo kvůli napadanému stavebnímu povolení.
Za zpoždění si může sama SŽDC. Před dvěma lety hodnotící komise navrhla jako vítěze litoměřickou společnost Chládek & Tintěra. Po několikaměsíčním otálením s uzavřením smlouvy nakonec SŽDC soutěž zrušila s vysvětlením, že nešlo učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů. V nové soutěži se už Chládek & Tintěra nepřihlásil, vítězné sdružení Metrostav-Swietelsky Rail a SMP v ní bylo o zhruba sto milionů korun dražší, než byla nejlevnější nabídka v prvním, zrušeném tendru.
Práce běží na úseku už od června. „Začali jsme v červnu demontáží devíti kolejí v odjezdové skupině bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice a v červenci pokračovali demontáží přípojných kolejí a výhybek obou zhlaví odjezdové skupiny. Další menší demontáže následovaly na osobním nádraží Praha–Vršovice,“ řekl Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ. Swietelsky Rail se na zakázce podílí 40 procenty. Ty zahrnují veškeré práce, týkající se železničního spodku, svršku a nástupišť. „Pro nás jde o strategickou zakázku, kde budeme chtít v co největší míře použít vlastní moderní stroje a technologie, které koncern Swietelsky využívá i v jiných státech Evropské unie,“ říká Daniel Valla, projektový manažer a zástupce ředitele stavby za Swietelsky Rail CZ. Půjde například o speciální kolejový jeřáb nebo podbíječku.
Obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf dnes při poklepání na základní kámen uvedl, že k dokončení by mohlo dojít výrazně dříve, než předpokládá harmonogram, tedy v říjnu 2021.