V Praze začal jezdit první autobus v nových barvách PID
Prvním autobusem v novém barevném schématu je autobus SOR NB12.
Praha dnes představila první autobus, který začne jezdit v nově schválené vizuální podobě systému Pražské integrované dopravy. V budoucnu by podobné barevné schéma měly mít všechny dopravní prostředky v Praze.
V novém laku se objevil autobus SOR NB12, který už po Praze jezdil, ale byl poškozen při dopravní nehodě. Proto nakonec dostal i zcela nový lak v barvách PID. Jde o vůz 3694, který byl vyroben v roce 2017.
Autobus se objeví od zítřka na lince 176 v prvním pořadí, o víkendech na lince 143.
Změnu vizuální podoby Pražské integrované dopravy schválili v létě pražští radní. Do šedé a červené barvy se má postupně dostat většina vozidel v pražské MHD. Radní slíbili, že nová podoba bude hlavně na nových vozidlech, u starších jen v případě plánované obnovy laku. „Nová vizuální identita PIDu se bude objevovat na vozidlech DPP postupně, v závislosti na přirozené obnově vozového parku, tempem zhruba sto autobusů za rok. Vzhledem k velikosti autobusové flotily DPP obměna potrvá zhruba deset let,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Radní vybrali návrh grafického studia superlative.works. „Na prototypu autobusu SOR jsme si chtěli vyzkoušet nejen, jak vypadají v praxi vybrané odstíny barev, ale také jak budou viditelné detaily až do úrovně jednotlivých piktogramů. Samozřejmě nás také velmi zajímá, jak bude na nový vzhled vozidel reagovat široká veřejnost,“ uvedl ředitel ROPIDu Petr Tomčík.
„Toto je pouze jeden z mnoha projektů, jehož cílem je modernější a atraktivnější podoba veřejné dopravy. Aktuálně se systém PID rozšiřuje na celé území Středočeského kraje, a proto je ten pravý čas na modernizaci a sjednocení vizuální prezentace celého systému tak, aby jeho uživatel na první pohled jasně identifikoval, že v daném vozidle mu platí jízdenka PID. Doposud byla podoba dopravních prostředků řešena ad hoc při jejich pořízení a nebylo k dispozici systémové řešení – nejedná se jen o vnější podobu, ale třeba i jednotný systém piktogramů uvnitř vozů,“ řekl v srpnu po schválení vizuální identity náměstek primátora Adam Scheinherr.
Proti změnám barevného schématu se už dříve vyslovil Středočeský kraj. Praha zatím počítá, že změna barev se bude týkat autobusů, vybraných typů tramvají a výhledově i vlaků. Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů.
Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků.
Praha nedávno zveřejnila i další návrhy, které do soutěže na nový design veřejné dopravy přišly.