Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Praha ukázala, jak vypadaly ostatní návrhy na novou podobu PID

Heyduk, Musil & Strnad / HMS design
Heyduk, Musil & Strnad / HMS design
Z pětice návrhů nakonec porota vybírala mezi dvěma finalisty. Druhý prohrál kvůli konzervativnějšímu návrhu.

Ropid na svých stránkách poprvé představil pětici návrhů, ze kterých vybíral novou vizuální podobu pro Pražskou integrovanou dopravu (PID). V soutěži nakonec zvítězil návrh studia superlative.works.

Praha si od jednotného vizuálního stylu slibuje zpřehlednění situace a ulehčení každodenního cestování v rámci integrované dopravy. „Cílem bylo najít takové řešení, které bude službu prezentovat jako moderní a provázaný systém, usnadní cestujícím orientaci a odliší od dalších systémů,“ uvedl Ropid na svých stránkách.

Soutěž byla uzavřená a dvoukolová. V prvním kole se zúčastnilo 5 studií: Studio Heyduk, Musil & Strnad / HMS design, Mr. Steinert, ReDesign, Side2 a superlative.works. Do druhého kola postoupila studia HMS design a superlative.works, která měla možnost zareagovat na připomínky odborné poroty v prvním kolem a svůj finálový návrh upravit.

Popis návrhů dalších soutěžících

Studio Heyduk, Musil & Strnad / HMS design, finalista soutěže (návrh z 2. kola soutěže)

Návrh je založen na zjednodušené mapě tarifních zón. Zón, které určují, kam až je možné s PID docestovat. Tři soustředné kruhy, vnější dva přerušené. Značka se tak pohybuje na hranici mezi logem a piktogramem. Svou srozumitelností reaguje na cílovou skupinu, která je těžko definovatelná a ekonomickou únosnost použití. Návrhu dominuje výrazné logo – to může na jednu stranu dobře fungovat při aplikaci vizuální identity PID při různých formách užití, nevýhodou však může být až přílišná výraznost při dlouhodobém užívání (nižší nadčasovost).

Odborná porota ocenila myšlenku, která souzní s charakterem značky PID: „Vizuální identita je originální a zapamatovatelná, přestože náznaky podobných principů nacházíme např. u Stockholm Public Transport, soutěžní návrh studia HMS se dostatečně odlišuje. Soutěžní návrh poskytuje cestujícím přehlednost a zadavateli snadnou aplikovatelnost v praxi.“

Po zapracování připomínek z 1. kola soutěže studio použilo na dopravní prostředky kromě červené též šedou barvu, která je vhodnější na údržbu.
Ve srovnání s návrhem týmu superlative.works porota hodnotila návrh HMS jako konzervativnější řešení, které se tolik neodlišuje od stávajícího systému. „Návrh superlative.works je jednodušší, více vydrží je dlouhodobě udržitelnější.“ (Anna Marešová)

ReDesign – návrh z 1. kola soutěže

Studio představilo dvě varianty návrhu. První pracuje se symbolem lineárních tras, které směřují k jednomu cíli, a evokují tak pohyb a dynamiku.
Druhá je postavena na logotypu písmena D (doprava), jakožto společného jmenovatele všech zainteresovaných subjektů. Symbol pracuje s detailem trasy/šipky. Druhý návrh byl vnímán jako ten s vyšším potenciálem, bohužel zde ale šipka nelogicky směřuje zprava doleva.

„Ani v jedné variantě se bohužel nepodařilo vytvořit dostatečně silný a fungující systém vizuální identity, který by byl vzájemně propojený a přesvědčivý. Obě varianty pracují s vizualitou, kterou nepovažujeme za nadčasovou,“ komentovala návrh porota soutěže.
Navržený systém obarvení jednotlivých vozidel porota vnímala jako komplikovaný jak z hlediska náročnosti aplikace, tak z hlediska vysokých výrobních nákladů.

Side2 – návrh z 1. kola soutěže

S razantní změnou přišlo kreativní studie Side2. Navrhlo využít barvu oranžovou v kombinaci s bílou a šedou, která se propisuje jak do informačního značení, tak samotného designu dopravních prostředků. Koncept vizuální identity je postaven na prvku křížení, který se propisuje především do loga systému a institucí. Porota ale vnímala význam křížení jako komplikovaný, míjí se s podstatou dopravního systému, kterou je jeho integrovanost a vzájemná propojenost. Usekané tvary působí agresivně, studeně a přísně, vizuální identita by měla být vůči cestujícím přívětivější.

Porota soutěže se příliš neztotožnila s odvážnou změnou barevnosti: „Za problematickou považujeme dominantní oranžovou barvu, kterou tým přes doporučení zadavatele zvolil místo požadované červené barvy. Soutěžní podmínky tuto změnu umožňují, argumentace pro zvolenou barevnost však nebyla přesvědčivá. Oranžová barva je tradičně v rámci dopravního systému používána pro upozornění na dočasné změny, výluky, apod.“

Mr. Steinert – návrh z 1. kola soutěže

Tvarovým základem loga je kolo, které je rozdělené na dvě poloviny. Půlení symbolizuje spojení Prahy a Středočeského kraje. Pozitivního a přátelského vzezření je dosaženo pomocí písma NB International a světlejšího odstínu červené s označením „warm red“, která je dále doplněna o bílou, případně neutrální šedou barvu.

„Návrh zdařile navázal na původní logo a podařilo se mu posunout vizualitu zastaralého loga k modernějšímu řešení se systémem tří značek. Výsledek ale není dostatečně silný a unikátní pro daný účel dopravy, při zmenšení nefunguje dobře v praxi, komplikovaná je proporce textového označení a symbolu. Logo porota nepovažuje za dostatečně originální a korespondující s tématem dopravy,“ hodnotila porota

Vítězný návrh superlative.works

Odebírat
Upozornit na
guest
84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štěk zapesal

Druhý návrh je bezpochyby lepší. Čekal jsem to od začátku, když se Ropid stále zdráhal zveřejnit výsledky soutěže. A když je nakonec zveřejnil, tak tiše na webu, aby se to moc nevědělo.
Žádný příspěvek na FB, kam dávají přitom každou blbost 🤪

Ondra

V žádném případě. Porota vybrala dobře.

Jarino

Skoda, ze nevyhral navrh od Studio Heyduk, Musil & Strnad / HMS design.
Ma svoje caro. No co uz…

XYZ

Jak tohle mám chápat: „Ve srovnání s návrhem týmu superlative.works porota hodnotila návrh HMS jako konzervativnější řešení, které se tolik neodlišuje od stávajícího systému.“ Chápu to, že chtěli něco EXTRA, co bude vybočovat z řady? HMS má jedinou chybu – blbě umístěné logo.

robert

Mně se to celkem líbí, ale nechápu některá vyjádření poroty. „Usekané tvary působí agresivně, studeně a přísně.“ Co to jako znamená? Jak může tvar působit agresivně a studeně?

Zlámalík

No blbě se na to kouká, moc ostrých hran.

robert

Dobře, dejme tomu. Ale vkus je velice velice subjektivní záležitost. Mně se třeba ostré hrany líbí, protože mám rád přesnost a přesnost je doména dopravy. Jenže je to jen pocit. A každý ho má jiný. Proč by nějaká porota měla mít hlavní slovo? Kolika lidem se to doopravdy líbí a kolika ne? Třeba bychom se divili.

Jakub (easydrink)

Porota má hlavní slovo, protože k tomu byla určena.

Roman0306

Podle mě mohli klidně nechat současný nátěr 😀

Robert

Ten červeno-modro-bílý? Ten si mnoho příznivců zatím nezískal, co jsem se tak díval, navíc kombinace barev je dosti nešťastná i z psychologického hlediska.

Martin V.

Současný červeno-modro-bílý styl si své příznivce najde teprve ve chvíli, kdy se po Praze na vozidlech rozšíří vítězný návrh superlative.works, tak já to cítím.

Původní Pražák

Já bych to rovnou nechal na sprejerech. Stanice metra nikdy nebyly tak zničené, DPP na nějaké čištění totálně kašle, tak ze by i vozy mely stejný styl, kdyz uz je tak potřeba.

Tomáš

Co metro, ale celá Kampa a okolí. nechápu, proč se dělalo tolik povyku kvůli nápisu na Karlově mostě, když všechny nábřežní zdi i domy okolo jsou posprejované úplně stejně. Zeptal jsem se pochůzkáře policajta a tvrdil mi, že nemají šanci to ohlídat. O kameře policie už někdy slyšela?
S umělou inteligencí by policie dostávala jen hlášky, že někdo domy/metro/vlaky ničí. Vytrénovat takovou neuronovou síť jsme se na ČVUT učili už před lety, takže by to policie dostala zadarmo jako něčí diplomku.

Kalanis

A pak přijde ÚOOÚ.

XYZ

Ne, nejdřív nastoupí ÚOHS. 😀

Juraj

Návrh HMS Design má niečo do seba – rozhodne mi príde lepší v návrhu loga. U superlative.works mi zase o málo viac sedí náter vozidiel.
S novým vizuálom problém nemám, len to logo je zbytočne tuctové.

Majkl

Jo ten se mi taky líbí. Aspoň bychom to měli stejně jako v Bratislavě.

V. K.

Z vítězného návrhu nejsem nijak nadšený, ale vůči konkurenci i tak nejlepší. Škoda, že se nesešly zajímavější návrhy.

pája

Tak to, co vyhrálo, mi nepřijde nejhorší, ale všechny ty návrhy mi přidjou jak od studnetů prvního ročníku středního odborného učiliště grafického.

Sad12cz

Tak ze všech návrhů vyhrálo to nejohavnější (Možná hned po tom od Side2.) Ale i tak si myslím, že nejlepší je to tak, jak to je nyní. A že Hřib a Spol se chce jen zvýraznit na vizualizaci pražské MHD.

Bob

Hřib vůbec netuší, která bije. Ten se nechá vyfotit u čehokoliv, pokud mu úředníci nakukají, že to je moderní a cool.

DJ Train

Absolut súhlas…nevadí,že mhd /IAD je plno miest trauma…v centrálnej mestskej oblasti niekde Non stop prasecak atď…ale na sociálnych sieťach fungujem super….a tak v praxi vyzerá ak mesto vedie aktivista nie manažér

Filias

Ty pruhy jsou celkem dobrý. Jen by měly být vždy na dveřích jako u metra. Takhle je to strašlivě matoucí.

Surio Mario

Kdyby bylo v design manuálu jasně stanoveno, že červený pruh je na šířku dveří + 20 centimetrů na obě strany (jako u metra), tak by to byl jednoznačný návod, který se dá v budoucnu použít pro libovolné vozidlo. Zatímco u návrhu, kde má každý typ vozu pruhy jinak, bude při nákupu nové modelové řady potřeba udělat extra grafický návrh.

Novotny

Barerne to vypada jako jedovaty had rodu Koralovky. Nechapu proc se neco, co nyni vypada v pohode, musi nove soutezit. To aby Ropid ukazal, ze neco dela a nekomu se necha vydelat.

zea

Ropid musí udělat co dostane příkazem takže si odpusťte spekulace. Je ale fakt škoda, když už dnes je 75 % vozidel v trikoloře (minimálně na příměstrských linkách), se kterou je i SčK smířen (obsahuje tu středočeskou modrou) – trvalo to víc než 10 let, že se začne zase od nuly. A vertikální pruhy nejsou z optického hlediska to pravé ořechové – protože mohou způsobovat stroboskopický efekt – jistě vlaky. No a tohle by měli účstníci soutěže vědět – to je odborně fakt mimo. No i když se mi třeba na autobusech ten vítězný návrh líbí nejvíc, a co se týká… Číst vice »

Robert

Odkdy jsou korálovky jedovaté?

Surio Mario

Evidentně si to plete s korálovcem. 😉

Thegrid

A přitom nejhezčí jsou stávající barvy. Už jsem na ně od dětství tak zvyklý že ani nevím zda teď trefím do dveří metra.

Jakub

Jako malý jste patrně taky chodil na nočník a zvládl jste změnu na klasické wc (předpokládám).

To, že je něco zavedeného 20 let neznamená, že je to „správně“ a že to vyhovuje současným potřebám.

Milion plus

Ale tady to tak znamená

Thegrid

A vy bez označení dveří do nich netrefíte nebo na ten nočník?

Jan

A proč vlastně vedení Prahy nenechalo rozhodnout občany hlavního města? Nemají to snad být oni, kteří si mají zvolit na jaký design vozidel MHD se budou chtít v ulicích Prahy dívat?

Jakub

A jak by ti občané měli rozhodnout? V referendu za X desítek tisíc korun?

noerf

Jakub: třeba online skrz zadání jména a rodného čísla.

XYZ

RČ a jméno občas není třeba. Stačí prostě hodit ty návrhy na web a dát hlasovat všem.

XYZ

Víte, ono by bohatě stačilo, jako to udělali v Plzni a kdysi MV. Dali na web návrhy a občané hlasovali, co se jim nejvíc líbí, a to se potom vybralo. Samozřejmě, že se to trochu ve finále zafixlovalo a upravilo k obrazu svému, ale ve výsledku je to to, co si lidi přáli.

Joseph

Mně se nejvíc líbí návrh Heyduk, Musil & Strnad / HMS design (červená spodní část). Vítězný je asi dílem „malá domů“.

Bob

Až na to, že ta dekorativní pavučina na rozích vozidel vypadá, jako by ta vozidla byla nabouraná. Zbytečný exhibicionismus grafiků. Prostě co bylo elegantní a nadčasové a osvědčilo se po dlouhá desetiletí musí teď nějací narcisové za každou cenu zničit a zmršit.

Robert

Po dlouhá desetiletí tu pomalu není ani PID, natož jeho jednotná grafická podoba.

Joseph

To musíte plakat na rameni magistrátu a ROPIDu. Já bych to také neměnil. Ale když už ta změna musí být, tak se mi líbí z pera HMS design.

robert

Jasně. A kdyby vyhrál HMS, tak zase napíšeš, že šla malá domů jim. 😀

Joseph

robert: mluv za sebe, já nepotřebuji svého mluvčího. 😀

robert

Ale já nikoho z korupce neobviňuju, na rozdíl od tebe. 🙂

Jiří 24

HMS vypadá fajn 😅

Kalanis

Lodě Jejího Veličenstva?

Tady na Moravě

Mr. Steinert umi asi hodne cesky „Doprava je ekologickééé“
Teta potopa moďoroš

Bob

https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=781#nadpis6
Toto pravidlo však neplatí vždy. „V praxi řazení iniciálových zkratek k rodu kolísá. Zvláště v případech, kdy jejich původ není všeobecně znám, se tyto zkratky často přirozeně řadí k rodu střednímu, např. ČSAD vypravilo nový posilový spoj, OSN bylo založeno .“
Tedy buď to může být bráno jako známka neznalosti, nebo jako projev toho, že zkratka je významnější a rozšířenější než původní celoslovné označení. Třeba CD jakožto cédéčko by asi nikdo normální nepoužíval v mužském rodu. Podobně DDT, TNT, LSD. Prostě slovo „emhádé“ už je gramaticky trochu jinde než „městská hromadná doprava“.

Bob

Ostatně třeba zrovna PID se používá vyloženě jako akronym v mužském rodu. Rod akronymů se téměř nikdy neřídí rodem původního slovního spojení.

Milion plus

LSD 🤣🤣🤣

DJ Train

Mr Steinert je neúspěšný návrh????Skôr nepodarený plagiát ID Bratislavského kraja v kombinácii s vizuálom Slovak lines Bratislava( môj názor).Miesto toho vyhral vizuál podobný kombinácii vzorov Brněnský drak v MHD + vlaky vo vlastníctve JMK…rozdiel je v tomto,že na JMK sú pruhy červené + biele a vodorovné….Praha ich bude mať červené a sivé zvyslé….

Vzor pre Prahu by som nazval Brno a JMK copy…….

Gratulujem zastupiteľstvu MHM Pha k super voľbe.(myslím to ironicky) prosto amaterizmus s vecou,ktorá je teraz absolútne nepodstatná!

Mýval

Hmm..
a vítězný návrh je zase kopie OeBB. Když vidím toho elephanta v tom novém laku, tak se mi hned vypbaví OeBB cittyShuttle

XXXD

Značná podobnost tam je, ale ten ÖBB je minimálně pro mně o dost hezčí.

XYZ

A HMS design je zase plagiát Wiener Linien …

Mýval

Hmm.. a vítězný návrh je zase plagiát designu OeBB. Vždy když vidím ten design na elephantovi, tak si vybavím OeBB cityShuttle.
Člověk si hold nevybere.. :/

Rochličák

Fajn návrhy pro PID a teď ukažte ty pro DPP…

Myšlenka sjednocení všeho v rámci PID je hodně odvážná a myslím si, že neztroskotá zdaleka jen na penězích (což se dost zveličuje) a autorských právech, ale i na samotné vizuální identitě DPP.

Tomáš V.

Proč by měla vůbec ztroskotávat na penězích? Vždyť tam nejsou v podstatě vůbec žádný náklady navíc.

Rochličák

Ano, proto ta závorka, bude-li přechod trvat dlouho, tak skutečně náklady budou minimální, ale jednak tento argument výrazná část politické reprezentace dosud nepřijala a je to přítěží a jednak si dokážu představit, že by mohly nastat nějaké snahy o urychlení změny vizuálu obecně i spory ohledně těch autorských práv, tam pak těžko říct, kam se to vyšplhá.
Každopádně jsem tím chtěl dát najevo ten konflikt PID s DPP, který má svou identitu a hlavně u tramvají tradiční prvek žluté/zlaté nebo umístění evidenčních čísel, což návrh pro PID nebere v potaz.

Ondra

S těmi nulovými náklady navíc to nebude až tak jednoduchý. Jednotky metra by měly mít lak, který vydrží po celou dobu jejich životnosti, a třeba Škody 15T jsou zase z většiny obloženy probarveným plastem. V obou případech by nemělo být nutné vnější lak vůbec obnovovat, tudíž přelakování do unifiku PID by byly náklady navíc.

Tomáš V.

Vůbec jsem si to neuvědomil, jak jsem převážně autobusový… Moc díky za opravu!

Bob

Do vizuální identity, kterou si DPP zvolí pro své komerční, nikým neobjednávané a nedotované linky, mu doufám nikdo kromě vlastníka a zákazníků mluvit nebude.

Pe.tr

Kdo je vlastník ? Komerční není zdaleka ani procento z obratu . Celé DPP si nevydělá ani na slanou vodu . Je to cca dva tři roky dolití bylo téměř 70% . Zákazníků se nikdo neptal. Absolutně zcestný komentář

Kubrt

Esli ona to nebyla ironie.

Bob

Anebo že by byl právě k věci?

Radek Šindel

Zajímavé je, jak několik návrhů včetně vítězného, nesplňují kontrast podle TSI PRM u dveří. Ty musí být vůči bočnici podle těchto norem v kontrastu, což návrh docela jistě změní.

MajsterN

Hmm, tak z techto navrhu je to fakt ten nejlepsi..
Skoda, ze nemame pro srovnani neco ze svetove spicky – hned me napada art lebedev, tam by problem z konzervativnosti a nacrtkem z 90 let jako u ReDesign problem nebyl 😀 (https://www.artlebedev.com/metro/train/)

Vít Jůza

Dle mého názoru z uvedených vyhrála nejhorší šílenost, ty ostatní jsou přece jen tak nějak decentní. Ale především je to celé blbost.

Martin

Osobne se mi libi vic navrh HMS, byt logo na celech vozu by chtelo zmenit…
Zajimave je, ze zminuji podobnost se Stockholmem, ale vitezny navrh je prakticky kopie Rheinbahn, a nerespektuje linie vozu…

Martin

Vubec mi neprijde spatny ani navrh Side2, ale vadi mi oranzova a pak kousance na vrchu jeji linie… Logo by chtelo dynamictejsi, ale problem je, zda PID vubec bude pouzitelny i pro SID…

David

SID má před sebou už krátký život.

Martin

Jenze stredoceskemu kraji se nelibi slovo Prazska…

robert

Tyhle trapné mravencošvábí války o patriotismu brání dalšímu rozvoji.

Martin

Taky me to stve…

Jaroslav

Dle mého názoru vyhrál nejlepší návrh, ale naprosto nerozumím tomu, proč výrazný červený pruh sedí na dveře metra a vlaku a nesedí na dveře tramvaje a autobusu. Dost matoucí prvek.

TRDLINDA 1 9 8

Nejlepší jsou ty stávající barvy.( po tom co jsem zde vyděl)

David

Vyděl jako vyděsil?

DJ Train

Súhlas…aktuálny vizuál sa v ID zavadza dlhšie obdobie….miesto toho aby sa v tomto u všetkých dopravcov včetně DPP pokračovalo(manažerský zdravé)…a peniaze investovali radšej do vozov ide sa zavádzať niečo nové,prosto amaterizmus v praxi

Bob

Nejen vyděl, ale klydně i vinásob.

Tomáš V.

Pěkně! 😃😃

Kubrt

Jak se posuzuje „dlouhodobá udrzitelnost“ u výtvarného řešení??
Nejvíc se mi líbí HMS 🙂

Původní Pražák

Že přežije personální zemětřesení po příštích volbách. Na což bych si v tomto případě nevsadil.

TPal.

Za mě vyhrál ten nejlepší návrh. 🙂 Pravdou je, že návrh od superlative.works příliš nesedne na starší železniční vozidla (Slon je toho důkazem). Aspoň je to však dobrá záminka pro nové patrové jednotky.

Ale je to jen můj pohled a budu fandit politikům, ať tenhle (zde nepopulární) krok obhájí.

David

Jistě. Nový nátěr urychlí nákup nových nových jednotek. Kolik ti je roků, chlapče/děvče?

TPal.

Neurychlí, to nikde nepíši, resp. pokud to tak bylo chápáno, tak se omlouvám za svou formulaci. Věk si nechám pro sebe, pro diskusi v offline světě.