Autobusy Doprava ve městě

V Plzni má tuzemskou premiéru kloubový autobus MAN Lion’s City 18C

Nový autobus MAN Lion’s City 18C pro ČSAD autobusy Plzeň. Foto: Auto-bus.cz
Nový autobus MAN Lion’s City 18C pro ČSAD autobusy Plzeň. Foto: Auto-bus.cz
Kloubové autobusy vyrazí na trasu z Plzně v pondělí.

Poprvé v Česku nasazuje tuzemský dopravce na pravidelnou linku městský kloubový autobus MAN Lion’s City. ČSAD autobusy Plzeň ho vypraví v pondělí na příměstské linky z Plzně do Vejprnic a Tlučné. Už dnes se na lince objeví nové nízkopodlažní autobusy od stejného výrobce.

Celkem jich dopravce pro provoz z Plzně zakoupil šest. Budou jezdit na linkách 55, 66 a N55 na trase mezi Plzní, Vejprnicemi a Tlučnou. Čtyři z nich jsou standardní dvanáctimetrové. Dva velkokapacitní osmnáctimetrové kloubové autobusy nové generace od německého výrobce vyjedou v Česku vůbec poprvé.

Desetiletý kontrakt

Autobusy jsou vybaveny klimatizací, vnějšími i vnitřními ukazateli či naváděcí soustavou pro nevidomé a v neposlední řadě bezdrátovou Wi-Fi s bezplatným připojením k internetu pro cestující či USB zásuvkami na dobíjení.

V autobusech bude platit zvláštní tarif jízdného stanovený obcemi i předplatné Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Kromě tradiční platby jízdného u řidiče v hotovosti nebo z čipové karty ČSAD autobusy Plzeň nebo Plzeňské karty mohou nově cestující hradit jízdné také prostřednictvím bezkontaktní platební karty.

V rámci celé zakázky ujedou autobusy zhruba 2,6 milionu km, přičemž částka, kterou obce zaplatí dopravci formou kompenzace za 10 let, činí necelých 97 milionů Kč. Obce pro zabezpečení dopravy požadovaly autobusy pořízené nejdříve v roce 2020.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aslanex

V čem se autobus liší od starších generacì Manů?

xyz

Co se týče čtvrtých dveří u kloubových vozů – podle mě je hodně rozdíl v tom, jestli jde o systém s nástupem všemi dveřmi či pouze předními dveřmi. Pokud pouze předními, pak O. K., tři dveře dávají logiku. Pokud všemi, mohou být logické čtvery dveře. Za nelogický však považuji např. Chomutov (nástup pouze předními dveřmi, ale nové kloubové trolejbusy jsou čtyřdveřové). U této linky Plzeň – Tlučná je stav kombinovaný – nástup všemi dveřmi platí v denní době pracovních dnů pro ty, kteří mají jízdenku pořízenu předem. Na druhou stranu, jde o spíše mimoměstskou než městskou linku. Tzn. spíše bych… Číst vice »

Poudy

Jojo a pak někdo dokáže tvrdit že sorry je pěknej autobus. Tohle je pěknej autobus! A absence čtvrtých dveří je u příměsta výhodou. Občas jezdím 3dv 18m Solarisem na 375 z Prahy směr Brandejs a v zimních měsících si velmi rád zalezu dozadu mezi omladinu, je tam krásně teplo a nehrozí tam průvan každý své minuty při otevření dveří.

Lukáš F.

Standardy kvality PID nejsou nastaveny ve prospěch kvalitních a bytelných vozidel, které něco vydrží. Vzhledem k omezení věku flotily se vyplatí kupovat nejlevnější autobusy, které se za 10 let rozpadnou a flotila se zase omladí. Nicméně i ty SORáče zatím drží líp než praskající Citybusy.

robert

Je krásný! 🙂 Těším se, až se svezu. 🙂

Luke

Redakce se opět vyznamenala. Co je prosím “ bezdrátová Wi-Fi”. Existuje Wi-Fi drátová?

Petr Novák

Když toto slovní spojení jsou schopni napsat i na webech, které se přímo této problematice věnují, tak redakci dopravního webu bych to pro jednou odpustil.

AMan

No ale nechybí tomu na konci dveře? Solaris Urbino 18 je asi dál.

Kleist

co je to za nesmysl ? Pokud chtěli 3 dveře mají 3 dveře

liposh

Solaris taky existuje ve verzi se třema dveřama, maj ho dle google v PIDu, na druhou stranu tenhle MAN taky existuje ve verzi se čtyřma dveřama. Ale je to pravda, ta absence dveří vzadu u tohohle busu neuvěřitelně bije do očí. Chápal bych, kdyby to bylo uvnitř jako příměstský bus, ale tohle je prostě městský se třemi dveřmi, což je paskvil…Kolik asi ušetřili v Plzni, že nevzali quattroporte, neboli čtyřdveřák. 😀 Protože kvůli kapacitě busu a dvěma místům k sezením navíc to určitě není 😀

liposh

Mimochodem, čtyři nejnovější typy trolejbusů ze Škody se dodávají do kastlí SOR, přičemž dva z nich jsou ta stará generace SORu, co byla zastaralá a rozvrzaná už v době vzniku. A otázkou je, proč to třeba nemůže být do kastlí MAN? Respektive strašně rád bych věděl ten cenový rozdíl, mezi kloubovým SORem a tímhle (resp.čtyřdveřovým) kloubovým MANem.

Bob

A víte, že o víkendech a večer se na té lince smí nastupovat jen předními dveřmi? A že většina cestujících nastupuje/vystupuje na konečné v Plzni, takže to zdržuje nástup/výstup jen na té konečné?

Martin V.

Tím myslíte co přesně? Low entry bez portálové zadní nápravy a s motorem pod podlahou místo „komínu“? To by se mi taky líbilo. U kloubáků by koncept „low entry“ měl mnohem lepší poměr mezi nízkou a vysokou podlahou než u 12m a 15m autobusů a přitom by měl základní výhodu LE se standardním hnacím ústrojím taky. Málokdo podobné autobusy nabízí, ale zrovna MAN je tuším nabízel.

kakov

a představte si, že příměstské kloubáky Karosa měli běžně troje dveře, Ikarus měl dokonce jen dvoje, Když začali Třemošnou jezdit Ikarusi vyřazení z Prahy, měli poslední dveře dokonce zamčené…

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ikarus_(bus_manufacturer)#/media/File:2019-10-21_Umbau_Bahnhof_Cottbus,_grand_opening_of_Bahnhofsvorplatz_(Ikarus_280_of_Cottbusverkehr,_2_of_2).jpg

PetrB

Třídvéřový Solaris Urbino 18 III. generace má Commet Plus Tábor a je nasazován na páteřní linky MHD. Zajímavostí vozu je, že druhé a třetí dveře jsou výsuvné. (jedná se původně o předváděcí vůz výrobce z výrobní série pro švédské město Stockholm) Fota a informace tohoto vozu: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21265 Další dopravce, který vlastní třídvéřový Solaris Urbino 18 jak III. generace (několik kusů) , tak IV. generace (jeden kus) je dopravce Martin Uher, Mníšek pod Brdy, který jezdí na linkách PID: https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=64&manufacturer=Solaris&ntyp=Urbino+18 Takže Váš komentář je nějak mimo. Záleží na dopravci co si objedná, tak to dostane. Výjimka je Commet Plus Tábor, který… Číst vice »

robert

Nasazovat článkový autobus na páteřní linky, kde se očekává velký počet cestujících, je kardinální volovina. Tuhle jsem v Mostě na lince 5 viděl běžný linkový autobus se dvojími úzkými dveřmi a říkal jsem si, který trotl dělal ty kurzy.

Petr Novák

Jestli vám v tom příspěvku něco nechybí. Podle mě je naopak blbost nenasazovat článkový autobus na páteřní linky, kde se očekává velký počet cestujících. Odstrašujícím příkladem může být třeba linka 67 v Brně, kde stále nikdo není schopen pochopit, že víc lidí se do toho sóla nevměstná a nejsou schopni tam konečně dát ty klouby, které tam měly být už deset let.

Pe.tr

Toto je dobrý autobus , mám je rád , bezproblémové agregáty. Žádný UFO design ale spolehlivý , pracovitý dělník .

Vlk

Pracovitý dělník to je dokud se něco nepodělá. Známe tyto vozidla moc dobře. Ano, všeobecně je znát, že ten MAN je za ta leta opravdu slušné a příjemné auto. Na druhou stranu pokud začnou potíže, tak je to ranec……Znám situce u našich MANů, kdy si značkový servis v Praze účtoval randály peněz za opravy ( závady svítící na displeji ) a za tři dny to začalo svítit znova. Jsou to auta dobrá, ale specielně bych se hoodně rozmýšlel si vzít Němce………

xyz

Tato linka je vůbec zajímavá – je objednávána obcemi vlastně nad rámec krajské objednávky – a proto specifika co do tarifu i co do dopravce (ČSAD autobusy Plzeň jinak „krajské“ výkony letos ztratily ve prospěch autobusové divize Arrivy).

A to již po mnoho let.

Přitom z nasazení kloubového vozu vyplývá, že linka zjevně využívaná je. Tzn. proč ji objednávají (takto specificky) obce a ne kraj? 🙂

Kubrt

Pěkně je to vysvětlené v diskuzi u předchozího článku na toto téma https://zdopravy.cz/obrazem-v-cesku-zacne-jezdit-novy-man-lions-city-18c-64982/

xyz

Aha. Hm, zajímavý vývoj s „plzeňským“ tarifem a následným „vzetím do vlastních rukou“. 🙂

J.K.

Takže kompenzace 37 Kč za km, hodně dobrý…. A to je tam jednorázové jízdné pro dospělého asi 10 korun…

VímVšechnoNejlíp

Fuha, tohle vypadá jak autobus z tohoto století, ne jak sorka.