Doprava ve městě Trolejbusy

V Opavě začne před koncem roku jezdit pětice nových trolejbusů od Škody

Trolejbus Škoda 32Tr s karosérií SOR pro Opavu. Pramen: Škoda Electric
Trolejbus Škoda 32Tr s karosérií SOR pro Opavu. Pramen: Škoda Electric
Opava byla prvním městem, kde trolejbusy Škoda 32Tr začaly jezdit.

Opavskou MHD posílí v příštích dnech pětice nových trolejbusů Škoda 32Tr, kterou si opavský dopravní podnik objednal v únoru u Škody Electric. První cestující by se novými vozidly měli svézt koncem prosince. Smluvní cena je 57,6 milionu korun bez DPH.

Trolejbusy jsou klimatizované a vybavené kamerovým systémem, který sleduje vnitřek i nejbližší okolí vozu. Nové vozy se v Opavě přiřadí k deseti škodováckým trolejbusům s karosérií SOR, které plzeňská firma do slezského města dodala v roce 2018. Tehdy byly (na rozdíl od aktuální zakázky) trolejbusy vybaveny pomocným bateriovým pohonem. Jeden vůz byl o dva miliony dražší než v nynější zakázce. Opava byla prvním městem, kde trolejbusy Škoda 32Tr začaly jezdit.

O poslední zakázku se vedle plzeňské Škody ucházel i další zájemce. Podle zprávy zadavatele se soutěže zúčastnilo ještě sdružení firem Trolejbusy Opava vedené společností Tram for Envi. To nabídlo cenu o 600 tisíc korun vyšší. Podle zprávy zadavatele byl druhým členem sdružení ukrajinský výrobce Bogdan Group. Ten dosud na českém trhu neuspěl.

Vozový park trolejbusů opavského dopravního podniku čítá více než 30 vozidel v typickém červenobílém provedení.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Nové trolejbusy a úplně bez trakčních baterií? Když zastaví na izolovaném úseku, budou cestující tlačit? Připadá mi to poněkud zpátečnické, baterky aspoň na manipulační jízdy a objetí překážky na silnici by snad dnes mohly být už jako standardní výbava. Jakou vzdálenost ujedou nezávisle ty starší (a o 2 miliony dražší) parciální trolejbusy?

Kevis

Jenže trolejbus s baterkami vyjde zhruba o 2 milióny dráž a krom toho se musí počítat s velkými náklady na výměnu baterií po určitých létech. Jelikož baterie nevydrží tolik,co samotný trolejbus

Jan

V dnešní době už by neměl problém vydržet minimálně polovinu životnosti trolejbusu, tedy u nás aspoň 10 let. A pokud to je jen doplňková baterie pro výluky či manipulační potřebu tak musí vydržet celou dobu. Technologie na to existuje.

Honza P

Některé trolejbusy (třeba 31Tr v Brně) mají na nouzový pojezd na stlačený vzduch. Je to třeba když zastaví na odizolovaném úseku. Pokud se v tom někdo vyzná víc, tak budu rád, když mě doplní/opraví

Matti

V Opavě jezdí aktuálně 10 trolejbusů s baterkou a dalších 8 starších s diesel agregátem. 4 spotřebuje jedna linka, která není pod drátem, zbylých 12 si vozí pomocnou výbavu jenom jako drahé závaží. Kolikrát se stalo, že by nastal nějaký mini-blackout a opravdu by tu svoji „zálohu“ využily? Za dva roky možná ani jednou. Když je někde nějaká vynucená výluka, např. kvůli opravě vozovky atd., dopravní podnik stejně nasazuje místo nich autobusy. Za ty peníze co stála ta výbava navíc mohl být klidně jeden nový trolejbus k tomu. Opravdu je to zbytečná investice a ekologický dopad je spíš záporný.

Martin

…snad od soru ne? Skodovka dela elektrovyzbroj…
To je podobne jako bych rekl, ze si z Boleslavi koupim VW Superba…

Martin

Nebo je to uz tak, ze si skoda poptava kastli a podvozky…?

Kubrt

V první větě článku stojí, že dodavatelem vozů je Škoda.

Martin

jj, je to tak…

Kevis

Jestli to nebude tím, že Škoda elektric dodává výzbroj do různých typů vozidel. Do SOR, Solaris

Kubrt

Eh. Škoda dodává výzbroje do trolejbusů Solaris Trolino 12, Solaris dodává kastle do trolejbusů Škoda 26 Tr. Do trolejbusů Sor Škoda nic nedodává, pouze Sor dodává kastle do trolejbusů Škoda 30 Tr (např.). Můj příspěvek je dobré číst v kontextu odpovědi na ten Martinův.

Jan Sůra

Smlouva je mezi Škodou Electric a dopravním podnikem.

Martin

Ok diky…

Jiří

Nevíte. Místo čeho to bude ?

Honza

myslím že to bude místo těch nejstarších solarisů

Pavel Vavříček

Vyřadí všechny zbylé Trollina 12 v II.generaci z roku 2003 a 2004

Jiří

Jo aha. No trochu doufám, že to nepůjde do šrotu. Mohlo by to ještě posloužit někde na východě

Pavel Vavříček

Možná do Maďarska, Bulharska, Polska nebo Moldavska. Do Kišiněvu právě jdou Trollina 18 a 24Tr z Rigy.

Jiří

Jako jsou už starší, ale když se porovná co jezdí na východě. Bude to možná na pár let pomoc

Jiří Kocurek

A když takhle uvažuje Němec, tak je oheň na střeše.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast