lot
Doprava ve městě Trolejbusy

V Mariánských Lázních poprvé vyjíždí nový trolejbus

Trolejbus Škoda 30 Tr pro Mariánské Lázně. Foto: FB Martina Kaliny
Trolejbus Škoda 30 Tr pro Mariánské Lázně. Foto: FB Martina Kaliny

Městská doprava Mariánské Lázně dnes poprvé nasadí do běžného provozu s cestujícími první z osmi nových trolejbusů Škoda 30 Tr od Škody Electric. Na svém facebookovém profilu to uvedl starosta města Martin Kalina. Půjde o nasazení na linku 7, trolejbus vyjede z konečné u Antoníčkova pramene.

V Mariánských Lázních dochází k modernizaci vozového parku, ve městě bude jezdit celkem osm nových trolejbusů vybavených bateriovým pohonem, díky kterému může vozidlo v režimu elektrobusu ujet v běžném režimu i více než dvanáct kilometrů. Karoserie je od SOR Libchavy.

„Zatím jsme zákazníkovi předali první čtyři vozy, s dopravcem jsme také spolupracovali na proškolení řidičů,“ sdělil obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr a dodal: „Využití tohoto typu trolejbusů s bateriemi není omezeno jen na trolejovou síť a jejich nasazení je tedy značně flexibilní.“

Trolejbus Škoda 30 Tr je dvanáctimetrový třídveřový trolejbus, jehož veškerá elektrovýzbroj je uložena v kontejneru na střeše vozidla. Komfort cestujících zvyšuje plná nízkopodlažnost vozidla a snazší nástup a výstup pasažérů je usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění i přehledný informační systém.

Město nové trolejbusy objednalo loni v srpnu, zaplatí za ně 100,6 milionu korun bez DPH. Dosáhne přitom na dotaci z Integrovaného operačního programu (IROP), který pokryje 80 % nákladů. Původně přitom figurovalo jen mezi náhradními projekty, dostalo se na něj až po navýšení prostředků v IROP.

Pro trolejbusovou dopravu v Mariánských Lázní jde o klíčovou vzpruhu, ještě před několika lety (především do roku 2014 za vedení ODS) byla odepisována a chystal se její útlum. Mariánskolázeňská MHD je nejmenším trolejbusovým provozem v tuzemsku (když nepočítáme pokusy v Praze), délka sítě je zhruba 11 kilometrů. Osm vozidel pro pokrytí provozu postačuje.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Čeněk

A co bude se staršími trolejbusy?

Jiří 24

Ehmmm, kde je klima pro cestující? 😅

robert

Proč sis o ni neřekl?

Josef

Zrejme do tehle koncin jeste nedorazila, bohuzel si myslim, ze v dnesni dobe uz to je velka chyba neporizovat klimu pro cestujici, rok od roku to bude horsi v lete.

Jáchym Klimko

Vlastně by mě zajímalo, zda o klimě v ML uvažovali a jestli není záměr, že ji nové vozy nemají. Vlastně bych i pochopil, proč ji nemají –délky linek jsou malé, vzdálenosti zastávek také (časté otevírání dveří), na zastávkách se čeká déle než normálně, protože dochází k nákupu jízdenek u řidiče a nastupuje se pouze vpředu, ML jsou malé město bez velkých městských tříd, kde dojde k rozpálení trolejbusu. A v poslední řadě je cena. Já jsem rád, že se to povedlo. V ML byl velký strach o zachování trolejbusové dopravy.

Josef

Vzdycky se najde spousta duvodu, proc tam tu klimu nedat, ale verte, ze v pripade, ze ten trolejbus tady bude jezdit 10-15 let a pokud to bude pokracovat s teplem a suchem tak jak doted, tak to bude moc prijemny cestovani. Chapu, ze se u nas primarne hledi hlavne na cenu, ale tahle nekvalita postupem casu bude lidi odrazovat a budou volit presuny vlastnimi prostredky, kde bude alespon jistej komfort.

Ondros

Zajímalo by mě, kolik by se bývalo muselo připlatit za novou kastli řady NS. Prý starou Mariánky dostaly proto, že byl velký tlak na cenu. Teplice a Opava už nové kastle měly dřív. To je podobný příběh jako kastle od Solarisu pro Chomutov.

Josef

Co jsem ja slysel, tak Chomutova ma starou kastli kvuli tomu, ze nova jeste nebyla tou dobou v dane konfiguraci homologovana (nahon na stredni) a mozna i v ramci nejakych uspor a rychlosti dodani. Ale i tak starsi kastle Solaris vypada o dost lip, nez tahle hruza od SORky, v novy generaci treba ten zadek Solarisu nic moc, ale SORka je porad designem nekde v devadesatkach

PetrB

Pto doplnění:
„Podařilo se nám získat dotaci nějakých 40 milionů z Ministerstva dopravy. To pro nás znamená, že zrekonstruujeme měnírnu, kde se předpokládá částka přibližně 25 milionů, a navíc opravíme i část trolejového vedení v ulicích. Na zbývající část intenzivně hledáme další dotační titul,“ řekl starosta Mariánských Lázní Martin Kalina.

Zdroj:
https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/marianske-lazne-trolejbus-mestska-hromadna-doprava-vymena.A190817_495960_vary-zpravy_ba

Jáchym Klimko

Jop, vozy jsou jen část problému. Druhá část je infrastruktura, která je často ve strašném, stavu – je dobře, že do toho město jde i na této frontě.

Kubrt

Budu za rejpala, ale: popisek fotky by byl lepší „Trolejbus Škoda 30Tr pro mariánské Lázně zachycený ve vozovně Karlov v Plzni“ a délka sítě v ML je asi 11 km; těch 40 je součet délky linek, což není moc informativní číslo, zejména v případě provozu ML.

smoula

Souhlas. Jsem z Mar. Lazni a foto u clanku neni foceno v M.L.

robert

Těch 40 km bylo v předchozím článku. Teď je to tady správně.

Kubrt

Protože to pan Sůra opravil 😉

Eduard

Tak ať dlouho a bez problémů slouží.