MHD v Mariánských Lázních oslaví 120 let

Trolejbus Škoda 30Tr v Mariánských Lázních. Foto: SPVDTrolejbus Škoda 30Tr v Mariánských Lázních. Foto: SPVD

Na počátku 20. století byly Mariánské Lázně v oblasti veřejné dopravy velmi progresivním městem, které tramvajovou dopravu zavedlo jen několik let poté, co začaly jezdit ve světě.

Mariánské Lázně letos oslaví 120 let od zavedení městské veřejné dopravy. Hlavní oslavy proběhnou v květnu.

Společnost pro veřejnou dopravu (SPVD) ve spolupráci s provozovatelem MHD společností Městská doprava Mariánské Lázně DML připravila na duben 2022 dvě tematické přednášky, z nichž ta první bude spojená s promítáním historických fotografií. Některé z nich uvidí obyvatelé města úplně poprvé. Přednáška nazvaná Trolejbusy ve světě a v Mariánských Lázních, se uskuteční 7. dubna 2022 od 18:00 hod. v Hudebním sále Základní umělecké školy F. Chopina. Hovořit budou členové SPVD a profesí odborníci na historii i moderní provoz veřejné dopravy v Česku. Vstup je zdarma. Druhá přednáška s názvem Mariánské Lázně a městská doprava budoucnosti proběhne 28. dubna 2022 od 18 hodin na témže místě. Zaměří se na moderní trendy v oblasti MHD, a to včetně provozu trolejbusů i elektrobusů.

Trolejbusům předcházely tramvaje

Historie MHD v Mariánských Lázních začala  12. května 1902, kdy byla  uvedena do provozu 2 km dlouhá tramvajová linka. Spojovala hlavní nádraží se zastávkou U Hodin, která dnes nese název City Service.

„Na počátku 20. století byly Mariánské Lázně v oblasti veřejné dopravy velmi progresivním městem, které tramvajovou dopravu zavedlo jen několik let poté, co byl tento dopravní prostředek poprvé úspěšně uveden do běžného provozu ve světě. Větší Karlovy Vary paradoxně nikdy tramvaje ani trolejbusy do města zavést nedokázaly,“ připomíná historik a publicista Miroslav Klas.

Po druhé světové válce byl však tramvajový systém velmi opotřebovaný, a tak bylo rozhodnuto o přechodu na trolejbusovou dopravu, která se pro dopravní potřeby města velikosti Mariánských Lázní jevila jako vhodnější. Prvních pět trolejbusů typu Škoda 7 Tr zahájilo provoz 27. dubna 1952 opět na trati od nádraží do centra lázeňského města, tentokrát však až na Mírové náměstí. Postupně se však trolejbusy rozjely také k Lesnímu prameni, do Úšovic, na Panská Pole a nakonec i na meziměstské lince do Velké Hleďsebe. „Ukázalo se to jako šťastné řešení, protože to umožnilo do dnešních dní udržet ve městě nadstandardní úroveň městské dopravy. Mariánské Lázně tak mají pořád svojí městotvornou dráhu!“ míní projektový manažer městské dopravy v Plzni Jiří Kohout.

Trolejbusy jen od Škody

Trolejbusová vozidla do Mariánských Lázní dodával po celou dobu jediný výrobce, a to plzeňská Škoda. První vozy dodala ještě továrna v Plzni-Doudlevcích, po roce 1960 byla výroba přestěhována do Ostrova u Karlových Varů, aby se v roce 2004 opět vrátila do Plzně. Díky blízkosti města a obou továren se některé nové typy trolejbusů zkoušely i v Mariánských Lázních. „Asi nejzajímavějším příkladem je zkušební provoz dvou vozů Škoda 14 Tr zahájený roku 1974. Trvalo 7 let, než začal být vyráběn sériově, pak se však stal úspěšně exportovaným například i do USA. Proč tomu tak bylo, budeme na přednášce vyprávět,“ slibuje jeden z přednášejících servisní technik trolejbusů Jiří Šplíchal.

Prezentací všech tří odborníků bude provázet Martin Leška, projektant dopravních staveb, jenž má nyní na starosti např. projekt nové trolejbusové trati v Plzni. Všichni zároveň tvoří část autorského týmu dvou rozsáhlých publikací 80 let Plzeň trolejbusová a 85 let výroby trolejbusů Škoda vydaných v roce 2021, které byly dosud úspěšně distribuovány do více než 15 zemí světa. Pro zájemce o koupi budou po přednášce k dispozici za cenu 660 Kč/kus.

Oslavy výročí 120 let MHD v Mariánských Lázních budou vrcholit o víkendu 14.–15. května jízdami historických trolejbusů a autobusů ve městě. Na ně ještě 21. května naváže Den otevřených dveří trolejbusové vozovny Úšovice. Kompletní program je na stránkách MDML.

Tagy Mariánské Lázně Městská doprava Mariánské Lázně MHD Mariánské Lázně Společnost pro veřejnou dopravu
9 komentářů