Infrastruktura Stavebnictví Železnice

SŽDC zrekonstruovala trať z Varů do Mariánských Lázní

Rekonstrukce tratě Karlovy Vary - Mariánské Lázně. Autor: SŽDC
Rekonstrukce tratě Karlovy Vary - Mariánské Lázně. Autor: SŽDC

Správa železniční dopravní cest opravila lokálku mezi dolním nádražím v Karlových Varech a Mariánskými Lázněmi. Z tratě tak zmizely pomalé jízdy. Správci železnic práce slavnostně uzavřeli dnes, což oznámili v tiskové zprávě. Vlaky ale na obnovené trati jezdí už od srpna.

Traťová rychlost je 60 kilometrů za hodinu, na některých místech však vlaky musely jezdit mnohem pomaleji. „To se díky stavbě podařilo odstranit, nyní zvládnou jízdu mezi oběma lázeňskými centry za přibližně hodinu a čtvrt,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Trať označená v jízdním řádu číslem 149 je dlouhá 53 kilometrů a vede z velké části chráněnou oblastí Slavkovský les. Modernizace železničního svršku a spodku byla provedena na přibližně polovině délky trati, v obloucích byly použity ocelové pražce tvaru Y. V úsecích, kde došlo k výměně železničního svršku, byla položena bezstyková kolej. Rekonstrukcí prošlo 25 přejezdů, 19 mostů a 53 propustků.

Oprava vyšla na 830 milionů korun bez DPH, z toho většinu zaplatí evropské fondy.

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Dobře sice, že se opravilo cokoliv. Ale otázkou proč, když investují téměř miliardu převážně na polovině trati, se nezvýší místy rychlost. Třeba na 80. Odpovím si, že by proto, že to opět není připraveno? A rekonstrukce se proti zvýšení rychlosti musí déle schvalovat? Částka na km je na poměry sždc sice poměrně nízká..

    • Ano, asi to bude náhoda. Když ve videu (vytvořeném ze strany SŽDC, viz odkaz níže) vidím, v jakém stavu trať před rekonstrukcí byla, tak její reko zjevně byla potřeba, ať už po ní jezdí dopravce modrý, žlutý, oranžovo-zelený nebo třeba puntíkatý.

  • Pánové Valenta a Řehák z Ministerstva dopravy ČR chtějí pro zvýšení rychlosti ETCS za stovky miliónů korun.Stačilo by jezdit podle předpisu D 4 – radioblok za náklady v řádu pár desítek miliónů.

    • No tady by asi nebyl ani problém v ETCS, bez toho se dá až do 100km/h, ale otázka je jak je ta trať vedená a jestli by tam nebyly zbytečné schody, jaké jsou kde výhybky a pod.

      • Problém se v tomto případě nejmenuje ETCS, ale D3, proto těch 60 km/h. Nicméně vzhledem k trasování by se tam moc úseků rozumné délky s vyšší rychlostí stejně získat nedalo.

  • I tisková zpráva SŽDC https://www.szdc.cz/pro-media/tiskove-zpravy/k.vary-marianske-lazne.html se drží pojmu REKONSTRUKCE (tzn. provedení větší údržby), nikoliv MODERNIZACE atd. V těchto „mantinelech“ (kdy se stavby tím pádem mj. netýkalo ani územní řízení atd. – ?) chápu, že nebylo možné čekat zázraky. Z toho videa je patrné, „po čem se taky jezdilo“ (a na jiných tratích něco podobného, resp. snad ještě horšího, došlo k jejich prohlášení za nesjízdné – zdravím do Kácova).

    Jízdní řád 2019 (viz https://www.szdc.cz/provozovani-drahy/knizni-jizdni-rady-181209/k149.pdf) již zohledňuje nové paremetry tratě; oproti dosavadnímu JŘ (viz https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k149-180610-01.pdf) dochází ke zkrácení cestovní doby „z konečné na konečnou“ o 4 – 5 minut.

    Docela škoda, že na trati je aplikován zvláštní netaktový, resp. hlavně nesymetrický model, kdy mj. v Mariánských Lázních nejsou zajištěny přípoje k expresním spojům či od nich. Takto je provoz na této trati poměrně izolován od dalších částí železniční sítě.

    • To je vždycky buď a nebo. Pokud chci zajistit krajskou dopravu, musím vázat především na krajské spoje (zastávkové, spěšné, rychlíky). Expresy, pokud už jimi tedy jede někdo s cílem na lokálce (pro dálkovou dopravu až do Varů stejně nepříliš využitelné), by se daly řešit třeba nádražní restaurací či kavárnou v Mariánských Lázních, kde by si člověk po delší části cesty odpočinul. Stejně tak asi nepojede denně, pokud tedy expres nesupluje právě krajskou dopravu…

      • Pokládáte falešné dilema – ony rychlíky (jde o spoje v kategorii R; pouze mezi Prahou a Plzní jedou bezzastávkově, proto jsem si dovolil je nazvat expresními spoji) jsou jedinou taktově vedenou linkou přes Mariánské Lázně po trati č. 170.

        Krom toho „odpočinek v restauraci“ atd. je rovněž nesmyslným argumentem v situaci, kdy přestup se koná téměř na konci (nebo v opačném směru jízdy naopak na začátku) cesty.

        Otázka, zda přestupování je/není denní, je úplně irelevantní. U přestupních vazeb je vhodné, aby byly dobře zajištěny tak jako tak.

      • To by také nemusela být pravda – při systémovém křižování v Bečově nad Teplou v S:00 h, ostrých obratech v žst. KV dolní n. a jízdní době Bečov – KVd okolo 28 – 29 minut je cíl na dosah ruky. Na dosah toho, co by se dalo zvládnout projížděním některých zastávek mezi KVd a Bečovem v období špičky (tak, že základní 2 h takt by i pro ty projížděné zastávky nadále byl zachován).

        Každopádně, zde v diskusi tuto nesystémovost stejně neovlivníme/nevyřešíme.

  • Tak díky,alespoň trochu pozitivní zpráva….Kde jsou ty časy,když zde jezdívaly rychlíky do Karlových Varů…

        • Ne 2 minuty zkrácení oproti dnešku. 4 – 5 minut (jak píšu) zkrácení oproti dnešku. (resp. 2 minuty zkrácení oproti času deklarovaném v tiskové zprávě SŽDC). Nutno zopakovat, že šlo o provedení ÚDRŽBY tratě – ne investice**. V takovém případě je zkrácení jízdních/cestovních dob pouze milým bonusem a v tomto případě jej tedy bylo dosaženo.

          ** Totéž (tzn. údržba, ne investice) mimochodem platí i pro úsek Zruč – Kácov – Rataje zast. Tzn. údržba = nebylo potřeba územní řízení a další „razítka“ atd.

          • Xyz
            Nemohla to být „údržba“.
            Údržbu má sždc provádět ze své podstaty a v rámci vlastního rozpočtu. Jelikož na tuto akci byly čerpány prostředky z dotačního programu EU, tak se jedná o něco jiného. Třeba „investici“. I když to mě taky nejde přes pysky. Spíš bych terminologii viděl jako generální opravu. Ovšem i v takovém případě je využití dotací dikutabilní.

    • To mi ještě nepřijde tak zlé… někde máte 30 km za 60 a více min. Prostě by to chtělo na všech lokálkách místo 50 aspoň 70 km/h

  • Jsem rad, ze se rekonstruuji i regionalni trate, skoda jen, ze se nepodarilo snizit dojezdovy cas mezi obema mesty pod 1h…

    • To by holt alespoň někde museli zvednout 60 na 80 (nebo zkrátit prostoje, jsou-li nějaké). Proč by to ale dělali, že…

  • To opravdu nešlo zvýšit traťovou rychlost aspoň na 80 km/h? Takhle je z toho stále jen nekonkurenceschopná lokálka s parametry jak za císaře pána. Mimochodem, k čemu ty pražce Y? V čem jsou lepší než standardní?

    • Nešlo, to by museli zrekonstruovat všechny přejezdy na trati zabezpečené pouhým výstražným křížem na zabezpečené přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Neb bez dynamického zabezpečení mohou být v České republice železniční přejezdy pouze na tratích s traťovou rychlostí do 60 km.h-1.

      A takových přejezdů tam jenom při zběžném pohledu je aspoň 10, krát 6 mil. Hned minimálně 60 mil. navíc…

      • Aha, takže cca 60 milionů navíc u rekonstrukce za 830 milionů, aby vůbec měla nějaký smysl, je příliš moc. To dává velkou logiku…

        • Ono to bude tak, že se nad tím, že by se tam dala zvýšit i rychlost na SŽDC nikdo nezamyslel a navíc to beztak nikdo nepožaduje (tím myslím objednavatele dopravy). Prioritou byla rekonstrukce a udržení provozuschopnosti tratě – nic víc. A tato rekonstrukce případnou modernizaci tratě v budoucnu nevylučuje… Ovšem to jsme v říši snů…

          • Vašek
            Ano. Patrně se nad tím nikdo nezamyslel. Ani na sždc ani na ministériu a ani na kraji. To by se totiž musel použít mozek.
            A rekonstrukce v budoucnu?
            Kvůli dotaci EU, nejdřív za deset let.

            • X 1: mohu se zeptat co víte o přidělování financí na investice z MD a EU? Dle Vašich vyjádření mám pocit, že jste hodně zasvěcený odborník!

              • Kulica
                O přidělování dotací EU vím dostatečně. Zejména s ohledem příbuzných a nato i známých v Bruselu. Stejně jako v jiných zemích.
                Mám přehled o tom, jak mělo probíhat přidělování dotací po roce 2004 a jak to bylo poté Národnímy klientelisty pozměněno. Včetně předpisů a norem.
                Mám přehled o pravidlech čerpáni dotací v zahraničí. Zejména A,D a E.
                Mám přehled o projektech které byly například vyřazeny z Ten-t, protože trať se ukázala nevhodnou pro cargo vlaky nebo ji nemohou využívat v mezinárodně schválených parametrech (zatížení, délka, rychlost).
                Velmi mnoho čtu, a tudíž si dokáži dát věci do souvislostí a následně je analyzovat.
                Přestože se tituluji jako Hanácký hotentót, považuji se za evropana a tím pádem jsou předmětem mého zájmu odborná periodika napříč evropou.
                Ačkoliv v rodině máme odborníka na dopravu, sám jsem se jí donedávna nezabýval.
                Co se týče dotačních prvků EU nebo národních dotací, je mi to celkem fuk. Za dobu členství naší země se pravidla jejich využití obrátily naruby, včetně prováděcích protokolů.
                Ale když Vám to prochází, tak proč ne. V Bruselu už mají v dotacích takovej guláš, že se jim ani nedivím, že na to dlabou.

      • Zvýšit ryhlost nad 60 km/h by taky znamenalo vrátit na trať provoz podle D1, tedy komplet nové traťové i staniční zabezpečovací zařízení (možná kromě Bečova). To by byly hned jiný cifry.
        Šlo by to tedy mnohem levněji řešit radioblokem, ale ministerstvo řeklo ne.

    • já jsem na ty pražce taky čučel, ale asi oni ty pole skládali až na místě, ale jak budou pod makadamem poradí si stím zbíječka?

    • Zjednodušeně k pražcům: Y ocelové pražce se využívají v tratích s malými poloměry, tak aby mohla být svařena v bezstykovou kolej. Y-pražce mají oproti standartním příčným pražcům vyšší tuhost a lépe tak brání vybočení kolejnic.

      • Dle mého názoru se v budoucnu pražce Y ukáží jako špatná volba-ano, mají výše uvedené vlastnosti, nicméně se dají nahradit pražci B03+ pražcové kotvy a vlastnosti svršku jsou ještě lepší ve vztahu k nápravovému zatížení tratě. Vyšší pořizovací cena je kompenzována nižší cenou pokládky a údržby(pražce Y se musejí podbíjet výhybkovou podbíječkou-cena je oproti traťové podbíječce cca o 40% vyšší).
        Hlavní nevýhodu vidím právě v tom, že trať vylučuje průjezd čehokoliv těžšího a tím se degraduje hustota žel. sítě…

        • Jak Y pražce vylučují průjezd „čehokoliv těžšího“? Jsou i v úsecích trati Veselí-Jihlava a tam je D4. Děkuji.

        • Y pražce jsou vloženy do kolejí u nás od roku cca 2004 a neukázaly se jako špatná volba – naopak. Není jiný pražec, na kterém svaříte bezstykovou kolej v tak malém poloměru jako na Y pražci (ani betonový B91S s pražcovými kotvami). Další jeho výhoda je, že nepotřebuje štěrk za hlavou, tj. nepotřebuje tak široké kolejové (štěrkové) lože.
          Zatížení na těchto pražcích je limitováno tvarem kolejnice, tj. 49E1 = 22,5 t na nápravu, 60E2 25 t na nápravu .. zkuste k tomuto typu pražců ještě něco nastudovat. Jeho použití je schváleno do tratí s menším zatížením, což odpovídá tratím, kde je použit.
          Mám obavy, že Váš názor není správný … ale to je vaše věc.

          • O jakých poloměrech je tu řeč? Menší než 250 m? Na koridoru (Brno – Blansko) jsou poloměry tuším od 285 metrů a tam pražcové kotvy jsou na každém třetím(?) pražci.

            • Třeba až do 150 metrů.
              Trať Brno – Blansko je plná malých poloměrů, ale ne tak malých, aby byl problém svařit bezstykovou kolej (omezení vycházející s předpisu). Pokud jsou kotvy na každém třetím pražci, tak ještě to není ten nejmenší poloměr pro B91S s 60E2, poslední varianta je kotva na každém pražci (do poloměru oblouku 200 m). Navíc je to koridorová trať s vyšším zatížením, tj. ne pro Y pražce. Ono tyto pražce se používají jen do míst, kde je to nutné, tj. oblouky velmi malých poloměrů + místa, kde na pláni vychází malá koruna kolejového lože.

              Předpisy určují v jaka malém poloměru lze použít jaký tvar kolejnice, jaké pražce a kolik pražcových kotev tam musí být aby to bylo stabilní.

  • Již se všichni těšíme, až se ozve uživatel Souprava – Bobík – Matyášek se svým hodnocením zbytečně vyhozených peněz a opěvováním autobusů a úžasné cyklostezky na zbytečné trati …

    Jinak se jedná o překrásnou trať spojující dvě významná lázeňská města a s krásným Bečovem a hradem uprostřed. Zlepšení parametrů tratě přijde vhod nejen četným turistům využívající trať.

    • No jo, ale parametry 53 km, 75 minut jízdní doba, to už snad nemůže bavit any ty turisty. Na “normálních” tratích se za stejnou dobu posunete klidně o dvojnásobný počet kilometrů. Na nějaké pravidelné dojíždění to taky nevidím, časově je to neúnosné. Nedivím se pak, že nákladné rekonstrukce obdobných tratí vyvolávají u čtenářů neshody.

      • Panoramix
        V podstatě máte pravdu.
        Samozřejmě že trať by šla zrychlit. Na lokálkách ve Schwarzwaldu nebo i v Alpách jezdí rekonstruované lokálky 80 i 100km/h. A ani přiroda si neztěžuje. Po rekonstrukcích vznikly pevně dané pěšiny, s pevněvně danýmy přejezdy či přechody. Propustky pro žabyčky. Za vykácené nepůvodní stromy na hmotu, se vysázely u trati nižší prapůvodní dřeviny a křoviny. Jde jen o to mít vůli (ze strany sždc a min.dopravy) a kvalitní projekt.
        Fyzika je potvora ale jinde ji dokáží využít na maximum, ku prospěchu efektivity provozu.
        Jinak, jsme zde svědky zakonzervování další tratě do muzeální podoby. Tentokráte v období C&K mocnářství. Třikrát hurá, ať žije Jeho milost císařpán. A hlavně mávat, máávat.
        A to vše za dotace EU.
        Co na to NKÚ ?!?
        A co na to Jan Tleskač?

        Jdu blejt, velebnosti.

        • Máte jistě pravdu, ale zde šlo o pouhou rekonstrukci (aby se trať vlivem zanedbané údržby nerozpadla úplně), o nic víc… Nešlo o žádnou modernizaci, kterou by někdo musel schválit a hlavně zdůvodnit…

          • Když si bude dělat kompletní generálku baráku za dejme tomu milion, taky ponecháte původní, už nevyhovující dispozice, nebo to rovnou uděláte pořádně, aby to nejen nepadalo, ale i vyhovovalo současným potřebám, i za cenu, že to to bude stát třeba 10% navíc?

              • Zase: proinvestujeme stovky milionů a rychlost je 60 za hodinu? To fakt připadá v pořádku i zastáncům… čeho vlastně?
                Jediné pozitivní: nevidím žádný eurobeton ani modré zábradlí. Trať je příjemná na výlety z lázní do lázní. Pomohla asi i omezení ze strany CHKO, tak to má být.
                A pro příště: tu podbíječku tam poslat za míň něž za 60 let.

Newsletter

Partneři


Výběr editora