V Kolíně začíná stavba výtahů na nástupiště. Nový podchod vznikne z tunelu pro zaměstnance
Cena zakázky výrazně stoupla, podchod bude průchozí.
Správa železnic začala dnes se stavbou, která měla podle původních plánů být několik let hotová. Začala s budováním podchodu pod kolínským nádražím, poprvé vzniknou v důležité stanici české železnice i výtahy pro bezbariérový přístup.
Slavnostní zahájení stavby přitáhlo dnes hned dva ministry vlády (Martin Kupka a Vít Rakušan). Poklepali na stavbu na nádraží, které prošlo modernizací v roce 2010, ale tehdy se na bezbariérový přístup zapomnělo. O pár let později nastalo další zdržení: od roku 2020 až do podzimu 2023 se nepodařilo vybrat zhotovitele. Původně se mělo začít stavět v roce 2020.
Proměnou projde stávající technologický tunel, stane se z něj veřejný podchod. „Přibudou tak nejen nová schodiště, ale i výtahy. Pohyb navíc usnadní prodloužení tunelu až do Starokolínské ulice, kde by na něj v budoucnu měla navázat nová lávka přes Labe,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Stavební práce budou probíhat za provozu. Letos Správa železnic počítá se snížením rychlosti projíždějících vlaků. Později bude docházet k dílčím omezení na jednotlivých nástupištích.
Vítězem soutěže, do které přišly čtyři nabídky, se stala společnost IR.Construction. Jde o firmu, která je z minulosti známa jako Rekultivace Ústí nad Labem. Správa železnic v zadávacím řízení nechala firmě nezvykle dlouhý čas na doplnění referencí v porovnání s jinými soutěžemi. Hotovo má být do konce roku 2025.
Současně se v celé stanici nainstaluje nový orientační a informační systém pro cestující. Potřebnými úpravami projde trakční vedení a v souvislosti s přístupem do podchodu také nástupiště včetně zastřešení. Stavební práce se budou týkat rovněž administrativní budovy u přednádraží. Kromě toho se vybuduje přeložka kabelovodu.
Předpokládaná cena zakázky v poslední soutěži byla 389,9 milionu korun. Ještě v říjnu 2019 Správa železnic uváděla, že úpravy vyjdou na 216 milionů korun. O pár měsíců později zastropovala v první soutěži cenu na 363 milionech korun, přesto se do tendru nikdo nepřihlásil. V posledním pokusu Správa železnic stanovila maximální cenu na 423 milionů korun.