V Bernu začaly vozit cestující nové tramvaje od Stadleru, staré vozy město daruje na Ukrajinu

Letos vyjede postupně osm nových tramvají.
Cestující ve švýcarském hlavním městě od dnešního dne začaly vozit úplně nové tramvaje. Po měsících testování vyjely do ostrého provozu v Bernu tramvaje Stadler Tramlink. Nasazení nových vozidel umožní vyřadit i nejstarší tramvaje z provozu. Ty ale nečeká šrotace, ale další éra v provozu. Bern je věnuje ukrajinskému Lvovu. Švýcarská společnost je vyrobila ve svém závodě ve španělské Valencii.
Do konce roku má vyjet postupně osm nových tramvají, objednáno je 20 obousměrných a sedm jednosměrných tramvají. Hodnota zakázky je 125 milionů franků, tedy necelé tři miliardy korun za 27 tramvají. Součástí je i opce na dodávku dalších až 23 kusů. Stadler získal zakázku v roce 2019, když porazil Siemens a CAF.
Nová tramvaj je sedmičlánková a 42,7 metru dlouhá. Vozy mají 68 míst k sezení (jednosměrné), resp. 52 (obousměrné). Tramvaje budou kompletně nízkopodlažní, chybět nebude prostor pro přepravu vozíčkářů či kočárků. Tramvaj bude mít celkem sedm dveří v případě jednosměrné verze, šest u obousměrné. Postupně mají nahradit starší tramvaje Düwag/Vevey a RBS z 90. let minulého století a současně navýšit provozní kapacitu na lince č. 9. V Bernu je v provozu pět tramvajových linek, dopravce má 48 tramvají.
Kompletní technická data o nové tramvaji jsou zde.
Tramvaje Duewag/Vevey Be 4/8 jsou z let 1989 až 1990. Z dvanácti tramvají má zamířit do Lvova celkem jedenáct vozů, dvanáctý zůstane v Bernu jako historický exponát. K přesunu tramvají má dojít na počátku příštího roku.