Autobusy

Ústecký kraj nesmí koupit nové autobusy, ÚOHS zamítl rozklad

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine
Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) proti prvostupňovému verdiktu, který zakázal plnění rámcových smluv se společností Scania a Zliner na dodávku nových autobusů v hodnotě přes miliardu korun. Podle kraje smlouvy dál platí.

Zamítnutí rozkladu potvrdila mluvčí ÚOHS Milena Marešová. Detaily k rozhodnutí ÚOHS zveřejní až poté, co si převezmou rozhodnutí všichni účastníci řízení. Zákaz plnění smlouvy vydal ÚOHS v dubnu letošního roku, protože podle názoru úřadu DSÚK využila jednacího řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem. Podle verdiktu ÚOHS byly podmínky řízení nastaveny diskriminačně, například minimální délkou autobusu či šířkou dveří.

DSÚK si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru. ÚOHS začala jednat na návrh společnosti SOR Libchavy.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.

Detaily o důvodech prvostupňového verdiktu ÚOHS zveřejnil v dubnu poté,  co DSÚK přišla s tvrzením, že verdikt je nespravedlivý a nezákonný.

Stanovisko  DSÚK

Dopravní společnost Ústeckého kraje s těmito rozhodnutími nesouhlasí, považuje je za nezákonná a krajně nespravedlivá. Z původních několika desítek námitek SOR a čtyř výhrad ÚOHS zůstal jeden jediný důvod pro uložení zákazu: požadavek na objem palivových nádrží autobusů, který byl dle předsedy ÚOHS diskriminační. Tento požadavek však autobusy SOR bez problémů splňují, a předseda ÚOHS neuvedl, který jiný výrobce či dodavatel měl být diskriminován. Odůvodnění obou rozhodnutí je tak naprosto absurdní a nedává žádný smysl. DSÚK je proto přesvědčena, že zmíněná rozhodnutí nemohou obstát a bude se proti nim bránit správní žalobou.

Stanovisko náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka

DSÚK již avizovala, že se bude bránit soudní cestou. Společnost má moji důvěru a plně stojím za vším, co doposud uskutečnili.

K samotnému rozhodnutí předsedy ÚOHS:
Bohužel nejsem vůbec překvapen, jak předseda rozhodl, zvláště když se ví, jakým způsobem a koho si nominuje do rozkladové komise – rodinné příslušníky, kamarády a podobně.
Prapodivné je i to, jak rychle rozhoduje – když je potřeba, tak velmi rychle, v jiných případech velmi pomalu. Nás již také předseda ÚOHS historicky poškodil tím, že rozhodoval v jednom daleko jednodušším případu ohledně výběrového řízení na dopravní obslužnost rok a půl (!!!), kdy nakonec konstatoval, že bylo vše v pořádku, ale tato oblast díky zdržení spadla do klína dopravci BusLine.
Nejde přehlédnout i velmi nadstandartní styky pana předsedy s určitými podnikatelskými subjekty, které jsou například touto kauzou přímo dotčeny.

Tato instituce už dávno ztratila význam úřadu, který má ochraňovat hospodářskou soutěž, neboť dlouhodobě dělá pravý opak. Nevybírá se kvalita a dobré služby, ale státní instituce se v soutěžích soustředí na to, aby to náhodou nevadilo ÚOHS, který i svým nerozhodnutím v zákonné lhůtě může ovlivnit celou soutěž.

Zvláště předseda ÚOHS měl být už dávno odvolán za to, jakým způsobem a ve prospěch koho rozhodoval, rozhoduje, a dokud ho někdo konečně neodvolá, tak rozhodovat i bude.

Nyní dokončujeme podnět státnímu zastupitelství – obdobně jako to již udělal Liberecký kraj – a doufám, že již konečně někdo začne řešit, co se děje v ÚOHS a počínání jeho předsedy!

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anežka
Host
Anežka

Ono se chce taky občas podívat do zadávací dokumentace jaké mají penalizace za odstavení vozu z provozu, nedodání dílu, zpoždění dodávky nových autobusů, atd. Tak se pak jednoduše řekne že vozy jsou dražší, ale vždy to má své důvody, které už nikdo neuvádí.

borek
Host
borek

No co, tak holt v Ústí nechtěli SORky. Ještě že mají kamarády v UOHS.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A že jsou ty aubosu dražší než je běžná cena na trhu jste zaznamenal(i)?

kakov
Host
kakov

a co má bejt??? taky jsem si mockrát koupil dražší výrobek, než je běžná cena na trhu, prostě buď mi ten dražší víc vyhovoval, nebo měl lepší doplňkové služby, jak řekl jeden britský miliardář, nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci, a dnes již staré české přísloví (už jsem jej slyšel před 15 lety) vyhrává nejnižší cena = kupuji šmejd SOR není nějaká autobusová špička, mnoho lidí si na ně stěžuje, takže někdo si radši koupí lepší vozidlo a klidně si připlatí, upřímně řečeno, to že se zavedlo, že se musí koupit to nejlevnější, je největší průser… Číst vice »

Zlínka
Host
Zlínka

Jenže to jste kupoval za vlastní peníze, kraj hospodaří jaksi s penězi kraje potažmo s penězi nás všech. Až nebude mít kraj na nemocnici budete říkat co?

PetrB
Host
PetrB

Tak, se podivejte jak dopadla honba za co nejnizsi cenu v Bavorsku:
https://zdopravy.cz/landerbahn-rusi-v-bavorsku-dalsi-vlaky-chybi-strojvedouci-nahradi-je-autobusy-31591/

Mimochodem slevy -70% na jízdné pro děti a důchodce vyjdou tenhle stát dráž než nákup autobusů v jednom kraji nebo nesmyslné splavnění Vltavy tady v jižních Čechách či stavba letiště v Budějcích…

Zbyněk
Host
Zbyněk

Tak těma rachotinama od SOR jezděte sama. Do kopce to většinou chcíplo, pořád se to přehřívá apod.

Zlínka
Host
Zlínka

Jinde běžně jezdí, takže váš komentář má nulovou hodnotu.

Kubrt
Host
Kubrt

Žádná povinnost koupit to nejlevnější neexistuje. Jen to holt chce trochu fistronu při přípravě VR, nebo nešetřit na pravnicich a nechat si to připravit lépe, než bych zvládl sám.

J.L.
Host
J.L.

Právníky bych do toho radši netahal. Jejich technická erudice se limitně blíží k nule a každou zakázku zaplevelí blbostmi typu, jak se má postupovat, když na autobus spadne letadlo, což v důsledku způsobí, že požadavek na technické parametry je někde v 24. příloze.

Host
Host
Host

Ano, ale řekl bych že ten kdo chce něco rychle, to dostat může. Pokud výrobce může přeskočit dodávky pro jiné zákazníky, ale něco navíc to bude stát.

Josef22
Host
Josef22

No, nepřehánějme s tou dražší cenou…
Třeba taková Bratislava koupila od Iveca 10,5m autobusy za 5,8 mil/ks bez DPH. Rozdíl dělá nějakých 180 tisíc.
12m Scanie pro Břeclav stála nějakých 6,5 mil/kus bez DPH.
Příklad: 12m Iveca pro DPKV stála 6 772 650,-/kus. Rozdíl opět nějakých 220 tisíc.

Stále se Vám neustále zdá, že výrobci si zvedli cenu o miliony na jednom kusu? Nesmíte také zapomenout, že výbava a přání zákazníka můžou cenu taky mírně zvednout…

kakov
Host
kakov

a ještě něco, před časem byl na ČRo1 rozhovor s majitelem české softwarové firmy, která vyhrála výběrko na dodávku softu pro Bundestag.

z rozhovoru vyplynulo, že do ČR soft téměř nedělají a už vůbec se nehlásí do veřejných zakázek, hádejte proč….
protože vyhrává nejnižší cena, mají šanci uspět jen podřadné firmy, prostě kvalitní firma dodávající kvalitní produkt, těžko bude nejlevnější….

Mašinka
Host
Mašinka

To hlásám stále, ale tady se jedná o jeden a týž produkt u kterého se ty ceny podstatně liší v jiných zobchodovaných případech. Zvláště Ú kraj je svým výběrovým stylem docela provařený.Asi něco jak Zimolova Šumava nebo vítězství Arrivy bez účasti v druhém kole u Liberce.

Placebo
Host
Placebo

U té Arrivy v Liberci jste vedle jak ta jedle , tak nešiřte bludy prosím.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Tak to teda není! Tam to bylo o známostech. Poprvé byla vybrána kvalita.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince