Čtvrtý koridor boduje. Pasažérská frekvence mezi jihem Čech a Prahou prudce vzrostla
Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

K úbytku cest vlakem do Prahy došlo u severní Moravy.
K úbytku cest vlakem do Prahy došlo u severní Moravy.
Tak logicky. Cestovat rychlostí 200km/h s kávou v ruce je pořád lepší než 150km/h s volantem v jedné a šajtrpákou či mobilem v druhé pazouře.
Ty nárůsty jsou relativně pochopitelné, spíš by mě zajímaly důvody u těch poklesů.
Škoda, že neprošla varianta brněnské VRT kolem Benešova – pak by se spolu s novostavbou Ševětín-Linz (a odbočkou do Krumlova) dal považovat 4. koridor za plně konkurenceschopný dokončené dálnici. Takhle to bude podobně jako v případě Ústí/Teplic/Drážďan spíš stagnovat/klesat. Obzvlášť pokud se bude nadále zdražovat jízdné při stagnující ceně PHM/ parkování/ mýta.
Taky bych rád jezdil, kdyby na spěšňáku z Tábora ráno nejezdily Honeckery.. Chci zpátky Bt277
Vozy Bt277 už byly před téměř 30 lety modernizovány na vozy Aee, Bee, Apee, Bpee a zbylé dojezdily pár let poté.
Pokud myslíte Bdt280, které tam jezdily donedávna, tak souhlasím, že jsou o něco komfortnější, ale ČD nejspíš o jejich dřívějším vyřazení rozhodly kvůli absenci blokování dveří a nižší maximální rychlosti (120 km/h), přičemž zrovna u Sp vlaků do Tábora je několik úseků, u kterých dává smysl rychlost 140 km/h využít.
A kdyby bylo v Budějovicích kde u nádraží zaparkovat. Nebo existoval v jižních Čechách nějaký IDS tak by to mohlo být ještě lepší.
Info k připravovanému IDS JČK:
https://www.facebook.com/100063497509308/videos/812057078160031/?__so__=permalink
Informace k Parkhausu u nádraží najdete na tomto webu v článku „Video: Tunel Pětidomí. Podjezd pod českobudějovickým kolejištěm je ve stavebním řízení“ ze dne 6.0. 2025.
Článek fajn, děkuji za něj.
Mohu mít prosbu? Mohli byste se prosím vrátit ke klasickému termínu „cestující“? To „pasažerský“ dost tahá za oči, je to takové divně převzaté slovo. Např. nadpis by mohl být takto:
Frekvence cestujících mezi jihem Čech a Prahou prudce vzrostla.
(Nebo)
Počty cestujícich…
Množství cestujících….
Možná, že díky úplňku podprahově řádil duch jistého Axela, který tady před několika lety měl tento termín v obzvláštní oblibě.
To by byla legrace, kdyby se ukázalo, že Axel byl jen fejk nick pana redaktora. 😝
protože není dokončena D3 před Prahou. U Benešova a Votic vznikají kolony na 1h :/
Brno – Praha, auto dvě hodiny, autobus 2,5 hod, vlak 2,5 od, takže vyhrává auto, alternativy jsou totožné.
České Budějovice – Praha auto cca 2,0 hodiny, autobus 2,25 hod, vlak 1,75 hod, tady má vlak výraznou časovou výhodu.
Vy stihnete dojet automobilem z centra Prahy do Centra Brna za dvě hodiny? Podle mě to legálně není možné ani mezi půlnocí a čtvrtou ranní.
V ČR zcela výjimečně se podařilo základní (efektivnější) infrastrukturou – železnicí – předběhnout tu méně efektivní (dálnici), která má být doplňkem, který se bude stavět, až budou důležitější věci vyřešené.
Nejdůležitejší je vododod. Bez použití silničních vozidel ho budete pokládat hodně těžko.
Praha-Ostrava je stejný případ a už dlouho, že.
A vzhledem k růstu dopravy po dálnicích a tomu, že se přece jen železniční infrastruktura staví, se dá čekat, že vlak předhoní auta i jinde.
Ústecký stagnuje. Bodejť by ne. Dostat se z Chomutova, Mostu nebo Teplic do Prahy trvá vlakem vždy dýl a je výrazně dražší než autobusem. O jižní části Ústeckého kraje ani nemluvím. Spojení přes Slaný je tragické a hodné tak roku 1878, že i po aktuálně rozestavěné D7 je to rychlejší.
Já teda vidím v růst z jihomoravského kraje do Prahy z 542,9 na 884,2.
Díky za upozornění, opravil jsem.
Ono záleží nejen na rychlosti spojení, ale i na vybavení vlaku. Nedávno jsem potřeboval doplnit nějaké údaje do databáze, která sedí na serveru, který je online. Zkusil jsem to pomocí wifi ve vlaku… A ono to fungovalo po celém území ČR, s výjimkou jednoho krátkého výpadku. Pokud mohu celou dobu nerušeně pracovat, už mi tolik nezáleží na tom, jedu-li o hodinu či dvě déle.
Wifi je dobrá, ale bohužel ne všude a vždy je funkční. Teď jsem jel Praha – Bratislava a zpět. Slovenským vagonem tam, bez wifi, zásuvky nefunkční. Vagonem ČD zpět, wifi na Slovensku nefunkční, od Břeclavi již použitelná.
Je smutné že s EU roamingom a dnešnou technikou to takto funguje no, a že ani medzi Českom a Slovenskom to neni kompatibilné… Bežný štandard že wifi v ZSSK vagóne funguje len na Slovensku (ak vôbec funguje) a ČD zas len v Česku (tá väčšinou funguje)
Právě nyní vám píšu z rudobílého vagonu jedoucího z Přelouče do Kolína a jsem připojen přes wifi.
Nedivím se, častá zpoždění, nedodržené řazení, nevhodné chováni personálu a vysoké jízdné dělají z cesty do Prahy očistec.
Vysoké jízdné… Tak ten byl dobrej. 😄
To je realita, ve 2 je auto rychlejší i levnější. Měli byste na železnici se zamyslet na svou mizernou efektivitou
Auto stojí víc než jen nádrž paliva, stejně jako vlak je trochu dražší na provoz než jen za cenu elektřiny.
Amortizace auta je stejná jestli jede nebo stojí. Stejně tak servis a garančky – třeba výměna oleje se dělá podle kilometrů nebo času (a to auto nemusí ujet ani kilometr). Mám auto na LPG a ze střední moravy vrchem přes Hradec, to dám na jednu LPG nádrž v hodnote cca 700Kč (+/-) časově je to stejné jak přes Brno, kilometrově skoro o 100km míň. Za tuhle cenu jedu v podstatě i vlakem, ale nejsem vázaný dobou odjezdu vlaku, a mohu odjet třeba i ve dvě v noci z Prahy – v tu dobu už na Moravu nic nejede (poslední vlak… Číst vice »
Já vlakem najezdím hlavně z Ostravy do Prahy 15-20tkm ročně. Sem tam se něco vymele, ale to se vymele častěji spíše na dálncii, než ve vlaku. Jízdné vyjde jako palivo do auta a kde je amortizace? Pokud jde o efektivitu, vlakem jsem schopen vyjet vrzy ráno a být před devátou v pražské kanceláři, autem bych byl za podobný čas, ale pokud bych vůbec takto brzy po ránu dojel, asi bcyh nebyl v práci úplně použitelný. Po cestě zpět nemusím marnit čas řízením, tlačit bagetu za jízdy, ale něco málo udělám, dám si v klidu jídlo a relativně odpočatý dojedu domů.… Číst vice »
Já měl přk dojíždění přesně opačnou zkušenost. Zpoždění přes půl hodiny pravidlem, MÚ znamenala stat se rukojmým železničářů a nějaké plněni standardů nehrozilo. Kolegové jezdící po dálnici byli přesnější i rychlejší. Na dálnici nehodu jste schopen objet, pokud se vám nestane před nosem, na dráze jste rukojmí.
Asi jste měl smůlu na spoje, ajk říkám, jezím přes 15tkm ročně a momentálně jezdí vlaky poměrně přesně. jako je mnohem pravděpodobnější chytit kolenu u Brna a okolo Prahy, než mít zpoždění ve vlaku.
A ještě jednou, efektivita není jenom o jízdní době jako takové, ale o nutnosti řídit. Pokud chci být v Praze z Ostravy mezi 8-9 ráno, tak to znamená vyjet hodně, hodně brzy a to je prostě fyzicky náročné. Takže celá „efektivita“ auta je buď jet o den dříve s hotelem, nebo dojet někdy dopoledne.
Z Ostravy a z Moravy se dá jet i vrchem přes Hradec. Provoz tam je zatím kupodivu na dálnici minimální. Už je to celkem sjízdné – a až se dodělají ty rozestavěné úseky, bude to celkem paráda. Do Mohelnice je rychlostka a až ke Mor. Třebové se jede mimo vesnice. Až to bude za pár let dodělané až tam tak to bude luxus. Stačí vydržet ještě pár let.
Akorát z Mohelnice až za Mýto je to taky celkem o nervy. Když je někde druhý pruh na předjíždění, tak se všichni snaží předjet kamiony za každou cenu, pod plynem, riskantní předjíždění… ten úsek není úplně oddechovka. Jo, nedávno jsem tam jel v noci ze soboty na neděli a bylo to moc fajn svezení, ale ve všední den volím na trase Praha – Olomouc vlak 😀
Započítal jste do nákladů na auto také pořizovací cenu, servis, emise, technická, olej, pojištění a já nevím co ještě? Pak takový km vyjde klidně na 8Kč.
Navíc rozhodně ne pro všechny je cena prioritou. Ve vlaku se dá krásně pracovat či relaxovat, to za volantem těžko.
A nebojte, říkám to z pozice člověka, co stráví více času v autě než ve vlaku, ale mohu-li jet vlakem, použiji ho.
A když to auto do té Prahy nepojede a bude stát před domem, tak tady ty náklady jako nebudou ??? STK děláte ať jezdíte nebo ne, olej se mění u nových aut max po dvou letech (u starších au i dříve) i kdyby jste nenajeli ani kilometr. Pojistku platíte taky i kdyby jste s tím jel 2x ročně … Takže naopak, když už to auto máte a nejezdíte s ním, pak naopak ty náklady na km jsou mnohem vyšší, než když s tím jezdite. Ona ta pojistka, STK, výměna oleje po dvou letech stojí úplně stejně, jestli to auto najede… Číst vice »
Je rozdíl, jestli ročně najedu 25 nebo 50 t.km. Těch 25 t.km je jen díky IN100.
To šotouši nechápou, že většina lidí ma auto tak jako tak.
Jestli něco o ČR není pravda tak to, že tu je drahá veřejná doprava. To teda ani omylem.
Pokud už auto máte tak již jízda ve dvou je cenově výhodnější než jízda vlakem. To je prostý fakt.
Dříve jsme na výlety volili vlak, dnes již téměř vždy auto. Je to levnější a velká úspora času dveře x cílové místo. Další výhoda na zpáteční cestě uděláte třeba velký nákup na další dny.
No já bych s tím „faktem“ byl opatrný. Jízda ve dvou je možná výhodnější, než samotné pohonné hmoty, ale rozhodně to není levnější, než celkové náklady. Jasně, že nebudu započítávat na výlet celou amortizaci auta, které tak jako tak stojí na dvorku, ale paušálně amortizace nebrat v potas vůbec je zase druhý extrém.
Amortizace na výlety (občasné jízdy) jsou naprosto zanedbatelné.
S amortizací je potřeba počítat třeba při pravidelném dojíždění do práce.
Jasně, nebudu počítat amortizaci u výletu 20km. Zároveň si ale nebudu lhát do kapsy, jak mě vyjde cesta z Ostravy do Prahy autem super levně, když započítám jenom pohonné hmoty.
Až vám kamínek „rozstřelí“ čelní sklo u auta, tak vám ten vlak už tak drahý připadat nebude.
Stejně pochybný protiargument ve prospěch auta by např. mohl být:
– pokud se vlaku před vámi podaří strhnout trolej, nebo se lokomotivě do cesty připlete chodec (poslední dobou dost oblíbené) a vy budete čekat na trati, až se to nějak vyřeší, tak vám to auto….
…ukradnou. 🙂
Ale vážně: cestování vlakem je méně rizikové než cestování autem.
Méně rizikové zcela jistě ano a pokud jedete pouze mezi body A a B bez přestupu, tak bych dodal, že zpravidla i spolehlivé. Ovšem, pokud se do bodu „A“ k přestupu na rychlík musíte dopravit z nějaké „P“ a to samé musíte absolvovat v bodě B, když chcete dál pokračovat do nějakého „Z“, tak kvůli nepohodlí a riziku ztráty přípoje při přestupech jedete autem rovnou a riziko újmy zdraví přebijou (zvláště u občasných cestovatelů) reálné obavy z možného nedojetí do vytčeného cíle, obzvláště pokud jedete v pátek večer, nebo je na trase vícero dopravců. Pokud auto nemáte/ nemůžete, nebo nechcete… Číst vice »
Když myslíte… Ale až při pohodlné jízdě vozem rychlostí 90 km/h srazíte dvě bachyně a kance k tomu, tak pak za mnou nechoďte, že ta jízdenka na bus za 80 korun byla drahá.
To mi se mi může stát i s nájezdem 1000km ročně, když budu mít smůlu. A klidně jen při 5km jízdě na nákup. Tenhle argument je úplně mimo mísu.
Až na tu poslední větu máte pravdu. Jet autem znamená vyšší riziko nehody, než když jedete třeba autobusem.
Mně rozstřelil kamínek chladič před 15 roky u Mannheimu a jen odtah byl za 14 litrů….
Posledni roky tomu moc nepropivaji extreme levne pohone hmoty a draha elektrina. Vratime-li se zpatky o par let, kdy USA netlacila cenu ropy extreme dolu kvuli Rusku, kdy cena benzinu byla cca 45 Kc za litr. Uz by vase kalkulace vychazela zcela jinak.
To ano, píši o aktuálním stavu.
Jestlipak k volbě auta minimálně stejným dílem nepřispívá i organizace výluk na tratích…
Skupinová olomoucký kraj 379 Kč. Do Jeseníků je výlet pro 2 vlakem a busem levnější
Ne veřejná, ale železniční. A ta vzhledem k mizerným službám předražená je… a jako bonus silně dotovaná
Jaké jsou ty „mizerné“ služby? Vlakem jezdím celkem hodně a teda ve srovnání se zahraničím vidím poměrně kvalitní služby za velice nízké ceny. Samozřejmě pokud se budeme srovnávat s SBB, tak tam je to ještě lepší, ale taky za úplně jiný ranec.
Pokud jedu vlakem z Ostravy do Prahy, tak jedu v zásadě Comfort jetem, Pendolinem, nebo nějakou rozumnou renovací vozů. Je zpravidla k dispozici bar, nebo jídelák. Pokud zrovna ne, tak aspoň pojízdný bufet. Personál příjemný, služby na úrovni. Co byste si k tomu přál?
Chyby v řazení souprav jsou na denním pořádku stejně jako častá velká zpoždění a jako bonus vysoké jízdné. Absence jídelaku mě už pred lety naučila že jidlo si má na cestu vzít člověk z domu. Personál v lepším připadě neutralní, většinou dost neochotný a krom jízdenky nedělá nic. Vlakem jsem toho najezdil dost, ale v posledních letech zejména v ČR preferuji silnici. Venku je situace alespoň z přesností a garanci řazení lepší.
Zkuste opustit svou prestižní a vyšperkovanou bublinu Ostrava – Praha a naordinujte si podobně dlouhou cestu vlakem mezi jinými krajskými městy.
Tak mně napadá, co byste říkal:
a) Karlovy Vary – Jihlava
b) Zlín – Liberec
c) Plzeň – Jihlava
Možná, že ani nebudete hodnotit bar, nebo jídelák. Pak můžete vaše mínění o poměrně kvalitních službách za velice nízké ceny buď potvrdit, nebo korigovat. Ono hodnotit vše na základě zážitků z pouze toho nejlepšího bývá někdy ošidné.
V Rakousku veškerá veřejná doprava za 1.400 EUR/ 35 tis. Kč/ rok ve srovnání s Českem vychází příznivěji.
Pro srovnání:
– one ticket: 32.998 Kč/ rok – platí pouze ve vlacích
– IN 100: 21.990 Kč/ rok – platí ve vlacích ČD
– D-Ticket: 58 EUR/ měs. = ca. 700 EUR/ rok = 17.500 Kč/ rok – bez dálkových vlaků IC, EC, ICE, Flix
– Tarif DP města Linz (200 tis. obyvatel) lze porovnat s tarifem DP Českých Budějovic (s asi 100 tis. obyvateli, s úplně jinou kupní sílou):
https://www.linzag.at/portal/de/privatkunden/unterwegs/tickets___tarife#
Mohl byste nějak rozvést to nevhodné chování personálu? S tím jsem se za posledních 20 let u nás nesetkal.
Neochota řešit jakekoli problémy od nastavení klimatizace/topení přes neřešeni rezervací na sedadla, ktera jsou v systému, ale ve vlaku ne až po neochotu zajistit přípoje. Při MU se zabarikádují ve služebním oddíle aby náhodou nemuseli něco řešit. Pozdravit zakáznika taky většina z nich neumí…
Tak to jezdíte jinými vlaky než já!!!!
Právě nyní jedu z Hradce Králové do Prahy. Usměvavý řidič autobusu odpovídal vystupujícím cestujícím na pozdravy, upozornil mě, že jsem si zapomněl jízdenku. Ve vlaku se na mě milá průvodčí usmívala a byla také naprosto slušná. Vlak má zpoždění 4 minuty a v krajských tarifech s pražským ročním kuponem mě celá cesta stojí 150 korun. Zpoždění jsou častá. Ale těm se člověk nevyhne ani při jízdě automobilem (nejednou jsem prostál desítky minut na dálnici za nehodou apod.). Už několik let cestuju jen veřejnou dopravou a nevhodné chování personálu je naprosto výjimečné. Nedodržené řazení problémem být může. Ale očistec? To jsou… Číst vice »
Kolik to celé ročně stojí miliard, jen na dotovaných jízdenkách? O dotacích, aby se to celé udrželo provozuschopné ani nemluvě.
Kolik stojí ročně údržba dálnic? Jaké procento z toho se vybere na mýtu a dálničních známkách? Kolik miliard se musí dosypat ze státního rozpočtu?
Celkové náklady na údržbu silnic a dálnic v ČR jsou 10,7 mld. Kč ročně. ŘSD platí 9 mld.
Vynosy z mýtného v Česku v roce 2024 dosáhly 17,16 miliardy korun.
https://myto.gov.cz/cs/press-20250121
Výnosy z dálničních známek jsou přes 7 mld. Kč.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/stat-ma-rekordni-vynos-z-dalnicnich-znamek-356774
Takže z hlediska prosté údržby se silnice v klidu zaplatí z poplatků za jejich využívání. Takže dosypání ze státního rozpočtu není, naopak ještě hodně zbyde.
Já tedy na webu pro rok 2023 našel naklady na udrzbu: 46,6 mld. SFDI + 6 mld. kraje
Já jsem našel v dokumentu SFDI náklady na úržbu silnic ŘSD 21 mld a SŽ 22 mld.. takže jste se asi díval na celkovou sumu. Jinak mě tedy osobně překvapilo, že jde o tak podobné částky. Pokud bychom přičetly náklady na údržbu silnic nižších tříd od krajů, tak by to za silnice celkem byla mnohem větší částka.
To byla, akorát se tady pořád tak nějak nenápadně nepřizná přes 80 mld. ze spotřební daně z paliv, že?
A vy zase nenápadně nepřiznáváte nepřímé náklady IAD.
A to jsou které a kolik to je?
Mimochodem, já jenom tvrdím, že auta si svoji infra platí téměř samy. Což se tak nějak o železnici říct nedá, že. A to by možná ani nevadilo. Ale vymýšlet si, že do aut se sypou nějaké desítky miliard navíc oproti vlakům, to je trochu úlet, nemyslíte.
Jo už je to téměř samy.. dřív jste tvrdili, jak dotujete všechno ostatní.
Vychazel jsem z tohodle clanku protoze jsem moc nic jineho nenasel. Uznavam ze to nemusi byt moc smeroplatne. https://skypaper.cz/rozhovor/rusikvas-udrzba-silnic-stoji-rocne-miliardy-technologie-futtec-prinas/ 46,6 mld. od SFDI je za rok 2023 a zahrnuje: „opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činností investorských organizací“ což je ale dohromady i s železnicí. 6 mld. je na silnice II. a III. tridy, ale neni to jen udrzba. https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Proinvesticni-rozpocet-na-rok-2023-zajisti-pokraco Rozklicovat kolik jde na samotnou udrzbu a jen silnic je komplikované, pokusím se z toho co jsem našel dát něco dohromady: Lepší údaj bude od NKÚ: https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/opravy-a-udrzba-silnic-i–tridy-staly-62-5-mld–kc–tretina-techto-silnic-zustala-v-nevyhovujicim-a-havarijnim-stavu-id14395/ Kde se uvádí, že jen na opravu silnic I. třídy šlo 62,5… Číst vice »
No a ještě odpočítat opravy cest, které existovat musí už jenom pro pěší a IZS, typicky na vesnicích … a pak si uvědomit, že přísun potravin do měst především z blízkého okolí nelze bez těch cest realizovat. Rýži z přístavu vlakem možná dovezete, ale zeleninu z Tuřan na Zelňák vlakem?!
A kolik se nasype ze spotřební daně. Chápu místní šoto nenávist proti autům, ale zrovna silniční doprava pumpuje do rozpočtu mnohem víc než železnice.
Silnice využíváme všichni a mnohem víc než si myslíte
Takže ty miliony lidí nacpeme už na tak přeplněné silnice? Vy budete duševní gigant….
Železnice by se měla konečně naučit neplýtvat. Je nemyslitelné, aby dotovaný vlak byl dražší než cesta autem nebo autobusem.
tech par autobusu by jako neco zmenilo? Ale no tak …
tak já třeba autobusem nepojedu, pokud to nejde vlakem, beru auto.
Dnešní dálkove autobusy nabízí stejný neli-lepší komfort než průměrný dalkový vlak…
Externality. Pořád je auta neplatí, takže nezbývá, než dotovat udržitelnější konkurenci.
A kolik jsou ty externality? Lítají tady čísla až do násobku HDP České republiky, tak něco normálního.
To si trochu pletete regionální a dálkovou dopravu. Na koridoru Praha – Ostrava opravdu rychlíky a dálkové vlaky dotované nejsou.
Dotovaná je regionální doprava kterou si objednávají a soutěžím jednotlivé kraje ….
Jsou dotované formou slev za studenty a to už od začátku „komerčního provozu“. Tenkrát se řešilo, že stát za tyhle slevy platí o dost víc než předtím za dob dotovaných spojů pouze ČD. Za mých mladých let jsme si kupovali Junior pas za 700 ročně, abychom měli nárok na studentskou slevu, to holt nebyl „nedotovaný komerční provoz“.
A pak přišel Babiš a přidal slevy pro důchodce… ty pokud vím zůstaly, jen nižší.
Dálnice se dotuje ehm kolika miliardami. Jo a ty nehody taky něco stojí, těžkou bouračku jen tak nevyklepete. A léčení taky. Nám srazilo auto důležitého kolegu a dosud jsme nenašli náhradu. Takže ten váš posvátný automobilismus je dost těžce zaplacenej.
Kdo ze severní Moravy kdysi do Prahy dojížděl, dneska už tam bydlí…
A jihomoravaci už nemusí, v Brně mají daleko více příležitostí než dřív.
V Brneli předělávali hlavní nádraží, tak všeci jeli jednu zastávku autobusem na Florenc na Metro.
Pošlete tento článek radním do Liberce !!
Radní Liberce nejsou správní adresáti. Žába na prameni sedí na MD.
Luděk S. ??
🙂
„Pasažérská frekvence“ – proboha, proč?!
Pro Axela, Olcita a další optimalizátory.
Jenze po dostavbe dalnice se to zas otoci. A bude mrzeni, ze se nestavelo na vyssi rychlost.
Neotoci.
Plzeň měla dálnici dávno před koridorem a přesto si dobudování koridoru dokázalo své cestující najít. V jižních Čechách to bude úplně stejné.
Otazka zni, zda pocet cestujicich ve vlaku z Plzne do Prahy je nejak vyznamny s tim, co jede po te dalnici.
To asi záleží na tom, jaký počet pokládáme za významný a jak se to počítá. Pokud bych bral jen cestující co mají start a cíl přímo v Praze a Plzni, řekl bych že ve vlaku jich jede slušný počet.
Podívám-li se v takovém Berouně na dálniční most a chvíli budu sledovat provoz, je počet cestujících v drážní dopravě marginální, co se týče frekvence Plzeň – Praha, co se týká frekvence Beroun – Praha je počet cestujících drážní dopravou s ohledem na cestovní rychlost jen zlehka převyšující valník s hnojem, cenu a absolutní nejistotu, jak to dopravní dobrodružství dopadne a kam bude nebožák v Praze dopraven skutečně zanedbatelný. Smutnou korunou toho všeho je i pouhým oken viditelné výrazně nižší obsazení busů od Berouna dále na západ, což svědčí o tom, že šoto a taktoterorie „taktových inženýrů“ nefungují, jak by měly.… Číst vice »
Vy takhle od oka poznáte, které auto na mostě jede Pha – Plzeň,nkteré jede Pha – Beroun a které jede nějakou úsekovku s těmito linkami nesrovnatelnou? Jak jste se ve své metodice vyrovnal s vozidly do Německa a dál do Evropy?
A našlo je na té silnici, nebo odsálo další kus života z Plzně a okolí?
Životu v Plzni bych řekl že to spíš pomohlo, když se tam dá jet každou hodinu přímým expresem bez zastavení. Pak se tam dá snadno naplánovat cesta (soukromá i pracovní) a každý si může vybrat čím chce jet.
Odsálo kus života? Jako že ti cestující jsou do toho vlaku vtaženi proti své vůli? Vy jste fakt pošuk.
To ja netvrdim, ze se to vrati zpet, ale uz nebude tilik atraktivni, min. dojde k nejakemu poklesu,…
Tou vyssi rychlosti mam na mysli samozrejme parametey trate jako celku. Vime, ze se to behwm stavby preprojektovavalo ze 160 na 200, coz nebylo uplne mozne, az na vyjimky…
Vyšší rychlost by to nezachránila (už tak se kvůli ní prakticky zařízla obsluha některých míst po cestě). Spíše je otázkou, proč pořád bereme dálnici jako „chybějící“, když už máme ty lidi ve vlaku. Chceme, aby se dojíždělo ještě více? Jo, možná tak pro náklady vystrčené z těch kolejí, ale o tom tu řeč zrovna není. A závodit, co toho přepraví více a rychleji, za upadání celých krajů, no…
Já už to konečně chápu. Vy chcete žít v 18. století. Všichni pěkně sedí na zadeli, obdělávají to svoje políčko a jsou spokojený. A všechny ty nekonzistentní řeči okolo jsou jen tak, aby se na to hned nepřišlo. Stížnosti posílejte Josefu II., t.č. bytem v Kapucínské hrobce, Vídeň. To on zrušil nevolnictví, neřád.
V 18. století ale nebyly železnice, jen důlní dráhy. Do Vídně by musel po silnici ať už povozem či pěšky.
Ano, kraje s rychlou a dostupnou dopravou upadají…
Chudáci Švýcaři.
Záleží jak bude železnice přustupovat k zákazníkům. Pokud se bude držet sestupné trajektorie tak se váš scénař naplnit může.
Snad se konečně do budoucna změní opravy na stavby nových trati na 300 minimálně a pak se teprve ukáže potenciál vlaku. Dálniční síť je pozadu 80 let a železniční je na úrovni 19 století po faceliftu a efektivní doprava je cesta k pokroku
Myslíte, že se přestanou opravovat stávající tratě a začnou se stavět tratě na 300 a to nám má nějak pomoci? Zajímavé řešení.
Jezdit vlakem jen 300 km/h a více a současně dále zahušťovat dálkovou silniční síť rozhodně není nic efektivního, takovýto „pokrok“ pro pocit pokroku je spíše cesta do pekel. Ale chceme tam, budiž nám to dopřáno…
Silniční síť včetně dálnic je důležitější. Rychlodraha má smysl jen mezi pár velkými městy…
To bych neprehanel, dalnice jsou celkem na urovni. hlavne ty nove, ale trate mame na urovni 60 let co se tyce rychlosti a dojezdovych casu…
Dalnice v cele evrope jsou plus minus na 130km/h, jsou vyjimky, trate se uz stavi vsude na cca 140-200km/h konvencni a vrt na 300km/h…
U nas slavime na hlavnich tazich na tratich az 200 s naklapenim, kdy je to vyjimka, a vrt zatim nikde…
Jsem pro rozvoj železniční infrastruktury, ale mít každou lokálku na 300 km/h je úplný nesmysl. Stejně tak mít i každé krajské město na VRT.
Stačí ty nejvýznamnější celky, ideálně na mezinárodních koridorech kde se dá očekávat, že ten vlak bude moci v podobné rychlosti navázat i za hranicemi.
Krajským městům, která by na takovém koridoru neležela, by měla bohatě stačit 160 230 km/h.
Ty koridory jsou jasne dane, ten hlavni je Berlin-Praha-Viden, druhy je Viden-Ostrava-Krakov a treti Norimberk-Praha-HK-Varsava V CR pak vnitrostatni spoje mohou mit odbocky – klidne na nizsi rychlosti, jako na Pardubice, Budejovice, Most-KV, atp… nebo navazne regionalni trate v okoli mest ci terminalu, tam nemusi byt zadna extra rychlost jako spis navaznost, typicky Teplice, Jihlava, Olomouc, Zlin, atp. A treti jsou koridory mimo VRT, ktere zbyvaji jako spojeni Pardubice-Olomouc, Praha-MB-Liberec, Plzen-Budejovice, Liberec-HK, atp…. ty by meli byt na vyssi rychlost i kdyz to nebude VRT, nebo jen z casti, klidne jen 200… Proto mi vadi napr. trat na Budejovice, kde… Číst vice »
Není se čemu divit..
To bude zase důvod k šotooslavám. Až bude dostavěná D3 a povolená 150, ono vám to zase klesne o 80%. Nikdo se dnes nechce dopravovat jako v 19.stol.
A proto dlouhodobě rostou počty cestujících ve vlaku, jak u nás, tak v Evropě? Dokonce i tam kde k tomu zrychlení takřka nedochází?
Naopak, lidé co vytáhli hlavu ze zadku 20. století preferují kvalitní veřejnou dopravu. Jezdit jinými dopravními prostředky (nejen vlakem) je známka vyspělosti dané společnosti. Jak už v mnoha zemích dávno pochopili (v Čechystánu snad do 30 let také).
Z pohledu cestujiciho na hlavnim koridoru Praha-Ostrava, subjektivni pocit: Za poslednich 10 let se podarilo: – Proskrtat, a tedy znepouzitelnit, premiove spoje Pendolino. – Navysit ceny jizdenek, zatimco cena benzinu zasadne neroste. Pred 10 lety vrcholil onen zazracny volny trh a do Prahy se dalo dostat za par susnu. Dnes uz to takova slava neni. Ve spicce si zaplatite nehorazne penize. – Rozdrbat pripoje, vcetne tarifu a nutnosti dohledavat po X eshopech. Dalkove cestovani vlakem neni vzdy jen o cili v Praze… – Zrusit vecerni a nocni spoje. Jet do Prahy za kulturou, nebo s vidinou vecere, je nemozne. Cestu… Číst vice »
Nemluvě o nedávném období „výstavby bez efektu“, kdy pár let najednou vlak mezi Prahou a Pardubicemi jel 60 – 70 minut, namísto 50.
Jaké překvapení, že v systému „volný trh a zdravá konkurence“ nejsou cestující na prvním místě.
Na různých sociálních sítích občas narazím na pláč studentů „kde je moje Ostrava za dvě kilča max?“
Ona tam stále je, jen nějakou dobu už erár přisype na jízdenku místo šesti stovek „jen“ čtyři.
Psal jste vašemu dopravci, že byste měl zájem o večerní spoj?
To se mýlíte. V systému volný trh ten vlak bez cestujících nebude jezdit a dopravce si musí ohlídat, aby o cestující nepřišel. V systému ZDO je na prvním místě spokojenost objednatele a vlak může hoblovat koleje celý rok bez ohledu na to, že je prakticky prázdný.
Reaguji na poslední část příspěvku pana TnM kterému se nelíbí, že vlaky v relaci Praha-Ostrava nejezdí večer a on se nedostane za kulturou (tedy, že vlak jede jen tehdy, když se dopravci vyplatí).
Ale takový vlak se nevyplatí ani tomu objednateli. Podobně jako se nevyplatí držet v tomto čase otevřené obchody a restaurace.
Podporu kultury formou zajištění veřejné dopravy chápu z míst, kde kultura není do míst, kde kultura je. Ale z metropole do metropole, nota bene takto daleko, to ať si zařídí každý po svém.
Za kulturou do Prahy se vlakem nedostanu ani z Českých Budějovic. A nedělám si iluze ani o jiných směrech…
Plzeň, Ústí (vlastně skoro celý kraj), Brno s přimhouřením oči, ještě nedávno i Budějovice. Akorát Olomouc a Ostrava smůla. Totéž pokud jde o poslední spojení do Prahy (tam třeba ty Budějovice a Brno zvlášť vyniknou, o Ústí ve 23 hod ani nemluvě), poslední je v půl osmé Pendolino. Asi náhoda.
Myslím, že to není náhoda, ale výsledek toho, že Ostrava i se svou aglomerací je na Praze celkem nezávislá, zatímco Plzeň a Ústí fungují častečně jako předměstí Prahy, odkud se do Prahy denně dojíždí za prací, studiem a pod. A Praze by tito dojížděči chyběli.
Samozřenmě ty okrajové spoje do Plzně a Ústí vymetou celé příměsto, což by cestou do Ovy neúměrně zdržovalo.
To bych neřekl. Praha je dle demografických ukazatelů jedna velká zahraniční kolonie proudu lidí přicházejícího z MSK kraje, který se stále výrazně vylidňuje…a ti lidé také čas od času jezdí domů….
Takže stací vzít Pendolino a jezdit s ním večer a v noci Ova – Pha – Ova za pár šušňů se zastavením v každé odbočné stanici na přípoje. Samozřejmě jízdenky jen na pokladně, aby cestující nemusel do eshopu nebo chraň Darwin do Appky, a měl by to být kasovní trhák… Teď vážně. Pendolíno chybí po nehodě, těžko jezdit s něčím, co není. Cestujících je tolik, že si dopravci mohou dovolit zdražit. Navíc se jim zdražují vstupy, cenou lidské práce počínaje, přes elektřinu až po nutné investice do ECTS… Už před deseti lety jezdil na trase Regiojet, LE i ČD, jízdenky… Číst vice »
Slovakia je v Ostravě ve dvě ráno. To jako něco o půlnoci z Prahy s příjezdem do Ostravy na čtvrtou? Kolik lidí chce něco takovýho podstupovat? Není lepší si lepší na pražské chlastačky zajistit nocleh?
Pražskou chlastačku ukončím v deset a stihnu poslední vlak. Jenže divadlo nebo koncert v deset neukončím a ten poslední vlak mi o půl až tři čtvrtě hodiny ujede. Navíc, v divadle se sice neožeru, ale o přestávce je milé dát si sklenku vína nebo pivo. A to taky nemůžu…
Rozumím tomu správně, že by lidi ze svých daní měli dotovat jak vlastní divadlo/koncert, tak i cestu na a z něj? Nereju, ptám se.
Tak sklenicka pri prestavce to rozhodne uz je na konci divadla na nule. I ten koncert pokud nekdo jsi da jednu nebo dve hnusne desitky v prvni polivne tak za dve hodiny uz take na nule. Ale tak chlastat nemuzes ale tu jednu pokud to neni na konci muzes.
No jo, na otočku do Prahy málem ze Slezska jen na večeři a do divadla, za pár drobných a současně „prémiovým“ pendolinem… Tipuji, že tohle se i autem bude chtít málokomu, a raději přespí. Samotná možnost pozdějších spojení by asi fajn byla, to jo, ale…
Ne. Staci blbost typu „jedu na stadion na reprezentaci“. Anebo jakoukoliv z hromady vyznamnych akci co se kona v Praze. Potrebujete nejaky NORMALNI vlak (a ne nocni navoz do Kosic) s odjezdem idealne nekdy mezi 23. a 24. hodinou. Mene idealne mezi 22. a 23. (da se stihnout). A nemusim jet primo do Ostravy. Muzu byt nekde z Olomouckeho kraje, nebo ze Zlinskeho kraje. Ve vlaku si zdrimnu, doma bych mel byt nekdy v noci kolem druhe az treti. To snad nechci tak moc, ne? Na Plzeň jede Berounka 23.50 Na Budějice jede Vltava 22.16 Na Ústí n.L. jede Labe… Číst vice »
Dřív vlaky jezdily celou noc na Ostravu. Byly sice všelijaké, ale byly. Dnes se pozdě vecer z Prahy dostane člověk jen na Brno
Poslední vlak vám z Prahy do Ostravy jede ve 21:44 a v Ostravě je kolem jedné hodiny ráno, to podle vás není noční vlak? Ve 22:45 jede přímý autobus a ve 23:25 ještě můžete jet autobusem s přestupem… co ještě chcete? Jakou poptávku čekáte tak pozdě v noci?
Ja nic nechcu. Ja pojedu autem. Stejne jako vsichni ostatni. Jezdit vlakem je uz fakt jenom pro rezijkare a sotouse.
To je bohužel smutná realita. Jen šotouši a režijkáři si to nechtějí připustit
Mohu potvrdit, že několik let vídám po 6 hodině ráno cca. 35-40% v našem spoji režijkářů a lidí se zaměstnaneckým jízdným, zatímco mě se protáčí panenky oproti nim.
To jsem netušil, že v komerčních spojích Regiojetu jezdí samí režijkáři…
Hmm, a v exponovaných časech vlak narvaný, ale nikoho nenapadne přidat vagon…
Nebo nepřijedou všechny vagony či si jeden železničáři pro vlastní potěšení zavřou.
Nemohou být ty čísla být zkreslená liberalizací? Například u linky R14a je více než patrné, že po nástupu Arrivy prakticky nejsou započítáni cestující z Libereckého kraje do Brna, jak jinak si vysvětlit pokles z 16,5 tis. prakticky na nulu? Stejně tak pokles k nule do Olomouce, Zlína nebo Ostravy a zároveň výrazný nárůst jen do Pardubic? A nárůst do Prahy bych z významné části přisoudil, že cestující přešli z PIDu (za ČD) na tarif Arrivy, částečně to asi bude platit i u linky R14a, kde se dříve více jezdilo na Iredo.
Není to otázka metodiky? Třeba železná ruda z Ukrajiny se v té ročence tváří jako dovoz ze Slovenska (kde se přeloží mezi rozchody).
Obecně když si lidi na delší cesty dělí jízdenky (použití tarifů dílčích dopravců, kombinace tarifů IDS…), tak se to asi ve statistice projeví jako víc cest.
Hádám, že pokles z JMK způsobilyzpůsobily výluky a nickolej u Blanska? Plus to, že JMK se obecně dere ve všech ohledech nahoru, takže když už je třeba jet do Prahy není to tak často, popř. ji zastoupí Vídeň? (A navíc D1 je už víceméně bez omezení.)
Myslím, že nejen ty výuky. EC jsou vesměs pořád plné, ale spíš zahraničních cestujících. A svoje si myslím udělala i dokončená modernizace D1. Cesta autem je v pohodě a celkem předvídatelně 1h45, dobře centrum-centrum 2h a něco, ale kdo chce začínat i končit v centru, proti tomu vlakem už přes 20 let jezdíme pořád stejně dlouho, pomalu. Mimořádnosti na dálnici i železnici jsou podobně časté, akorát dopad u vlaku je často o dost horší.
Ta myšlenka s vývojem JMK je zajímavá, ale až takový případ by to asi nezpůsobilo. Zajímavě by bylo srovnat všechny segmenty, vlak, bus i IAD.
Co mě teď třeba taky štve, že pár rj jede skrze Prahu průjezdně, přes Malešice, tj. vesměs pomalá jízda. Neúměrně tak vzrostla celková doba. Když rj začínaly, Praha – Brno do 2:35. Vyjezditelné i o sedm minut rychleji. Když se stahovalo zpoždění, výsledek času stráveném ve vlaku mezi Brnem a Prahou 2:23. Nyní? Ehm… K tomu taková maličkost, Metropolitany si často vezou z východu půlhodinovou sekyru, nebo rj, co má v Brně obvyklých +6 až 10 minut (ačkoli z Rakouska dojede do Břeclavi více méně včas), v ČT má najednou +15 až 20, okolo Kolína to ale stáhne. A cenově… Číst vice »
Je pravda že vlak do Brna se za 20 let téměř nezrychlil, ale spojů jezdí nesrovnatelně více, proto se také mezi Prahou a Brnem začalo vlakem mnohem více jezdit, i služebně. Tehdy jezdil přibližně po 2 hodinách EC, v Praze často jen z Holešovic, rychlíky přes Třebovou jeden čas neexistovaly vůbec (nebo se to zkoušelo přes Hradec) a pak se pomalu začaly objevovat. Zatímco dnes jezdí každou hodinu EC (aspoň v případě railjetu s garantovanou kvalitou) plus Regiojet, všechno se snadným nákupem a stornem jízdenek, s wifi apod., tedy s tím vším co už tehdy dávno měly ty busy. Opravdu… Číst vice »
S tým počtom cestujúcich vo vlakoch medzi JMK a Prahou je to dosť zaujímavo. Vlastne sa za posledných 20 rokov sa veľmi zvýšil napriek romu, že čas medzi Brnom a Prahou zostáva nezmenený. Ono cca 20 rokov dozadu, keď prišiel EC napr. od Budapešti do Brna, tak veľa cestujúcich vystupovalo, ale veľm málo nastúpilo. Nebol problém mať kupé pre seba. Podobne cesta späť (Hungaria, Vindobona a pod. mávali podstatne nižšiu obsadenosť). Každý preferoval akosi bus, ktorý býval lacnejší aj rýchlejší a pozerali na mňa, prečo tam jezdím vlakom. Čo sa ale ČD podarilo je dostať cestujúcich do vlaku na tejto… Číst vice »
Ano, v devadesátkách vlakem do Brna (mizerný takt, pomalé, dražší) nebo do Bratislavy (dtto. + mezinárodní jízdné) byla jasná volba autobus.
Smutne je, ze koridor do Budejovic je spise vyjimka a podobne velkoryse nebylo investovano i do trati, kde byla a je frekvence i o rady vyssi. Nevic i ted SZ stav misto posunu kupredu stale na vetsine mist konzervuje, viz aktualni prebastleni useku Pardubice- Chocen.
Ten minus jsem vám dát nechtěl, jenom jsem se na mobilu netrefil do tlačítka, které bylo blízko.
Kliknutím na „plus“ ho zrušíte
Stačí zmáčknout + a chyba se napraví. Pak podruhé a zamýšlený výsledek he na světě.
Krásně to ukazuje, že investice do zrychlení má efekt, když se ubere alespoň 10 minut z hodiny cestujících je I dvakrát tolik. A to nebudeme takový systém jako Švýcaři a po hříchu ani VRT jako Němci. Takže jen víc a větší kapky.
Východní směr má ve vzdálenějších částech trojnásobek vlaků (přípražský úsek jen dvojnásobek). I kdybychom brali, že tam jezdí dvojnásobně delší soupravy, k řádovému rozdílu to bude mít pořád dost daleko.
Ta „velkorysost“ se projevila v tom, že teprve až v průběhu stavby dvou úseků se „něco zlomilo“ a narychlo se, v rámci možností, přeprojektovávalo. Aby efekt vyniknul, musí tam jezdit alespoň jedno „přebytečné“ Pendolíno a pokud by se opravil havarovaný vrak, tak by tam jezdily dokonce dvě! Tak asi tolik k té velkorysosti. Tratě, „kde byla a je frekvence i o řády vyšši“, by podle plánů MD měly dostat „bratříčka“ v podobě VRT. Časové horizonty této akce nejsou bohužel nijak konkrétní. To, že se alespoň neuvažuje o stavbě konvenční rychlé trati v nové stopě mezi Chocní a Mohelnicí, na rozdíl… Číst vice »
Úsek z Votic do Sudoměřic lze považovat za velkoryse budovaný i v jeho původních návrhových parametrech a bez Pendolina. Vlastně ani starší úsek z Bystřice do Votic není špatný.
Velkorysost naopak chybí od Bystřice ku Praze, kde se zvedla rychlost ze 70 km/h na 90 km/h. Přeložky to pravděpodobně vyžadovalo jen minimální, dnes v terénu nepoznatelné.
„Frekvence o řády vyšší“ by znamenala nejméně o dva řády, což jsou stovky milionů cestujících. (V celé ČR je 170 milionů cestujících ročně včetně regionálky.)
No právě proto je to ten nejvíc velkorysý koridor
1) vede tak málo významným směrem, že tam nebude VRT
2) je málo vytížený, že se tam dá jezdit rychle. Minimálně pro Praha – Kolín nebude limitujícím faktorem Vmax trati, ale hustota spojů různých rychlostí
Bohužel jsem casem pochopil, ze tohle většina lidi nepochopí.