kmax

Čtvrtý koridor boduje. Pasažérská frekvence mezi jihem Čech a Prahou prudce vzrostla

Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhyJižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

K úbytku cest vlakem do Prahy došlo u severní Moravy.

241 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Ano, ale to dává jasnou logiku, pokud občan má spojení, které je rychlejší a pohodlnější, bude ho využívat, pokud stát dodá infrastrukturu a dopravci potřebné vozidla. Pokud zde vzniknou konvekční VRT, nebude v naší malé zemičce problém dojíždět do práce téměř odkudkoliv kamkoliv

David ZEMEN

hm kdyz kapalo to bylo malo, tak ted prsi pac jsme zvedli ceny, jak dlouho to vydrzi? Prijde konkurence.. a cenu navysenou zase cenu podstreli a komfort se snizi a cena zase pujde nahoru, jako obvykle 🙂 hura manager CD dostane bonus na cely zivot..

Jan Marek

Aglomerace Liberec & Jablonec má 220 000 obyvatel.. Přesto SŽDC opravilo trať na 160 km/h do Uničova. No co, aspoň do Drážďan se Librečáci 7x denně dostanou přímým rychlíkem za 2:27 i s výukou!

Petr Herbrik

Jako nejpádnější důkaz toho, že lidé jezdí raději vlakem než autem vidím spěšné vlaky z Plzně do K. Varů. Předpovídal jsem, že budou propadákem, když defakto staví všude a od osobáku je liší jen názvem a velmi jsem se mýlil, jsou plné a lidé s nimi jezdí z Plzně až do Varů, přestože silniční spojení je rychlé a kvalitní. Pokles frekvence aut na I/20 mezi Plzní a Varama je po zavedení těch spěšňáků znatelný. Jak se asi odlehčí D10/35 až se postaví rychlotrať do Liberce. Snad se toho dožiju.

Petr

Podobně jsou na tom špěšňáky Praha-Tábor. Když začly jezdit, jezdily úplně prázdné. Lidi je objevovali asi jako já, vidím spěšňák (osobák ujel), tak do něj vlezu. Navíc když pak jezdily z Masaryčky (bylo zajímavé vidět na Masaryčce cílovou stanici Benešov, Tábor nebo Veselí nad Lužnicí) přes Libeň, tak se o nich skoro nevědělo, ale i tak si do nich pár lidí cestu našlo. (Mě se ta Libeň výborně hodila.) No ale teď jezdí slušně plné, trvalo to tak 2 roky možná víc. A ani nasazení honeckerů (bez zásuvek, internetu a klimatizace s blbými okny) lidi příliš neodrazuje. Občas se dráhy… Číst vice »

Petr Herbrik

Nechci tvrdit, že Jihočeský kraj si nezaslouží kvalitní spojení s Prahou, ale když vidím ta čísla a pomyslím, že liberecká aglomerace je dvakrát větší než budějická, nechápu, jak mohly Budějice dostat přednost před Libercem. Tohle jasně ukazuje, jak moc důležitá je rychlotrať do Liberce a že by se s ní mělo urychleně pohnout. Nedávno jsem jel autem po I/3 a i přes kvalitní spojení vlakem je to mezi Benešovem a Prahou katastrofa. Docela nechápu, jak ta silnice mohla zvládat před tím, než se koridor do Budějic postavil. Nedokonalost silničního spojení vidím jako jediný rozumný důvod, proč Budějice dostaly přednost před… Číst vice »

MK

D3 není jen o Budějovicích

Petr Herbrik

No pokud vám přijde účelné stavět dálnice do každého města velikosti Tábora, tak pak se těším na ty tisíce kilometrů dálnic, které tu budeme mít.

spicer

Mě přijde, že to srovnání je nemožné, protože z ČB do Prahy to nikdy nebude za hodinu, ani vlakem, natož autem. Nevím, jak teďka ale před 6 lety jsem hodně jezdil do Hodkovic a ta cesta byla pohodová, přestože taky každá oprava mostu byla kritické místo. Ale máte pravdu v tom, že krajské město by mělo mít použitelné spojení s Prahou a to současně je zoufalost.

M.Z.

Ještě Ruheabteil nebo jiný způsob vyčlenění pipin co neumí používat handsfree z první třídy a bude to paráda.

jan Severa

důkaz že dálnice netřeba. stačí rychlá železnice, která nezanáší města auty, nevytváří kolony, smrad a hluk. D 3 přes Posázaví tedy zrušmě, a dálnici přes Český ráj taky. Nahradme radeji železnicí

Otto

ano, v mezně všichni vystoupíme z automobilů a přesedneme na vlak. A pan severa začne překládat na vlak všechny kamiony, které jedou od ČB a Lince….

Davidoff

Tak logicky. Cestovat rychlostí 200km/h s kávou v ruce je pořád lepší než 150km/h s volantem v jedné a šajtrpákou či mobilem v druhé pazouře.

Petr Korbel

Jsem odjinud, ale nedávno mi vyšel přestup v ČB na JE a v podstatě za chvilku v Praze. Tak to má byť.

Vojta

Ty nárůsty jsou relativně pochopitelné, spíš by mě zajímaly důvody u těch poklesů.

Jarda

Jednoduché. Už je to nebavilo a tak se do tý Prahy rovnou nastěhovali

Daniel Jablonecký

Zhoršení spolehlivosti spojů a prodloužení cestovních dob.

Michal

Jak na dojizdeni je to stale hodne, tak se do Prahy prestehuji a min na kulturni urovni je Ostrava uz dost sobestacna

Panda

Škoda, že neprošla varianta brněnské VRT kolem Benešova – pak by se spolu s novostavbou Ševětín-Linz (a odbočkou do Krumlova) dal považovat 4. koridor za plně konkurenceschopný dokončené dálnici. Takhle to bude podobně jako v případě Ústí/Teplic/Drážďan spíš stagnovat/klesat. Obzvlášť pokud se bude nadále zdražovat jízdné při stagnující ceně PHM/ parkování/ mýta.

Milan

kvůli ETS2 stagnovat cena PHM nebude…

Daniel Jablonecký

Ze Zahradního města do Bystřice bude novostavba na 200 km/h.

fous55

Jednou určitě! V roce 2125?

Maverick

Taky bych rád jezdil, kdyby na spěšňáku z Tábora ráno nejezdily Honeckery.. Chci zpátky Bt277

Bert

Vozy Bt277 už byly před téměř 30 lety modernizovány na vozy Aee, Bee, Apee, Bpee a zbylé dojezdily pár let poté.

Pokud myslíte Bdt280, které tam jezdily donedávna, tak souhlasím, že jsou o něco komfortnější, ale ČD nejspíš o jejich dřívějším vyřazení rozhodly kvůli absenci blokování dveří a nižší maximální rychlosti (120 km/h), přičemž zrovna u Sp vlaků do Tábora je několik úseků, u kterých dává smysl rychlost 140 km/h využít.

Maverick

Cest vasim znalostem! Presne tyto vagony mam na mysli. Zmizi nekdy ty Honeckery? 🙏🏼

Ketchup1970

Je to Honeckerova pomsta , takže bojím že nikdy.

Mima

A kdyby bylo v Budějovicích kde u nádraží zaparkovat. Nebo existoval v jižních Čechách nějaký IDS tak by to mohlo být ještě lepší.

Karl vB.

Info k připravovanému IDS JČK:
https://www.facebook.com/100063497509308/videos/812057078160031/?__so__=permalink
Informace k Parkhausu u nádraží najdete na tomto webu v článku „Video: Tunel Pětidomí. Podjezd pod českobudějovickým kolejištěm je ve stavebním řízení“ ze dne 6.0. 2025.

Ivan_pha

Článek fajn, děkuji za něj.

Mohu mít prosbu? Mohli byste se prosím vrátit ke klasickému termínu „cestující“? To „pasažerský“ dost tahá za oči, je to takové divně převzaté slovo. Např. nadpis by mohl být takto:

Frekvence cestujících mezi jihem Čech a Prahou prudce vzrostla.

(Nebo)
Počty cestujícich…
Množství cestujících….

Karl vB.

Možná, že díky úplňku podprahově řádil duch jistého Axela, který tady před několika lety měl tento termín v obzvláštní oblibě.

krteček

To by byla legrace, kdyby se ukázalo, že Axel byl jen fejk nick pana redaktora. 😝

Ivan_pha

Taky jsem si na něj vzpomněl :D.

Ono to není nespisovné, ale prostě to je takové převzaté zkomolené slovo.

Ketchup1970

Buďme rádi, že tady není cringe skibidi

Ketchup1970

🙂

xyz

Jedině POČTY.

Množství je IMHO spíš u věcí nepočitatelných „na kusy“.
A frekvence je fyzikální jednotka kmitočtu.

filkra

Frekvence je doslova kmitočet. Jejich jednotkou je Hertz.

sladlu

protože není dokončena D3 před Prahou. U Benešova a Votic vznikají kolony na 1h :/

noerf

Brno – Praha, auto dvě hodiny, autobus 2,5 hod, vlak 2,5 od, takže vyhrává auto, alternativy jsou totožné.
České Budějovice – Praha auto cca 2,0 hodiny, autobus 2,25 hod, vlak 1,75 hod, tady má vlak výraznou časovou výhodu.

Zahn

Vy stihnete dojet automobilem z centra Prahy do Centra Brna za dvě hodiny? Podle mě to legálně není možné ani mezi půlnocí a čtvrtou ranní.

thegrid

To je dost zkreslený tím, kam potřebujete.

Zahn

Srovnávání rozdílných hodnot nemůže vést ke správným závěrům.

watslaw

V noci se to asi i legálně stihne (podle google map 2h3m). Ale spíš budete mít problém se dostat za 2,5 hodiny tím vlakem, pokud pojedete z okraje Prahy do širšího centra Brna, což je mnohem realističtější potřeba, než se dostat z nádraží na nádraží

Zahn

Vyjádřil jste to veľmi přesně. Nelze srovnávat tak elementárně odlišné hodnoty.

Daniel Jablonecký

Zase šotoušské závody? Když už, tak pracujte aspoň s reálnými čísly.

Ketchup1970

Počítáte frontu u mostu Šmejkalka?

Filip Jirsák

V ČR zcela výjimečně se podařilo základní (efektivnější) infrastrukturou – železnicí – předběhnout tu méně efektivní (dálnici), která má být doplňkem, který se bude stavět, až budou důležitější věci vyřešené.

N.N.

Nejdůležitejší je vododod. Bez použití silničních vozidel ho budete pokládat hodně těžko.

M.S.

Na co vodovod? Voda je přeci k dispozici ve vlaku!

PetrH

Praha-Ostrava je stejný případ a už dlouho, že.
A vzhledem k růstu dopravy po dálnicích a tomu, že se přece jen železniční infrastruktura staví, se dá čekat, že vlak předhoní auta i jinde.

Num

Na teto trase s D35 přijde pokles lidí ve vlaku

thegrid

A co je důležité budete rozhodovat Vy?

Tom Matto

Jakože dálnice je doplňkem je dobrý úlet.

Nehty o tabuli

Ústecký stagnuje. Bodejť by ne. Dostat se z Chomutova, Mostu nebo Teplic do Prahy trvá vlakem vždy dýl a je výrazně dražší než autobusem. O jižní části Ústeckého kraje ani nemluvím. Spojení přes Slaný je tragické a hodné tak roku 1878, že i po aktuálně rozestavěné D7 je to rychlejší.

Milan

a pak že tu není Pragocentrismus…

Petr

Já teda vidím v růst z jihomoravského kraje do Prahy z 542,9 na 884,2.

honza_kl

Ono záleží nejen na rychlosti spojení, ale i na vybavení vlaku. Nedávno jsem potřeboval doplnit nějaké údaje do databáze, která sedí na serveru, který je online. Zkusil jsem to pomocí wifi ve vlaku… A ono to fungovalo po celém území ČR, s výjimkou jednoho krátkého výpadku. Pokud mohu celou dobu nerušeně pracovat, už mi tolik nezáleží na tom, jedu-li o hodinu či dvě déle.

Jan Tichavský

Wifi je dobrá, ale bohužel ne všude a vždy je funkční. Teď jsem jel Praha – Bratislava a zpět. Slovenským vagonem tam, bez wifi, zásuvky nefunkční. Vagonem ČD zpět, wifi na Slovensku nefunkční, od Břeclavi již použitelná.

Jozef

Je smutné že s EU roamingom a dnešnou technikou to takto funguje no, a že ani medzi Českom a Slovenskom to neni kompatibilné… Bežný štandard že wifi v ZSSK vagóne funguje len na Slovensku (ak vôbec funguje) a ČD zas len v Česku (tá väčšinou funguje)

Zahn

Právě nyní vám píšu z rudobílého vagonu jedoucího z Přelouče do Kolína a jsem připojen přes wifi.

highway

WiFi v roamingu ve vlacích na Slovensko často nefunguje, nevím kde je problém. Např. RailJety OEBB (ty červené) mají své „OEBB“ wifi a v Česku funkční. Donedávna byl problém u Západních expresů ve vagonech Alex, ale v posledních měsících již „alex wifi“ šlape v pohodě. Problémem je často kapacita, že wifi prostě nestíhá, a časté omezení VPN, takže k práci ve vlaku je lepší se spolehnout na vlastní data.

Num

Nedivím se, častá zpoždění, nedodržené řazení, nevhodné chováni personálu a vysoké jízdné dělají z cesty do Prahy očistec.

Pan průvodčí

Vysoké jízdné… Tak ten byl dobrej. 😄

Num

To je realita, ve 2 je auto rychlejší i levnější. Měli byste na železnici se zamyslet na svou mizernou efektivitou

Jan Tichavský

Auto stojí víc než jen nádrž paliva, stejně jako vlak je trochu dražší na provoz než jen za cenu elektřiny.

Josef Novák

Amortizace auta je stejná jestli jede nebo stojí. Stejně tak servis a garančky – třeba výměna oleje se dělá podle kilometrů nebo času (a to auto nemusí ujet ani kilometr). Mám auto na LPG a ze střední moravy vrchem přes Hradec, to dám na jednu LPG nádrž v hodnote cca 700Kč (+/-) časově je to stejné jak přes Brno, kilometrově skoro o 100km míň. Za tuhle cenu jedu v podstatě i vlakem, ale nejsem vázaný dobou odjezdu vlaku, a mohu odjet třeba i ve dvě v noci z Prahy – v tu dobu už na Moravu nic nejede (poslední vlak… Číst vice »

Zahn

Řízení je psychicky vysávající náročná dřina. Je to kus života ztracený marnou činností. Ve vlaku relaxuju a čas zde mám celý pro relaxaci a odpočinek. To je nebetyčný rozdíl.

Ketchup1970

Taky si říkám, proč ta královna Alžběta, toho jména druhá, si neřídila ten RR sama. 😀

Radek Šindel

Já vlakem najezdím hlavně z Ostravy do Prahy 15-20tkm ročně. Sem tam se něco vymele, ale to se vymele častěji spíše na dálncii, než ve vlaku. Jízdné vyjde jako palivo do auta a kde je amortizace? Pokud jde o efektivitu, vlakem jsem schopen vyjet vrzy ráno a být před devátou v pražské kanceláři, autem bych byl za podobný čas, ale pokud bych vůbec takto brzy po ránu dojel, asi bcyh nebyl v práci úplně použitelný. Po cestě zpět nemusím marnit čas řízením, tlačit bagetu za jízdy, ale něco málo udělám, dám si v klidu jídlo a relativně odpočatý dojedu domů.… Číst vice »

Num

Já měl přk dojíždění přesně opačnou zkušenost. Zpoždění přes půl hodiny pravidlem, MÚ znamenala stat se rukojmým železničářů a nějaké plněni standardů nehrozilo. Kolegové jezdící po dálnici byli přesnější i rychlejší. Na dálnici nehodu jste schopen objet, pokud se vám nestane před nosem, na dráze jste rukojmí.

Radek Šindel

Asi jste měl smůlu na spoje, ajk říkám, jezím přes 15tkm ročně a momentálně jezdí vlaky poměrně přesně. jako je mnohem pravděpodobnější chytit kolenu u Brna a okolo Prahy, než mít zpoždění ve vlaku.
A ještě jednou, efektivita není jenom o jízdní době jako takové, ale o nutnosti řídit. Pokud chci být v Praze z Ostravy mezi 8-9 ráno, tak to znamená vyjet hodně, hodně brzy a to je prostě fyzicky náročné. Takže celá „efektivita“ auta je buď jet o den dříve s hotelem, nebo dojet někdy dopoledne.

Josef Novák

Z Ostravy a z Moravy se dá jet i vrchem přes Hradec. Provoz tam je zatím kupodivu na dálnici minimální. Už je to celkem sjízdné – a až se dodělají ty rozestavěné úseky, bude to celkem paráda. Do Mohelnice je rychlostka a až ke Mor. Třebové se jede mimo vesnice. Až to bude za pár let dodělané až tam tak to bude luxus. Stačí vydržet ještě pár let.

Favorit

Akorát z Mohelnice až za Mýto je to taky celkem o nervy. Když je někde druhý pruh na předjíždění, tak se všichni snaží předjet kamiony za každou cenu, pod plynem, riskantní předjíždění… ten úsek není úplně oddechovka. Jo, nedávno jsem tam jel v noci ze soboty na neděli a bylo to moc fajn svezení, ale ve všední den volím na trase Praha – Olomouc vlak 😀

Radek Šindel

Jako vrchem to jde taky, ale zase je tam pomalý úsek z Moravské Třebové k D11 s rizikem v Litomyšli a Mýtě. Pak by mě v Praze čekal průjezd po Jižní spojce a časově bych si oproti vlaku nepomohl nic. A to nemluvím o nutnosti řídit.

Ivan_pha

Započítal jste do nákladů na auto také pořizovací cenu, servis, emise, technická, olej, pojištění a já nevím co ještě? Pak takový km vyjde klidně na 8Kč.

Navíc rozhodně ne pro všechny je cena prioritou. Ve vlaku se dá krásně pracovat či relaxovat, to za volantem těžko.

A nebojte, říkám to z pozice člověka, co stráví více času v autě než ve vlaku, ale mohu-li jet vlakem, použiji ho.

Josef Novák

A když to auto do té Prahy nepojede a bude stát před domem, tak tady ty náklady jako nebudou ??? STK děláte ať jezdíte nebo ne, olej se mění u nových aut max po dvou letech (u starších au i dříve) i kdyby jste nenajeli ani kilometr. Pojistku platíte taky i kdyby jste s tím jel 2x ročně … Takže naopak, když už to auto máte a nejezdíte s ním, pak naopak ty náklady na km jsou mnohem vyšší, než když s tím jezdite. Ona ta pojistka, STK, výměna oleje po dvou letech stojí úplně stejně, jestli to auto najede… Číst vice »

Pavel

Je rozdíl, jestli ročně najedu 25 nebo 50 t.km. Těch 25 t.km je jen díky IN100.

Num

To šotouši nechápou, že většina lidí ma auto tak jako tak.

MartinS.

Ovšem zapomněl jste, že čím více se autem jezdí, tím dříve je ho potřeba vyměnit. Což je náklad, který je nezanedbatelný. Pokud ovšem někdo nechce jezdit ve staré plečce, kde zase další peníze požere údržba.

*h8*

jenže tenhle vztah rozhodně není lineární – vozidlo celkovou životnost danou časem má – neplatí, že když autem nebudu jezdit vůbec, tak mi nezestárne

Jiří Urban

Jestli něco o ČR není pravda tak to, že tu je drahá veřejná doprava. To teda ani omylem.

Leon

Pokud už auto máte tak již jízda ve dvou je cenově výhodnější než jízda vlakem. To je prostý fakt.
Dříve jsme na výlety volili vlak, dnes již téměř vždy auto. Je to levnější a velká úspora času dveře x cílové místo. Další výhoda na zpáteční cestě uděláte třeba velký nákup na další dny.

Radek Šindel

No já bych s tím „faktem“ byl opatrný. Jízda ve dvou je možná výhodnější, než samotné pohonné hmoty, ale rozhodně to není levnější, než celkové náklady. Jasně, že nebudu započítávat na výlet celou amortizaci auta, které tak jako tak stojí na dvorku, ale paušálně amortizace nebrat v potas vůbec je zase druhý extrém.

Leon

Amortizace na výlety (občasné jízdy) jsou naprosto zanedbatelné.
S amortizací je potřeba počítat třeba při pravidelném dojíždění do práce.

Radek Šindel

Jasně, nebudu počítat amortizaci u výletu 20km. Zároveň si ale nebudu lhát do kapsy, jak mě vyjde cesta z Ostravy do Prahy autem super levně, když započítám jenom pohonné hmoty.

Pavel Filip

Až vám kamínek „rozstřelí“ čelní sklo u auta, tak vám ten vlak už tak drahý připadat nebude.

Karl vB.

Stejně pochybný protiargument ve prospěch auta by např. mohl být:
– pokud se vlaku před vámi podaří strhnout trolej, nebo se lokomotivě do cesty připlete chodec (poslední dobou dost oblíbené) a vy budete čekat na trati, až se to nějak vyřeší, tak vám to auto….

Pavel Filip

…ukradnou. 🙂

Ale vážně: cestování vlakem je méně rizikové než cestování autem.

Karl vB.

Méně rizikové zcela jistě ano a pokud jedete pouze mezi body A a B bez přestupu, tak bych dodal, že zpravidla i spolehlivé. Ovšem, pokud se do bodu „A“ k přestupu na rychlík musíte dopravit z nějaké „P“ a to samé musíte absolvovat v bodě B, když chcete dál pokračovat do nějakého „Z“, tak kvůli nepohodlí a riziku ztráty přípoje při přestupech jedete autem rovnou a riziko újmy zdraví přebijou (zvláště u občasných cestovatelů) reálné obavy z možného nedojetí do vytčeného cíle, obzvláště pokud jedete v pátek večer, nebo je na trase vícero dopravců. Pokud auto nemáte/ nemůžete, nebo nechcete… Číst vice »

Pavel Filip

Když myslíte… Ale až při pohodlné jízdě vozem rychlostí 90 km/h srazíte dvě bachyně a kance k tomu, tak pak za mnou nechoďte, že ta jízdenka na bus za 80 korun byla drahá.

Karl vB.

Zřejmě máte problém s pochopením psaného textu. Já jsem se v předchozím příspěvku věnoval se možným nepříjemnostem vyplývajícím z přestupů, které mohou od cesty vlakem odradit.
No a jestli ty vaše dvě bachyně a kanec na silnici mají být tím hlavním argumentem, proč jet vlakem, tak se s tím obraťte na marketingové mágy na Nábřeží, třeba na tyto motivy objednají zas nějakou povedenou reklamu s Trojanem.

Pavel Filip

Jak přestupy souvisí s tím, že do nákladů na provoz auta by se měly započítat i škody na vozidle?

Karl vB.

Takže do těch vašich kanců podle vás může vlítnout jen osobní auto, vámi zmiňovaný autobus, kterým pojedete „za 80 korun“ se jim zřejmě elegantně vyhne…
🙂

Pavel Filip

I to je možné, přece jen řidič z povolání typicky řídí líp než amatér. Ale spíš bych počítal s tím, že pravděpodobnost bude stejná + náklad se promítá do jízdenky.

Josef Novák

To mi se mi může stát i s nájezdem 1000km ročně, když budu mít smůlu. A klidně jen při 5km jízdě na nákup. Tenhle argument je úplně mimo mísu.

Pavel Filip

Až na tu poslední větu máte pravdu. Jet autem znamená vyšší riziko nehody, než když jedete třeba autobusem.

Pavel

Mně rozstřelil kamínek chladič před 15 roky u Mannheimu a jen odtah byl za 14 litrů….

Pavel Filip

Tak. Samozřejmě i cestující ve veřejné dopravě tyhle náklady (nepřímo) nese, v jízdném, ale je nutné je ve srovnání započítat na obou stranách. Tedy jak ve veřejné dopravě (kde už je promítnuto v ceně jízdenky), tak v ceně za km jízdy osobním autem. Jinak to srovnání „vlak-auto“ nebo podobné srovnání není úplné.

MartinS.

Tady si plno lidí neuvědomuje, že pokud měním auto po nějakých 150-180 tisících km, tak je rozdíl, jestli najedu ročně 15 tisíc nebo 30. Čím větší nájezd, tím rychlejší výměna a ono cena toho vozidla udělá své. Vše přece není jenom o tom, že to auto mám, ale i o tom, jak často kupuji nové.

Radek Šindel

Přesně, samozřejmě jdou některé intervaly servisu s km, jiné s časem a u malých nájezdů často dojde častěji ten časový, ale pořád je velká část odpisu a servisu s kilometry a minimálně tato část se brát v potas musí. Jasně, že pokud auto jednou mám, tak jej použivám, ale rozdíl v najetých kilometrech zde prostě je. U krátkých tras to neřeším, ale u delších je s tím potřeba počítat.

Micky

Posledni roky tomu moc nepropivaji extreme levne pohone hmoty a draha elektrina. Vratime-li se zpatky o par let, kdy USA netlacila cenu ropy extreme dolu kvuli Rusku, kdy cena benzinu byla cca 45 Kc za litr. Uz by vase kalkulace vychazela zcela jinak.

Leon

To ano, píši o aktuálním stavu.

Karl vB.

Jestlipak k volbě auta minimálně stejným dílem nepřispívá i organizace výluk na tratích…

XYZ

Když půjdou nahoru pohonné hmoty, půjde nahoru i elektřina pro vlaky. Třeba ne o tolik, ale půjde, ceny energií jsou provázané.

Pavel

Skupinová olomoucký kraj 379 Kč. Do Jeseníků je výlet pro 2 vlakem a busem levnější

*h8*

Až na to, že třeba z Brna mi na takový výlet vlakem nebude stačit krajská jízdenka a za jediný den tam i zpět toho též moc neuvidím. Na rozdíl od auta …

Daniel Jablonecký

Proč nenapíšete, že autem je to příjemnější, komfortnější, flexibilnější, možná i rychlejší? To bych pochopil. Ale ty kecy o ceně, kdy veškeré náklady zredukujete jenom na palivo, tak ty si radši odpusťte. Sám víte, co všechno musíte na autě platit. A ze všeho nejvíc amortizaci nebo odpisy.

Num

Ne veřejná, ale železniční. A ta vzhledem k mizerným službám předražená je… a jako bonus silně dotovaná

Radek Šindel

Jaké jsou ty „mizerné“ služby? Vlakem jezdím celkem hodně a teda ve srovnání se zahraničím vidím poměrně kvalitní služby za velice nízké ceny. Samozřejmě pokud se budeme srovnávat s SBB, tak tam je to ještě lepší, ale taky za úplně jiný ranec.
Pokud jedu vlakem z Ostravy do Prahy, tak jedu v zásadě Comfort jetem, Pendolinem, nebo nějakou rozumnou renovací vozů. Je zpravidla k dispozici bar, nebo jídelák. Pokud zrovna ne, tak aspoň pojízdný bufet. Personál příjemný, služby na úrovni. Co byste si k tomu přál?

Num

Chyby v řazení souprav jsou na denním pořádku stejně jako častá velká zpoždění a jako bonus vysoké jízdné. Absence jídelaku mě už pred lety naučila že jidlo si má na cestu vzít člověk z domu. Personál v lepším připadě neutralní, většinou dost neochotný a krom jízdenky nedělá nic. Vlakem jsem toho najezdil dost, ale v posledních letech zejména v ČR preferuji silnici. Venku je situace alespoň z přesností a garanci řazení lepší.

Karl vB.

Zkuste opustit svou prestižní a vyšperkovanou bublinu Ostrava – Praha a naordinujte si podobně dlouhou cestu vlakem mezi jinými krajskými městy.
Tak mně napadá, co byste říkal:
a) Karlovy Vary – Jihlava
b) Zlín – Liberec
c) Plzeň – Jihlava
Možná, že ani nebudete hodnotit bar, nebo jídelák. Pak můžete vaše mínění o poměrně kvalitních službách za velice nízké ceny buď potvrdit, nebo korigovat. Ono hodnotit vše na základě zážitků z pouze toho nejlepšího bývá někdy ošidné.

Radek Šindel

Jasně, koridor je vždycky kvalitativně výše a ne všude je to ideální. Já jezdím i jiné relace a i když to jinde někdy není ideální, tak si nemyslím, že by se špatná kvalita služeb dala nějak paušalizovat. Jako selektivně si vybrat relace, kde železnice nefunguje a pak to paušalizovat na celou síť je taky tak trochu „kreativní práce s daty“.

Karl vB.

Jsem rád, že jste postřehl důvod, proč jsem jako protiváhu toho vašeho vzorku vybral uvedené relace.
Vaše, ani moje relace nejsou representativní pro hodnocení celé sítě.

Radek Šindel

No to bych úplně neřekl. Nějakou část po koridorech použije naprostá většina cestujících, takže příklad z koridoru reprezentativní je. To je jako hodnotit dálniční síť nějakým uměle vybraným úsekem mimo dálnice. Samozřejmě se najdou na naší dlouhé síti linky v horším stavu, ale těch opravených s kvalitním provozem není vůbec málo. Namátkou úsek na Lichkov, Uničov, Zastávka u Brna a mnoho dalších. V okolí třeba hodně využívám trať z Ostravy na Frenštát a tam to taky není špatné. Neříkám, že je to všude super, ale u vás mě napadne jedno pěěkné přísloví „kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde“.

Karl vB.

V Rakousku veškerá veřejná doprava za 1.400 EUR/ 35 tis. Kč/ rok ve srovnání s Českem vychází příznivěji.
Pro srovnání:
– one ticket: 32.998 Kč/ rok – platí pouze ve vlacích
– IN 100: 21.990 Kč/ rok – platí ve vlacích ČD
– D-Ticket: 58 EUR/ měs. = ca. 700 EUR/ rok = 17.500 Kč/ rok – bez dálkových vlaků IC, EC, ICE, Flix
– Tarif DP města Linz (200 tis. obyvatel) lze porovnat s tarifem DP Českých Budějovic (s asi 100 tis. obyvateli, s úplně jinou kupní sílou):
https://www.linzag.at/portal/de/privatkunden/unterwegs/tickets___tarife#

Radek Šindel

Když už srovnáváte časové jízdné, tak ve Vídni stojí lítačka na tamní poměry příznivých 365€, to je přes 9000Kč. V Praze 3650Kč. Pokud vezmu jednotlivé jízdné, tak z Vídně do Linze zaplatíte u běžného jízdného okolo 40€ za 180km, to je přes 5Kč/km. U nás vychází jízdné mezi 1-2Kč/km. To je pořád násobě dražší.

Karl vB.

Vy zřejmě máte talent na výběr nějakého extrému a na jeho základě porovnávat. O tom, že pražských 3.650 Kč/ rok je extrém, nemusíme polemizovat.
V přehledu cen ročních jízdenek je za Prahou dost mnohem menších měst, které mají cenu mnohem vyšší a užitný efekt mnohem menší.
https://zdopravy.cz/zebricek-cen-rocnich-kuponu-mhd-v-cesku-193156/
Jen pro kontext:
Hranice chudoby 2024: (čistý! měsíční příjem)
– Rakousko: jednotlivec 1.661 €
– Německo: jednotlivec 1.378 €
– Česko: jednotlivec 18.163 Kč = 727 €

Radek Šindel

Tak extrém to v Praze je, to se shodneme, ale ono je to trošku extrém i v té srovnané Vídni. Nicméně celkově je úroveň jízdého u nás i v poměru ke kupní síle velice nízká. Navíc máme spoustu vysokých slev, které v zahraničí tak vysoké nejsou.

MHD

Mohl byste nějak rozvést to nevhodné chování personálu? S tím jsem se za posledních 20 let u nás nesetkal.

Num

Neochota řešit jakekoli problémy od nastavení klimatizace/topení přes neřešeni rezervací na sedadla, ktera jsou v systému, ale ve vlaku ne až po neochotu zajistit přípoje. Při MU se zabarikádují ve služebním oddíle aby náhodou nemuseli něco řešit. Pozdravit zakáznika taky většina z nich neumí…

Ketchup1970

Moje zkušenost u CD a Leo je 9,5/10 kladná. takže jeden z dvaceti případů je morous. Což je i v mém připadě občas možné, že nemám svůj den. Navíc nevíme jak svoji žádost formuluje cestující. Vlídným slovem jsem dokázal obrousit i ostrý jazyk.

*h8*

konkrétně u ČD se s výše popsanými jevy už roky nepotkávám

Kusi

Tak to jezdíte jinými vlaky než já!!!!

Zahn

Právě nyní jedu z Hradce Králové do Prahy. Usměvavý řidič autobusu odpovídal vystupujícím cestujícím na pozdravy, upozornil mě, že jsem si zapomněl jízdenku. Ve vlaku se na mě milá průvodčí usmívala a byla také naprosto slušná. Vlak má zpoždění 4 minuty a v krajských tarifech s pražským ročním kuponem mě celá cesta stojí 150 korun. Zpoždění jsou častá. Ale těm se člověk nevyhne ani při jízdě automobilem (nejednou jsem prostál desítky minut na dálnici za nehodou apod.). Už několik let cestuju jen veřejnou dopravou a nevhodné chování personálu je naprosto výjimečné. Nedodržené řazení problémem být může. Ale očistec? To jsou… Číst vice »

cbtrk

Kolik to celé ročně stojí miliard, jen na dotovaných jízdenkách? O dotacích, aby se to celé udrželo provozuschopné ani nemluvě.

PetrS.

Kolik stojí ročně údržba dálnic? Jaké procento z toho se vybere na mýtu a dálničních známkách? Kolik miliard se musí dosypat ze státního rozpočtu?

Tom Matto

Celkové náklady na údržbu silnic a dálnic v ČR jsou 10,7 mld. Kč ročně. ŘSD platí 9 mld.

Vynosy z mýtného v Česku v roce 2024 dosáhly 17,16 miliardy korun.
https://myto.gov.cz/cs/press-20250121

Výnosy z dálničních známek jsou přes 7 mld. Kč.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/stat-ma-rekordni-vynos-z-dalnicnich-znamek-356774

Takže z hlediska prosté údržby se silnice v klidu zaplatí z poplatků za jejich využívání. Takže dosypání ze státního rozpočtu není, naopak ještě hodně zbyde.

mikvok

Já tedy na webu pro rok 2023 našel naklady na udrzbu: 46,6 mld. SFDI + 6 mld. kraje

Jiří Urban

Já jsem našel v dokumentu SFDI náklady na úržbu silnic ŘSD 21 mld a SŽ 22 mld.. takže jste se asi díval na celkovou sumu. Jinak mě tedy osobně překvapilo, že jde o tak podobné částky. Pokud bychom přičetly náklady na údržbu silnic nižších tříd od krajů, tak by to za silnice celkem byla mnohem větší částka.

Rarife

To byla, akorát se tady pořád tak nějak nenápadně nepřizná přes 80 mld. ze spotřební daně z paliv, že?

Pat

A vy zase nenápadně nepřiznáváte nepřímé náklady IAD.

Rarife

A to jsou které a kolik to je?

Rarife

Mimochodem, já jenom tvrdím, že auta si svoji infra platí téměř samy. Což se tak nějak o železnici říct nedá, že. A to by možná ani nevadilo. Ale vymýšlet si, že do aut se sypou nějaké desítky miliard navíc oproti vlakům, to je trochu úlet, nemyslíte.

PetrH

Jo už je to téměř samy.. dřív jste tvrdili, jak dotujete všechno ostatní.

Tom Matto

Vychazel jsem z tohodle clanku protoze jsem moc nic jineho nenasel. Uznavam ze to nemusi byt moc smeroplatne. https://skypaper.cz/rozhovor/rusikvas-udrzba-silnic-stoji-rocne-miliardy-technologie-futtec-prinas/ 46,6 mld. od SFDI je za rok 2023 a zahrnuje: „opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činností investorských organizací“ což je ale dohromady i s železnicí. 6 mld. je na silnice II. a III. tridy, ale neni to jen udrzba. https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Proinvesticni-rozpocet-na-rok-2023-zajisti-pokraco Rozklicovat kolik jde na samotnou udrzbu a jen silnic je komplikované, pokusím se z toho co jsem našel dát něco dohromady: Lepší údaj bude od NKÚ: https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/opravy-a-udrzba-silnic-i–tridy-staly-62-5-mld–kc–tretina-techto-silnic-zustala-v-nevyhovujicim-a-havarijnim-stavu-id14395/ Kde se uvádí, že jen na opravu silnic I. třídy šlo 62,5… Číst vice »

N.N.

No a ještě odpočítat opravy cest, které existovat musí už jenom pro pěší a IZS, typicky na vesnicích … a pak si uvědomit, že přísun potravin do měst především z blízkého okolí nelze bez těch cest realizovat. Rýži z přístavu vlakem možná dovezete, ale zeleninu z Tuřan na Zelňák vlakem?!

Tom Matto

Já fakt nikde nenapsal, že máme přestat udržovat silniční sít. Jen jsem původně reagoval, na tvrzení, že na opravy silnic se musí dosypat hromada pěněz ze státního rozpočtu. Dokladoval jsem, že drtivou většinu pěněz na údržbu silnic vybereme jen z poplatků za dálnice a pokud bychom započítali i spotřební daň z paliv, tak se zaplatí nejen údržba ale i velká část investic.https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Proinvesticni-rozpocet-na-rok-2023-zajisti-pokraco

Tom Matto

ten odkaz být už neměl…

Rarife

A kolik se nasype ze spotřební daně. Chápu místní šoto nenávist proti autům, ale zrovna silniční doprava pumpuje do rozpočtu mnohem víc než železnice.

Num

Silnice využíváme všichni a mnohem víc než si myslíte

Happy

Takže ty miliony lidí nacpeme už na tak přeplněné silnice? Vy budete duševní gigant….

Num

Železnice by se měla konečně naučit neplýtvat. Je nemyslitelné, aby dotovaný vlak byl dražší než cesta autem nebo autobusem.

David

tech par autobusu by jako neco zmenilo? Ale no tak …

P73

tak já třeba autobusem nepojedu, pokud to nejde vlakem, beru auto.

Num

Dnešní dálkove autobusy nabízí stejný neli-lepší komfort než průměrný dalkový vlak…

Lukáš Chytil

Tak to ani náhodou.

troglj

Externality. Pořád je auta neplatí, takže nezbývá, než dotovat udržitelnější konkurenci.

N.N.

A kolik jsou ty externality? Lítají tady čísla až do násobku HDP České republiky, tak něco normálního.

watslaw

A vlaky ty externality platí?

Josef Novák

To si trochu pletete regionální a dálkovou dopravu. Na koridoru Praha – Ostrava opravdu rychlíky a dálkové vlaky dotované nejsou.
Dotovaná je regionální doprava kterou si objednávají a soutěžím jednotlivé kraje ….

PetrH

Jsou dotované formou slev za studenty a to už od začátku „komerčního provozu“. Tenkrát se řešilo, že stát za tyhle slevy platí o dost víc než předtím za dob dotovaných spojů pouze ČD. Za mých mladých let jsme si kupovali Junior pas za 700 ročně, abychom měli nárok na studentskou slevu, to holt nebyl „nedotovaný komerční provoz“.
A pak přišel Babiš a přidal slevy pro důchodce… ty pokud vím zůstaly, jen nižší.

*h8*

Ne každý cestující je student či důchodce. A mmch – důchodci jezdili za polovic už za komárů. Babiš jen tu slevu nesmyslně zvýšil.

Lukáš Chytil

To nemáte tak úplně pravdu.
V relaci Praha – Přerov – Luhačovice máte dotovaný rychlíky (R18?)
V relaci Praha – Česká Třebová – Břeclav – SK/AT máte dotované mezinárodní EC vlaky (Metropolitan + rj) + vnitrostátní Svitavu
V relaci Praha – Kolín – Brno jsou dotované Vysočiny (R19?)
Pak v relaci Břeclav – Bohumín máte dotované EC PL – SK/AT
A v relaci Brno – Bohumín je dotovaný rychlík (R23?)

Takže ano, vlaky jedoucí čistě Praha – Ostrava dotované nejsou, ale na koridoru Praha – Ostrava je většina dálkové dopravy a všechny rychlíky dotované.

Davidoff

Dálnice se dotuje ehm kolika miliardami. Jo a ty nehody taky něco stojí, těžkou bouračku jen tak nevyklepete. A léčení taky. Nám srazilo auto důležitého kolegu a dosud jsme nenašli náhradu. Takže ten váš posvátný automobilismus je dost těžce zaplacenej.

km213393

Kdo ze severní Moravy kdysi do Prahy dojížděl, dneska už tam bydlí…

Sch

A jihomoravaci už nemusí, v Brně mají daleko více příležitostí než dřív.

František

V Brneli předělávali hlavní nádraží, tak všeci jeli jednu zastávku autobusem na Florenc na Metro.

Tomask

Pošlete tento článek radním do Liberce !!

Hans N.

Radní Liberce nejsou správní adresáti. Žába na prameni sedí na MD.

kuna

Luděk S. ??
🙂

fous55

Buď genderově korektní! Je to žabák!

Matěj

„Pasažérská frekvence“ – proboha, proč?!

Leinad

Pro Axela, Olcita a další optimalizátory.

Martin

Jenze po dostavbe dalnice se to zas otoci. A bude mrzeni, ze se nestavelo na vyssi rychlost.

Jirka

Neotoci.

Karl vB.

Otočí – neotočí, to je jak z Mrazíka.
https://www.youtube.com/watch?v=GD63WRvX3nw

hbf

Plzeň měla dálnici dávno před koridorem a přesto si dobudování koridoru dokázalo své cestující najít. V jižních Čechách to bude úplně stejné.

JiP

Otazka zni, zda pocet cestujicich ve vlaku z Plzne do Prahy je nejak vyznamny s tim, co jede po te dalnici.

Twix

To asi záleží na tom, jaký počet pokládáme za významný a jak se to počítá. Pokud bych bral jen cestující co mají start a cíl přímo v Praze a Plzni, řekl bych že ve vlaku jich jede slušný počet.

M1M2

Podívám-li se v takovém Berouně na dálniční most a chvíli budu sledovat provoz, je počet cestujících v drážní dopravě marginální, co se týče frekvence Plzeň – Praha, co se týká frekvence Beroun – Praha je počet cestujících drážní dopravou s ohledem na cestovní rychlost jen zlehka převyšující valník s hnojem, cenu a absolutní nejistotu, jak to dopravní dobrodružství dopadne a kam bude nebožák v Praze dopraven skutečně zanedbatelný. Smutnou korunou toho všeho je i pouhým oken viditelné výrazně nižší obsazení busů od Berouna dále na západ, což svědčí o tom, že šoto a taktoterorie „taktových inženýrů“ nefungují, jak by měly.… Číst vice »

hbf

Vy takhle od oka poznáte, které auto na mostě jede Pha – Plzeň,nkteré jede Pha – Beroun a které jede nějakou úsekovku s těmito linkami nesrovnatelnou? Jak jste se ve své metodice vyrovnal s vozidly do Německa a dál do Evropy?

Frantisek X

A našlo je na té silnici, nebo odsálo další kus života z Plzně a okolí?

Twix

Životu v Plzni bych řekl že to spíš pomohlo, když se tam dá jet každou hodinu přímým expresem bez zastavení. Pak se tam dá snadno naplánovat cesta (soukromá i pracovní) a každý si může vybrat čím chce jet.

hbf

Odsálo kus života? Jako že ti cestující jsou do toho vlaku vtaženi proti své vůli? Vy jste fakt pošuk.

Martin

To ja netvrdim, ze se to vrati zpet, ale uz nebude tilik atraktivni, min. dojde k nejakemu poklesu,…
Tou vyssi rychlosti mam na mysli samozrejme parametey trate jako celku. Vime, ze se to behwm stavby preprojektovavalo ze 160 na 200, coz nebylo uplne mozne, az na vyjimky…

Frantisek X

Vyšší rychlost by to nezachránila (už tak se kvůli ní prakticky zařízla obsluha některých míst po cestě). Spíše je otázkou, proč pořád bereme dálnici jako „chybějící“, když už máme ty lidi ve vlaku. Chceme, aby se dojíždělo ještě více? Jo, možná tak pro náklady vystrčené z těch kolejí, ale o tom tu řeč zrovna není. A závodit, co toho přepraví více a rychleji, za upadání celých krajů, no…

kajman

Já už to konečně chápu. Vy chcete žít v 18. století. Všichni pěkně sedí na zadeli, obdělávají to svoje políčko a jsou spokojený. A všechny ty nekonzistentní řeči okolo jsou jen tak, aby se na to hned nepřišlo. Stížnosti posílejte Josefu II., t.č. bytem v Kapucínské hrobce, Vídeň. To on zrušil nevolnictví, neřád.

N.N.

V 18. století ale nebyly železnice, jen důlní dráhy. Do Vídně by musel po silnici ať už povozem či pěšky.

nowas

Ano, kraje s rychlou a dostupnou dopravou upadají…

N.N.

Chudáci Švýcaři.

Num

Záleží jak bude železnice přustupovat k zákazníkům. Pokud se bude držet sestupné trajektorie tak se váš scénař naplnit může.

Martin

Snad se konečně do budoucna změní opravy na stavby nových trati na 300 minimálně a pak se teprve ukáže potenciál vlaku. Dálniční síť je pozadu 80 let a železniční je na úrovni 19 století po faceliftu a efektivní doprava je cesta k pokroku

DavidS

Myslíte, že se přestanou opravovat stávající tratě a začnou se stavět tratě na 300 a to nám má nějak pomoci? Zajímavé řešení.

Frantisek X

Jezdit vlakem jen 300 km/h a více a současně dále zahušťovat dálkovou silniční síť rozhodně není nic efektivního, takovýto „pokrok“ pro pocit pokroku je spíše cesta do pekel. Ale chceme tam, budiž nám to dopřáno…

Num

Silniční síť včetně dálnic je důležitější. Rychlodraha má smysl jen mezi pár velkými městy…

Martin

To bych neprehanel, dalnice jsou celkem na urovni. hlavne ty nove, ale trate mame na urovni 60 let co se tyce rychlosti a dojezdovych casu…
Dalnice v cele evrope jsou plus minus na 130km/h, jsou vyjimky, trate se uz stavi vsude na cca 140-200km/h konvencni a vrt na 300km/h…
U nas slavime na hlavnich tazich na tratich az 200 s naklapenim, kdy je to vyjimka, a vrt zatim nikde…

A. O.

Jsem pro rozvoj železniční infrastruktury, ale mít každou lokálku na 300 km/h je úplný nesmysl. Stejně tak mít i každé krajské město na VRT.
Stačí ty nejvýznamnější celky, ideálně na mezinárodních koridorech kde se dá očekávat, že ten vlak bude moci v podobné rychlosti navázat i za hranicemi.
Krajským městům, která by na takovém koridoru neležela, by měla bohatě stačit 160 230 km/h.

Martin

Ty koridory jsou jasne dane, ten hlavni je Berlin-Praha-Viden, druhy je Viden-Ostrava-Krakov a treti Norimberk-Praha-HK-Varsava V CR pak vnitrostatni spoje mohou mit odbocky – klidne na nizsi rychlosti, jako na Pardubice, Budejovice, Most-KV, atp… nebo navazne regionalni trate v okoli mest ci terminalu, tam nemusi byt zadna extra rychlost jako spis navaznost, typicky Teplice, Jihlava, Olomouc, Zlin, atp. A treti jsou koridory mimo VRT, ktere zbyvaji jako spojeni Pardubice-Olomouc, Praha-MB-Liberec, Plzen-Budejovice, Liberec-HK, atp…. ty by meli byt na vyssi rychlost i kdyz to nebude VRT, nebo jen z casti, klidne jen 200… Proto mi vadi napr. trat na Budejovice, kde… Číst vice »

Martin

Není se čemu divit..

Violka

To bude zase důvod k šotooslavám. Až bude dostavěná D3 a povolená 150, ono vám to zase klesne o 80%. Nikdo se dnes nechce dopravovat jako v 19.stol.

micat1

A proto dlouhodobě rostou počty cestujících ve vlaku, jak u nás, tak v Evropě? Dokonce i tam kde k tomu zrychlení takřka nedochází?

Petr Šimek

Naopak, lidé co vytáhli hlavu ze zadku 20. století preferují kvalitní veřejnou dopravu. Jezdit jinými dopravními prostředky (nejen vlakem) je známka vyspělosti dané společnosti. Jak už v mnoha zemích dávno pochopili (v Čechystánu snad do 30 let také).

Marky

Slušné žvásty. Platí fakt, že nemá smysl „bičovat mrtvého koně“.

Tj. na delší trasy (zhruba 500 km a víc) se jednomu pax vyplatí jet vlakem, je-li k dispozici rychlá trať

Zatímco pro cesty do řekněme 50 km, je-li v cíli možnost parkování nebo P+R, tak se vyplácí auto nebo bus.

A ve zbytku cestování (mezi tj. 50 až 500 km délky cesty, to záleží na konkrétní situaci

Karl vB.

Preferovat kvalitní veřejnou dopravu ještě vůbec automaticky neznamená mít možnost s ní jezdit.
Ne všichni, kteří by rádi preferovali, potřebují jezdit zrovna na rameni Praha – Ostrava.

Davidoff

Další pacient. Tak se hezky uklidníme, dáme prášeček, zapijeme, táák, a hezky v klidu.

TnM

Z pohledu cestujiciho na hlavnim koridoru Praha-Ostrava, subjektivni pocit: Za poslednich 10 let se podarilo: – Proskrtat, a tedy znepouzitelnit, premiove spoje Pendolino. – Navysit ceny jizdenek, zatimco cena benzinu zasadne neroste. Pred 10 lety vrcholil onen zazracny volny trh a do Prahy se dalo dostat za par susnu. Dnes uz to takova slava neni. Ve spicce si zaplatite nehorazne penize. – Rozdrbat pripoje, vcetne tarifu a nutnosti dohledavat po X eshopech. Dalkove cestovani vlakem neni vzdy jen o cili v Praze… – Zrusit vecerni a nocni spoje. Jet do Prahy za kulturou, nebo s vidinou vecere, je nemozne. Cestu… Číst vice »

Honza89

Nemluvě o nedávném období „výstavby bez efektu“, kdy pár let najednou vlak mezi Prahou a Pardubicemi jel 60 – 70 minut, namísto 50.

strojvedoucí J.

Jaké překvapení, že v systému „volný trh a zdravá konkurence“ nejsou cestující na prvním místě.

Na různých sociálních sítích občas narazím na pláč studentů „kde je moje Ostrava za dvě kilča max?“
Ona tam stále je, jen nějakou dobu už erár přisype na jízdenku místo šesti stovek „jen“ čtyři.

Psal jste vašemu dopravci, že byste měl zájem o večerní spoj?

hbf

To se mýlíte. V systému volný trh ten vlak bez cestujících nebude jezdit a dopravce si musí ohlídat, aby o cestující nepřišel. V systému ZDO je na prvním místě spokojenost objednatele a vlak může hoblovat koleje celý rok bez ohledu na to, že je prakticky prázdný.

strojvedoucí J.

Reaguji na poslední část příspěvku pana TnM kterému se nelíbí, že vlaky v relaci Praha-Ostrava nejezdí večer a on se nedostane za kulturou (tedy, že vlak jede jen tehdy, když se dopravci vyplatí).

hbf

Ale takový vlak se nevyplatí ani tomu objednateli. Podobně jako se nevyplatí držet v tomto čase otevřené obchody a restaurace.

Podporu kultury formou zajištění veřejné dopravy chápu z míst, kde kultura není do míst, kde kultura je. Ale z metropole do metropole, nota bene takto daleko, to ať si zařídí každý po svém.

bakiy

Za kulturou do Prahy se vlakem nedostanu ani z Českých Budějovic. A nedělám si iluze ani o jiných směrech…

Tomáš Záruba

Plzeň, Ústí (vlastně skoro celý kraj), Brno s přimhouřením oči, ještě nedávno i Budějovice. Akorát Olomouc a Ostrava smůla. Totéž pokud jde o poslední spojení do Prahy (tam třeba ty Budějovice a Brno zvlášť vyniknou, o Ústí ve 23 hod ani nemluvě), poslední je v půl osmé Pendolino. Asi náhoda.

hbf

Myslím, že to není náhoda, ale výsledek toho, že Ostrava i se svou aglomerací je na Praze celkem nezávislá, zatímco Plzeň a Ústí fungují častečně jako předměstí Prahy, odkud se do Prahy denně dojíždí za prací, studiem a pod. A Praze by tito dojížděči chyběli.
Samozřenmě ty okrajové spoje do Plzně a Ústí vymetou celé příměsto, což by cestou do Ovy neúměrně zdržovalo.

Ondřej

To bych neřekl. Praha je dle demografických ukazatelů jedna velká zahraniční kolonie proudu lidí přicházejícího z MSK kraje, který se stále výrazně vylidňuje…a ti lidé také čas od času jezdí domů….

hbf

Takže stací vzít Pendolino a jezdit s ním večer a v noci Ova – Pha – Ova za pár šušňů se zastavením v každé odbočné stanici na přípoje. Samozřejmě jízdenky jen na pokladně, aby cestující nemusel do eshopu nebo chraň Darwin do Appky, a měl by to být kasovní trhák… Teď vážně. Pendolíno chybí po nehodě, těžko jezdit s něčím, co není. Cestujících je tolik, že si dopravci mohou dovolit zdražit. Navíc se jim zdražují vstupy, cenou lidské práce počínaje, přes elektřinu až po nutné investice do ECTS… Už před deseti lety jezdil na trase Regiojet, LE i ČD, jízdenky… Číst vice »

Folty

Slovakia je v Ostravě ve dvě ráno. To jako něco o půlnoci z Prahy s příjezdem do Ostravy na čtvrtou? Kolik lidí chce něco takovýho podstupovat? Není lepší si lepší na pražské chlastačky zajistit nocleh?

bakiy

Pražskou chlastačku ukončím v deset a stihnu poslední vlak. Jenže divadlo nebo koncert v deset neukončím a ten poslední vlak mi o půl až tři čtvrtě hodiny ujede. Navíc, v divadle se sice neožeru, ale o přestávce je milé dát si sklenku vína nebo pivo. A to taky nemůžu…

MCZ

Rozumím tomu správně, že by lidi ze svých daní měli dotovat jak vlastní divadlo/koncert, tak i cestu na a z něj? Nereju, ptám se.

risk

Tak sklenicka pri prestavce to rozhodne uz je na konci divadla na nule. I ten koncert pokud nekdo jsi da jednu nebo dve hnusne desitky v prvni polivne tak za dve hodiny uz take na nule. Ale tak chlastat nemuzes ale tu jednu pokud to neni na konci muzes.

Frantisek X

No jo, na otočku do Prahy málem ze Slezska jen na večeři a do divadla, za pár drobných a současně „prémiovým“ pendolinem… Tipuji, že tohle se i autem bude chtít málokomu, a raději přespí. Samotná možnost pozdějších spojení by asi fajn byla, to jo, ale…

TnM

Ne. Staci blbost typu „jedu na stadion na reprezentaci“. Anebo jakoukoliv z hromady vyznamnych akci co se kona v Praze. Potrebujete nejaky NORMALNI vlak (a ne nocni navoz do Kosic) s odjezdem idealne nekdy mezi 23. a 24. hodinou. Mene idealne mezi 22. a 23. (da se stihnout). A nemusim jet primo do Ostravy. Muzu byt nekde z Olomouckeho kraje, nebo ze Zlinskeho kraje. Ve vlaku si zdrimnu, doma bych mel byt nekdy v noci kolem druhe az treti. To snad nechci tak moc, ne? Na Plzeň jede Berounka 23.50 Na Budějice jede Vltava 22.16 Na Ústí n.L. jede Labe… Číst vice »

Num

Dřív vlaky jezdily celou noc na Ostravu. Byly sice všelijaké, ale byly. Dnes se pozdě vecer z Prahy dostane člověk jen na Brno

Stráťa

Poslední vlak vám z Prahy do Ostravy jede ve 21:44 a v Ostravě je kolem jedné hodiny ráno, to podle vás není noční vlak? Ve 22:45 jede přímý autobus a ve 23:25 ještě můžete jet autobusem s přestupem… co ještě chcete? Jakou poptávku čekáte tak pozdě v noci?

TnM

Ja nic nechcu. Ja pojedu autem. Stejne jako vsichni ostatni. Jezdit vlakem je uz fakt jenom pro rezijkare a sotouse.

Num

To je bohužel smutná realita. Jen šotouši a režijkáři si to nechtějí připustit

Blátošlap

Mohu potvrdit, že několik let vídám po 6 hodině ráno cca. 35-40% v našem spoji režijkářů a lidí se zaměstnaneckým jízdným, zatímco mě se protáčí panenky oproti nim.

N.N.

To jsem netušil, že v komerčních spojích Regiojetu jezdí samí režijkáři…

Jirka z CB

Hmm, a v exponovaných časech vlak narvaný, ale nikoho nenapadne přidat vagon…

Num

Nebo nepřijedou všechny vagony či si jeden železničáři pro vlastní potěšení zavřou.

David

Nemohou být ty čísla být zkreslená liberalizací? Například u linky R14a je více než patrné, že po nástupu Arrivy prakticky nejsou započítáni cestující z Libereckého kraje do Brna, jak jinak si vysvětlit pokles z 16,5 tis. prakticky na nulu? Stejně tak pokles k nule do Olomouce, Zlína nebo Ostravy a zároveň výrazný nárůst jen do Pardubic? A nárůst do Prahy bych z významné části přisoudil, že cestující přešli z PIDu (za ČD) na tarif Arrivy, částečně to asi bude platit i u linky R14a, kde se dříve více jezdilo na Iredo.

Kubrt

Není to otázka metodiky? Třeba železná ruda z Ukrajiny se v té ročence tváří jako dovoz ze Slovenska (kde se přeloží mezi rozchody).

Ojin

Obecně když si lidi na delší cesty dělí jízdenky (použití tarifů dílčích dopravců, kombinace tarifů IDS…), tak se to asi ve statistice projeví jako víc cest.

Šalina na Špilas

Hádám, že pokles z JMK způsobilyzpůsobily výluky a nickolej u Blanska? Plus to, že JMK se obecně dere ve všech ohledech nahoru, takže když už je třeba jet do Prahy není to tak často, popř. ji zastoupí Vídeň? (A navíc D1 je už víceméně bez omezení.)

milruz

Myslím, že nejen ty výuky. EC jsou vesměs pořád plné, ale spíš zahraničních cestujících. A svoje si myslím udělala i dokončená modernizace D1. Cesta autem je v pohodě a celkem předvídatelně 1h45, dobře centrum-centrum 2h a něco, ale kdo chce začínat i končit v centru, proti tomu vlakem už přes 20 let jezdíme pořád stejně dlouho, pomalu. Mimořádnosti na dálnici i železnici jsou podobně časté, akorát dopad u vlaku je často o dost horší.

Ta myšlenka s vývojem JMK je zajímavá, ale až takový případ by to asi nezpůsobilo. Zajímavě by bylo srovnat všechny segmenty, vlak, bus i IAD.

Dachs

Co mě teď třeba taky štve, že pár rj jede skrze Prahu průjezdně, přes Malešice, tj. vesměs pomalá jízda. Neúměrně tak vzrostla celková doba. Když rj začínaly, Praha – Brno do 2:35. Vyjezditelné i o sedm minut rychleji. Když se stahovalo zpoždění, výsledek času stráveném ve vlaku mezi Brnem a Prahou 2:23. Nyní? Ehm… K tomu taková maličkost, Metropolitany si často vezou z východu půlhodinovou sekyru, nebo rj, co má v Brně obvyklých +6 až 10 minut (ačkoli z Rakouska dojede do Břeclavi více méně včas), v ČT má najednou +15 až 20, okolo Kolína to ale stáhne. A cenově… Číst vice »

Twix

Je pravda že vlak do Brna se za 20 let téměř nezrychlil, ale spojů jezdí nesrovnatelně více, proto se také mezi Prahou a Brnem začalo vlakem mnohem více jezdit, i služebně. Tehdy jezdil přibližně po 2 hodinách EC, v Praze často jen z Holešovic, rychlíky přes Třebovou jeden čas neexistovaly vůbec (nebo se to zkoušelo přes Hradec) a pak se pomalu začaly objevovat. Zatímco dnes jezdí každou hodinu EC (aspoň v případě railjetu s garantovanou kvalitou) plus Regiojet, všechno se snadným nákupem a stornem jízdenek, s wifi apod., tedy s tím vším co už tehdy dávno měly ty busy. Opravdu… Číst vice »

Povazan

S tým počtom cestujúcich vo vlakoch medzi JMK a Prahou je to dosť zaujímavo. Vlastne sa za posledných 20 rokov sa veľmi zvýšil napriek romu, že čas medzi Brnom a Prahou zostáva nezmenený. Ono cca 20 rokov dozadu, keď prišiel EC napr. od Budapešti do Brna, tak veľa cestujúcich vystupovalo, ale veľm málo nastúpilo. Nebol problém mať kupé pre seba. Podobne cesta späť (Hungaria, Vindobona a pod. mávali podstatne nižšiu obsadenosť). Každý preferoval akosi bus, ktorý býval lacnejší aj rýchlejší a pozerali na mňa, prečo tam jezdím vlakom. Čo sa ale ČD podarilo je dostať cestujúcich do vlaku na tejto… Číst vice »

Folty

Ano, v devadesátkách vlakem do Brna (mizerný takt, pomalé, dražší) nebo do Bratislavy (dtto. + mezinárodní jízdné) byla jasná volba autobus.

JiP

Smutne je, ze koridor do Budejovic je spise vyjimka a podobne velkoryse nebylo investovano i do trati, kde byla a je frekvence i o rady vyssi. Nevic i ted SZ stav misto posunu kupredu stale na vetsine mist konzervuje, viz aktualni prebastleni useku Pardubice- Chocen.

Ondra

Ten minus jsem vám dát nechtěl, jenom jsem se na mobilu netrefil do tlačítka, které bylo blízko.

55p

Kliknutím na „plus“ ho zrušíte

Dejf

Stačí zmáčknout + a chyba se napraví. Pak podruhé a zamýšlený výsledek he na světě.

Sch

Krásně to ukazuje, že investice do zrychlení má efekt, když se ubere alespoň 10 minut z hodiny cestujících je I dvakrát tolik. A to nebudeme takový systém jako Švýcaři a po hříchu ani VRT jako Němci. Takže jen víc a větší kapky.

a8n

Východní směr má ve vzdálenějších částech trojnásobek vlaků (přípražský úsek jen dvojnásobek). I kdybychom brali, že tam jezdí dvojnásobně delší soupravy, k řádovému rozdílu to bude mít pořád dost daleko.

Karl vB.

Ta „velkorysost“ se projevila v tom, že teprve až v průběhu stavby dvou úseků se „něco zlomilo“ a narychlo se, v rámci možností, přeprojektovávalo. Aby efekt vyniknul, musí tam jezdit alespoň jedno „přebytečné“ Pendolíno a pokud by se opravil havarovaný vrak, tak by tam jezdily dokonce dvě! Tak asi tolik k té velkorysosti. Tratě, „kde byla a je frekvence i o řády vyšši“, by podle plánů MD měly dostat „bratříčka“ v podobě VRT. Časové horizonty této akce nejsou bohužel nijak konkrétní. To, že se alespoň neuvažuje o stavbě konvenční rychlé trati v nové stopě mezi Chocní a Mohelnicí, na rozdíl… Číst vice »

Folty

Úsek z Votic do Sudoměřic lze považovat za velkoryse budovaný i v jeho původních návrhových parametrech a bez Pendolina. Vlastně ani starší úsek z Bystřice do Votic není špatný.

Velkorysost naopak chybí od Bystřice ku Praze, kde se zvedla rychlost ze 70 km/h na 90 km/h. Přeložky to pravděpodobně vyžadovalo jen minimální, dnes v terénu nepoznatelné.

Folty

„Frekvence o řády vyšší“ by znamenala nejméně o dva řády, což jsou stovky milionů cestujících. (V celé ČR je 170 milionů cestujících ročně včetně regionálky.)

Adam Ř

No právě proto je to ten nejvíc velkorysý koridor
1) vede tak málo významným směrem, že tam nebude VRT
2) je málo vytížený, že se tam dá jezdit rychle. Minimálně pro Praha – Kolín nebude limitujícím faktorem Vmax trati, ale hustota spojů různých rychlostí

Tomáš Záruba

Bohužel jsem casem pochopil, ze tohle většina lidi nepochopí.

HK~

Ano a proto se při reko nepřidala kolej.