Autobusy Informační technologie Železnice

Ústecký kraj bude mít vlastní aplikaci na dopravu, umožní i nákup jízdenek

Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Cestující mají mít aplikaci k dispozici na přelomu září a října.

Cestování po Ústeckém kraji má být do konce letošního roku možné jen s mobilní aplikací. Ústecký kraj uzavřel bez soutěže smlouvu se společností CHAPS ze skupiny České dráhy na vývoj aplikace s názvem DÚKapka za 1,92 milionu korun.

Vyplývá to z kontraktu zveřejněného v registru smluv, CHAPS se smlouvou sám pochlubil na svém facebookovém profilu. „Bude (mimo jiné) sloužit jako nový nosič jízdních dokladů v rámci Dopravy Ústeckého kraje a to jak pro jednotlivou jízdu, tak i časovou. Zkušební provoz aplikace je plánován již na říjen tohoto roku,“ uvedla firma na facebooku.

Podle mluvčího kraje Martina Volfa by aplikace měla kromě nákupu jízdenek i vyhledávat spojení nebo informovat o zpoždění spoje či o výlukách. „Její uvedení na trh očekáváme koncem září/počátkem října v podobě první verze s prvními funkcionalitami. Některé pokročilejší funkce, jako například registrace osoby s nárokem na zlevněné časové jízdné, budou postupně přidávány později v aktualizacích aplikace,“ dodal Volf.

CHAPS stojí například za aplikací Českých drah Můj vlak. Zakázku od Ústeckého kraje získal bez soutěže, jiné firmy kraj neoslovil. „Předem byl proveden průzkum trhu s porovnáním cen a funkcionalit jiných dopravních aplikací, jejichž smlouvy jsou veřejně dostupné. Společnost CHAPS prokázala dostatek zkušeností, z čehož vychází také předpoklad rychlého zhotovení, a cenová nabídka pro Ústecký kraj byla výhodná,“ dodal Volf.

Ústecký kraj bude jedním z prvních krajů, který takovou aplikaci bude mít. Podobnou má Jihomoravský kraj.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

Konečně se po více než dvou letech urgování (alespoň z mé strany) dočkáme v ÚK aplikace. Těším se, konečně nebude potřeba mít u sebe drobné a jízdenku si koupím téměř kdykoli a kdekoli na pár ťuknutí. 🙂

zdeno

Co mě čeká na trati 073 Dc. východ – Kolín? Jak si koupím jízdenku jak na Jančuru, tak na ČD? Nemám na mobilu data (LG 530), tak co dál?

Zapa

Koupíte si dvě jízdenky? Nebo jednu s jízdou přes Děčín hl.n. – Ústí hl.n.

zdeno

Takhle si to kupuji. Děčín východ – Mělník, síťovou, Mělník – Kolín ČD, rovnou si vezmu Kolín – Mělník a z Mělníka mi platí ta síťová. Je to tarif ÚK a i když jsou to tři jízdenky, dá se na cestovném ušetřit….

zdeno

Dodatek: Dá se platit jak hotově, tak kartou. To se zruší?

leo

Zatím se mi osvědčila síťová jízdenka (Dc

leo

Zatím se mi osvědčila síťová jízdenka (Dc-Mělník) a pak z Mělníka PID do Kolína.

Zdeno

Tu PID mi proda pruvodci ve vlaku?

Evžen

Třeba nebuď socka

Zdeno

Inteligentni odpoved, neco to o tobe vypovida.

Mrvitel

To je super. Ale pokud mě paměť neklame, první byl můj vlak od CD. Takže na ČD se vymyslelo zaplatilo a Chaps to už jen vymyšlené preprodava dal. Skvělé

Zbyněk

Holt úspěšný bussniess model, mají to holt spočítaný, jako vždy někdo musí poskytnout prvotní kapitál, což byly dráhy, ale ty řekl bych, že se jim to už dávno vrátilo.

kubisek

Ze stránek CHAPS: Od října roku 2017 je naše společnost součástí skupiny/koncernu ČD – Informační systémy, a.s.

Martin

Ostatní kraje by se měli od právě Ústeckého co v dopravě učit. Doprava do jakéhokoliv koutu kraje i v brzkých ranních hodinách, integrace přívozů, lodí, sezónní turistické linky, centrální dispečink. Rychlý výčet, ale myslím si že mluví za své.

Zbyněk

Samozdřejmě, že ne pro každého to bude ideální a u všech koutů se také najdou ty méně dostupné.

Poutník 99

proto se ÚK učil v IDS JMK… Tam na jízdenku teď stačí bankovní karta…

kubisek

Ještě pár měsíců zpátky existovaly časové jízdenky pouze v papírové formě.

Zapa

Třeba u turistických lodí DUK by neškodilo je z té integrace vyřadit, nebo aspoň nasadit nějaké „rozumné“ jízdné. Ne že tam pojede baba za 9,- z Ústí do Litoměřic a ještě na celou loď vykřikuje, že si bude stěžovat, že je to plné, čehož jsem byl svědkem.

Kamui

Super, co kraj, to jiná aplikace. Tohle je to, co by měl řešit JST, aby se všechny ty jízdenky daly koupit na jednom místě. Kraje se chovají jako státy ve státě a cestování mezi kraji z tarifního hlediska opravdu začíná připomínat mezinárodní cestování.

-TR-

Cestování mezi kraji rozhodně nepřipomíná cestování mezi státy, protože ve vnitrostátní přepravě vás nikdo neokrade. V mezinárodní přepravě bohužel stále fungují chytáky, jako např. tarif NRT. Pevně doufám, že se podaří dosáhnout jeho totální likvidace a jeho nahrazení relačními mezinárodními jízdenkami za rozumné ceny.

MartinS.

Nejsem si jist, jestli JST do sebe zahrne i autobusy a MHD? Ty kraje si to řeší samostatně, protože mají samostatné tarify pro své integrované dopravní systémy, které zahrnují vlaky, autobusy, MHD a možná ještě i jiné druhy dopravy. Každý ten systém je navíc jiný, PID je pásmový, další jsou zónové. Navíc tarifní podmínky jsou v jednotlivých krajích jiné. Někde jezdí dárci krve od určitého počtu odběrů zdarma, někde za polovic, někde za plno. Takže JST bude fungovat pro vlaky, o tom žádná (to už měl ostatně fungovat od loňského prosince), ale že by někdy existovala jednotná aplikace, která by… Číst vice »

Zbyněk

Další předražený projekt pro cestující? Vždyť bych dal půl platu za dojídění! Viz. kilometrický tarif SJT, rozhodně se to s pár IDS nedá srovnat. Složitost akceptace a zavedení vysvětluje zde MartisS.

MartinS.

O víkendu jsem použil Virtuální (Plzeňskou) kartu pro nákup jízdenek IDPK, takže jedním z prvních už asi Ústecký kraj nebude, když podle diskuse už podobné aplikace existují v 5 krajích ze 14 (Praha, StK – PIDlítačka, MsK – ODISapka, JmK – POSEIDON, PlK – Virtuální karta). Ale když to UlK stihne, tak má ještě šanci být v první polovině.

Modré zábradlí

Olomoucký IDSOK má aplikaci umožňující použití časových jízdenek. Rozšíření na jednotlivé slibují.

Jaaa

Z jakého důvodu nebylo VŘ? Jaktože to legislativa umožňuje?

-TR-

Jedná se o veřejnou zakázku malého rozsahu, její hodnota je nižší než 2 miliony Kč.

Joseph

Jo, tohle je dobrá věc pro cestující. Mně třeba vadí, že Liberecký kraj má sice IDOL, ale nelze nabít peníze na kartu přes internet. Zároveň je třeba nevychytaný, že nelze koupit třebas celoroční jízdenka na autobus Česká Lípa – Praha. Asi bude lepší, když se PID dostane až do České Lípy.

Štěpán

„Ústecký kraj bude jedním z prvních krajů, který takovou aplikaci bude mít. Podobnou má Jihomoravský kraj.“
PID Lítačka se snad nepočítá?

Venda
Kalina

Vždyť je tam napsáno „jedním z …“. Samozřejmě PID Lítačka je zatím stále TOP, ostatní ale už následují.

kubisek

Však se podívejte do specifikace, to, co má mít DÚKappka je v podstatě modifikovaná PID Lítačka. On totiž DÚK spolupracuje s Operátor ICT, který řeší pro PID odbavovací systém. Takže DÚK a PID budou provázány jak dopravně, tak i technicky. Třeba se dočkáme i toho, že jedna aplikace mi prodá třeba integrovanou mezikrajskou jízdenku. 🙂

Evžen

Víš co znamená jedním z prvních? Asi ne, to je mi líto

Juraj

Jediná škoda je, že to nesmeruje k vôbec žiadnej vzájomnej integrácii. Čo region, to samostatná appka, iný workflow, iné možnosti.

Potom sa krásne ukazujú tie rozdiely – napr. PID Lítačka a IDSJMK Poseidon sú dve úplne odlišné ligy. Takto zostáva dúfať, že appka DÚK sa viac priblíži tej pražskej, keď už sa rezignovalo na celorepublikové integrované riešenie.

Bdtax Fan

Vsadím se, že se přiblíží pražské. Můžeme si o Chapsu myslet, co chceme – ten monopol na data z CIS JŘ byl děs, ale když budu hodnotit kvalitu aplikací, co dělají, tak jsou to opravdu profesionálové. Obvykle jsou jejich produkty do detailu vychytané, takže použitelnosti DÚKapky se nebojím.

Vlasta Coufal

Děkuji.

Zbyněk

Kdo říká, že se nesměřuje k integraci? Možná to tak nevypadá, ale příprava propojení systémů potrvá a v plánech je. Nejdůležitější je to postupně dotáhnout. Na Slovensku jsou tuším dva systémy IDS, jinak podle informací mi přijde, že Slovensko na jakoukoli integraci rezignovalo a u nás to funguje nadstandartně.

Pezos

Jeden, ta parodie u Žiliny se moc IDS nazvat nedá.

V. K.

DÚK je poměrně povedená záležitost. Ta aplikace byla poslední, co chybělo. Za mě spokojenost.

PetrB

Tak když to dělají lidi, které to baví je to pak znát 😉

Vašek

Snad se i ostatní kraje rozhoupou a taky si takovou apku pořídí. Poseidon pro JMK a PIDlítačka jsou vzorem.

Mates

Poseidon je o ničem.
Nelze tam nakoupit jízdenku přímo platební kartou.
Aplikace PID Lítačka je ale super.

Jan

Poseidon je uživatelsky nepřívětivá katastrofa.

kubisek

Rozhodně. Hlavně nechápu minimální dobití 156 Kč. Ale funkčně je docela dobrá, byť tedy uživatelsky šílená.

Modré zábradlí

Taky už mu je dost let (T602 vypadala taky jinak než dnes MS Word).

Tom Matoo
Jméno*

To je pouze pro MHD, PID a DÚK pro celý kraj včetně MHD

jifi

Plzeňskou aplikaci jsem si stáhnul a nabízí i „jednotlivé jízdné kraj“. Pokud to funguje, tak například relace Praha – Blatno u Jesenice přes Plzeň se dá v kombinaci s PID jízdenkou jet za 60% ceny ČD + GW.

Tom Matoo

Kupovat jednotlivé integrované jízdenky v rámci celého systému Integrované dopravy Plzeňského kraje (vyhledání trasy dle místa odjezdu a příjezdu).

Ne není, příště lépe číst.

suri

Ta Plzeňská aplikace je spíchnutá horkou jehlou, obsahuje řadu chyb a nesmyslů a použitelná je jen velmi omezeně. Vzorem, ke kterému by se tvůrci jakýchkoliv dalších aplikací měli dopracovat, je pro mě jednoznačně PID Lítačka jak uživatelským rozhraním, tak svojí komplexností.

MartinS.

Ideální není, ale už jsem si na ní koupil lístek na vlak+bus. Má nevýhodu, že se nedá svázat s Plzeňskou kartou a používat třeba elektronickou peněženku na PK. A je pravdou, že špatně počítá slevy, protože v autobusu mě stojí lístek Kralovice – Plzeň, Terminál hl.n. 16 Kč, ale aplikace ho nabízí za 34 Kč. Ale to je zase tou neprovázaností s PK.

Tom Matoo

Chyby mít asi bude, ale jízdenku na vlak nebo autobus si pres ni normalne koupim, takze nechapu proc by mela byt pouzitelna velmi omezene…

PetrB

Neví někdo náhodou zda bude možné mít v aplikaci nahraný i předplatný kupón?

-TR-

Však se píše, že ano 🙂

Peter

V další fázi i kupony.

Jméno*

Jaké kupóny?

Modré zábradlí

„Cestování po Ústeckém kraji má být do konce letošního roku možné jen s mobilní aplikací.“
Zkuste to, prosím, přeformulovat, nebo to někteří pochopí tak, že bez mobilu se nesvezou a klepne je z toho.

-TR-

Já jsem tu větu pochopil tak, že bude stačit mobilní aplikace, v tom je to „jen“. Ale souhlasím, bylo by vhodné tuto nejednoznačnost odstranit.

Frantisek

Mě by to nepotěšilo, protože nemám a nechci přechytralé, věčně upatlané „pádlo“, ale naštěstí tam cestovat nemusím, nebo se tam mohu v současnosti nechat i provézt autem (byť méně bezpečně). Doby, kdy mě tupé nápady některých lidí stresovaly, jsou naštěstí už téměř pryč. 🙂

Jan

Doby, kdy mě tupé komentáře některých lidí stresovaly, jsou naštěstí už téměř pryč.

Jméno*

Žiješ v době kamenné?

Jiří Kocurek

Nevím, ale urážet někoho, protože nemá chytrý telefon mi přijde …
Zkuste se zamyslet nad slepci. Jim totiž ten dotykáč…

cestující Veronika

Mnoho lidí by uvítalo spíše, kdyby byla celostátní cestovní aplikace než co kraj a dopravce to vlastní aplikace. Co vy na to úřednící?

Jméno*

Že Smolík

VencaM
MartinS.

Jen je to zatím pouze pro vlaky…

MartinS.

To by sice bylo pěkné, ale to je běh na dlouhou trať. A to by se navíc museli probudit na nábřeží a Ministerstvo dopravy by muselo začít plnit svou metodickou a legislativní roli v oblasti veřejné hromadné dopravy. Problém je, že spali tak dlouho, že už se všechny kraje zařídily po svém. Sice sem tam se najde výjimka (PID – v Praze i v StK nebo platnost Plzeňské karty i v KVK a opačně), ale plná integrace, to je spíš z říše snů.