Brno si pochvaluje miliardy z EU. Za dotace nakoupí další nové tramvaje i trolejbusy

Dodávka poslední tramvaje ForCity Smart 45T z objednávky pěti kusů pro Brno. Foto: Škoda GroupDodávka poslední tramvaje ForCity Smart 45T z objednávky pěti kusů pro Brno. Foto: Škoda Group

Dopravní podnik z bruselských peněz platí i technologie a nové tratě. Za 10 let získal už 2,4 miliardy.

Na výročí 20 let od referenda, které rozhodlo o vstupu Česka do Evropské unie, se Brno pochlubilo úspěchy v čerpání bruselských dotací. Jen od roku 2014 se tamnímu dopravnímu podniku podařilo získat více než 2,4 miliardy korun. Platí z nich jak vozidla pro MHD, tak technologie a novou infrastrukturu. Aktuálně má přislíbenou další téměř miliardu, hodlá ji využít na moderní trolejbusy a tramvaje.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) chce nejnovější dotaci 540 milionů korun čerpat na čtyři desítky trolejbusů Škoda 27Tr a pět tramvají Škoda ForCity Smart 45. Projekty staví hlavně na nízkopodlažnosti nových vozidel. Co se týče trolejbusů a autobusů bude ostatně brněnská MHD po nedělní rozlučkové jízdě už kompletně bezbariérová.

Dotace pokrývá 70 % ceny, zbytek musí město spolufinancovat ze svého, stejně jako u ostatních evropských dotací. Kromě toho se všechny projekty nově proplácejí až po ukončení dodávky či stavby, takže na ně město musí mít vytvořenou vlastní rezervu.

Nově i klimatizace a nabíječky

V minulosti už DPMB získal třeba dotaci na čtyři desítky trolejbusů 27Tr, které pořídil v letech 2021 a 2023. Jeden vůz vyšel na více než 11 milionů korun. Jedná se o nízkopodlažní kloubové vozy o délce 18 metrů, s kapacitou více než 120 osob, které nejčastěji jezdí na páteřních linkách 25, 26 a 37. Nechybí v nich klimatizace, USB nabíječky ani informační systém s LCD monitory.

Kromě trolejbusů však dopravce z evropských peněz zaplatí i obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T. „Podařilo se nám uspět ve výzvě Integrovaného regionálního operačního programu se třemi etapami nákupu, a to s příslibem dotace ve výši téměř 630 milionů korun. Na aktuálně pořízených pět vozů budeme v I. etapě čerpat přes 209 milionů. Současně máme zajištěny finanční prostředky na II. a III. etapu nákupu v celkové výši 419 milionů,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Obousměrné tramvaje jsou dlouhé 31 metrů a široké 2,5 metru. Mají plně klimatizovaný interiér pro 233 cestujících. Jeden vůz vyšel na téměř 60 milionů.  

Dopravní podnik už chystá další projekty, ve kterých chce evropské dotace využít. Podle ředitele si je připravuje do zásoby, aby se s nimi přihlásit do případných nových výzev.V nejbližší době budeme podávat žádost o dotaci na výstavbu tramvajové smyčky Pisárky a na modernizaci tramvajové tratě do Modřic,“ upřesnil Havránek. Na přelomu roku pak dopravce plánuje žádat o finance na stavbu tramvajové tratě na Kamechy.

Tagy brno Dopravní podnik města Brna dotace dotace do MHD DPMB
51 komentářů