Úsek IV. koridoru Nemanice – Ševětín má zajistit soukromý kapitál, SŽ začala hledat poradce
Hledání koncesionáře, který stavbu zafinancuje, zbuduje a posléze se o ni bude 17 let starat, celý projekt oddálí.
Dobudování IV. koridoru v úseku Nemanice – Ševětín (NemaŠe) má zajistit soukromý investor v rámci projektu PPP. Jde o průlom v novodobé historii české železnice. Správa železnic (SŽ) aktuálně vypsala předběžné tržní konzultace, které předcházejí výběru poradce k projektu PPP.
Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru. Stát si přitom nechal zpracovat studii proveditelnosti k možnému využití PPP, kterou nyní zveřejnil v rámci dokumentace k předběžným tržním konzultacím.
Ze studie plyne, že využití soukromého kapitálu je pro stát výhodnější než klasická zakázka. „Není to zcela definitivní, ale velmi pravděpodobné. Rozhodne samozřejmě až výsledek tendru,“ sdělil deníku Zdopravy.cz k využití PPP pro NemaŠe ministr dopravy Martin Kupka.
Poradce má státu poskytnout „služby právního, finančního, ekonomického a technického poradenství před a v průběhu zadávacího řízení na výběr koncesionáře pro projekt PPP Nemanice – Ševětín“. Předpokládaná hodnota těchto služeb je 80 milionů.
Hledání koncesionáře, který stavbu zafinancuje, zbuduje a posléze se o ni bude 17 let starat, však celý projekt oddálí. V případě využití tradičního postupu se státním financováním počítala Správa železnic ještě letos s vypsáním tendru na zhotovitele a zahájením stavby v roce 2024.
Harmonogram PPP projektu ale hovoří o tom, že poradce začne pracovat v prvním čtvrtletí roku 2024, smlouva s koncesionářem se uzavře v říjnu 2025 a stavební práce začnou v roce 2026. Hotovo by mělo být v roce 2031, následující rok stát začne dílo splácet. Koncesionář se pak bude o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy dostane poslední splátku. Smlouva tak bude uzavřena na 23 let, z toho se šest let bude stavět.
Koncesionář ale nebude mít na starost úplně všechno, bude udržovat železniční svršek, spodek a tunely. Provozovatelem dráhy zůstane SŽ, která zajistí například zabezpečení a napájení (to nebude součástí PPP).
Úsek bude ze stavebního hlediska patřit k těm nejnáročnějším. Jeho součástí budou dva tunely: Chotýčanský o délce 4 775 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Napřímení tratě a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Studie proveditelnosti, kterou zpracovalo sdružení Česká spořitelna/Deloitte/AFRY/Císař, Češka, Smutný/ČVUT, hodnotilo výhodnost či nevýhodnost projektu PPP mimo jiné podle takzvané čisté současné hodnoty (NPV). Jde o finanční veličinu, která vyjadřuje současnou, tj. diskontovanou hodnotu všech peněžních toků souvisejících s investičním projektem. Při započtení všech rizik vyšla ve studii NPV u klasické zakázky financované státem na 25,5 miliardy korun, u PPP projektu na 24,4 miliardy korun. PPP by tak pro stát měl být výhodnější.
Nominálně nicméně v takzvané platbě za dostupnost zaplatí přes 46 miliard. Začal by splácet až po dokončení stavby, první roční splátka by činila 2,3 miliardy a v dalších letech by rostla.
Dokumentace k předběžným tržním konzultacím při hledání poradce, která obsahuje i zmíněnou studii proveditelnosti, je ke stažení zde. Půjde o vůbec první projekt PPP v režii Správy železnic při budování tratě. SŽ bude postupovat společně s ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury.
V rámci PPP projektu se aktuálně už třetí stavební sezonu buduje dálnice D4, která je vůbec prvním PPP projektem v tuzemském dopravním stavitelství. O parametrech projektu psal deník Zdopravy.cz v prosinci 2020.