Železnice

Ušatá zůstane v depozitáři. Na opravu zatím nejsou peníze, říká šéf NTM

Předávání lokomotivy 464.102 zpět NTM. Foto: Růžolící Chrochtík
Předávání lokomotivy 464.102 zpět NTM. Foto: Růžolící Chrochtík

Novinářům jsem nezakázal přístup na předání lokomotivy, jen nepřipustil jejich účast, říká generální řekl Národního technického muzea Karel Ksandr. Lokomotiva 464.102 přezdívaná Ušatá je od dnešního dne opět v péčí jím vedené organizace.

Není ale zatím jasné, kdy se lokomotiva vrátí od provozuschopného stavu. „Podle finančních možností NTM. Opravy jsou odhadovány na poměrně vysokou částku více než 1,5 milionu korun. Nejprve je třeba tyto prostředky zajistit,“ odpověděl na dotaz deníku Zdopravy.cz ohledně termínu opravy Ksandr.

NTM si nechá nejprve posoudit a zpracovat projekt oprav autorizovanou firmou a následně podle finančních možností v  souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek lokomotivu nechá opravit,“ dodal Ksandr. Podle něj NTM chce, aby lokomotiva byla funkční.

Ušatá naposledy jela loni v prosinci, od té doby je v neprovozuschopném stavu. Vzhledem k rozsahu oprav nájemce, společnost Růžolící chrochtík, navrhl, aby opravu financovalo NTM, s čímž muzeum souhlasilo. Soupis oprav zaměstnanci muzea odsouhlasili v únoru letošního roku, finance NTM stále nemá vyčleněné.

Lokomotiva zůstává aktuálně v depozitáři u Masarykova nádraží. Jak dlouho, není jasné. Už dříve ale Ksandr uvedl, že letos se na koleje nevrátí.

K předání lokomotivy došlo v pondělí ráno. V dopise právnímu zástupci Ksandr zakázal účast médií při předávání. Na dotaz, proč, odpověděl následující. „Máte zcela špatné informace. Já jsem nic současnému nájemci nic nezakázal, jen jsem konstatoval, že vzhledem k náročnosti kontroly lokomotivy a k právnímu aktu vrácení lokomotivy  nelze připustit k tomuto jednání do areálu NTM novináře,“ uvedl Ksandr.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je mi z tohoto státu a hlavně,co se v něm děje-na zvracení.

  • No jo,už jsem to zde psal cca před 3-mi týdny,že bulík hned tak nevyjede a skončí někde v depozitáři coby mrtvá mašina.Moje vidění se bohužel naplnilo.Je mi z toho do pláče…Místo
    stěhování naší armády po železnici kamsi do Pobaltí 100 krát raději peníze sem….

  • Každé mrtvé lokomotivy je mi líto.Kdyz vidíte živý stroj je to supr.Je mi jedno komu patří.Nejsem soudce a nemám informace!Vzdávám hold vsem kdo se o ně starají.Byl jsem v Lužné v hale a ti borci dělají krásnou práci.(a to je jich pět).Všichni nadávají na ČD ale kdo by se o tohle postaral.Jančura?Leoš?Važím si aj borců co jedou za svoje,ať maj třeba jen hurvinka.Ono mit páru asi není úplně výhra.Šotouši stojící okolo trati opravy nezaplatí.Tak rodiny s dětmi.Jak mi řekl jeden od fochu.Mašina musí jezdit furt.Toje nejlepší za 6let tomu propadnou zkoušky a muzeme začít znovu.Krásný večer.

  • „Opravy jsou odhadovány na poměrně vysokou částku více než 1,5 milionu korun.“
    To je ovšem jen odhad ceny oprav pouze bez ceny GO kotle, resp. ceny nového …

    • A co je přesně na té lokomotivě za problém?

      Jinak o situaci podmínkách smlouvy atd. samozřejmě nic moc nevím, ale chování NTM mi přijde poněkud nedůstojné a skoro to vypadá jako by chtěli něco snad skrývat (upřímně kolik lidí z médií by přišlo? Tři? pět?), rozhodně se dala celá situace řešit diskrétněji. Nicméně co se to v posledních dvou letech v NTM stalo že si začali stahovat lokomotivy? Muselo dojít k nějaké změně.

      Nicméně je to asi celkem jasný signál pro všechny podobné spolky aby si opatřily lokomotivu do vlastnictví, i kdyby měla být z ciziny.

      • Vážený pane,takové smlouvy se přece nezveřejňují,jde maximálně jen o prachy…

    • Přesně tak! Lokomotiva nyní potřebuje, mimo řady jiných oprav, i kompletní GO kotle. Jestli je pro pana generálního NTM částka 1,5 milionu korun vysoká částka, tak to zcela dokazuje, že vůbec netuší, kolik takový nový kotel pro lok.464.1 vlastně ve skutečnosti stojí a že na celou kompletní opravu částka 1,5 milionu zcela určitě nepostačí! Tady se jen potvrzují slova pana Goldy, že pracovníci NTM nejsou vůbec schopni takový stroj zprovoznit , natož pak odborně provozovat! Tudíž již nyní je zcela zřejmé, že elegantní stroj 464.102 již v čele žádného vlaku nikdy neuvidíme! Leda by se poměry ve vedení NTM obrátily o 180 stupňů. To ale asi není moc pravděpodobné, bohužel!

      • „Obrat poměrů v NTM“ sám o sobě ovšem stejně nepostačí – bude potřeba i sehnat spoustu peněz …
        Ač má leckdo výhrady k třeba občas „drsnějšímu“ Bohoušovu chování, má (v případě „Bulíka“ ovšem už jen měl) jednu velkou výhodu například ve spoustě známých z různých spolků a firem, kteří mu byli ochotni „jít na ruku“ a v lecčem pomoci či leccos dokonce „komplexně“ zajistit – takové „týlové zázemí“ ovšem NTM v režii Ksandra a jeho nohsledů ovšem nemá a ani nikdy mít nebude (zejména po tom, co v posledních cca dvou letech předvádí, resp. spíše vyvádí), nehledě k tomu, že jako „státní“ instituce je vázáno mnohem komplikovanějšími předpisy a podmínkami (soutěže, výběrová řízení, atd.) a při své činnosti je „podřízeno“ (nenapadá mě lepší termín) i státním kontrolním institucím, takže nemůže ani aplikovat řešení typu „na dobré slovo“ či „po vzájemné dohodě“. A jestli si snad Ksandr či Novotný coby jeho podřízený myslí, že seženou kotelního komisaře, který by osvědčil, že kotel minimálně GO nepotřebuje, tak takového bych po tom, kdy už byla lokomotiva právě na základě předchozí kotelní prohlídky odstavena, docela rád viděl – a navíc pak ještě ten, kdo bude vlastní opravné práce zajišťovat pro NTM, muzeu určitě „nepůjde na ruku“ tak, jak by to udělal pro Bohouše …
        Vedení NTM v čele s Ksandrem si zkrátka „nevidí na špičku nosu, což je škoda pro nás všechny (a samozřejmě i pro muzejní sbírky) …

  • „Novinářům jsem nezakázal přístup na předání lokomotivy, jen nepřipustil jejich účast…“ Jsem jediný, komu formulace v obou větách přijdou významově stejné? Prostě novináři tam nesměli. Nebo se pletu? Pokud ne, pak pan ředitel pěkně (hloupě) mlží…

    • Mně ten Ksandrův žvást silně připomíná sovětské vyjádření obhajující sestřelení korejského civilního letadla nad územím SSSR před asi (spíše už více než) 40 roky (starší si jistě také vzpomenou): přece tenkrát také nešlo o žádné sestřelení letadla, ale pouze o ukončení jeho letu …

    • Přesně, jsou to věty se stejným významem pouze jinak řečeny. Český jazyk je velmi bohatý. A pan železničář v důchodu má tedy úplnou pravdu. Nicméně je mi milejší člověk, který sice není ťuťu – ňuňu, ale umí a je schopný.

  • Je to poměrně smutná událost, další pára, co jezdila a potřebuje logicky opravu, tak se zavře do depozitáře. Aspoň, že bude v suchu, ale lépe by jí to slušelo na kolejích.

Newsletter

Partneři


Výběr editora