Železnice

Ušatá se vrátila technickému muzeu. Jeho ředitel zakázal účast novinářům i výzdobu

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Společnost Růžolící Chrochtík předala lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012, zpět Národnímu technickému muzeu (NTM). Po osmé hodině lokomotiva dorazila na Masarykovo nádraží, kde si ji NTM přebírá. Lokomotiva byla vyzdobena smutečním věncem.

Předání „Ušaté“, jak se lokomotivě z roku 1940 říká, provázejí několik měsíců značné emoce, které vypukly především kvůli konci samotné nájemní smlouvy.   Generální ředitel NTM Karel Ksandr například zakázal firmě pro přepravu lokomotivy z libeňského depa na Masarykovo nádraží účast novinářů nebo speciální výzdobu. Jednatel firmy Bohumír Golda ale neviděl důvod, proč takový požadavek dodržovat, když není předmětem smlouvy.

„NTM nesouhlasí s jakoukoliv výzdobou lokomotivy o které ústně některé přátele informovala. Jednalo by se o porušení smluvního vztahu a to pod penále. NTM také nepřipustí k předávání lokomotivy přístup novinářů,“ napsal právnímu zástupci firmy Ksandr.

Stroj táhla lokomotiva 213.902 z Výtopny Zlíchov. Věnec měl připomínat dobu, kterou nadšenci z firmy s lokomotivou strávili. Golda se kolem lokomotivy pohybuje přes dvacet let.

NTM osmkrát jen prodloužilo smlouvu o nájmu bez návazné smlouvy o opravách, až ji k poslednímu červnu ukončilo úplně. „Důvod mi nikdy neřekli. Prý to už nešlo prodlužovat,“ říká Golda. „Konec smlouvy je pohrdání dvacetiletou, víceméně bezplatnou prací desítek lidí, kteří udržovali lokomotivu v provozuschopném stavu,“ dodal Golda. Podle jeho slov komunikace s NTM ukazuje, že se k lokomotivě dostanou lidé, kteří s parním provozem nemají dostatek zkušeností a znalostí.

Poslední jízda parní lokomotivy se uskutečnila 26. prosince loňského roku, od té doby nejezdí, protože potřebuje opravu. Jde o souhrn akcí za zhruba 1,5 milionu korun.

NTM už dříve uvedlo, že počítá s opravou lokomotivy. Další postup NTM s lokomotivou po jejím předání i důvody zákazu účasti novinářů na této akci Zdopravy.cz zjišťuje.

37 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Stroje za to nemôžu, všetko je to o ľuďoch. Pražský chlapci sa o svojho Bulíka príkladne starali a bola radosť aj česť s nimi spolupracovať, na spoločné jazdy aj všetko ostatné NIKDY nezabudnem. Verím že sa prvá s poslednou nevideli naposledy. Bohuš, díky za všetko! Spomienky nám zobrať nemôžu!!!

  • NTM je celkově neschopná instituce, a kdykoliv je někdo schopný cokoliv udělat za NTM, je to vždy ku prospěchu věci a takovým lidem je nutno fandit. Stačí příklad Masaryčky, neschopnost jakkoliv se pohnout v té věci kupředu. IUž vzhledem k umístění, tam by chodily mraky lidí. Ale i hlavní budova na Letné, před časem roky zavřená kvůli malování a po slavném znovuotevření v řadě expozic nabízející méně exponátů, než předtím (na menší ploše v budově částečně zabrané jinými institucemi). Ukázkou myšlení muzea je expozice astronomie – kterou hlavně že zpracoval umělec architekte – temná místnost s nepřehledně rozházenými exponáty, která nezaujme. A mezitím se muzeum patlá s Metternichovým zámkem v Plasích (současná propaganda dává přednost názvu klášter), který je jistě zajímavý, ale lidí tam moc nepřijde a jistě by neměl být prvním (a téměř jediným) zájmem instituce.

    Takže, co si teď NTM počne s Ušatou? Strčí ji do kůlny? Odveze na Letnou a postaví za halu, jako to bylo s jinými mašinami dříve? Odveze do Plas do svojí nejskvělejší hýčkané expozice? Já myslím, že NTM samo neví, hlavně že mohlo ukázat, že má navrch, nad nějakým Chrochtíkem, co možná někde někomu něco nepěkného řekl.

    • No mě se taky po 3 leté rekonstrukci hlavní budovy NTM také zdálo, že se tam toho moc nezměnilo. Kromě malby tedy.

  • Pro sprostého anonyma TrainDriver: I kdyby p. Golda za celých 21 let provozu nedotáhl na stroji jedinou matičku, což pochopitelně není pravda,tak zcela v jeho prospěch hovoří neoddiskutovatelná skutečnost, že právě těch 21 let obětavě zastřešoval, organizoval a od r.2012 i financoval Bulíka provoz. Lokomotiva patřila mezi nejspolehlivější a nejvýkonnější stroje v muzealnim provozu ČR.Jezdila většinou vlastni silou bez trapných dieselových postrků a ve většině případů dorazila s vlaky vždy do cíle a to bez poruch a závad!A co si Drivere těch 21 let dělal pro železniční muzejnictví ty,krom práskání, pomlouvání a udávání?

    • Kdo nic neví, tomu není potřeba nic vysvětlovat. Asi tak……

      • Co je výše psáno, to je prostě dáno a přes to prostě vlak nejede!!! Tato lokomotiva spolehlivě 21 let vozila nostalgické vlaky po celé ČR a pan Golda byl celou dobu u toho a vše potřebné k provozu po celou tuto dobu zařizoval a později pak i dokonce z vlastních kapes financoval, tzn. stal se vlastně sponzorem provozního exponátu NTM. Kdyby bylo o lokomotivu špatně postaráno, tak by jistě nevydržela jezdit bez další kompletní GO tak dlouho. Takže již na tomto lze doložit, že tvoje tvrzení je pouze tlachání a pomlouvání člověka, který na rozdíl od tebe něco dokázal!

        • Což Ksandr se svými nohsledy nedokáže – a zachránit to nemůže ani těch pár pracantů v Chomutově, byť by se aspoň oni snažili sebevíc …

        • To Mach: kdyby se o ní staral někdo jiný než pan Golda, tak by Ušatá možná jezdila ještě dnes a NTM by nemělo potřebu bráti si jí zpět do péče…….asi tak

          • Podle NTM se lokomotiva vrací, jelikož nejde smlouvu prodloužit, současně vyjádřilo NTM víru v další spolupráci panem Goldou. Zkuste prosím nelhat, nerad zde lidi od diskuze blokuji

  • Tak jo, starali se o Ušatou, ale ví někdo, jakým způsobem??? Co všechno musela přetrpět v jejich péči??? A kdo ve skutečnosti při údržbě odmakal nejvíce hodin???? A prozradím, že Bohouš to nebyl…….

  • Dobrý den, nechci zasahovat do probíhající diskuse, neboť mi nejsou známi detaily ve věci HKV 464.102. Myslím však, že je na čase, aby NTM prezentovalo plán, jakým způsobem chce nakládat s muzejními exponáty, tak aby byly zachovány pro budoucí generace. Součástí plánu musí být nezbytně zajištění finančních prostředků a následně jejich využívání. Nevyhovující se mi zdá také stav a situace další historické železniční techniky ve vlastnictví jiných subjektů než NTM. Je zřejmé již delší dobu, že udržet tuto techniku bez oprav v provozuschopném nebo aspoň vystavovatelném stavu nelze a reálně hrozí v budoucnosti, že za provozní parní lokomotivou budeme jezdit do SRN. Pro správu (provozování, údržba a opravy, schopnost definovat SoD na opravu, …) této techniky bude potřeba také zachovat odbornou způsobilost. Zejména státní instituce by se měly zamyslet, zda vhodnou cestou by nebylo zřízení Fondu oprav historické techniky, jehož rozpočet by se plnil mírným poplatkem od všech dopravců za přepravené tunokilometry na síti SŽDC. Při cca 35.000 mil. hrtkm/rok by byl zajímavý již poplatek ve výši 0,01 Kč za hrtkm. Obdobně by se mohl zavést symbolický poplatek za osobokm. Fond by umožňoval každý rok opravit několik vozidel a byl by k dispozici i nestátním majitelům historické techniky dle předem stanoveného klíče. Cílem by mělo být, dle mého názoru, mít exponáty provozuschopné.

    • Vcelku souhlasím, ale bojím se, že NTM budou stačit stroje ve vystavovatelném, nikoliv provozuschopném stavu……:-(

    • „Při cca 35.000 mil. hrtkm/rok by byl zajímavý již poplatek ve výši 0,01 Kč za hrtkm“

      Souhlasím, aspoň bude víc k rozkradení.
      Ono to asi v tuhle chvíli není otázka peněz, ale (ne)schopnosti + nějakých animozit.

  • NTM má zřejmě smůlu na ředitele, který je uznávaným historikem umění se zaměřením na architekturu i praktikem v památkové péči o stavební památky (viz např. vila Tugendhat), nicméně jako manažer zcela zklamal.

  • Opravdu mě neudivuje, že pan Ksandr, který do prezidentského vlaku ke 100 let ČSR vystavil stroj slavný přepravou Chruščova, postupuje vůči novinářům tak, že i za Perestrojky by dostal přes držku. Lokomotiva je majetkem státu Česká republika. Neumím si představit větší drzost, jak zakázat přístup novinářům do prostor v majetku ČR k reportáži o zásadní změně u majetku ČR.
    P.S. Věřím, že novináři dokáží, že náš majetek nepatří nějakému papalášovi aktuálně usazenému ke korytu.

    • Škoda, že je slyšet akorát Bohouš, ale i díky za to. Kde všichni byli, když před časem začal podobným stylem hospodařit na svém novém písečku jistý Kothera?

      • Přiznám se, že mě DKV Lužná nikterak nezajímá. Je to věcí akciovky ČD. Ovšem, když klasický papaláš vytrubuje, že nepřipustí přístup novinářů k věci spojené s majetkem státu, to mě skutečně uráží.
        Co dělá nebo nedělá pan Kothera v Lužné netuším, ale on tam je každopádně zástupcem akciovky, nikoli státu/ministerstva kultury. Takže čistě teoreticky, kdyby pan Korhera zakázal přístup do depa novinářům při nějaké věci týkající se majetku akciovky, bylo by to opravdu něco jiného, než zakazovat přístup k věci v přímém majetku státu.

        • Jenře ta akciovka je státní, takže jsme na stejném. Schovávat státní majetek za akcie, to je takový trik, který by snad mohli prohlédnout i důvěřivější občané…

      • Nic proti, ale Bohouš si za spoustu špatného, které se vůči němu děje, může sám……

        • Problém je ovšem především v tom, že nejde ani tak o Bohouše (který se občas chová opravdu tak, že si za leccos může do značné míry právě sám), ale jde zejména o tu lokomotivu, kterou Ksandr a jeho nohsledi „ani náhodou“ už nikdy nedokáží znovu uvést do provozního stavu – minimálně ten rozsah oprav předepsaný pro její další „život“ Ksandr zaplatit nikdy nezvládne a v Chomutově bude těch pár jednotlivců mít zase o další starost víc, aby ji udrželo jako neprovozní exponát v aspoň trochu vystavovatelném stavu, který by muzeu nedělal ostudu. A přitom ta mašinka mohla klidně i nadále jezdit …

          • Souhlasím. Mašinka mohla klidně jezdit dál. Ale bohužel sem viděl, jakou péči jí dávali lidé kolem pana Goldy. Bohužel. A také je otázkou, na kolik se Bohoušovo jednání podepsalo na tom, že si ji NTM bere zpět. Neobhajuji tím NTM, ale chyby jsou vždy na obou stranách.

  • Po přečtení tohoto článku je mi líto všech členů společnosti Růžolící chrochtík,kteří se vzorně starali o Ušatou 464.102.
    GŘ NTM zakázal… V této republice se pořád něco zakazuje. Bohužel,minulý režim se nás snažil vychovat jako stádo
    poslušných ovcí. Někteří si tuto nadřazenost a ovládání druhých přenesli až do dnešních dnů.

  • Všichni plivou na NTM bez toho, aniž by věděli souvislosti a jen z důvodu, že nějakému chudákovi vezmou lokomotivu. Kdo se kolem toho všeho pohybuje, moc dobře ví, jak se chová pan Golda a jaké používá praktiky. To ovšem (samozřejmě) nikoho nezajímá.

    • „Kdo se kolem toho všeho pohybuje, moc dobře ví, jak se chová pan Golda a jaké používá praktiky.“
      Takže nás, kdo se kolem toho nepohybujeme a tudíž moc dobře nevíme, bys mohl prosím o těch praktikách poučit?
      „To ovšem (samozřejmě) nikoho nezajímá.“
      To se ovšem mýlíš, mě to zajímá a jistě se najde i řada dalších návštěvníků zdejších stránek, které to bude (samozřejmě) zajímat taky.
      „…nějakému chudákovi vezmou lokomotivu…“
      Co tě vede k označení p. Goldy za chudáka?

      • mně to zajímá a už že tam nesmí být ta výzdoba nebo novináři je podezřelé. Doufám, že šotouši to vyfotí.

        • Videa jsou na YouTube 3, byla jsem tam také, jen na nádraží a bylo to moc smutné. Také jsem točila a fotila. Pár lidí se sešlo, bylo to narychlo, ale aspoň někdo.

    • Tak já nevím, kdo na koho plive, ale něco zřízené ministerstvem kultury hospodařící s majetkem státu aby zakazovalo přístup novinářům, to je trošku z jiného světa… Jestli to pan Ksandr opravdu napsal, pak jsou jen dvě možnosti: Ministerstvo kultury drží ve vysokých funkcích totalitní cenzory nebo Ksandr za onu větu patří okamžitě odvolat.

    • To Mafouz: jojo o praktikách Bohouše už něco víme. Ale bohužel sme asi jediní……

  • No, když už nic, tak jen toto chování NTM o něčem dosti svědčí…

    Doufám, že zítra tu bude článek, jak ředitel NTM hrdinsky bránil „svoji“ lokomotivu před nájezdy novinářů a před smutečním věncem (samozřejmě nadsázka a vtip).

    • mně je líto každýho co musí v montérkách bojovat s někým co má titul.

      • Mě je líto zakomplexovanych lidi, kteří odsoudí někoho s VŠ titulem za to, že jej má.

        • Ono kolikrát titul nezaručuje to že člověk bude inteligentní

        • A hlavně když VŠ titul daj i lidem, co by byli za totáče rádi za učňák s maturitou…

Newsletter

Partneři


Výběr editora