Železnice

Ušatá se vrátila technickému muzeu. Jeho ředitel zakázal účast novinářům i výzdobu

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Společnost Růžolící Chrochtík předala lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012, zpět Národnímu technickému muzeu (NTM). Po osmé hodině lokomotiva dorazila na Masarykovo nádraží, kde si ji NTM přebírá. Lokomotiva byla vyzdobena smutečním věncem.

Předání „Ušaté“, jak se lokomotivě z roku 1940 říká, provázejí několik měsíců značné emoce, které vypukly především kvůli konci samotné nájemní smlouvy.   Generální ředitel NTM Karel Ksandr například zakázal firmě pro přepravu lokomotivy z libeňského depa na Masarykovo nádraží účast novinářů nebo speciální výzdobu. Jednatel firmy Bohumír Golda ale neviděl důvod, proč takový požadavek dodržovat, když není předmětem smlouvy.

„NTM nesouhlasí s jakoukoliv výzdobou lokomotivy o které ústně některé přátele informovala. Jednalo by se o porušení smluvního vztahu a to pod penále. NTM také nepřipustí k předávání lokomotivy přístup novinářů,“ napsal právnímu zástupci firmy Ksandr.

Stroj táhla lokomotiva 213.902 z Výtopny Zlíchov. Věnec měl připomínat dobu, kterou nadšenci z firmy s lokomotivou strávili. Golda se kolem lokomotivy pohybuje přes dvacet let.

NTM osmkrát jen prodloužilo smlouvu o nájmu bez návazné smlouvy o opravách, až ji k poslednímu červnu ukončilo úplně. „Důvod mi nikdy neřekli. Prý to už nešlo prodlužovat,“ říká Golda. „Konec smlouvy je pohrdání dvacetiletou, víceméně bezplatnou prací desítek lidí, kteří udržovali lokomotivu v provozuschopném stavu,“ dodal Golda. Podle jeho slov komunikace s NTM ukazuje, že se k lokomotivě dostanou lidé, kteří s parním provozem nemají dostatek zkušeností a znalostí.

Poslední jízda parní lokomotivy se uskutečnila 26. prosince loňského roku, od té doby nejezdí, protože potřebuje opravu. Jde o souhrn akcí za zhruba 1,5 milionu korun.

NTM už dříve uvedlo, že počítá s opravou lokomotivy. Další postup NTM s lokomotivou po jejím předání i důvody zákazu účasti novinářů na této akci Zdopravy.cz zjišťuje.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
R.Š.
Host
R.Š.

Stroje za to nemôžu, všetko je to o ľuďoch. Pražský chlapci sa o svojho Bulíka príkladne starali a bola radosť aj česť s nimi spolupracovať, na spoločné jazdy aj všetko ostatné NIKDY nezabudnem. Verím že sa prvá s poslednou nevideli naposledy. Bohuš, díky za všetko! Spomienky nám zobrať nemôžu!!!

KL
Host
KL

NTM je celkově neschopná instituce, a kdykoliv je někdo schopný cokoliv udělat za NTM, je to vždy ku prospěchu věci a takovým lidem je nutno fandit. Stačí příklad Masaryčky, neschopnost jakkoliv se pohnout v té věci kupředu. IUž vzhledem k umístění, tam by chodily mraky lidí. Ale i hlavní budova na Letné, před časem roky zavřená kvůli malování a po slavném znovuotevření v řadě expozic nabízející méně exponátů, než předtím (na menší ploše v budově částečně zabrané jinými institucemi). Ukázkou myšlení muzea je expozice astronomie – kterou hlavně že zpracoval umělec architekte – temná místnost s nepřehledně rozházenými exponáty, která… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

No mě se taky po 3 leté rekonstrukci hlavní budovy NTM také zdálo, že se tam toho moc nezměnilo. Kromě malby tedy.

Jan
Host
Jan

Pavle, byl jste vůbec uvnitř? Pak byste nepsal takové nesmysly.

Zdeněk Mach
Host
Zdeněk Mach

Pro sprostého anonyma TrainDriver: I kdyby p. Golda za celých 21 let provozu nedotáhl na stroji jedinou matičku, což pochopitelně není pravda,tak zcela v jeho prospěch hovoří neoddiskutovatelná skutečnost, že právě těch 21 let obětavě zastřešoval, organizoval a od r.2012 i financoval Bulíka provoz. Lokomotiva patřila mezi nejspolehlivější a nejvýkonnější stroje v muzealnim provozu ČR.Jezdila většinou vlastni silou bez trapných dieselových postrků a ve většině případů dorazila s vlaky vždy do cíle a to bez poruch a závad!A co si Drivere těch 21 let dělal pro železniční muzejnictví ty,krom práskání, pomlouvání a udávání?

TrainDriver
Host
TrainDriver

Kdo nic neví, tomu není potřeba nic vysvětlovat. Asi tak……

Zdeněk Mach
Host
Zdeněk Mach

Co je výše psáno, to je prostě dáno a přes to prostě vlak nejede!!! Tato lokomotiva spolehlivě 21 let vozila nostalgické vlaky po celé ČR a pan Golda byl celou dobu u toho a vše potřebné k provozu po celou tuto dobu zařizoval a později pak i dokonce z vlastních kapes financoval, tzn. stal se vlastně sponzorem provozního exponátu NTM. Kdyby bylo o lokomotivu špatně postaráno, tak by jistě nevydržela jezdit bez další kompletní GO tak dlouho. Takže již na tomto lze doložit, že tvoje tvrzení je pouze tlachání a pomlouvání člověka, který na rozdíl od tebe něco dokázal!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Což Ksandr se svými nohsledy nedokáže – a zachránit to nemůže ani těch pár pracantů v Chomutově, byť by se aspoň oni snažili sebevíc …

TrainDriver
Host
TrainDriver

To Mach: kdyby se o ní staral někdo jiný než pan Golda, tak by Ušatá možná jezdila ještě dnes a NTM by nemělo potřebu bráti si jí zpět do péče…….asi tak

TrainDriver
Host
TrainDriver

Tak jo, starali se o Ušatou, ale ví někdo, jakým způsobem??? Co všechno musela přetrpět v jejich péči??? A kdo ve skutečnosti při údržbě odmakal nejvíce hodin???? A prozradím, že Bohouš to nebyl…….

Petr Pospíšil
Host
Petr Pospíšil

Dobrý den, nechci zasahovat do probíhající diskuse, neboť mi nejsou známi detaily ve věci HKV 464.102. Myslím však, že je na čase, aby NTM prezentovalo plán, jakým způsobem chce nakládat s muzejními exponáty, tak aby byly zachovány pro budoucí generace. Součástí plánu musí být nezbytně zajištění finančních prostředků a následně jejich využívání. Nevyhovující se mi zdá také stav a situace další historické železniční techniky ve vlastnictví jiných subjektů než NTM. Je zřejmé již delší dobu, že udržet tuto techniku bez oprav v provozuschopném nebo aspoň vystavovatelném stavu nelze a reálně hrozí v budoucnosti, že za provozní parní lokomotivou budeme jezdit… Číst vice »

TrainDriver
Host
TrainDriver

Vcelku souhlasím, ale bojím se, že NTM budou stačit stroje ve vystavovatelném, nikoliv provozuschopném stavu……:-(

T.H.
Host
T.H.

„Při cca 35.000 mil. hrtkm/rok by byl zajímavý již poplatek ve výši 0,01 Kč za hrtkm“

Souhlasím, aspoň bude víc k rozkradení.
Ono to asi v tuhle chvíli není otázka peněz, ale (ne)schopnosti + nějakých animozit.

hank
Host
hank

NTM má zřejmě smůlu na ředitele, který je uznávaným historikem umění se zaměřením na architekturu i praktikem v památkové péči o stavební památky (viz např. vila Tugendhat), nicméně jako manažer zcela zklamal.

Tomáš Čech
Host
Tomáš Čech

Opravdu mě neudivuje, že pan Ksandr, který do prezidentského vlaku ke 100 let ČSR vystavil stroj slavný přepravou Chruščova, postupuje vůči novinářům tak, že i za Perestrojky by dostal přes držku. Lokomotiva je majetkem státu Česká republika. Neumím si představit větší drzost, jak zakázat přístup novinářům do prostor v majetku ČR k reportáži o zásadní změně u majetku ČR.
P.S. Věřím, že novináři dokáží, že náš majetek nepatří nějakému papalášovi aktuálně usazenému ke korytu.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Škoda, že je slyšet akorát Bohouš, ale i díky za to. Kde všichni byli, když před časem začal podobným stylem hospodařit na svém novém písečku jistý Kothera?

Tomáš Čech
Host
Tomáš Čech

Přiznám se, že mě DKV Lužná nikterak nezajímá. Je to věcí akciovky ČD. Ovšem, když klasický papaláš vytrubuje, že nepřipustí přístup novinářů k věci spojené s majetkem státu, to mě skutečně uráží.
Co dělá nebo nedělá pan Kothera v Lužné netuším, ale on tam je každopádně zástupcem akciovky, nikoli státu/ministerstva kultury. Takže čistě teoreticky, kdyby pan Korhera zakázal přístup do depa novinářům při nějaké věci týkající se majetku akciovky, bylo by to opravdu něco jiného, než zakazovat přístup k věci v přímém majetku státu.

KL
Host
KL

Jenře ta akciovka je státní, takže jsme na stejném. Schovávat státní majetek za akcie, to je takový trik, který by snad mohli prohlédnout i důvěřivější občané…

TrainDriver
Host
TrainDriver

Nic proti, ale Bohouš si za spoustu špatného, které se vůči němu děje, může sám……

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Problém je ovšem především v tom, že nejde ani tak o Bohouše (který se občas chová opravdu tak, že si za leccos může do značné míry právě sám), ale jde zejména o tu lokomotivu, kterou Ksandr a jeho nohsledi „ani náhodou“ už nikdy nedokáží znovu uvést do provozního stavu – minimálně ten rozsah oprav předepsaný pro její další „život“ Ksandr zaplatit nikdy nezvládne a v Chomutově bude těch pár jednotlivců mít zase o další starost víc, aby ji udrželo jako neprovozní exponát v aspoň trochu vystavovatelném stavu, který by muzeu nedělal ostudu. A přitom ta mašinka mohla klidně i nadále… Číst vice »

TrainDriver
Host
TrainDriver

Souhlasím. Mašinka mohla klidně jezdit dál. Ale bohužel sem viděl, jakou péči jí dávali lidé kolem pana Goldy. Bohužel. A také je otázkou, na kolik se Bohoušovo jednání podepsalo na tom, že si ji NTM bere zpět. Neobhajuji tím NTM, ale chyby jsou vždy na obou stranách.

Jiří Doležel
Host
Jiří Doležel

Po přečtení tohoto článku je mi líto všech členů společnosti Růžolící chrochtík,kteří se vzorně starali o Ušatou 464.102.
GŘ NTM zakázal… V této republice se pořád něco zakazuje. Bohužel,minulý režim se nás snažil vychovat jako stádo
poslušných ovcí. Někteří si tuto nadřazenost a ovládání druhých přenesli až do dnešních dnů.

Mafouz
Host
Mafouz

Všichni plivou na NTM bez toho, aniž by věděli souvislosti a jen z důvodu, že nějakému chudákovi vezmou lokomotivu. Kdo se kolem toho všeho pohybuje, moc dobře ví, jak se chová pan Golda a jaké používá praktiky. To ovšem (samozřejmě) nikoho nezajímá.

hank
Host
hank

„Kdo se kolem toho všeho pohybuje, moc dobře ví, jak se chová pan Golda a jaké používá praktiky.“
Takže nás, kdo se kolem toho nepohybujeme a tudíž moc dobře nevíme, bys mohl prosím o těch praktikách poučit?
„To ovšem (samozřejmě) nikoho nezajímá.“
To se ovšem mýlíš, mě to zajímá a jistě se najde i řada dalších návštěvníků zdejších stránek, které to bude (samozřejmě) zajímat taky.
„…nějakému chudákovi vezmou lokomotivu…“
Co tě vede k označení p. Goldy za chudáka?

Petr.R
Host
Petr.R

mně to zajímá a už že tam nesmí být ta výzdoba nebo novináři je podezřelé. Doufám, že šotouši to vyfotí.

Renata
Host
Renata

Videa jsou na YouTube 3, byla jsem tam také, jen na nádraží a bylo to moc smutné. Také jsem točila a fotila. Pár lidí se sešlo, bylo to narychlo, ale aspoň někdo.

JirkaA
Host
JirkaA

Mě to zajimá. Mužete prosím pokračovat?

Tomáš Čech
Host
Tomáš Čech

Tak já nevím, kdo na koho plive, ale něco zřízené ministerstvem kultury hospodařící s majetkem státu aby zakazovalo přístup novinářům, to je trošku z jiného světa… Jestli to pan Ksandr opravdu napsal, pak jsou jen dvě možnosti: Ministerstvo kultury drží ve vysokých funkcích totalitní cenzory nebo Ksandr za onu větu patří okamžitě odvolat.

TrainDriver
Host
TrainDriver

To Mafouz: jojo o praktikách Bohouše už něco víme. Ale bohužel sme asi jediní……

hank
Host
hank

Víme? Jediní? Jako kdo? A o jakých praktikách?

Vašek
Host
Vašek

No, když už nic, tak jen toto chování NTM o něčem dosti svědčí…

Doufám, že zítra tu bude článek, jak ředitel NTM hrdinsky bránil „svoji“ lokomotivu před nájezdy novinářů a před smutečním věncem (samozřejmě nadsázka a vtip).

Petr.R
Host
Petr.R

mně je líto každýho co musí v montérkách bojovat s někým co má titul.

Pavel Jiránek
Host
Pavel Jiránek

Mě je líto zakomplexovanych lidi, kteří odsoudí někoho s VŠ titulem za to, že jej má.

Jakub
Host
Jakub

Ono kolikrát titul nezaručuje to že člověk bude inteligentní

Michal
Host
Michal

A hlavně když VŠ titul daj i lidem, co by byli za totáče rádi za učňák s maturitou…

Partneři



CSCARGO