dkv-spojujeme

Ušatá se vrátila technickému muzeu. Jeho ředitel zakázal účast novinářům i výzdobu

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Společnost Růžolící Chrochtík předala lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012, zpět Národnímu technickému muzeu (NTM). Po osmé

Společnost Růžolící Chrochtík předala lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012, zpět Národnímu technickému muzeu (NTM). Po osmé hodině lokomotiva dorazila na Masarykovo nádraží, kde si ji NTM přebírá. Lokomotiva byla vyzdobena smutečním věncem.

Předání „Ušaté“, jak se lokomotivě z roku 1940 říká, provázejí několik měsíců značné emoce, které vypukly především kvůli konci samotné nájemní smlouvy.   Generální ředitel NTM Karel Ksandr například zakázal firmě pro přepravu lokomotivy z libeňského depa na Masarykovo nádraží účast novinářů nebo speciální výzdobu. Jednatel firmy Bohumír Golda ale neviděl důvod, proč takový požadavek dodržovat, když není předmětem smlouvy.

„NTM nesouhlasí s jakoukoliv výzdobou lokomotivy o které ústně některé přátele informovala. Jednalo by se o porušení smluvního vztahu a to pod penále. NTM také nepřipustí k předávání lokomotivy přístup novinářů,“ napsal právnímu zástupci firmy Ksandr.

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákLokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící Chrochtík

Stroj táhla lokomotiva 213.902 z Výtopny Zlíchov. Věnec měl připomínat dobu, kterou nadšenci z firmy s lokomotivou strávili. Golda se kolem lokomotivy pohybuje přes dvacet let.

NTM osmkrát jen prodloužilo smlouvu o nájmu bez návazné smlouvy o opravách, až ji k poslednímu červnu ukončilo úplně. „Důvod mi nikdy neřekli. Prý to už nešlo prodlužovat,“ říká Golda. „Konec smlouvy je pohrdání dvacetiletou, víceméně bezplatnou prací desítek lidí, kteří udržovali lokomotivu v provozuschopném stavu,“ dodal Golda. Podle jeho slov komunikace s NTM ukazuje, že se k lokomotivě dostanou lidé, kteří s parním provozem nemají dostatek zkušeností a znalostí.

Poslední jízda parní lokomotivy se uskutečnila 26. prosince loňského roku, od té doby nejezdí, protože potřebuje opravu. Jde o souhrn akcí za zhruba 1,5 milionu korun.

NTM už dříve uvedlo, že počítá s opravou lokomotivy. Další postup NTM s lokomotivou po jejím předání i důvody zákazu účasti novinářů na této akci Zdopravy.cz zjišťuje.

Tagy 464.102 Národní technické muzeum Růžolící chrochtík
37 komentářů