LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

ÚOHS řeší nákup trolejbusů do Ústí nad Labem. Šité na míru jediné firmě, tvrdí Cegelec

Trolejbus Škoda 15Tr v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTrolejbus Škoda 15Tr v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

ÚOHS zrušil před třemi lety v Ústí nad Labem jinou trolejbusovou zakázku.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal řešit další velký trolejbusový nákup za evropské dotace. Zahájil správní řízení s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem (DPMÚL) kvůli zakázce s na nákup až 33 parciálních trolejbusů s odhadovanou cenou 558 milionů korun.

„Řízení bylo zahájeno na návrh společnosti Cegelec, který je namířen zejména proti zadávacím podmínkám,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „Zadávací řízení je podle našeho názoru až těžko uvěřitelným způsobem ušité na míru jedinému dodavateli a nastavenými parametry zcela vylučuje hospodářskou soutěž. Překvapuje nás, že si tohle někdo dovolí u projektu, v němž se počítá s financováním EU, zvlášť v lokalitě působnosti někdejšího ROP Severozápad,“ uvedl obchodní ředitel Cegelecu Libor Hinčica. I když nejmenoval, je z podmínek patrné, že je splní hlavně Škoda Electric.

Cegelec nespecifikoval v odpovědi pro Zdopravy.cz detailní námitky i to, s jakou značkou trolejbusů se chce do soutěže přihlásit. Firma dlouhodobě dodává výrobcům trolejbusům elektrickou výzbroj. Soutěž výrazně zvýhodňuje výrobce, kteří už mají trolejbus v Česku schválený.  Trolejbus splňující podmínky tendru má v Česku schválený jen Škoda Electric.

Jsme přesvědčeni, že podmínky zadávacího řízeny byly nastaveny tak, aby byla zajištěna skutečná soutěž mezi kvalifikovanými dodavateli. Dopravní podnik hospodaří s veřejnými prostředky. Nemůžeme tedy vyhovět zájemcům, kteří by nám rádi nabídli dosud neexistující řešení, anebo trolejbusy bez schválení Drážním úřadem,“ řekla mluvčí DPMÚL Jana Dvořáková.

Rámcová smlouva na 8 let

Vítěz zakázky získá rámcovou smlouvu na osm let, první trolejbusy musí dodat do 400 dní. V soutěži se budou nabídky hodnotit na české poměry revolučně: 90 % váhy v hodnocení mají náklady životního cyklu, tedy nejen cena, ale například i trvanlivost baterie, spotřeba nebo náklady na servisu. Zbytek připadá na délku záruky a dobu dodání. Dopravní podnik se v soutěži nezavazuje k nákupu jediného trolejbusu, všech 33 trolejbusů může nakoupit jen na základě objednávky z rámcové smlouvy.

Dopravní podnik hledá kloubový trolejbus, který bude mít čtvery dveře a tři nápravy. Jeho délka může být maximálně 18,75 metru. Do nízkopodlažního trolejbusu se musí vejít nejméně 115 cestujících, z toho čtvrtina musí sedět. Na baterii má zvládnout dojet nejméně 12 kilometrů. Vozidla musí být plně klimatizovaná, součástí budou USB nabíječky pro dobíjení drobné elektroniky.

Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. DPMÚL na dotazy k soutěži včera nereagoval. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.

Tagy Cegelec Dopravní podnik města Ústí nad Labem DPMÚL seznam Top ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
54 komentářů