Dopravci Nákladní doprava Železnice

ÚOHS potrestal kartel nákladních železničních dopravců pokutou 18 milionů

AWT, terminál Zaječí. Autor: AWT

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže znovu trestá kartel v nákladní železnici. Za nedovolenou dohodu uložil společnostem AWT Čechofracht, Interfracht, Argo Logistics a Spedica pokuty v celkové výši téměř 18,5 milionu korun. Společnost Rail Cargo Austria vyvázla bez pokuty, neboť v rámci leniency programu (příslib shovívavosti pro spolupracující subjekty) poskytla úřadu informace a důkazy o existenci kartelu. Jde o prvostupňové rozhodnutí, proti kterému mohou firmy podat rozklad. Interfracht a Argo Logistics už tak učinily.

Podle ÚOHS měly potrestané firmy mezi sebou zakázanou dohodu v souvislosti s vlakovými projekty Carpathia, Sylvania a nová Carpathia. Na jejím základě si nedovoleně rozdělovaly zákazníky a zakázky na přepravu zboží, koordinovaly ceny služeb a vyměňovaly si obchodní informace.

„Kartelová dohoda narušila hospodářskou soutěž na trhu nákladní železniční přepravy a zasílatelství a byla způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie,“ napsal dnes ÚOHS v tiskovém prohlášení.

K zakázanému jednání podle něj docházelo mezi lety 2004 až 2013, přičemž společnost Spedica se dohody účastnila pouze v letech 2008 až 2010 a společnost Interfracht v letech 2010 až 2013. Účastníci kartelu měli uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky.

Případ je posledním ze série šetření v oblasti nákladní železniční dopravy. Například v roce 2018 ÚOHS rozdával pokuty v kauze kartelu Italia Expres. Hlavní tíhu pokuty tehdy nesly České dráhy (48 mil.), v kauze figurovaly rovněž firmy AWT Čechofracht a Rail Cargo Austria (ta i tenkrát vyvázla díky spolupráci s úřadem bez pokuty).

Uložené pokuty 
Rail Cargo Austria AG – upuštěno od uložení pokuty (leniency)
AWT Čechofracht – 1 826 000 korun (leniency II)
Interfracht –  2 357 000 korun
Argo Logistics 10 000 000 korun
Spedica 4 243 000 korun (narovnání)

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

No, poměrně rychle……….. 😀 😀 😀

pkajetan

to by bylo, aby jsme ten náklad z železnice nedostali tam, kam patří! tedy na silnice!

Peeetr

Podrazáčtí Rakušáci, beztak to i celé zpunktovali od začátku, stejně jako v dalších případech. Zrovna čtu Baťovi paměti, a už tam ho chtěli ve Vídni vzít do nějaké zednářské organizace na zastropování platů zaměstnanců, ale on jim na jejich schůzi jako host hrdě odpověděl, že svým strojařským odborníkům na chod linek platí už víc i v polovesnickém Zlínském okrese.

Jiří Kocurek

Jasně, vždycky za to může ten, kdo to nahlásí. Jako ti zlí novináři, kteří psali o vykolejení u vyškova. Za Dřívbyloliíp by se silnice zavřela a novinářům by bylo vysvětleno, že můžou být zavření taky. Jako u Stéblové – o tom se nesmělo psát a oficiální příčina byl imerialistický válečný štváč.

Jmfjv

Pane Kocourku, se základní myšlenkou Vašeho příspěvku zcela souhlasím, ale čistě pro můj amatérsko -dějepravný zájem: máte nějaké zdroje k tvrzení, že o nehodě u Stéblové se nesmělo psát a ze za oficiální příčinu byl označen imperialistický štváč?

Lukáš

Tak hlavně se nesmělo psát o tom, že „domácí“ vykradli mrtvým kufry a jiné.

Lukáš

Tak to nevím co čtete, protože až do roku 1920 bylo okresní město Napajedla.