Dopravci Logistika Nákladní doprava Železnice

Předseda ÚOHS potvrdil existenci kartelu Carpathia v nákladní železniční dopravě

AWT, terminál Zaječí, ilustrační foto. Autor: AWT
Účastníci kartelu měli dohodu, podle které si rozdělovali zákazníky a cenově si nekonkurovali

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna potvrdil rozhodnutí svých úředníků z první instance ve věci nedovolené dohody v nákladní železnici. Takzvaného kartelu Carpathia se účastnily společnosti AWT Čechofracht, Interfracht, Argo Logistics, Spedica a Rail Cargo Austria.

Mlsna rozhodnutí o existenci kartelu potvrdil. „V daném případě se jednalo o takzvané tvrdé omezení hospodářské soutěže. Tyto kartelové dohody mají již ze své podstaty vždy škodlivý dopad na hospodářskou soutěž a jsou pro zdravé fungování hospodářské soutěže nejzávažnější hrozbou,“ uvedl předseda.

Oproti rozhodnutí z první instance nicméně může dojít ke korekci u jedné z pokut. Argo Logistics měla původně zaplatit 10 milionů (vůbec nejvíce ze všech potrestaných), což firma považuje za nepřiměřené. Mlsna vrátil výši pokuty první instanci k přezkoumání.

Úřad původně udělil pokuty v celkové výši téměř 18,5 milionu korun. Společnost Rail Cargo Austria vyvázla bez pokuty, neboť v rámci leniency programu (příslib shovívavosti pro spolupracující subjekty) poskytla úřadu informace a důkazy o existenci kartelu. K předsedovi úřadu následně podaly rozklad dvě firmy: Interfracht a Argo Logistics.

Podle ÚOHS měly potrestané firmy mezi sebou zakázanou dohodu v souvislosti s vlakovými projekty Carpathia, Sylvania a nová Carpathia. Na jejím základě si nedovoleně rozdělovaly zákazníky a zakázky na přepravu zboží, koordinovaly ceny služeb a vyměňovaly si obchodní informace.

Účastníci kartelu měli podle ÚOHS uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky. Za tímto účelem provozovali také rezervační systém, jehož prostřednictvím se vzájemně informovali o jednotlivých rezervovaných transportech a cenách za tyto transporty, aby jiný účastník dohody nemohl nabídnout výhodnější cenu. Tím docházelo k rozdělování zákazníků a koordinovanému postupu vůči nim.

„Kartelová dohoda narušila hospodářskou soutěž na trhu nákladní železniční přepravy a zasílatelství a byla způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie,“ napsal ÚOHS už loni v červnu po rozhodnutí v prvním stupni.

K zakázanému jednání podle něj docházelo mezi lety 2004 až 2013, přičemž společnost Spedica se dohody účastnila pouze v letech 2008 až 2010 a společnost Interfracht v letech 2010 až 2013. Účastníci kartelu měli uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky.

Případ je posledním ze série šetření v oblasti nákladní železniční dopravy. Například v roce 2018 ÚOHS rozdával pokuty v kauze kartelu Italia Expres. Hlavní tíhu pokuty tehdy nesly České dráhy (48 mil.), v kauze figurovaly rovněž firmy AWT Čechofracht a Rail Cargo Austria (ta i tenkrát vyvázla díky spolupráci s úřadem bez pokuty).

Uložené pokuty
Rail Cargo Austria AG – upuštěno od uložení pokuty (leniency)
AWT Čechofracht a.s. – 1 826 000,- Kč (leniency II)
Interfracht s.r.o. – 2 357 000,- Kč (potvrzena)
Spedica, s.r.o. – 4 243 000,- Kč (narovnání)
Argo Logistics, s.r.o. – o pokutě bude znovu rozhodováno v I. stupni (původně 10 000 000,- Kč)

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jézeďák

Nebude kartel, nebude ani železniční nákl. doprava. Aspoň zbude víc místa na pidirychlíky.

Jiří Kocurek

Čechofracht, Interfracht, kartel… To máme tak rok 1994, vedle se řeší kauza LTO… Co třeba ten úplatek nevzít?

GP

OK, odškrtnuto.
A teď pojďme dále v železničním sektoru, tak třeba – veřejné zakázky zadávané Správou železnic, s.o. …

Obstarat důkazy, zakleknout na podezřelé dodavatele, leniency… a rázem bude se stejným rozpočtem více muziky… anebo se nic nepostaví, protože půjdou všichni na černou listinu 🙁

MildaIV

Tak tenhle kartel to byli proti SŽ drobné. Hlavně oba kartely ukazují na největší problém železnice a proč tolik dopravy přešlo na silnice – nedostatečná konkurence daná legislativními omezeními, jako jsou odlišné technické předpisy v jednotlivých zemích. Harmonizace v rámci EU by tomu mohla dost pomoct, ale jde to strašně pomalu.

Peeetr

To je teda spravedlnost.
Nemělo by se jen posuzovat kdo to napráší, ale hlavně kdo to od začátku vymýšlel, a tam to vypadá jednoznačně na ty Rakušáky, kteří si to první vymysleli, ostatní do toho postupně zaplétali, a pak i první udali.

MildaIV

Právě díky tomuhle opatření se ty kartely daří rozkrývat. Je to stejné jako institut spolupracujícího obviněného. Všichni obvinění mají možnost se přiznat a bonznout ostatní výměnou za nižší trest. Pokud má ale stát dost dúkazú, tak už další tuto možnost ztratí. Dřív všichni zapírali a často od soudu odešli bez trestu. Dnes naopak obvykle někdo napráská ostatní a v součtu jsou uděleny vysoké tresty.

johny

Rail Cargo Austria jsou něco jako podrazáci mezi podrazáky; určitě do budoucna skvělá motivace pro všechny ostatní do podobných kamarádšaftů s nimi vstupovat 🙂

Zrzek

Že by pozůstatek starého mocnářství?

Palecek.M

což jde dost těžko se jim vyhnout, když v Rakousku a Maďarsku mají defacto monopol. Jsou jednoznačně nejlevnější. Když potřebuješ na Balkán nebo do Itálie, tak moc variant už nezbývá.

David

Já myslím, že autor původního příspěvku slovem „kamarádšaft“ nemyslel klasický obchodní vztah, ale nelegální kartelový vztah.

Palecek.M

jo to je možné, beru