Dopravci Logistika Nákladní doprava Železnice Zprávy

Výměna informací on-line i krycí cenové nabídky, přiblížil ÚOHS železniční kartel

Lokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP Cargo
Lokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP Cargo

Pokuta za kartel firem České dráhy, Rail Cargo Austria a AWT Čechofracht v nákladní železniční dopravě ve výši 51,7 milionu korun je pravomocná. Oznámil to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který tak mohl zveřejnit i některé detaily nezákonné spolupráce zmíněných společností.

Ty v letech 2006 až 2010 spolupracovaly na projektu vlaku nazývaného „Italia Express“, kterým bylo přepravováno zboží z České republiky do Rakouska, odkud bylo po rozřazení zásilek dále dopravováno ke koncovým zákazníkům, především v Itálii a Slovinsku.

Spolupráce omezující vzájemnou konkurenci směřovala podle ÚOHS především k tomu, aby pro určité zákazníky prováděl přepravy předem dohodnutý soutěžitel. Společnosti proto vzájemně komunikovaly, sdílely informace o zákaznících a transportech, poskytovaly si krycí nabídky s ochrannými cenami, na což používaly on-line rezervační systém. Pravidla si nastavily v třístranné písemné smlouvě v srpnu 2006.

„Zákazníci byli díky uvedeným praktikám „odkázáni“ na předem určeného přepravce a zbaveni možnosti obdržet potenciálně výhodnější (konkurenční) nabídku na poskytnutí předmětných přepravních a spedičních služeb,“ píše ÚOHS. Podle něj byla kartelová dohoda způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie.

Možnost přepravy zboží vlakem Italia mohli využít přímo koncoví zákazníci i jiné spediční společnosti. Mezi hlavní přepravované komodity patřilo železo a železný šrot, ocel, dřevo, sádrokarton a další. Většina zákazníků pocházela z České republiky a z Polska.

Hlavní tíhu pokuty přitom nesou České dráhy, které musejí zaplatit 48 milionů korun, na AWT Čechofracht připadá 3,7 milionu. Rail Cargo Austria nemusí platit nic. Firmě ze skupiny ÖBB úřad pokutu odpustil, neboť v rámci leniency programu (příslib shovívavosti pro spolupracující subjekty) jej jako první o kartelu informovala.

O shovívavost požádaly i České dráhy. Díky spolupráci s ÚOHS se jim pokuta výrazně snížila, původně jim hrozila sankce ve výši 350 milionů. „Díky sérii složitých kroků a rozhodnutí přijatých Českými drahami a vedoucích k příkladné spolupráci s ÚOHS v rámci správního řízení, které bylo zahájeno před dvěma lety, se podařilo minimalizovat konečnou výši pokuty,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Řízení se nakonec netýkalo společnosti ČD Cargo, neboť to v době uzavření kartelové smlouvy ještě neexistovalo.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Ten nepoměr pokuty AWT a ČD je do nebe volající.V současnosti tyhle zátěže vozí takřka výhradně AWT a RCA…Je vidět komu to udavačství nejvíce posloužilo a kdo byl vyšachován a ještě „oceněn tučnou pokutou“.UOHS jsou amatérští nýmandi poškozující zájmy ČR.Pro doplnění-AWT patří PKP.Takže náš dopravce byl sankcionován a v podstatě donucen ustoupit na svém trhu dvěma zahraničním dopravcům.Opravdu UOHS-ubožáci k pohledání

    • Nejdrive si zjistete, jak se pocita vyse pokuty u kartelu, pocita se z vyse obratu spolecnosti, ktery je v nepomeru mezi CD a AWT. To je bohuzel fakt.

      • Nehledě na to, že AWT nerovná se AWT Čechofracht. Navíc v dané době neměly Čechofracht a OKD, Doprava (dnes AWT) nic společného. K tomu se jedná o přepravy jednotlivých zásilek, což ani dnes AWT nedělá.

    • SŽDC jaksi z principu své činnosti těžko mohou vytvořit kartel, takže opravdu netuším, jak by si na ně mohl ÚOHS došlápnout. Vždyť to ani není obchodní společnost.

  • Tak to je pěkná sranda, že nenažrané OBB se cítily dotčené a nabonzovaly ČD, přitom ony samy mají máslo na hlavě, když dnes a denně zneužívají třeba nižšího poplatku za dopravní cestu na trase Bohumín-Břeclav, když do ucelené soupravy zařadí vždy jeden nebo více vozů navíc a trvdí tak, že se nejedná o ucelený vlak a platí tím pádem nižší poplatek za DC. Jak směšné. Kolik že milionů tak ušetřily na DC za ty 2 roky co to takhle dělají? Hmm. Ale to už je věcí SŽDC a MD, aby si tyto nekalé praktiky ošéfovalo nějakou klauzulí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora