Příště zbouráme Karlštejn? Torzo Baťovy silnice po 83 letech rozbily bagry, lidé protestovali

Příprava na demolici podjezdu v Ludkovicích. Foto: Nadační fond Jana Antonína BatiPříprava na demolici podjezdu v Ludkovicích. Foto: Nadační fond Jana Antonína Bati

Na konstrukci se před demolicí objevily nápisy vyzývající k zastavení bourání.

V obci Ludkovice na Zlínsku dnes zmizela jedna z nejpozoruhodnějších staveb na české silniční síti.  Po 83 letech tu přestal existovat betonový podjezd  na krajské silnici III/49026. Byl reliktem po nikdy nepostavené silnici ze Zlína do Luhačovic. Šlo o jeden z pozůstatků baťovského budovatelského elánu z předválečného období.

Demolice začala ráno, zhruba po třech hodinách bylo hotovo. Nyní čeká stavební firmu jen postupný odvoz materiálu. Oznámení o demolici vyvolalo u řady lidí odpor, což bylo patrné i na nápisech na konstrukci jednoho z bagrů, ve kterých vyzývali od ustoupení od demolice.

Důvodem demolice je podle Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) špatný stav konstrukce. Monumentální stavba vznikla v roce 1940, posudek stanovil stav jako velmi špatný. „Beton po více než osmdesáti letech působení povětrnostních vlivů je silně zvětralý a hrozí, že by se mohl ještě více drolit a ohrožovat bezpečnost vozidel, která projíždějí po krajské silnici pod betonovým obloukem,“ uvedli silničáři.

Záměr z třicátých let minulého století na stavbu napřímeného silničního spojení Zlín – Luhačovice o šířce silnice 7 metrů a délce 19 kilometrů překazila II. světová válka. Dnes není pravděpodobné, že by se v něm mělo někdy pokračovat. V terénu mezi Zlínem a Luhačovicemi dodnes zůstávají některé již realizované stavební objekty nedokončené silnice. Betonový podjezd pod neexistující silnicí v Ludkovicích byl jedním z nich.

Demolici podjezdu v Ludkovicích schválili krajští zastupitelé již v září 2021.

Podle Petra Kopčila, ředitele Nadačního fondu Jana Antonína Bati, mohl most sloužit jako další turisticky atraktivní místo z Baťovské éry. Respektuje však názor odborníků, že je ve špatném stavu. „Je to něco, co nemůžeme podceňovat,“ řekl agentuře ČTK Kopčil.

Bourání mostu ho však mrzí. „Trošku nadneseně říkám, a co bude příště? Karlštejn? Protože kdybychom dávali na jakési rovnítko obecný názor, že stavba neslouží svému účelu, to znamená, že už tam nikdy žádná dálniční síť nebo silnice nepovede, a že je tedy zbytečná, tak to je podobné, jako říct, že na Karlštejně dneska už nebydlí panovník, nejsou tam uschovány korunovační klenoty, takže ten objekt vlastně taky nepotřebujeme, doplnil pro ČTK Kopčil.

Tagy Ludkovice Ředitelství silnic Zlínského kraje Zlínský kraj
156 komentářů